Romanii aleg produsele de pe piata neagra, in detrimentul celor fiscalizate

Dupa ce au fost vinovatii de serviciu in scandalurile internationale, in urma carora li s-au inchis portile spre export, producatorii romani de carne primesc o noua lovitura, din interior. In luna februarie, vanzarile de carne si produse din carne s-au redus cu circa 15%, iar estimarile pentru luna martie indica o diminuare de inca 25% comparativ cu perioade similare din anii trecuti, potrivit datelor din piata.
Aceste scaderi au loc pe fondul scandalurilor care au zguduit piata carnii in ultima vreme, al intrarii in Postul Mare, dar mai ales al faptului ca, in ciuda eforturilor autoritatilor, evaziunea a crescut. Daca nu cumva romanii au emigrat sau au disparut, nu se poate explica altshy;fel scaderea consumului decat prin faptul ca s-au intors catre piata neagra. Evaziunea s-a dublat in ultima perioada, undeva la 400-450 de milioane de euro pe an, este de parere presedintele Romalimenta, Sorin Minea.
Astfel, in vreme ce afacerile producatorilor corecti intra la apa, piata neagra infloreste, alimentata si de importuri. Ungaria a redus taxa pe valoarea adaugata la carne la 5% din ianuarie, astfel ca multi procesatori se orienteaza catre furnizori din aceasta tara, in conditiile in care la noi TVA este de 24%. Statisticile arata o crestere a importurilor de carne in luna februarie, concomitent cu o scadere a activitatii in zona de procesare, ne-a precizat presedintele federatiei de producatori Pro Agro, Alex Jurconi. O buna parte din carnea adusa din strainatate se pierde pe piata neagra.
Preturile pe piata neagra sunt mai mici fata de cele afisate la rafturile magazinelor care platesc taxe si vand marfa controlata sanitar-veterinar. Insa, in contextul in care veniturile nu tin pasul cu preturile, cu cat produsele sunt mai ieftine, cu atat sunt mai atractive, indiferent de riscuri. Clientii se lasa pacaliti ca este marfa de calitate, romaneasca, daca le-o transeaza in fata si nu se gandesc de unde vine animalul, daca a fost sanatos sau te poate imbolnavi, spune Jurconi.
Reducerea consumului din aceasta perioada a fost determinata si de intrarea crestinilor in Postul Mare. In acest context, producatorul aradean spera ca vanzarile sa creasca dupa sarbatorile pascale, mai ales ca romanilor le place sa iasa la iarba verde. Mai multe, pe www.evz.ro

infoalimentMAGAZIN

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *