De ce unii consumatori ignoră informațiile despre emisiile de CO₂ de pe ambalajele alimentelor?

De ce unii consumatori ignoră informațiile despre emisiile de CO₂ de pe ambalajele alimentelor?

Cercetări noi efectuate de instituții ale Comisiei Europene arată că unii oameni evită informațiile despre carbon acolo unde este posibil. Totuși, dacă etichetarea cu carbon a produselor alimentare ar fi obligatorie, s-ar putea schimba acest lucru?

În general, se înțelege că consumatorii vor să afle mai multe despre impactul alimentelor pe care îl au asupra mediului. Potrivit unui studiu recent al UE, 57% dintre consumatorii din UE sunt receptivi la revendicările de mediu atunci când iau decizii de cumpărare.

Cu toate acestea, nu se știe cum reacționează consumatorii la prezența etichetelor CO₂e. O echipă de cercetători din Suedia a încercat să afle răspunsul. Iată ce au concluzionat ei, citați de FoodNavigator.

Etichetele climatice: o tendință în creștere

Sistemul agroalimentar este responsabil pentru aproximativ un sfert din toate emisiile globale de gaze cu efect de seră.

Pe măsură ce cumpărătorii creează legături între obiceiurile lor de consum și amprenta de mediu, mulți caută să achiziționeze alimente mai ecologice. Un sondaj recent de la Futerra, de exemplu, a arătat că 88% dintre respondenții din SUA și Marea Britanie doresc ca mărcile să le ajute să fie mai ecologice.

Fără o legislație obligatorie în materie de etichetare a carbonului, un număr mic de mărci s-au angajat să ajute consumatorii să ia decizii de cumpărare conștiente de climă. Producătorul de băuturi de ovăz Oatly, de exemplu, a introdus datele privind amprenta în 2019. În anul următor, marca alternativă de carne Quorn a urmat exemplul.

De atunci, producătorul de produse de împrăștiere pe bază de plante Upfield a făcut același lucru și, chiar luna trecută, brandul de băuturi energizante TENZING și-a anunțat angajamentul față de etichetarea carbonului printr-un parteneriat cu CarbonCloud.

În centrul atenției asupra proteinelor

Pentru a înțelege mai bine răspunsul consumatorilor la prezența etichetelor de carbon și motivațiile din spatele acestor răspunsuri, cercetătorii din Suedia au efectuat un sondaj online cu 803 de participanți.

Întrebările anchetei s-au concentrat asupra produselor din carne, deoarece modelele actuale de consum de carne contribuie la creșterea nivelului de emisii. „Aceasta este o categorie în care există diferențe semnificative în CO₂e și unde nivelul CO₂e este relativ ridicat pentru unele produse”, au remarcat cercetătorii.

Mai precis, participanților li s-au pus întrebări legate de etichetarea cu carbon pentru carne tocată sau carne hibridă – o combinație de produse din carne și proteine ​​vegetale. Nivelurile de CO₂e pentru fiecare dintre tipurile de carne s-au bazat pe recenziile recente ale evaluării ciclului de viață (ACV).

Rezultatele au arătat că o treime (33%) dintre respondenți indică faptul că nu doresc accesul la informațiile privind impactul asupra climei pentru produse. Cercetătorii au caracterizat acești participanți drept „declinatori ai informațiilor”.

Când au fost întrebați atât persoanele care iau informații, cât și cei care refuză informațiile, de ce doresc sau nu să acceseze informațiile CO₂e, cele mai notabile diferențe dintre grupuri au fost neîncrederea lor în informațiile privind impactul asupra climei.

„Mai mult decât atât, mai mulți declinatori de informații sunt de acord că schimbările climatice nu sunt cauzate de oameni”, au remarcat cercetătorii.

Modifică etichetele de carbon emisiile de CO₂?

Cercetătorii au căutat, de asemenea, să investigheze efectul informațiilor CO₂e asupra emisiilor de carbon. Pentru a face acest lucru, au rezumat cantitatea totală de echivalenți CO₂ din produsele alese în sarcinile de control și au comparat-o cu cantitatea totală în sarcinile de tratament.

Pentru întregul eșantion, furnizarea de informații privind impactul climatic a redus totalul emisiilor echivalente de CO₂ din produsele alese cu 25%, au menționat aceștia. „Deși reducerea este mai mare la persoanele care iau informații (32%), o reducere (12%) poate fi observată în continuare în rândul persoanelor care au indicat că preferă să nu acceseze informațiile privind impactul climatic”.

Astfel de descoperiri indică faptul că, pentru ca etichetele climatice să funcționeze eficient, consumatorii trebuie să ia în considerare informațiile și să își schimbe obiceiurile de consum în consecință.

Studiul sugerează, de asemenea, că unii oameni evită informațiile despre carbon acolo unde este posibil, dar își schimbă comportamentul de cumpărare atunci când li se impun informații despre carbon.

Aceasta înseamnă că etichetele obligatorii, mai degrabă decât voluntare, cu carbon s-ar dovedi cele mai eficiente? „Pe baza studiului meu, aș spune că o etichetă de carbon va avea un impact mai mare dacă este prezentată pe toate produsele și, prin urmare, este posibilă pentru consumatori să compare între produse”, coautor al studiului, Anna Kristina Edenbrandt, de la Universitatea Suedeză de Agricultură Științele au spus FoodNavigator.

Edenbrandt speră să compare diferitele tipuri de etichete climatice, de exemplu obligatorii versus voluntare, în studiile viitoare.

infoalimentMAGAZIN

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *