Corin Romanescu-The President: Piata evenimentelor se va consolida
InfoALIMENT Magazin: Din experienta dumneavoastra de peste 20 de ani in domeniul alimentatiei publice, cum considerati ca trebuie sa fiestrategiade businesspentru a avea eficienta pe piata HORECA?
Corin Romanescu: Pentru a avea succes, orice strategie de business trebuie gandita pe termen mediu si lung. Sa te astepti la rezultate imediate, dupa 1 -2 ani de investitii si promovare, este nerealist si frustrant in acelasi timp. O afacere este asemanatoare cu un copil, nu poate creste ca in basme, in 3 zile si 3 nopti. Necesita o ingrijire atenta, o investitie permanenta si multa atentie din partea proprietarului. De aceea, unul dintre sfaturile pe care le-as da oricarui nou proprietar de business este sa fie la o distanta de maxim50 km de afacerea pe care o conduce pentru a-i putea acorda toata atentia. Este unul dintre sfaturile de business pe care le-am primit de la tatal meu si care, experienta anilor anteriori a dovedit-o, este foarte util.
IAM: Care sunt tendintele pietei de evenimente?
CR: In 2018, atat in sectorul evenimentelor private nunti, botezuri, petreceri aniversare etc. , cat si in domeniul evenimentelor corporate, tendinta este de a solicita si oferi servicii integrate. Clientii nostri, fie ca sunt persoane fizice sau reprezentanti de companii, sunt oameni ocupati care nu au timp sa se ocupe de amanuntele unui eveniment. De aceea, ne solicita servicii integrate care sa cuprinda atat activitatile de amenajare a spatiului imbracaminte pentru scaune si mese, aranjamente florale, stalpisori si covor rosu, arcada, baloane etc. , cat si servicii suplimentare Candy bar, fruit bar etc si OPEN bufet.
IAM: Ce schimbari preconizati ca va aduce viitorul pe aceasta piata, pe termen mediu si lung? in 5-10 ani
CR: In urmatorii 5-10 ani, piata de evenimente din sectorul Horeca se va consolida si maturiza. Se va pune accentul pe calitatea si complexitatea serviciilor oferite, pe un raport calitate pret optim si pe seriozitate. Tendinta actuala de deschidere a unor restaurante noi, dupa ureche si inchiderea lor dupa 1-2 ani se va mai estompa deoarece potentialii investitori vor realiza complexitatea acestui domeniu si necesitatea de a implica personal calificat.
In ceea ce priveste sectorul restaurantelor cu meniu a la carte, pentru publicul larg, parerea mea este ca marile retele de restaurante isi vor diversifica tipul de restaurante din grupuri, adaugandu-si in portofoliu si restaurante mici, specializate pe anumite preparate si vor continua sa puna accentul pe oferte adaptate clientilor din sectorul corporate si celor cu venituri medii. Tendinta actuala, de micsorare a meniului de preparate a restaurantelor va continua si se va pune accentul pe preparate care sa individualizeze un restaurant si sa-i creeze o personalitate proprie.
Vor continua sa existe si vor mai aparea restaurante de cartier si de familie, cu mancare cinstita si preturi potrivite. In viitor se va mentine tendinta actuala de a include in meniu, atat preparate sanatoase, cu adaos mic de sare si grasimi gen salate sau gustari , cat si preparate traditionale, astfel incat fiecare client sa poata selecta tipul de mancare dorit.
IAM: Fiecare domeniu de activitate are anumite probleme si provocari specifice. Care este principala problema cu care se confrunta piata de evenimente private din Romania?
CR: Asa cum se stie, principala problema din domeniul organizarii de evenimente in sectorul Horeca o constituie lipsa de personal calificat. Mirajul Occidentului, taxele mari pe salarii din prezent, numarul mare de restaurante si saloane de evenimente, sunt doar cateva dintre cauzele carentei de personal.
O alta problema actuala a pietei de evenimente o constituie faptul ca este inca un sector in dezvoltare, astfel ca inca exista un numar mare de diletanti care se ocupa de organizarea evenimentelor, fapt ce poate atrage o umbra negativa asupra credibilitatii organizatorilor de evenimente profesionisti. Este o problema ce se va rezolva in urmatorii ani, pe masura ce piata se va maturiza si vor aparea tot mai multi profesionisti in domeniu, insa acest aspect necesita timp.
IAM: Prin ce trebuie sa se diferentieze un restaurant sau un salon de evenimente de concurenta pentru a avea succes pe piata?
CR: Serviciile oferite de fiecare restaurant sau salon de evenimente reprezinta elemente diferentiatoare care pot individualiza si crea o imagine deosebita in acest domeniu.
Profesionalismul cu care isi desfasoara activitatea angajatii si organizatorii evenimentelor reprezinta alte caracteristici foarte importante de care beneficiarii tin cont atunci cand isi aleg restaurantul preferat. Nu in ultimul rand, seriozitatea de care dau dovada cei care tin legatura cu clientii si se ocupa de toate detaliile evenimentelor, precum si respectarea, cu strictete, a tuturor promisiunilor, reprezinta alte elemente cheie care pot genera succesul in acest domeniu.
Este o piata cu reguli stricte in care nu sunt acceptate greseli sau rateuri iar pentru a avea succes trebuie investit in angajati profesionisti.
IAM: In domeniul alimentatiei publice retentia de personal a reprezentat mereu o provocare. Ce masuri trebuie sa ia un restaurant/ centru de evenimente pentru a micsora rotatia personalului?
CR: Un angajat cu vechime este o adevarata comoara pentru orice companie.Asigura-te ca-l pastrezi in companie oferindu-i beneficii speciale astfel incat sa se simta important si sa devina un adevarat lider de opinie si formator pentru angajatii mai tineri! Pregatirea si integrarea noilor membriai echipei necesita mereu costuri suplimentare si, uneori, pierderi, la fel si fluxul de personal, de aceea, pastrarea vechilor angajati este una dintre cele mai dificile si importante activitati ale unui manager.
IAM: Se spune ca saloanele de evenimente sunt o afacere profitabila pentru investitori. Este adevarat?
CR: Domeniul organizarii de evenimente, atat private, cat si corporate, este foarte complicat, necesitand eforturi permanente si pregatiri de durata. Daca in cazul restaurantelor cu meniu a la carte, stangaciile inerente inceputului pot fi trecute cu vederea, in cazul saloanelor si centrelor de evenimente totul trebuie sa fie perfect: amenajare, meniu, bar etc.
Deoarece trebuie sa servesti un numar mare de persoane, intr-un timp relativ scurt iar toate preparatele trebuie sa fie calde si gustoase, investitiile sunt mult mai mari decat in cazul restaurantelor clasice. In acelasi timp, deoarece vorbim despre evenimente speciale din viata clientilor nostri, totul trebuie organizat in mod profesionist, la cel mai inalt nivel.
O greseala pe care o fac cei care nu cunosc acest domeniu este sa-si imagineze ca organizarea evenimentelor private presupune sa deschizi saloanele o data pe saptamana si sa incasezi munti de bani pentru asta. Total gresit.
Pregatirea fiecarui eveniment privat necesita munca de minim o saptamana din partea unei echipe ample ce cuprinde sefi bucatari, chelneri, barmani, organizatori de evenimente, ingrijitori etc. astfel incat rezultatele sa fie pe masura asteptarilor. De aceea, este genul de afacere care devine profitabila dupa ani de investitii in echipamente, personal, servicii si multa seriozitate.
Despre Corin Romanescu
CEO al Centrului de Evenimente The President, Corin Romanescu activeaza de 20 de ani pe piata HORECA,fiindmartor al principalelor tendinte ale fiecarei perioade. In ultimii 5 ani a contribuit la organizarea cu succes a peste 1000 de evenimente corporate si private, oferind sfaturi practice sisprijin pentru sute de cupluri si zeci de companii din sectorul privat. Este Presedinte al Asociatiei pentru Combaterea Saraciei si Afectiunilor Umane. Este Absolvental UTCB – Universitatea Tehnica de Constructii Bucuresti.