Berea si designul sezonier al ambalajelor

Teodora Chiorean:
Pentru bere, ambalajul nu este doar un ansamblu de mijloace, destinat cuprinderii sau invelirii produsului cu istorie seculara, pentru a-i asigura protectia temporara din punct de vedere fizic, mecanic, biologic ?si chimic in scopul mentinerii calitatii ?si integritatii, in stare de livrare, in decursul manipularii, transportului, depozitarii ?si desfacerii, pana la consumator ori pana la sfar?situl termenului de garantie. Ambalajul berii trebuie sa declanordm;eze instantaneu, potentialului cumparator, diverse asocieri, idei, cunoordm;tinte ?si emotii legate de produs.
Iarna car ?si vara sanie
Perceput deseori drept vanzator tacut, datorita abilitatii de a influenta consumatorii la raft, ambalajul berii reprezinta totu?si, indiferent de sezon sau spatiu geografic, o modalitate de comunicare a marcii, transmitand valorile, pozitionarea ?si avantajele fiecareia dintre aceste marci. Nu toti consumatorii de bere sunt insa la fel; de aceea, pentru a atinge tipologiile diferite de cumparatori, sunt necesare diferite tipuri de ambalaj, asociate evenimentelor economice sau sociale.
Totu?si, nu sunt permi?si pa?si gre?siti pe pietele de bere cu un puternic caracter sezonier. O prognoza gre?sita poate costa foarte mult, iar marketarea produsului trebuie sa se bazeze pe un plan bine stabilit, pana la ultimul detaliu, fiindca, in cazul acestora nu este timp de schimbari. Aplicand cunoscutul ?si practicul principiu Sa-ti faci iarna car ?si vara sanie, campaniile sunt atent pregatite nu de putine ori, de la finalul sezonului anterior , markerii urmarind la fel de atent competitorii ?si incercand sa vina cu produse, respectiv mesaje inovative, in fata consumatorilor.
Este dificil, dar nu imposibil, de prevazut evolutia sortimentelor de bere afectate de sezonalitate, aceasta fiind direct legata de factori, precum: comportamentul de consum, politicile economice ale jucatorilor de pe piata berii, puterea de cumparare, regimul precipitatiilor ?si/sau starea vremii. Nu de putine ori, cateva grade in minus sau in plus genereaza mutatii semnificative in vanzari.
Zilele de vara sunt, spre exemplu, foarte importante pe piata berii, vanzarile din sezonul estival dovedind o pondere superioara in rezultatele totale anuale. Amplificarea consumului este asociata vremii bune din lunile de vara, perioadei concediilor, inclusiv semnificatiei aparte pe care o dau romanii ie?sirilor in oraordm;. In ceea ce priveordm;te brandurile din portofoliu, fiecare vara reprezinta un sezon al noutatilor pentru toti jucatorii de pe piata berii.
Iarna sau vara, berari pregatesc serii de lansari, campanii ?si repozitionari ale produselor noi, impunand astfel mentinerea unui trend favorabil al vanzarilor din vara sau iarna anului anterior. In ultimii ani, creordm;terea vanzarilor de bere impulsioneaza producatorii in re lansari de branduri ?si campanii menite a revitaliza integral portofoliul de produse.
Paltonul ?si sandalele berii
Trebuie sa recunoaordm;tem ca exista atat de multe sortimente ?si marci de bere pe care consumatorul le vede in raft, le accepta uneori, dar nu il atrag; le intalnesc intamplator. Pe de alta parte, prezentarea din magazine este dominata de marci lipsite de continut, care nu fac decat sa incante imaginea. Sunt marci pe care consumatorul incearca sa le retina sau sa retina cel putin grafica acestora, insa nu reuordm;esc.
In functie de anotimp, materialul ?si designul ambalajului in care este prezentat sortimentul de bere reprezinta elemente importante in procesul vanzarii, dar cu toate acestea culoarea este cea care imbina toate elementele ?si este unul dintre cele mai importante mijloace pentru a face din ambalajul berii o unealta de comunicare cu potentialul cumparator.
Culoarea participa la vanzarea acestui produs fiind, inainte de toate, o senzatie care creeaza o stare emotionala de comunicare, depa?sind dimensiunea ambalajului, produsul in sine, forma ?si scopul acestuia. In anotimpurile reci, folosirea unei culori sau a doua culori pentru un ambalaj dedicat berii implica o creativitate sporita, avand restrictia folosirii culorilor, la nivel cantitativ. Este mai complex sa creezi in una sau doua culori, insa uneori, daca executia este reu?sita, au un impact exceptional la raft, ies in evidenta prin simplitate ?si design.
Ambalajul berii trebuie sa joace diferite roluri pentru a actiona, iarna sau vara, asupra consumatorilor care fac cumparaturi programate, dar ?si asupra celor care iau mai multe optiuni in considerare. Aceste roluri tind spre directii diferite, de?si nu sunt ireconciliabile. Pozitia de la care porneordm;te marca este factorul determinant pentru designul ambalajului. Apare intrebarea: este un jucator dominant pe piata berii sau este o marca cu o mica cota de piata, care incearca sa atraga atentia asupra ei?
Indeosebi vara, lansarea noilor sortimente de bere sau numai a unor noi ambalaje de prezentare au la baza intense studii calitative ?si de piata. Se pune intrebarea daca cei care consuma curent sortimentul in cazul schimbarii exclusive a prezentarii prefera sa savureze berea acasa ?si/sau in afara casei, impreuna cu prietenii, unde ambalajul principal ?si traditional il reprezinta sticla de 0,5 l.
Designul de ansamblu al ambalajului poate fi o premiera a sortimentului sau poate sa aiba ca punct de plecare design al etichetelor anterioare sau a etichetei reprezentative daca aceasta exista . Noile design-uri sunt testate in mai multe etape de studii cantitative/calitative, incluzand elemente apreciate de respondenti forma ?si culoarea literelor, cat ?si elementele noi aplicate .
Indiferent de anotimp insa, berea nu se simte bine in toate tarile, in orice tip de ambalaj. In tarile mai dezvoltate, unde o sticla sau o doza de bere poate fi cumparata cu venitul pe 3-4 minute de munca, peturile nu i?si prea gasesc locul, dar nici locuitorii tarilor in care se munceordm;te 2 ore pentru aceea?si cantitate nu se lasa mai prejos, ridicandu-se spre varful clasamentului consumatorilor.
Pe de alta parte, in tarile mai dezvoltate, preocuparile ecologice au un rol mai important in deciziile de achizitie. Oamenii iau in considerare, din ce in ce mai mult, aspecte cum ar fi volumul ambalajului folosit, materialul din care este confectionat ?si posibilitatea reciclarii sau reutilizarii acestuia.

infoalimentMAGAZIN

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *