Peste 330 de mari magazine controlate de ANPC, în doar 10 zile

Peste 330 de mari magazine controlate de ANPC, în doar 10 zile

A continuat, în același ritm susținut, seria de controale întreprinse de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) la magazinele marilor lanțuri de retail, în ultimele 10 zile, în care comunicarea instituției a fost mult diluată, din respect față de situațiile tragice prin care trec milioane de oameni din cauza conflictului armat din Ucraina. 

Dar pentru că publicul din România trebuie să cunoască, în continuare, realitatea de pe piața noastră, ANPC reia prezentarea concluziilor verificărilor extinse la nivelul întregii țări, din hipermarketuri și supermarketuri.

Acestea fac parte dintr-o tematică de control națională, inițiată de președintele ANPC, Horia Constantinescu, și coordonată de directorul general, Paul Anghel, care presupune aplicarea unei abordări unitare, la nivelul tuturor județelor, a modului de a verifica felul în care sunt respectate prevederile legii în domeniul protecției consumatorilor de către operatorii economici. 

” Am continuat acțiunile de control în liniștea demnă de drama pe care Ucraina o trăiește. Și noi alături de ea. Am tăcut din respect, dar am continuat acțiunile din același respect: pentru cetățenii noștri, consumatori europeni!

Avem deja rezultate pozitive! AMRCR, structura asociativă a marilor retaileri, a hotărât să înceapă o evaluare a pieței și să demareze, împreună cu ANPC, un nou tip de abordare! Vom reveni cu detalii!

Până atunci, noi suntem aici să protejăm consumatorii, chiar dacă asta poate părea o atitudine prea dură pentru cei obișnuiți cu autorități mai puțin ferme” – Horia Constantinescu, președinte ANPC. 

Astfel, în perioada 23 februarie-4 martie 2022, s-au desfășurat nu mai puțin de 334 acțiuni de control, la magazine aparținând lanțurilor Mega Image, Carrefour, Lidl, Penny, Profi, Kaufland, Auchan, Selgros și Cora, la care s-au înregistrat abateri, ceea ce a determinat aplicarea următoarelor sancțiuni:

– 384 amenzi contravenționale în valoare totală de 3,9 milioane lei și 123 avertismente
și măsurile complementare de:

– oprire  definitivă de la comercializare și retragerea din circuitul consumului uman a produselor alimentare cu deficiențe, respectiv produse în valoare de aproximativ 150.000 lei 

– oprire temporară a activitătii și prestării serviciilor până la remedierea deficiențelor pentru 68 de unități

– 3 propuneri de închidere temporară a unitatii pe o durată de cel mult 6 luni 

– 30 propuneri  de încetare a practicii incorecte 

Dintre cele mai frecvente nereguli constatate, menționăm:

– comercializarea unor produse în afara datei durabilității minimale, în 30 de unități

– comercializarea unor produse congelate neconforme (produse cu culoarea modificată și cu acumulări de gheață în ambalaj)

– comercializarea unor fructe și legume cu modificări organoleptice evidente și urme de mucegai, în 78 de magazine

– comercializarea a diverse produse alimentare fără informații privind data și ora deschiderii ambalajului

– lipsa afișării alergenilor pe etichetele unor produse alimentare

– utilizarea unor vitrine frigorifice sau congelatoare cu rafturi care prezentau un grad avansat de uzură, depreciate, pătate, cu praf în strat grosier, rugină, vopsea exfoliate, cu insecte moarte, resturi și reziduri alimentare, în 58 de unități

– nerespectarea regimului de temperatură pentru păstrarea preparatelor, în 26 de magazine

– utilizarea unor spații de depozitare neigienizate sau neconforme din punctul de vedere al regimului de temperatură sau al gradului de uzură al aparaturii, în 37 de locații

– utilizarea unor cuptoare neigienizate, prezentând un strat gros de arsură și grăsimi, precum și a unor tăvi neigienizate sau deteriorate, în 24 de unități

– existența pavimentului neigienizat, în magazine, cu un strat de praf gros, grăsime si zone depreciate sau a plafonului deteriorat

– comercializarea unor mărțișoare din argint, fără a deține autorizație pentru comerțul obiectelor din metale prețioase, în 6 unități

– deficiențe de informare pe etichetele de produs sau ale raioanelor, referitor la elementele de identificare-caracterizare ale mărfurilor, la data durabilității minimale sau la prețul unitar

– practici comerciale înșelătoare – utilizarea unor sintagme comerciale de promovare, care nu pot fi probate cu documente sau care se dovedesc a fi neadevărate comparând prețurile din magazin 

– neconcordanță între prețul la raft și cel de la casa de marcat, în 36 de magazine

– nerespectarea prevederilor legale în ceea ce privește promoțiile

– comercializarea unor produse nesigure sau utilizarea, în zona gastro, a unor procedure nesigure de preparare 

– comercializarea unor produse cu ambalajul deteriorat.

Biroul de presă

infoalimentMAGAZIN

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *