Euromonitor: Procesarea alimentelor va fi influentata de Megatrend-uri

Privind spre viitor, Euromonitor International a identificat 20 dintre cele mai influente megatrend-uri care vor modela lumea pana in 2030, fapt care va modifica total modul de procesare a alimentelor. Potrivit celor doi autori ai studiului Megatrend, punand consumatorul la inima afacerii, semnat de catre Sarah Boumphrey-Director Economic si Zandi Brehmer-Client Innovation Manager, Euromonitor International si publicat de Confectionery News la inceputul acestei toamne, schimbarile de comportament ale consumatorilor vor forta procesatorii sa isi modifice aproape total tehnologiile de fabricare a alimentelor.
Schimbari in comportamentul consumatorilor
Raportul sustine ca mediul inconjurator, aflat in schimbare rapida, ii face pe procesatori sa tina din ce in ce mai dificil pasul cu concurenta. De aici pornind, cei doi autori definesc Megatrend-ul drept schimbari pe termen lung in comportament sau atitudine, care au un impact global, traverseaza mai multe industrii si explica schimbarea rapida care are loc.
Potrivit lui Boumphrey, pentru ca o afacere sa prospere intr-o piata cu ritm rapid de modificare, ea trebuie sa se intalneasca in mod direct si sa ramana inaintea schimbarilor in comportamentul consumatorilor si al clientilor, anticipand si integrand aceste modificari in strategia de baza. Ea afirma: Analiza Megatrend-urilor ajuta companiile sa anticipeze mai bine evolutiile pietei si sa duca, atat la schimbari care sa creasca afacerile, cat si la evitarea perturbarilor pentru industriile din care fac parte.
De aceea, pe langa dezvoltarea noilor produse, analiza megatrend-urilor ar trebui sa fie folosita ca o contributie esentiala pentru inovarea tuturor domeniilor unei afaceri, inclusiv a schimbarii interne si externe.
Consolidarea clasei medii
Raportul prevede ca unele megatrend-uri, cum ar fi consolidarea clasei medii, au o relevanta foarte larga, in timp ce altele pot fi mai putin preocupate. De exemplu, un producator de imprimante va avea un interes mai redus pentru megatrend-ul Sanatoas, decat un producator de alimente sau un comerciant cu amanuntul.
Multe companii inteleg valoarea megatrend-urilor si potentialul lor de a avea un impact pozitiv, dar se lupta cu aplicarea lor in afaceri, a adaugat Boumphrey. In primul rand, este important sa intelegem care megatrend-uri sunt cele mai relevante pentru industria dumneavoastra si in continuare, sa analizati modul in care aceste megatrend-uri se transpun in companie, prin intermediul tendintelor si sub-tendintelor a adaugat ea.
Posibile viitoare aplicatii
Studiile de caz relevante si noile exemple de lansare a produselor sau serviciilor ajuta companiile sa inteleaga impactul megatrend-urilor si sa identifice posibilele implicatii viitoare sau noi aplicatii. In continuare, cuantificarea impactului curent si prognozat permite firmelor sa prioritizeze care sunt megatrend-urile si tendintele la nivel de industrie sau categorie, pe care le inoveaza impotriva altora si in ce cronologie.
De exemplu, megatrend-ul Middle Class Retreat afirma ca, in timp ce clasele de mijloc din pietele dezvoltate incearca sa isi mentina pozitia economica de care s-au bucurat in ultima jumatate de secol, aceste zone vor fi amenintate de crearea unei puternice clase de mijloc in tari aflate in curs de dezvoltare, cum ar fi China, India, Vietnam sau tarile Europei de Est.
Acest lucru este exemplificat prin cresterea numarului de discounteri in vanzarea cu amanuntul a produselor alimentare. Incepand cu anul 2010 si dupa criza financiara globala, discounterii au cunoscut o crestere a vanzarilor fata de cea a hipermarketurilor.
Opt Megatrend-uri pana in 2030
1-Experimenteaza mai mult
2-Marirea clasei mijlocii
3-Largirea gamei Premium
4-Viata sanatoasa
5-Transformarea frontierelor pietei
6-Viata etica
7-Reinventarea comertului
8-Conectarea si interconectarea consumatorilor
Magazinul de proximitate, din ce in ce mai raspandit
Intre timp, insa hipermarketurile inregistreaza performante scazute ale pietei produselor alimentare, incepand din 2013, deoarece consumatorii prefera o mai mare mai frecventa la cumparaturi si vor magazine mai mici in amplasamente mai convenabile.
Un megatrend este reprezentat de conceptul de Frugalitate glorificata, care indeamna consumatorul din clasa de mijloc sa sarbatoreasca cat de putin costa ceva, mai degraba, decat cat de mult, reducand totodata pierderile. Iar, pentru a castiga acesti consumatori, Boumphrey sugereaza ca firmele trebuie sa proiecteze alimente cu termen foarte lung de valabilitate, subliniind calitatea buna, reutilizarea si usurinta utilizarii ambalajului si cautand revolutionarul, preluand valoarea.
O alta schimbare in comportament este accentul pus pe experientele asupra posesiunilor. Studiul constata ca, dupa criza financiara globala, cresterea reala a cheltuielilor pentru bunurile de folosinta indelungata a scazut, iar cheltuielile pentru servicii au continuat sa creasca. Privind in perspectiva, ne asteptam ca cheltuielile pentru servicii sa continue sa accelereze intr-un ritm mai rapid decat cheltuielile pentru bunurile de folosinta indelungata, a spus Boumphrey.
Crearea de experiente intime
Megatrend-ul Mai multa experienta merge mai departe. Pe langa faptul ca acorda prioritate experientelor in materie de bunuri, consumatorii sunt mai exigenti in ceea ce priveste experienta in timpul achizitionarii. Aceasta tendinta are impact asupra diferitelor sectoare, de la valoarea pe care o are experienta de servire a mesei, pana la importanta experientei la cumparaturi, in sectorul comertului cu amanuntul, si pana la prioritatea pe care unii consumatori o acorda experientelor cum ar fi sarbatorile, emisiunile TV sau achizitiile de haine.
Cei din prima linie, cum ar fi comerciantii cu amanuntul si restaurantele, se confrunta deja cu aceasta tendinta, punand un accent mai mare pe experienta consumatorilor ca mijloc de stimulare a vanzarilor si a marjelor. Aceasta include crearea de experiente mai intime cu consumatorii, oferind un mediu de cumparaturi fara probleme, fie on-line, fie in magazin, personalizand oferta.
De exemplu, brandul de inghetata Unilever Magnum face consumatorii sa fie parte din procesul de productie. Ca urmare, in ultimii trei ani, Magnum a condus un magazin pop-up Make Your Own, in Londra, care permite cumparatorilor sa creeze inghetata Magnum conform propriilor preferinte. In plus, Magnum pune un accent deosebit pe posibilitatea de a comunica, incurajand cumparatorii sa utilizeze hashtag-ul #MagnumLDN.
In acest fel, Make Your Own permite cumparatorilor sa devina parte a procesului de productie al unui produs personalizat, dar familiar. In timp ce oricine poate cumpara un Magnum in magazin, conceptul pop-up asigura consumatorii ca au o experienta mai plina de viata si mai exclusiva, deci, mai intima, cu alimentul in cauza.
Megatrend-urile, analizate si la Anuga 2017
Sub forma Congresului E-Grocery @ Anuga 2017, megatrend-urile au fost analizate pornind de la tema comertului on-line. La eveniment s-a concluzionat ca marketingul digital, in combinatie cu un comert on-line puternic, orientate spre client, reprezinta conceptul viitorului, in special pe pietele puternic dezvoltate din Europa, Asia si America de Nord. In acest fel, factorii de decizie din industrie si comert au inca de acum oportunitatea de a cunoaste diferitele forme si obiective ale strategiilor digitale si de a verifica daca acestea sunt implementabile in cadrul propriei companii.
Congresul a vizat factorii de decizie din comertul si industria alimentara internationala, furnizorii de platforme, intreprinderile nou-infiintate si grupurile de interese din industria alimentara si logistica. Experti din sectoarele digitale, E-Commerce, managementul canalelor omni-canale, marketingul online, achizitiile si logistica au inteles perfect ca, foarte curand, vor fi nevoiti sa regandeasca o multime de tehnologii de procesare, pentru a fi in pas cu noile cerinte.

infoalimentMAGAZIN

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *