Gustul amar al monopolului dulciurilor

Aura Alexa Ioan:
Daca ar fi trait Ion Creanga, cu siguranta ca ne-ar fi spus astazi, cu umorul lui moldovenesc: quot;Nu ordm;tiu altii cum sunt, dar eu, cand ma gandesc la vremea copilariei melehellip;
80 % importuri
In anul de gratie in care traim, consumul de ciocolata din Romania este acoperit 80% din importuri. Romania a ajuns sa fie o simpla ?si neinspirata piata de desfacere pentru marii producatori de ciocolata, in conditiile in care in tara noastra au reu?sit sa reziste doar trei fabrici mari de ciocolata ?si dulciuri.
Micii producatori, indiferent cat de talentati gastronomic ar fi ei, nu reuordm;esc sa razbeasca pe o piata opaca, o piata in care doar firma conteaza, PR-ul ?si marketing-ul! Micii producatori, neavand nici posibilitatea de o reclama adecvata, dar nici spatii de vanzare in supermarket-uri, sunt sugrumate de cei cativa competitori existenti pe piata!
Business prea scump ?si cu profit mic!
Specialiordm;tii sustin ca businessul in ciocolata este foarte dificil la ora actuala, pentru ca in ultimii trei ani au tot crescut preturile la materiile prime. La acestea se adauga ?si costurile de productie, care sunt afectate de scumpirea in permanenta a electricitatii ?si a combustibililor. Concluzia producatorilor este simpla: profitabilitatea a scazut, deci mai bine importam trei bomboane olandeze, la pret de doua kilograme de ciocolata romaneasca!
Aordm;a se ?si explica faptul ca, in Romania, consumul de ciocolata este acoperit in proportie de 80% din importuri. Semnificativ este ca productia interna acoperea, in urma cu opt ani, peste 80% din vanzarile de ciocolata. In prezent, mai sunt in Romania doar doua unitati mari de productie a ciocolatei, Kandia ?si Heidi Chocolat, ambele detinute de familia austriaca Meinl, ?si o fabrica de napolitane la Timiordm;oara, detinuta de Nestleacute;.
Pralinele belgiene, prea scumpe pentru perioada de criza
In Romania sunt ordm;ase magazine sub brandul Leonidas, dintre care cinci in Bucureordm;ti ?si unul in Braordm;ov. Leonidas a ajuns pe piata din Romania in 2001, este unul dintre cele mai cunoscute branduri de ciocolata din Belgia ?si are peste 1.200 de magazine la nivel international, dintre care 350 in Belgia ?si 340 in Franta.
In Romania, magazinele care vand celebrele praline belgiene nu sunt cautate, din cauza pretului foarte piperat al produselor. Romanii obiordm;nuiti nu-?si permit sa cumpere bomboane la kilogram sau la jumatate de kilogram, cihellip; la bucata. Singurele momente profitabile pentru aceste magazine sunt acelea cand au comenzi de la vreo firma sau mare companie. Un alt moment prielnic este cel al sarbatorilor – Paordm;te sau Craciun – cand vanzarile cresc datorita cadourilor corporate.
Lasand la o parte dulciurile belgiene, totu?si, mai avem ?si noi brand-urile noastre autohtone, care mai au cosumatorii lor statornici, din doua motive: primul, al nostaligiei ?si al doilea motiv tine de pretul adecvat al produsului.
Kandia ?si batonul de rom se mentin in top
Conform unui top publicat de revistaShowbiz, un Top 50 al celor mai puternice branduri romaneordm;ti, ciocolata Kandia Dulce ocupa locul 8 din 50, batonul de ROM, locul 27 ?si prajitura Magura ocupa locul 34. Cele mai puternice branduri autohtone au fost privite nudin perspectiva financiara saucorporatista, ci sub aspectul increderii ?si afectivitatii pe care le genereaza ele in randul romanilor.
Mai exact, un top al ceea ce Kevin Roberts, CEO-ul de la SaatchiSaatchi, numea: Lovemarks. Adica branduri care au un trecutmaret, un prezent bun ?si un viitor promitator, au acel soi de senzualitate datadegust,aspectsauculoare,?si care genereaza pasiune ?si empatie. In Top 50 pe 2012, cei de la fabrica de dulciuri Kandia Dulce ocupa cinci pozitii din 50, cu cinci produse romaneordm;ti deosebite.
Este vorba despre ciocolata Kandia, care se afla pe locul 8 deci?si in Top10 al celor mai iubite branduri romaneordm;ti , in timp ce locul25 revineciocolatei Primola intrata recent in portofoliul Kandia Dulce , locul 27 – batonului ROM, locul 34 – prajituricii Magura, iar locul 40 ciocolatei Laura. Dintre toate aceste marci ale producatorului Kandia-Dulce, Kandia, ROM ?si Magura sunt unele dintre cele mai longevive ?si mai cu traditie branduri din Romania. Batonulde ciocolata ROM a fost prezent anul acesta ?si in top 10 cele mai fascinante marci, ocupand un frumos loc opt dupa Ferrari, Jack Daniels, Axe, Durex, Stella Artois, Heineken, Harley-Davidson ?si inainte de Porsche ?si Zara.
Companie straina, dar cu specifichellip; autohton!
Va mai amintiti de ciocolata Kandia, batonul ROM sau prajitura Magura din copilarie? Dulciurile anilor 70-80? Romanilor le placeau aceste bunatati atunci, dar ele par sa se afle ?si astazi in topul 50 al aordm;a-numitelor lovemarks. Am mers la Kandia Dulce pentru a afla povestea din spatele acestor branduri atat de iubite de romani. Actuala companie Kandia a fost intai o companie de dulciuri romaneasca, apoi parte a unui concern strain, dupa cum a evoluat piata, dar a reu?sit sa pastreze ceea ce este autentic ?si national.
La inceput s-a numit Intreprinderea de produse zaharoase Bucureordm;ti, luand fiinta din nationalizarea unei companii private de dulciuri in 1948. In 1991 intreprinderea a devenit compania Excelent Bucureordm;ti. Apoi, in 2003, aceasta a preluat 60% din capitalul Kandia Timiordm;oara, o companie romaneasca de traditie, infiintata in 1890 ca atelier de produse zaharoase.
In 2004, Bucureordm;tiul a fuzionat prin absorbtie cu Timiordm;oara ?si a aparut Kandia-Excelent. Anul 2007 a insemnat preluarea Kandia-Excelent de catre Cadbury Schwepps, cel mai mare producator de dulciuri la nivel mondial, devenind astfel Cadbury Romania. Achizitionarea de catre Kraft Food a Cadbury la nivel global a dus la vanzarea Cadbury Romania fondului de investitii austriac Oryxa Capital, ceea ce a dat posibilitatea companiei bucureordm;tene de a-?si lua un nou nume: Kandia Dulce.
Antreprenorii romani, pe dinafara topurilor!
O simpla analiza a pietii dulciurilor ne dezvaluie un adevar destul de trist. Niciun antreprenor local nu a reu?sit sa-?si faca loc – nemaivorbind de a se impune! – in primii zece jucatori.
Opt din zece companii au raportat creordm;teri ale afacerilor in euro anul trecut, conform unei analize facute de ZF. Nestleacute;, liderul pietei de dulciuri, a revenit pe profit ?si a angajat 150 de oameni. Trei din zece companii au raportat pierderi anul trecut, fata de patru in anul precedent. Afacerile totale ale celor mai mari zece jucatori cu activitate pe piata dulciurilor, a snacksurilor ?si a cafelei au avansat anul trecut cu 2%, pana la 700 milioane de euro, iar doua companii au raportat scaderi ale afacerilor in euro, conform datelor din anuarul Cei mai mari jucatori din economie. Liderul ramane in continuare Nestleacute;, cu afaceri de 161 milioane de euro, care a revenit anul trecut pe profit dupa ce in anii 2010-2011 a raportat pierderi totale de 33 de milioane de lei 8 milioane de euro , potrivit calculelor ZF.
Totodata, compania a mai angajat 150 de oameni anul trecut, trecand astfel pragul de 1.000 de salariati. Singurele doua mari companii care au inregistrat scaderi ale rulajelor anul trecut au fost Mondelez Romania, detinatoarea brandurilor Poiana ?si Milka, ?si Wrigley, care are in portofoliu marci precum Orbit sau Winterfresh.
Daca proprietarul Poiana a avut o scadere a afacerilor in euro de 2% creordm;tere in lei de 2% , Wrigley a raportat un declin al businessului in ambele monede. Pe de alta parte, anul 2012 a adus o creordm;tere de 20% a businessului din Romania al grecilor de la Chipita.
S.A. Bucuria, apreciata pe piata romaneasca
Daca producatorii autohtoni nu au reu?sit sa se impuna in fata marilor companii, nu acela?si lucru se poate spune despre o firma din Republica Moldova, cunoscuta ?si apreciata deja de romani. Este vorba de S.A. Bucuria, cea mai mare fabrica de cofetarii de peste Prut. Avand o traditie din 1946 ?si o cifra de peste 1000 angajati, Bucuria ?si-a deschis propriile centre in Bucureordm;ti, produsele sale fiind foarte apreciate de romani.
De peste 60 de ani, fabrica moldoveneasca este lider pe piata dulciurilor din Republica Moldova ?si exporta in acest moment in Romania, Germania, Grecia; Israel, Italia, Estonia, SUA, etc. Sub sloganul Cu noi viata e mai dulce, firma Bucuria produce ?si comercializeaza peste 450 de articole de produse de cofetarie dropsuri, ciocolata, caramele, jeleuri, napolitane, biscuiti, torturi, etc .
Totu?si, Romania se afla pe ultimele locuri in ceea ce priveordm;te consumul de ciocolata, cu doar doua kilograme per locuitor anual, de cinci ori mai putin decat germanii sau de doua ori mai putin decat italienii, potrivit ultimelor date disponibile.

infoalimentMAGAZIN

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *