Radu Timis: Ca in jocul de sah, gandim cu patru, cinci mutari in avans!

Incepand cu vara acestui an, sectorul de procesare al Romaniei a trecut intr-o cu totul alta etapa, o etapa care poate insemna consolidarea afacerilor, cresterea profitului, cresterea satisfactiei consumatorilor. De la ce pornesc oamenii de afaceri din acest sector, care sunt problemele momentului si in ce masura se pot realiza dezideratele de mai sus, au fost temele interviului pe care domnul Radu Timis, Presedintele Asociatiei Romane a Carnii si proprietarul grupului de firme Cris-Tim ni l-a acordat.
Evaziunea ramane o mare problema
infoAliment: Care sunt schimbarile majore pe piata romaneasca a carnii, dupa reducerea TVA?
Radu Timis: Prima mare schimbare a fost, desigur, dinamizarea vanzarilor, in urma reducerii cotei de TVA de la 24, la 9 %. Dar, cea mai importanta schimbare, pe care toti antreprenorii seriosi si competitivi o asteapta, este inceputul disparitiei concurentei neloiale, din cauza evaziunii fiscale, care se afla in continuare la cote alarmante. La 9% TVA, evaziunea fiscala nu mai este deloc atractiva si astfel se face ordine pe aceasta piata. Asadar, de data aceasta, concurenta corecta si performanta vor face ca aceia care sunt seriosi, sunt orientati catre consumator, aplica cele mai noi tehnologii, sa fie cei care dicteaza pe aceasta piata si nu evazionistii. Iar asta va fi in interesul Romaniei si a consumatorului roman.
iAM: Ieftinirea produselor din carne a schimbat tendinta cumparatorilor in ceea ce priveste produsele premium?
RT: Tendinta pe care o vad, in mod clar, si care ma bucura personal, este ca romanii isi permit acum sa cumpere produse premium, cum ar fi cele crud-uscate. Aceasta inseamna o alimentatie sanatoasa si nutritiva pentru ei, inseamna o piata mult mai aproape de ce este in tarile dezvoltate. Cresterea consumului, atat in calitate cat si in cantitate, este o veste foarte buna si are ca punct de plecare ieftinirea produselor, datorita reducerii TVA.
Trei provocari, trei obiective
iAM: Care este, in opinia dumneavoastra, cea mai mare provocare pentru aceasta industrie?
RT: Sunt multe provocari. Daca vorbim de industrie, in general, as mentiona: problemele de calitate, nevoia unui marketing inteligent dar si persuasiv, relatia cu retailerii. As sublinia, in mod special, o chestiune extrem de importanta pentru noi, ca industrie, dar si pentru noi, ca tara, problema materiei prime. Cum facem ca sa avem din ce in ce mai multe materii prime in industria carnii, care sa provina din Romania? Iata o provocare la care sectorul carnii va trebui sa raspunda si sa o rezolve. tin sa mentionez ca noi, cei de la Cris-Tim, ca lideri ai industriei si ca trend-setter, suntem in prima linie a luptei cu toate aceste provocari.
iAM: Dar cea mai mare hiba a acestei industrii, in momentul de fata, care este?
RT: Hiba ramane problema evaziunii fiscale, care inca nu a disparut complet, a acelor procesatori care isi bat joc de consumatori cu produse nesigure, dar la un pret foarte mic. Toti acestia trebuie sa dispara din piata si inca ne luptam cu acest flagel. In momentul in care unul dintre acesti pseudo-antreprenori face ceva reprobabil in piata, afectand consumatorul in mod direct, ne afecteaza si pe noi, jucatorii corecti, in mod indirect.
Guvernul trebuie sa sprijine intreaga agroindustrie
iAM: Daca ati fi premier si ati avea putere decizionala, care ar fi primele masuri pe care le-ati lua pentru sprijinirea industriei carnii autohtone, in fata celor provenite din importuri?
RT: As pune problema un pic altfel. Cred ca premierul Romaniei, acum vorbesc de institutie, nu de persoana, ar trebui sa aiba in vedere un plan national de dezvoltare a agriculturii, zootehniei si industriei alimentare. Cea mai eficienta metoda de a avea produse din carne cu materie prima romaneasca este sa avem crescatori de animale cu suficiente efective, aplicand tehnologii moderne, cu costuri rezonabile si care sa fie sprijiniti de statul roman. Aceasta este cea mai sigura metoda de a ajunge la ceea ce spuneti dumneavoastra.
iAM: Care sunt planurile, pe termen mediu, ale Cristim?
RT: Ca lider al industriei, Cris-Tim are o strategie pe termen mediu extrem de bine pusa la punct. Ca in jocul de sah, gandim acum cu patru sau cinci mutari in avans si asta ne permite sa obtinem rezultatele frumoase pe care le avem. Pana la urma, planurile noastre sunt generoase, atat pentru companie, cat si pentru piata, sa avem produse noi, sa folosim cele mai noi tehnologii, sa comunicam eficient cu consumatorul, sa avem performante financiare tot mai bune, intr-un cuvant, sa fim cei mai buni.
iAM: Va multumim!

infoalimentMAGAZIN

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *