McKinsey/Eurocommerce: Riscuri pe lanțurl de aprovizionare cu alimente în era Covid

McKinsey/Eurocommerce: Riscuri pe lanțurl de aprovizionare cu alimente în era Covid

Raportul Disruption and Uncertainty – State of Grocery Retail 2021, lansat de McKinsey & Company și EuroCommerce, analizează în mod cuprinzător tendințele pe termen lung și efectele pandemiei asupra industriei alimentare europene.

Raportul recapitulează pentru prima dată evoluțiile din industrie în 2020 – analizează modul în care pandemia COVID-19 a remodelat peisajul alimentar european cu o viteză și o scară fără precedent, restricțiile guvernamentale influențând tiparele de cumpărături și accelerând o schimbare dramatică către online. Analiza pornește de la următoarele constatări:

• Veniturile au fost afectate pozitiv de pandemie – pe baza datelor Europanel, în timpul primului blocaj din martie 2020, vânzările de produse alimentare din Europa au crescut în medie cu 20% și cu 10% pe parcursul întregului 2020

• În același timp, costurile au crescut din cauza presiunii asupra lanțurilor de aprovizionare și a nevoii tot mai mari de măsuri de igienă suplimentare

• Cu cât blocările mai stricte au devenit, cu atât mai mulți consumatori și-au schimbat modelele de cumpărături, au cumpărat la diferite supermarketuri sau au comandat alimente online. În total, 60% dintre consumatori au schimbat magazinul în care au cumpărat sau au mers la cumpărături online

Disruption and Uncertainty – State of Grocery Retail 2021, bazat atât pe sondajul CEO, cât și pe cercetarea consumatorilor, a identificat patru tendințe cheie care vor forma industria în următorii ani. Acestea se bazează pe domeniile pe care consumatorii intenționează să cheltuiască mai mulți bani și pe ceea ce directorii executivi consideră că sunt tendințele cheie de modelare a industriei, majoritatea așteptând un accent sporit pe adaptarea la cumpărătorii care doresc varietate, valoare și online.

1. Agendele privind stilul de viață determină cererea de alimente. Diferite grupuri de consumatori au cerințe din ce în ce mai diferite pe care se așteaptă să le îndeplinească băcănii. În plus față de cererea de produse organice și locale / regionale, consumatorii solicită o gamă mai largă de produse „sănătoase” (de ex. „Fără alimente”) și / sau produse „durabile”.

A. În 2021, în toată Europa, 50% dintre clienți intenționează să-și adapteze cheltuielile pentru cumpărături pentru a-și îndeplini mai bine agenda de viață: în special către alimente sănătoase (34%), regionale / locale (29%) și produse ecologice (23%).

Aceste noi așteptări merg, de asemenea, mână în mână cu o cerere mai mare de valoare și prețuri mici. 26% dintre consumatorii din Europa își doresc atât să economisească bani, cât și să își schimbe obiceiurile de cumpărături pentru a se potrivi mai bine cu agendele lor de viață.

2. Valoarea este rege (din nou). În timpul pandemiei, consumatorii au cheltuit mult mai mult pe alimente din cauza închiderii restaurantelor și a cafenelelor de birouri. Prin urmare, în ciuda crizei economice din 2020, nu am văzut scăderea pentru întregul an din 2020. Blocarea a limitat capacitatea consumatorilor de a cheltui bani altfel și le-a permis multor consumatori să cheltuiască mai mult pe băcănie, dar, conform cercetărilor clienților noștri, se așteaptă ca consumatorii să tranzacționeze și să economisească bani în 2021 comparativ cu 2020.

A. În Europa, 37% dintre consumatorii chestionați intenționează să caute modalități de a economisi bani în timp ce fac cumpărături în 2021 față de 2020.

B. 76% dintre directorii de comerț cu amănuntul din Europa au clasat tranzacționarea până la produse mai ieftine și o creștere a sensibilității la preț ca fiind una dintre tendințele influente pentru următorii 1-2 ani.

3. Setul online va deveni nucleu. Pandemia a accelerat dramatic trecerea la online și acest lucru pare să continue. Ca urmare, câștigarea cotei de piață fără a câștiga online devine din ce în ce mai dificilă. Pe piețe mature precum Marea Britanie, online captează deja mai mult de o treime din creșterea generală a pieței.

A. În 2020, canalul online din Europa a crescut cu 55% Distribuitorii de alimente au fost nevoiți să se adapteze cu o viteză fără precedent pentru a oferi consumatorilor livrarea la domiciliu, dar și pentru a oferi o varietate crescută online, acces extrem de rapid și opțiuni mai ieftine.

B. Această schimbare pare să continue – 50% dintre consumatorii care au folosit canale online pe tot parcursul pandemiei intenționează să continue

4. Restaurantele își revin. Chiar dacă mâncarea în afară va dura ceva timp pentru a reveni la nivelurile dinaintea crizei, raportul prezice o revenire bruscă odată ce restricțiile se ușurează, iar băcănii vor pierde o parte considerabilă din neplăcerile lor de blocare.

În timp ce unii consumatori au indicat că vor continua să rămână la gătitul (re) descoperit de casă, majoritatea vor reveni la mâncarea gata pregătită (și adesea fierbinte și gata de consum). Această cerere în scădere pentru comerțul cu amănuntul este așteptată pe scară largă de către directorii din industrie – 49% consideră că situația pieței se va agrava în 2021 față de 2020.

Tema comună care reiese din toate aceste tendințe viitoare este creșterea presiunii marjei asupra comercianților cu amănuntul în următorii ani, cu necesitatea de a satisface cererile mai largi ale consumatorilor, presiunea în creștere a prețurilor, creșterea unei pierderi de până acumdesfășurarea activităților online și creșterea complexității multicanal.

Concluzionând, Christian Verschueren, director general la EuroCommerce, a declarat:

„Am fost încântați să lucrăm cu McKinsey și Company la acest set important de perspective și care sperăm că vor fi valoroși pentru toți jucătorii seniori din comerțul cu amănuntul.

Sectorul nostru, recunoscut ca un ecosistem esențial pentru economia europeană, a fost puternic lovit în domeniile comerțului cu amănuntul nealimentar și cu ridicata cu produse alimentare și, în timp ce COVID a mutat cererea de la restaurantele și hotelurile închise pentru a spori vânzările în comerțul cu amănuntul alimentar, costuri ridicate pentru comercianții cu amănuntul, întreruperi ale ofertei, cerere fără precedent și costuri semnificative pentru păstrarea în siguranță a personalului și a clienților noștri.

Creșterea masivă a vânzărilor de alimente online a însemnat, de asemenea, investiții substanțiale în comerțul electronic, care va dura ceva timp pentru a deveni profitabil. ”

La rândul său, Tobias Wachinger, Senior Partner la McKinsey a spus:

„Ceea ce vedem, atât în ​​modelele cererii consumatorilor, cât și în răspunsul industriei alimentare, este un nou nivel de discontinuitate – și nu avem niciun motiv să credem că lucrurile se vor răci în curând”.

Daniel Läubli, Co-Lider al McKinsey’s European Retail Practice, declară:

„Viteza și amploarea acestor schimbări vor remanera cărțile și vor crea noi câștigători și învinși. Comercianții cu amănuntul care fac mișcări îndrăznețe pentru a aborda schimbări majore, cum ar fi online sau de sănătate, au o oportunitate unică de a câștiga cote de piață ”

infoalimentMAGAZIN

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *