Euractiv: Din cauza Covid-19, vânzările pe piața berii au scăzut cu 20%

Euractiv: Din cauza Covid-19, vânzările pe piața berii au scăzut cu 20%

Piața berii din UE estimează că vânzările sale au scăzut cu 20% până în finalul anului 2020, cifră care ar putea să își revină, însă, cu 25%, până la sfârșitul anului 2021, a declarat secretarul general al Brewers of Europe într-un interviu publicat de Euractiv.

Pierderi parțial anulate

”Estimarea noastră este că, în medie, în 2020 am pierdut până acum aproximativ 20% din vânzările de bere”, a spus Pierre-Olivier Bergeron, referindu-se mai ales la primele șase luni ale pandemiei. Estimările se bazează pe combinația de vânzări on-off și off-trade, adică vânzări în pub-uri și restaurante și, respectiv, vânzări cu amănuntul. Estimările anterioare au sugerat o scădere cu 30% a vânzărilor de bere, dar pierderea a fost parțial atenuată datorită unor ajustări prin vânzările cu amănuntul.

Totuși, acest lucru nu va compensa în nici un fel daunele generale. Producătorii de bere din UE și sectorul ospitalității au fost puternic afectați de o serie de blocaje impuse în toată Europa pentru a încetini reapariția cazurilor de COVID-19. Potrivit Comisiei Europene, 15 state membre și-au închis barele, iar restul au impus limitări severe, care în unele cazuri echivalează cu închiderea.

Imaginea pieței berii nu este uniformă în întreaga Europă, având în vedere că raportul comercial on-off variază în cele 27 de state membre ale UE, variind de la 7% din comerțul din Estonia, până la 70% din Portugalia. În Belgia, ”regatul berilor” din Europa, vânzările de bere la comerț au scăzut cu 55% în mai, iunie și iulie. În această perioadă, vânzările de bere în afara comerțului au scăzut, de asemenea, în comparație cu 2019, în special din cauza restricțiilor impuse adunărilor la domiciliu și private.

Nici în baruri nu s-a vândut multă bere

”Chiar și când barurile au fost redeschise în timpul verii, măsurile de distanțare socială și încrederea consumatorilor relativ scăzută au dus la vânzările de bere la comerț care rămâneau la doar jumătate din nivelurile din 2019”, a spus Bergeron.

În Germania, a spus el, vânzările la comerț au fost practic decimate în primăvară, în timp ce redeschiderea verii nu a dus la o recuperare completă, deoarece barurile funcționau în general la o capacitate de 50%.

Un alt exemplu este Irlanda, unde multe pub-uri nu s-au redeschis niciodată între primul și al doilea val, în timp ce restricțiile au rămas în vigoare pentru pub-urile care nu serveau mâncare. ”Am calculat o scădere de 8,5% a pieței globale a berii în primul trimestru, urmată de o scădere de 17% în al doilea trimestru. A fost interesant de văzut că a existat o creștere semnificativă a vânzărilor cu amănuntul, dar acest lucru nu a compensat scăderea activității în comerț”, a subliniat Bergeron.

Un exemplu extrem este Italia, epicentrul primului val, care a optat pentru un blocaj total, mai devreme decât orice altă țară. Bergeron a declarat că al doilea trimestru a fost dezastruos, vânzările de bere înregistrând o reducere de 50%. O imagine complet diferită a fost raportată în al treilea trimestru, întrucât Italia și-a deschis într-o oarecare măsură granițele către turiști.

În T3-2020, vânzările cu amănuntul și-au revenit de-o halbă

”Dar, uitându-ne la al treilea trimestru, am văzut creșteri destul de semnificative ale vânzărilor cu amănuntul. Atât în ​​comerț cât și în afara comerțului, țara a atins de fapt aproape nivelul din 2019”, a spus Bergeron. Cazul devine mai complicat, deoarece companiile care operează la nivel global, cu canale solide către off-trade, ar putea cumva să compenseze pierderile din tranzacționare. Cu toate acestea, nu este cazul producătorilor de bere mici și mijlocii, care sunt obligați să-și schimbe complet modelele de afaceri.

Încă de la primul blocaj, sectorul ospitalității a solicitat guvernelor UE să atenueze impactul economic al pandemiei, concentrându-se pe măsuri specifice, cum ar fi scăderea cotelor TVA la alcool. Bergeron a recunoscut că au fost luate o serie de măsuri la nivelul statelor membre, cum ar fi introducerea, cel puțin temporar, a unor rate mai mici pentru bere sau a unor rate mai mici pentru bere la robinet. Alte măsuri au inclus scutirea accizelor pentru berile neconsumate sau măsuri generale de sprijin, cum ar fi granturi și împrumuturi.

”Nu mă pot plânge prea mult. Pot să mă plâng în câteva luni dacă vedem statele membre retragând sau nu prelungind măsurile. Acest lucru este absolut fundamental. Trebuie să avem prelungiri”, a spus el, referindu-se la al doilea blocaj pe care multe state membre l-au impus.

Teama de blocaje succesive

Mulți factori politici sugerează că, până când o mare parte a populației va fi vaccinată, puburile și restaurantele vor rămâne închise sau vor continua unele măsuri restrictive, în ciuda unor relaxări a normelor de prevenție sanitară, decise în speranța revenirii, odată cu vara anului 2021. Cu toate acestea, o abordare ”on-off”, cu blocaje succesive cu imprevizibilitate crescută va fi logistic dezastruoasă pentru fabricanții de bere, deoarece berea este consumată cel mai bine proaspătă. Odată ce un butoi este deschis, acesta trebuie terminat în câteva zile, iar sticlele nu pot fi păstrate în depozit luni întregi.

Bergeron a spus că barurile și cafenelele au luat toate măsurile de siguranță necesare și a cerut factorilor de decizie să-și reconsidere deciziile de a le închide.

El a menționat că, în marea majoritate a cazurilor, vorbim despre unități mici, cu posibilități de contaminare destul de reduse, conform cifrelor.

”Nu mă refer la sectorul ospitalității în general, pentru că vom găsi exemple de locații și unități care de fapt nu au reușit să pună în aplicare măsuri de siguranță, deoarece acestea erau prea mari. Unitățile mici au acest potențial enorm de a oferi un loc sigur, ca mediu”, a explicat el. Întrebat dacă criza economică poate întârzia transformarea durabilității sectorului, în conformitate cu obiectivele acordului verde al UE, el a răspuns: ”nu considerabil. Este o fereastră de speranță din această perspectivă specială. Dar, în același timp, așa cum am menționat mai devreme, deocamdată trecem prin momente grele”.

Producătorii de bere insistă asupra obiectivelor climatice ale UE

Și, așa este. Potrivit Euractiv, industria berii din UE a promis să continue să investească în practici durabile în procesele lor de fabricare a berii, pentru a îndeplini obiectivele UE de Acord verde, în ciuda implicațiilor dezastruoase ale pandemiei COVID-19, aflata în curs. Deși impactul COVID-19 este într-adevăr enorm, acesta deschide calea către opțiuni mai ecologice, a declarat Pierre-Olivier Bergeron, secretarul general al Brewers of Europe, la ”The Brewers of Europe Sustainability Forum”.

”Impactul pandemiei a fost amplificat de marea incertitudine cu privire la evoluția situației, ducând la stres și îngrijorare pentru toți cultivatorii implicați, proprietarii de afaceri, angajații lanțului nostru de aprovizionare și familiile acestora. Impactul societal al pandemiei a lovit inima sectorului nostru”, a spus el. ”Dar creează, de asemenea, nevoia de a reveni mai bine și mai puternic, de a crea o Europă mai verde, mai rezistentă și mai durabilă”, a adăugat Bergeron.

Industria berii și sectorul ospitalității, în general, au fost puternic afectate de pandemie, care a adus blocaje parțiale și totale în toată Europa pentru a stopa răspândirea virusului. Pub-urile și barurile au fost ulterior închise pentru a doua oară în acest an. O serie de măsuri de sprijin au fost luate la nivelul statelor membre; cu toate acestea, epoca post-pandemică nu pare strălucitoare din punct de vedere financiar, deoarece mulți nu intenționează să-și redeschidă magazinele.

Inițiative bazate pe inovare

În ciuda acestor circumstanțe, producătorii de bere din UE, care angajează peste 130.000 de oameni în UE, au luat o serie de inițiative bazate pe inovare pentru a se adapta la o economie mai ecologică. Acordul verde european, împreună cu Fondul de redresare, va ajuta statele membre să-și modernizeze și să-și adapteze structurile în economii rezistente și mai ecologice pe termen lung.

Părțile interesate din industrie au făcut deja măsuri pentru a pune în practică inițiativele. În cazul fabricanților de bere, aceștia au elaborat un plan de sustenabilitate axat pe domenii precum deșeuri, ambalaje și transport. Eurodeputatul slovac Ivan Stefanec a declarat că, in mare, contribuția producătorilor de bere la acordul verde este deja remarcabilă și în continuă evoluție.

”Cred că trebuie să vorbim și despre întreaga industrie alimentară, dar industria berii este cu siguranță liderul. Și mă bucur că mă pot duce cel puțin la crearea unui cadru legislativ pentru asta”, a spus el. Belgia, Mecca iubitorilor de bere, a văzut din nou una dintre industriile sale emblematice puternic afectate de un al doilea blocaj.

Mark Demesmaeker, membru al Senatului Belgiei, a declarat că mulți producători de bere mici din regiunea Flandra fac eforturi puternice pentru a-și găsi drumul către inovația ecologică. Unele dintre ele, a spus el, și-au unit forțele și au stabilit parteneriate cu fermieri ecologici, în timp ce altele s-au concentrat pe ambalaje durabile. ”Este esențial pentru sector, în primul rând, să se asigure că își proiectează ambalajele astfel încât să poată fi reciclate, fără probleme. Și apoi, desigur, depinde de autorități”, a spus el.

Referindu-se la exemple specifice din Flandra, el a spus că au fost stabilite scheme bune de colectare și facilități de reciclare. ”Este un lucru pe care l-am preluat și în revizuirea directivelor UE privind deșeurile, cu noi obiective, este esențial pentru toate statele membre să le pună în aplicare cât mai bine și cât mai curând posibil”, a spus el. Demesmaeker a adăugat că este necesar să susținem aceste eforturi la nivel de politică, având în vedere că numărul fabricilor de bere sa dublat în cinci ani, în timp ce numărul producătorilor de bere, care realizează rețete inovatoare, s-a dublat mai mult decât atât.

infoalimentMAGAZIN

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *