ANPC: Atentie la alimentele achiziționate în perioada Sărbătorilor de Iarnă!

ANPC: Atentie la alimentele achiziționate în perioada Sărbătorilor de Iarnă!

Luna decembrie este luna in care vanzarile cresc substantial. Iata cateva sfaturi pe care sa le urmati in goana dupa cumparaturile pentru masa de Craciun si Revelion.

In primul rand, consumatorii trebuie sa acorde o atentie deosebita la achizitia produselor alimentare, avand in vedere ca unii operatori economici vor “profita” de aceasta perioada pentru a-si vinde produsele din stoc, indiferent de calitatea acestora.

De asemenea trebuie sa verifice cu atentie din punct de vedere organoleptic (aspect, miros, culoare) calitatea produselor alimentare si sa le refuze pe acelea pentru care au suspiciuni privind calitatea si mai ales siguranta.

Recomandam atentie la produsele alimentare care prezinta urme de mucegai, care prezinta data durabilitatii minimale depasita sau ambalajele deteriorate si pentru care exista suspiciunea deteriorarii continutului.

Comercializarea produselor de patiserie (cozonaci, checuri, etc.)

– In primul rand, achizitionarea produselor se va face numai din locuri autorizate, unde spatiile de comercializare trebuie sa fie in permanenta curate si bine intretinute;

– Personalul care comercializeaza produse de patiserie trebuie sa poarte echipament de protectie sanitara, respectiv halat de protectie si boneta, iar manipularea produselor sa se faca cu mainile acoperite de manusi curate sau de unica folosinta;

– Produsele de patiserie neambalate se vor vinde din recipiente curate, la adapost de praf si de muste, fiind servite numai cu ustensile speciale. Este interzis a se permite consumatorilor sa aleaga produsele cu mana;

– Pentru produsele de patiserie preambalate data durabilitatii minimale este stabilita de producator si se va inscriptiona pe eticheta/ ambalaj.

Comercializarea ciocolatei, produselor din ciocolata, produse pe baza de cacao si grasimi vegetale (tablete, figurine etc)

– Etichetele acestor produse trebuie sa contina urmatoarele informatii: denumirea produsului, numele si adresa producatorului sau ale ambalatorului sau ale distribuitorului. In cazul produselor din import se vor inscrie numele si adresa importatorului sau ale distribuitorului inregistrat in Romania, data durabilitatii minimale, cantitatea neta si conditiile de depozitare;

– Toate produsele din import trebuie sa fie insotite de etichete cu elementele de identificare si informare in limba romana;

– Pentru ciocolata si produse din ciocolata: se mentioneaza in mod obligatoriu continutul de cacao substanta uscata, exprimat in procente, astfel: “ cacao…% minim”. In cazul ciocolatei umplute se mentioneaza produsul de umplutura. Se excepteaza de la indicarea cantitatii nete produsele din ciocolata preambalate, cu o greutate mai mica de 50 grame.

Aceasta exceptie nu se aplica produselor cu o greutate neta mai mica de 50 grame fiecare, atunci cand sunt prezentate intr-un ambalaj continand doua sau mai multe astfel de produse, daca continutul net total, inclusive ambalajul, este egal sau mai mare de 50 grame.

In cazul produselor din ciocolata turnate si goale in interior, aceasta indicatie poate fi inlocuita cu continutul net minim. O mentiune privind adaosul de cafea sau bauturi spirtoase, atunci cand acesta depaseste 1% din masa produsului;

– Ciocolata proaspata trebuie sa prezinte o suprafata lucioasa, nestratificata si fara pete, sa fie onctuoasa, casanta la rupere fara senzatie de rugozitate la masticare, culoare si gust specific, iar drajeurile trebuie sa aiba suprafata neteda, lucioasa, uscata si nelipicioasa;

– Achizitionarea produselor se va face numai din locuri autorizate. Trebuie evitata cumpararea de la vanzatori ambulanti, chiar daca pretul oferit este comparativ mai mic;

– Inainte de cumparare, consumatorul trebuie sa verifice starea ambalajelor (integritate, etanseitate) si incadrarea produselor in data durabilitatii minimale, dupa caz, in data limita de consum stabilite de producator.

Comercializarea vinurilor si a bauturilor alcoolice

– Continutul etichetei trebuie sa cuprinda: denumirea sub care se vinde produsul, denumirea si adresa producatorului, sau a importatorului sau a imbuteliatorului, volumul net, concentratia alcoolica, o informatie privind lotul, data durabilitatii minimale pentru bauturile alcoolice cu concentratia alcoolica mai mica de 10% vol.;

– Pentru vinuri, eticheta trebuie sa mai contina urmatoarele informatii: categoria de calitate, indicatia geografica sau denumirea de origine controlata pentru vinurile de calitate superioara, tipul vinului, functie de continutul de zaharuri;

– Consumatorul trerbuie sa verifice aspectul lichidului, respectiv culoarea sa fie corespunzatoare sortimentului, limpede, fara depuneri sau impuritati in suspensie;

– La intoarcerea buteliei cu dopul in jos, continutul nu trebuie sa se tulbure sau sa prezinte impuritati sau scurgeri;

– Marcarea bauturilor alcoolice distilate se face cu respectarea reglementarilor in vigoare emise de Ministerul Finantelor.

Biroul de presă

infoalimentMAGAZIN

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *