Euromonitor: Până în 2030, procesarea alimentelor va fi influențată de Megatrend-uri

Euromonitor: Până în 2030, procesarea alimentelor va fi influențată de Megatrend-uri

Privind spre viitor, Euromonitor International a identificat 20 dintre cele mai influente megatrend-uri care vor modela lumea până în 2030, fapt care va modifica total modul de procesare a alimentelor. Potrivit celor doi autori ai studiului ”Megatrend, punând consumatorul la inima afacerii”, semnat de către Sarah Boumphrey-Director Economic și Zandi Brehmer-Client Innovation Manager,  Euromonitor International și publicat de Confectionery News la începutul acestei toamne, schimbările de comportament ale consumatorilor vor forța procesatorii să își modifice aproape total tehnologiile de fabricare a alimentelor.

Schimbări în comportamentul consumatorilor

Raportul susține că mediul înconjurător, aflat în schimbare rapidă, îi face pe procesatori să țină din ce în ce mai dificil pasul cu concurența. De aici pornind, cei doi autori definesc ”Megatrend-ul drept schimbări pe termen lung în comportament sau atitudine, care au un impact global, traversează mai multe industrii și explică schimbarea rapidă care are loc”.

Potrivit lui Boumphrey, pentru ca o afacere să prospere într-o piață cu ritm rapid de modificare, ea trebuie să se întâlnească în mod direct și să rămână înaintea schimbărilor în comportamentul consumatorilor și al clienților, anticipând și integrând aceste modificări în strategia de bază. Ea afirmă: ”Analiza Megatrend-urilor ajută companiile să anticipeze mai bine evoluțiile pieței și să ducă, atât la schimbări care să crească afacerile, cât și la evitarea perturbărilor pentru industriile din care fac parte.

De aceea, pe lângă dezvoltarea noilor produse, analiza megatrend-urilor ar trebui să fie folosită ca o contribuție esențială pentru inovarea tuturor domeniilor unei afaceri, inclusiv a schimbării interne și externe”.

Consolidarea clasei medii

Raportul prevede că unele megatrend-uri, cum ar fi consolidarea clasei medii, au o relevanță foarte largă, în timp ce altele pot fi mai puțin preocupate. De exemplu, un producător de imprimante va avea un interes mai redus pentru megatrend-ul ”Sănătoas”, decât un producător de alimente sau un comerciant cu amănuntul.

”Multe companii înțeleg valoarea megatrend-urilor și potențialul lor de a avea un impact pozitiv, dar se luptă cu aplicarea lor în afaceri”, a adăugat Boumphrey. ”În primul rând, este important să înțelegem care megatrend-uri sunt cele mai relevante pentru industria dumneavoastră și în continuare, să analizați modul în care aceste megatrend-uri se transpun în companie, prin intermediul tendințelor și sub-tendințelor„ a adăugat ea.

Posibile viitoare aplicații

”Studiile de caz relevante și noile exemple de lansare a produselor sau serviciilor ajută companiile să înțeleagă impactul megatrend-urilor și să identifice posibilele implicații viitoare sau noi aplicații. În continuare, cuantificarea impactului curent și prognozat permite firmelor să prioritizeze care sunt megatrend-urile și tendințele la nivel de industrie sau categorie, pe care le inovează împotriva altora și în ce cronologie”.

De exemplu, megatrend-ul ”Middle Class Retreat” afirmă că, în timp ce clasele de mijloc din piețele dezvoltate încearcă să își mențină poziția economică de care s-au bucurat în ultima jumătate de secol, aceste zone vor fi amenințate de crearea unei puternice clase de mijloc în țări aflate în curs de dezvoltare, cum ar fi China, India, Vietnam sau țările Europei de Est.

Acest lucru este exemplificat prin creșterea numărului de discounteri în vânzarea cu amănuntul a produselor alimentare. Începând cu anul 2010 și după criza financiară globală, discounterii au cunoscut o creștere a vânzărilor față de cea a hipermarketurilor.

CASETA:

Opt Megatrend-uri până în 2030

1-Experimentează mai mult

2-Mărirea clasei mijlocii

3-Lărgirea gamei Premium

4-Viață sănătoasă

5-Transformarea frontierelor pieței

6-Viața etică

7-Reinventarea comerțului

8-Conectarea și interconectarea consumatorilor

Magazinul de proximitate, din ce în ce mai răspândit

Între timp, însă hipermarketurile înregistrează performanțe scăzute ale pieței produselor alimentare, începând din 2013, deoarece consumatorii preferă o mai mare mai frecvență la cumpărături și vor magazine mai mici în amplasamente mai convenabile.

Un megatrend este reprezentat de conceptul de ”Frugalitate glorificată”, care îndeamnă consumatorul din clasa de mijloc să sărbătorească cât de puțin costă ceva, mai degrabă, decât cât de mult, reducând totodată pierderile. Iar, pentru a câștiga acești consumatori, Boumphrey sugerează că firmele trebuie să proiecteze alimente cu termen foarte lung de valabilitate, subliniind calitatea bună, reutilizarea și ușurința utilizării ambalajului și căutând ”revoluționarul”, preluând valoarea.

O altă schimbare în comportament este accentul pus pe experiențele asupra posesiunilor. Studiul constată că, după criza financiară globală, creșterea reală a cheltuielilor pentru bunurile de folosință îndelungată a scăzut, iar cheltuielile pentru servicii au continuat să crească. ”Privind în perspectivă, ne așteptăm ca cheltuielile pentru servicii să continue să accelereze într-un ritm mai rapid decât cheltuielile pentru bunurile de folosință îndelungată”, a spus Boumphrey.

Crearea de experiențe intime

Megatrend-ul ”Mai multă experiență” merge mai departe. Pe lângă faptul că acordă prioritate experiențelor în materie de bunuri, consumatorii sunt mai exigenți în ceea ce privește experiența în timpul achiziționării. Această tendință are impact asupra diferitelor sectoare, de la valoarea pe care o are experiența de servire a mesei, până la importanța experienței la cumpărături, în sectorul comerțului cu amănuntul, și până la prioritatea pe care unii consumatori o acordă experiențelor cum ar fi sărbătorile, emisiunile TV sau achizițiile de haine.

Cei din prima linie, cum ar fi comercianții cu amănuntul și restaurantele, se confruntă deja cu această tendință, punând un accent mai mare pe experiența consumatorilor ca mijloc de stimulare a vânzărilor și a marjelor. Aceasta include crearea de experiențe mai intime cu consumatorii, oferind un mediu de cumpărături fără probleme, fie on-line, fie în magazin, personalizând oferta.

De exemplu, brandul de înghețată Unilever Magnum face consumatorii să fie parte din procesul de producție. Ca urmare, în ultimii trei ani, Magnum a condus un magazin pop-up ”Make Your Own”, în Londra, care permite cumpărătorilor să creeze înghețată Magnum conform propriilor preferințe. În plus, Magnum pune un accent deosebit pe posibilitatea de a comunica, încurajând cumpărătorii să utilizeze hashtag-ul #MagnumLDN.

În acest fel, ”Make Your Own” permite cumpărătorilor să devină parte a procesului de producție al unui produs personalizat, dar familiar. În timp ce oricine poate cumpăra un Magnum în magazin, conceptul pop-up asigură consumatorii că au o experiență mai plină de viață și mai exclusivă, deci, mai intimă, cu alimentul în cauză.

Megatrend-urile, analizate și la Anuga 2017

Sub forma ”Congresului E-Grocery @ Anuga 2017”, megatrend-urile au fost analizate pornind de la tema comerțului on-line. La eveniment s-a concluzionat că  marketingul digital, în combinație cu un comerț on-line puternic, orientate spre client, reprezintă conceptul viitorului, în special pe piețele puternic dezvoltate din Europa, Asia și America de Nord. În acest fel, factorii de decizie din industrie și comerț au încă de acum oportunitatea de a cunoaște diferitele forme și obiective ale strategiilor digitale și de a verifica dacă acestea sunt implementabile în cadrul propriei companii.

Congresul a vizat factorii de decizie din comerțul și industria alimentară internațională, furnizorii de platforme, întreprinderile nou-înființate și grupurile de interese din industria alimentară și logistică. Experți din sectoarele digitale, E-Commerce, managementul canalelor omni-canale, marketingul online, achizițiile și logistică au înțeles perfect că, foarte curând, vor fi nevoiți să regândească o mulțime de tehnologii de procesare, pentru a fi în pas cu noile cerințe.

infoalimentMAGAZIN

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *