Repere

273

Protejarea împotriva unui viitor „distopic” alimentar

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Schimbările climatice, împreună cu „comerțul profund inechitabil”, înseamnă că unele produse de consum de bază ar putea lipsi în curând de pe coridoarele supermarketurilor, prezice Fundația Fairtrade. Ce provocări și oportunități există în încurajarea industriei să susțină comerțul etic?

Bine ați venit în anul 2050: un viitor distopic cu o experiență de supermarket în stil apocaliptic. Pe holurile de cumpărături, unde cândva cafeaua, ciocolata și bananele erau disponibile din abundență, consumatorii se confruntă acum cu rafturi goale.

Acesta este ceea ce ar putea rezerva viitorul dacă micii producători de alimente nu sunt sprijiniți, sugerează Fundația Fairtrade cu pop-up-ul „The Endangered Aisle” din centrul Londrei: nu numai că schimbările climatice fac astfel de culturi mai greu de cultivat, dar „comerțul profund inechitabil” împinge comunitățile în creștere „până la prag”. „Cafea, banane și ciocolată ar putea fi în curând mult mai dificil de cumpărat”, potrivit organizației non-profit.

Deoarece Fairtrade caută să recruteze mai mulți producători și comercianți cu amănuntul și să încurajeze mai mulți consumatori să cumpere produse realizate cu ingrediente comercializate etic, analizăm provocările și oportunitățile care îi stau în cale.

„Fermierii știu cel mai bine cum să cheltuiască prima Fairtrade”

Fairtrade stabilește standarde sociale, economice și de mediu pentru companiile și fermierii implicați în lanțul de aprovizionare. Pentru fermieri și muncitori, standardele includ protecția drepturilor lucrătorilor și a mediului. Pentru companii, acestea includ plata plasei de siguranță pentru prețul minim Fairtrade și o primă Fairtrade suplimentară.

Pe lângă prețul Fairtrade, Fairtrade Premium este o sumă suplimentară de bani pe care lucrătorii și fermierii o pot folosi după cum consideră de cuviință. Fermierii de cacao, de exemplu, primesc un plus de 200 USD pe tona de boabe de cacao pe care o vând.

„Credem că fermierii știu cel mai bine cum să cheltuiască acești bani”, potrivit Fairtrade. „Ei sunt într-o poziție mult mai bună pentru a decide ce investiții le vor îmbunătăți calitatea vieții decât companiile aflate la distanță.”

Cu cât sunt mai mulți producători și comercianți cu amănuntul care se înscriu la Fairtrade, cu atât mai mult Fairtrade Premium este distribuit fermierilor și lucrătorilor.

Cea mai mare provocare în integrarea partenerilor din industrie este pur și simplu să vă înfruntați cu factorii de decizie, a explicat Michael Gidney, directorul executiv al Fundației Fairtrade. Odată ce producătorii și comercianții cu amănuntul înțeleg cazul de afaceri pentru sprijinirea comerțului echitabil, aceasta este cea mai mare parte a muncii depuse, a sugerat el.

Crearea argumentelor comerciale pentru comerțul etic

Există două motive principale pentru care mărcile aleg să se asocieze cu Fairtrade Foundation și ambele prezintă un caz de afaceri solid, a declarat Gidney pentru FoodNavigator la briefingul de presă The Endangered Aisle de ieri, ca parte a evenimentului non-profit Fairtrade Fortnight.

Primul este acela de a putea spune consumatorilor povestea comerțului echitabil și a producătorilor – ceva ce Gidney a descris drept „atractia consumatorului”. Purtarea siglei Fairtrade și încorporarea de informații despre lucrătorii care au ajutat la producerea ingredientelor, le permite mărcilor să răspundă la „sprijin public foarte clar” pentru comerțul echitabil, ni s-a spus, „în special dacă legați un produs cu o origine”.

Celălalt caz de afaceri în sprijinirea Fairtrade constă în securitatea aprovizionării. Cercetări recente efectuate de 3Keel în numele Fundației Fairtrade sugerează că aproximativ jumătate (48%) din toate bananele cultivate pentru consumul Regatului Unit provin din țări cu o vulnerabilitate ridicată la schimbările climatice.

Aproape un sfert (24%) din amprenta terestră totală a Regatului Unit pentru importurile anuale de cafea provine din țări considerate a fi foarte vulnerabile la impactul schimbărilor climatice.

„Dacă companiile nu încep să investească în primul kilometru al lanțurilor de aprovizionare, este posibil să nu existe o continuare în viitor”, a spus CEO-ul Fundației Fairtrade, adăugând că industria trebuie să înceapă să plătească echitabil și să investească în lanțurile sale de aprovizionare.

Concurente pe o piață din ce în ce mai aglomerată de etichete etice

O altă potențială provocare cu care se confruntă Fairtrade este piața în creștere a etichetelor etice. În timp ce Fairtrade ar fi fost în mod tradițional alegerea evidentă pentru mărci, o piață de etichetare etică mai aglomerată înseamnă mai multă concurență pentru organizațiile non-profit.

„Piața de etichetare etică este mult mai aglomerată decât era înainte”, a fost de acord Gidney de la Fairtrade Foundation. Dar paharul directorului executiv este pe jumătate plin: „Într-un fel, este un lucru bun. Înseamnă că companiile încep să acorde atenție provocărilor pe care le-am [atragem atenția] timp de 30 de ani.”

Riscul este că, cu cât există mai multe etichete etice, cu atât este mai mare șansa de confuzie a consumatorilor și de spălare ecologică. Dar în Marea Britanie, unde Autoritatea pentru Concurență și Piețe (CMA) reprimă afirmațiile nejustificate de mediu sau „verzi”, Gidney se așteaptă că situația se va schimba în curând.

Codul Green Claims al CMA este o „mișcare foarte bună”, ne-a spus el. „Comerțul echitabil nu este preocupat. Suntem foarte transparenți. Dar alte scheme ar putea avea probleme.”

Fairtrade este, de asemenea, încrezător în poziția sa în cadrul de etichetare calorica, unde în Marea Britanie, aproximativ 90% din populație recunoaște marca Fairtrade și aproximativ 80% din populație are încredere în acțiunile organizației non-profit. „Este cu o distanță foarte mare înaintea oricărei alte scheme de certificare.”

Fiind recunoscut, consumatorilor le este ușor să facă alegerea corectă, a sugerat Gidney. „Cine are nevoie de un doctorat când mergi la cumpărături? Vrei doar să fii îndreptat foarte clar către cea mai bună opțiune.”

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2