HORECA o piata care creste cu pasi mici dar siguri

HORECA – o piata care creste cu pasi mici dar siguri
Piata romaneasca de HORECA HOteluri, REstaurante, CAtering nu a iesit inca din criza, cum de altfel nici economia romaneasca, in general, nu a facut-o. Odata cu venirea crizei romanii au renuntat in general la iesirile la restaurant, la vacante, la iesirile de la sfarsit de saptamana la munte, reducand toate aceste activitati la un minim acceptabil pentru propriul buzunar. In aceste conditii, principala provocare pentru firmele distribuitoare din domeniul HORECA a fost aceea de a creste pe o piata in scadere.
Un studiu ISRA membra a companiei internationale de cercetare a pietei IRIS Network realizat in 2012 arata ca 48% din populatia urbana iese doar ocazional la restaurant si doar 12% din aceasta obisnuieste sa ia masa de pranz in oras. In acelasi timp, bonul mediu pentru un consumator intr-un restaurant romanesc este de circa 30 de lei, ceea ce face ca piata sa fie in continuare foarte mica, comparativ cu alte tari din regiune. O gura de aer pentru aceasta piata este data insa de segmentul organizarii de evenimente care conform unei estimari a companiei Macromex una din companiile din top 5 din domeniu isi adjudeca o pondere de de circa 30-40 % din valoarea pietei HORECA.
Totodata, cresterea preturilor la produsele de HORECA din sfera alimentelor si bauturilor a reprezentat si el un factor care a restrictionat cresterea pietei in 2012. A existat o marire de 10-12% a preturilor medii la majoritatea produselor din acest segment, arata fostul manager al diviziei HORECA din cadrul companiei Macromex, Octavian Baltac, intr-un interviu acordat revistei Modern Buyer la sfarsitul anului 2012.
In plus, piata romaneasca de HORECA inregistreaza o pronuntata concentrare in plan teritorial. Astfel, zona Bucurestiului, la care se adauga cea a Brasovului cu Valea Prahovei si Bran-Moeciu reprezinta circa jumatate din piata de HORECA din Romania, din punct de vedere al achizitiilor de alimente si bauturi, in vreme ce restul tarii inclusiv Litoralul contabilizeaza cealalta jumatate din piata. Studiul ISRA, arata ca mai multe regiuni ale Romaniei precum Moldova sau Ardealul sunt dezvoltate mult sub potentialul de care dispun din punctul de vedere al pietei de HORECA.
Optimism cu privire la evolutia pietei
Totusi, actorii din domeniu sunt optimisti cu privire la evolutia pietei HORECA in urmatorii ani, avand in vedere stadiul inca incipient al pietei in cazul multora din produsele din acest domeniu. Am mare incredere in dezvoltarea segmentului HORECA, o piata care creste cu pasi mici, dar siguri. Acest segment ramane si in 2013 unul cu potential de dezvoltare. De altfel, in 2013 vom acorda o atentie deosebita acestui segment. Avem pregatite foarte multe proiecte dedicate operatorilor de restaurante, hoteluri, companiilor de catering, arata Daniela Sima, Manager de Achizitii Food, la Selgros CashCarry.
Deocamdata, principala categorie a segmentului de alimente pe piata HORECA este constituita de aceea a materiilor prime pentru prepararea meniurilor: piept de pui, piese porc, vita, produse proaspete etc. In 2012, insa, carnea de porc a fost categoria cu cele mai mari scaderi ale vanzarilor, fapt datorat si cresterii cu circa 30% a pretului mediu pe kilogram.
Oferta este din ce in ce mai diversificata
Totusi, actorii din piata observa o din ce in ce mai mare diversificare a cererii venite din partea restaurantelor si firmelor de catering, care incearca astfel sa se diferentieze in piata si sa obtina avantaje competitive in raport cu concurenta. Clientii firmelor de HORECA experimenteaza din ce in ce mai mult, incearcand sa iasa din tiparele traditionale: inlocuiesc puiul cu curcanul sau rata, renunta incet, incet la porc promovand in locul acestuia vita sau pestele si fructele de mare etc. Ca urmare si produsele cerute furnizorilor din HORECA se schimba. Acum trei-patru ani, mai mult de jumatate din piata de HORECA pe segmentul alimentelor era reprezentata de materiile prime, precum pieptul de pui congelat. In prezent, desi ierahia produselor alimentare cerute pe piata HORECA a ramas nemodificata carnea de pui congelata fiind in continuare categoria cu cele mai mari vanzari, o serie de alte produse vin din urma pentru a completa meniurile din ce in ce mai diversificate ale restaurantelor si firmelor de catering. Pestele este o categorie unde vanzarile au crescut de la an la an, mai ales in ceea ce priveste diversele tipuri de fileuri, ritmul de crestere fiind unul care se scrie cu doua cifre e drept insa ca si baza de pornire la care ne raportam este inca destul de mica . Pastravul, salaul, pangasius, somonul, sunt speciile cele mai cerute de restaurante si firme de catering, dar, incet, incet se poate observa dezvoltarea unei tendinte de crestere a cererii pentru fructele de mare scoici, caracatita, calmar, creveti, cocktail-uri etc. sau pesti mai exotici precum bibanul de mare, dorada, halibutul.
O alta categorie care, de asemenea, a avut o evolutie crescatoare a fost si cea a legumelor congelate. Un alt segment cu un potential important de crestere si care in ultima vreme a fost din ce in ce mai prezent in cererile si ofertelor celor ce actioneaza pe piata de HORECA este cel al produselor de panificatie congelate patiserie, baghete, chifle . Cresterea acestui segment in ultimii 2-3 ani a fost in medie de circa 30-40% anual, dar ponderea sa in consumul inregistrat pe piata HORECA se situeaza deocamdata la doar 5%, conform estimarilor celor din domeniu. O categorie dinamica, careia ii vom acorda o mai mare importanta in acest an, este cea de patiserie congelata, unde am crescut oferta de produse, targetul principal fiind tot operatorii horeca., declara Daniela Sima, Manager de Achizitii Food, la Selgros CashCarry. De altfel, furnizorii de astfel de produse au observat potentialul acestei categorii si au marit gama sortimentala, numarul de produse de panificatie foetaje, patiserie, baghete, chifle dublandu-se in 2012, comparativ cu 2011.
Furnizorii de alimente si bauturi pentru domeniul HORECA au adus in ultimul timp pe piata si o serie de produse cu un potential promitator de dezvoltare. In aceasta categorie pot fi incluse
produsele cu valoare adaugata, precum semipreparatele din zona produselor calibrate si precoapte snitele de pui, de curcan, fripturi gata pregatite s.a.m.d, precum si o serie de produse de nisa produse de cofetarie, uleiuri vegetale etc. . Aceste produse ofera segmentului HORECA o serie de avantaje precum: randament foarte bun la preparare 96-97% , eliminarea timpilor morti de pregatire a comenzilor, mai putina manopera si per total o reducere semnificativa a costurilor. Astfel de produse se adreseaza insa mai putin restaurantelor si mai mult altor tipuri de locatii precum firme de catering, firme de livrare acasa, bistro-uri, cafenele.
Pe domeniul bauturilor distribuitorii de produse pentru piata HORECA si-au exprimat disponibilitatea de a-si largi gama sortimentala cu o serie de vinuri din import sau cu vinuri romanesti de foarte buna calitate.
Restaurantele convenience au dus-o bine in criza
Pentru urmatoarea perioada principalele tendinte care se vor manifesta pe piata de HORECA sunt in viziunea specialistilor o mai mare profesionalizare atat a clientilor restaurante, firme de catering etc. , cat si a distribuitorilor; o crestere a competitiei – deja incep sa se deschida mai multe restaurante care sunt mai bine gandite si conduse mai atent; si o expansiune a segmentului de restaurant de tip convenience ce va oferi kebab, pizza la pachet si asa mai departe. De altfel, se observa ca perioadei de criza i-au facut fata cu mai mult succes segmentele fast-food, pizzerie sau restaurantele ce au oferte pentru meniul zilei, cererea de produse HORECA fiind mult mai constanta din partea acestei categorii de clientela.
Totodata, se observa si continuarea unor tendinte incepute in anii anteriori 2008-2009 pe piata HORECA. Astfel, se poate identifica in mod clar o directionare a meniurilor oferite de multe restaurante catre bucataria italiana – o bucatarie foarte populara si cu mancaruri usor de pregatit, pe care din ce in ce mai multi romani au inceput sa o cunoasca.
Topul distribuitorilor HORECA e dominat de magazinele de tip cashcarry
In topul celor mai importanti distribuitori de produse pentru segmentul HORECA se numara cei doi operatori din segmentul cashcarry Metro CashCarry si Selgros CashCarry care impreuna acopera circa 30-40% din piata de HORECA din Romania, Macromex cu o cota de piata de circa 10%, Nordic Import Export etc.
Provocarea pentru viitor pentru distribuitorii din piata de HORECA indiferent de greutatile intampinate legate de actualul context economic este de a-si alege modelul de business pe care doresc sa-l urmeze. Acestia au de ales intre patru mari directii: cea mai mare sortimentatie oferita, cele mai ieftine produse, cele mai bune servicii si cel mai in trend cu cele mai multe noutati in ceea ce priveste produsele oferite . Cea mai simpla solutie de dezvoltare a business-ului pentru acestia este insa cresterea unor categorii de produse deja oferite, prin largirea paletei sortimentale. In plus, fiecare furnizor de produse pentru piata de HORECA trebuie sa-si pregateasca niste campanii puternice de promovare in anumite momente ale anului, care sa fie personalizate in functie de clientele careia i se adreseaza.

infoalimentMAGAZIN

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *