ANPC a stabilit liniile directoare ale strategiei pe anul 2021

ANPC a stabilit liniile directoare ale strategiei pe anul 2021

Board-ul director al ANPC, sub conducerea președintelui Claudiu Dolot, a avut o întâlnire cu reprezentanții comisariatelor regionale și județene pentru a trasa liniile directoare ale strategiei după care ANPC își va desfășura activitatea în anul 2021.

În urma discuției, s-a conturat cadrul general de lucru al comisariatelor, în contextul celui de-al doilea an în condiții speciale de pandemie, precum și tematicile de control potrivite cu necesitățile impuse în această perioadă.

De asemenea, s-a discutat despre strategia multianuală a ANPC în concordanță cu modificările legislative naționale și europene în domeniu.

Trebuie acționat astfel încât, activitatea ANPC, la nivelul întregii țări, să conducă spre o continuă dezvoltare a conștientizării drepturilor consumatorilor, conform legii, atât la nivelul marelui public, cît și a operatorilor economici, dar și la adoptarea unor bune practici de lucru, verificate cu succes la nivel european.

Ulterior, domnul Claudiu Dolot a precizat:

“O primă prioritate pe care am propus-o în activitatea noastră este consolidarea rezilienţei consumatorilor pentru o redresare durabilă. Sigur, aici vorbim despre partea de redresare economică după criza Covid-19, care sperăm că în acest an se va finaliza, iar consumatorii vor fi actori cheie în această redresare economică. Activitatea noastră este în strânsă legătură cu Noua Agendă pentru Consumatori a Comisiei Europene pe perioada 2020 – 2025, astfel încât, pe termen scurt, Comisia acordă prioritate protecţiei drepturilor pasagerilor la rambursarea integrală a plăţilor în avans efectuate pentru călătoriile care sunt anulate ulterior.

Apoi, este vorba despre prevenirea creşterilor tehnicilor înşelătoare de marketing şi a escrocheriilor la cumpărăturile online. Avem tranziţia verde, respectiv oferim consumatorilor informaţii mai bune cu privire la sustenabilitatea produselor şi pentru a combate practicile neloiale, precum spălarea verde sau perimarea timpurie”, a spus Claudiu Dolot, la evenimentul organizat de ANPC, “Protejarea consumatorului român în contextul pandemiei. Un consumator european informat este un consumator protejat!”.

Preşedintele ANPC a precizat că aceste politici din agenda Comisiei Europene se fac cu instrumente de lucru precum Rapex – Sistemul de schimb rapid de informaţii privind produsele nealimentare periculoase destinate consumatorilor.

În acest sens, el a amintit că în urmă cu două săptămâni au fost mai multe alerte Rapex pentru măşti neconforme. Astfel, România are deja 25 de alerte doar pentru măşti neconforme până în prezent, care au fost validate de sistemul Rapex.

Președintele ANPC a spus că are şase priorităţi în activitatea sa, următoarea fiind introducerea modelelor de bune practici aplicate în alte ţări din Uniunea Europeană, adaptate României.

A treia prioritate o constituie toleranţa zero la practicile neloiale. În acest caz, spune Claudiu Dolot, ”se pune accent pe prevenţie şi consiliere a operatorilor economici. Ideea nu este să punem presiune pe agenţii economici, ideea este ca activitatea lor să fie o activitate corectă, o activitate care să menţină securitatea economică a cetăţeanului, sănătatea consumatorului, sigur şi a cetăţeanului, siguranţa sănătăţii şi faptul că trebuie să fie lângă el”, a spus Dolot.

A patra prioritate a preşedintelui ANPC este creşterea gradului de satisfacţie a consumatorului, prin aplicarea strategiilor coerente de informare şi de educare. El a declarat că reprezentanţii instituţiei pe care o conduce au discutat cu asociaţiile patronale şi au ajuns pe anumite segmente la ideea de a realiza ghiduri de bune practici.

Claudiu Dolot a menţionat digitalizarea ca fiind a cincea prioritate. ANPC are în derulare prin direcţia europeană un proiect de digitalizare şi eficientizare a activităţilor de control pe care anul viitor îl va pune în practică. Raportarea şi înregistrarea acţiunilor de control, autorizarea activităţii desfăşurate de comisariatele teritoriale, obţinerea de informaţii în timp real se vor putea face prin intermediul sistemului informatic integral.

Cea de-a şasea prioritate constă în elaborarea unei strategii în domeniul protecţiei consumatorilor, corelată cu cea existentă în Uniunea Europeană. Aici, Dolot a precizat că se referă la alinierea standardelor legislative ale României la legile Uniunii Europene.

ANPC a organizat, luni, evenimentul “Protejarea consumatorului român în contextul pandemiei. Un consumator european informat este un consumator protejat!“, dedicat Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor, sărbătorită anual pe data de 15 martie.

Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor a fost inspirată de preşedintele american, John F. Kennedy, care a trimis un mesaj special Congresului SUA la 15 martie 1962, în care a abordat pentru prima dată, în mod oficial, problema drepturilor consumatorilor. În discursul său, preşedintele a formulat patru drepturi fundamentale ale consumatorului, şi anume: dreptul la siguranţă, dreptul de a fi informat, dreptul de a alege, dreptul de a fi ascultat.

infoalimentMAGAZIN

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *