Afacerile cu produse de băcănie, între comerţul tradiţional şi cel online

Afacerile cu produse de băcănie, între comerţul tradiţional şi cel online

Una dintre tendinţele confirmate ale anului, în comerţul cu produse de băcănie este dorinţa cumpărătorilor de a apela tot mai mult la comanda online. „Trendurile cele mai importante indică faptul că modelele tradiţionale de a face cumpărături se schimbă” susţine John Karolefski, jurnalist veteran în domeniu. „Procurarea produselor de băcănie devine cumva o activitate creativă şi înviorează, ceea ce era înainte doar o treabă casnică” mai spune Karolefski.

Comerțul online s-a dublat

Studiile de piaţă arată că în ultimii ani, comerţul online s-a dublat şi un număr din ce în ce mai mare de cumpărători intenţionează să comande astfel produse de băcănie, care să le fie livrate acasă. Este adevărat însă că, într-o proporţie de aproape 60%, cumpărătorii încă rămân fideli modului tradiţional de a-şi achiziţiona produsele de băcănie. Comerţul virtual, o modalitate mult mai eficientă şi rapidă de a cumpăra bunuri de consum, este văzut ca fiind mai potrivit în cazul unora dintre produse.

Astfel, topul vânzărilor online este condus detaşat de electronice, în timp ce, în cazul produselor de băcănie, ponderea celor care apelează la cumpărăturile online este mult mai mică. Însă, modelele de succes ale unora dintre băcănii, care au combinat experienţa digitală cu cea a comerţului tradiţional au arătat clar ce tendințe se profilează în viitor.

Cumpărătorii au găsit că este mai convenabil să studieze ofertele băcăniilor pe internet, să compare preţurile şi, chiar dacă încă mai au reticenţe în a achiziţiona anumite produse de băcănie online, primul pas a fost făcut şi a demonstrat că întrepătrunderea, într-o prima fază, a comerţului tradiţional cu cel digital, este avantajoasă, atât pentru client, cât şi pentru băcani.

Băcăniile se alătură trendului e-commerce

Deşi nu se poate spune că proporţia este covârşitoare, în Statele Unite, băcăniile au început să ofere tot mai mult clienţilor lor posibilitatea de a face cumpărăturile online. Fie că sunt ridicate de la magazine, fie livrate direct la uşă, băcănii au început să vândă online chiar şi lapte, ouă, legume şi fructe, dar şi produse alimentare care trebuie păstrate reci sau dimpotrivă, calde.

„Cererea este în continuă creştere. Oamenilor le place că nici măcar nu trebuie să coboare din maşină”, spune Dan Donovan, director de comunicare la Giant Eagle Inc. Încurajată de rezultate, compania vrea să-şi dezvolte în viitorul apropiat şi un serviciu de livrare la domiciliu. Este adevărat că, în Statele Unite, posibilitatea de a achiziţiona online produse de băcănie există încă din 2008. Însă „trendul a devenit într-adevăr proeminent anul acesta” spune Bill Bishop, reprezentant al Brick Meets Click, o firma de consultanţă specializată în tendinţele retail-ului online.

Acelaşi oficial precizează că marii jucători în domeniul comerţului cu amănuntul se află „la butoanele de comandă”, încercând să găsească soluţii pentru cele mai variate provocări. Se testează diferite modalităţi de a vinde online produsele de băcănie perisabile şi de a le face accesibile şi celor care fac comandă de la o distanţă mare. Crearea diferitelor aplicaţii pentru telefoane facilitează livrarea la domiciliu şi ajută astfel magazinele mari şi mici. 

Antreprenorii din domeniul afacerilor cu produse de băcănie s-au văzut nevoiţi să se adapteze noilor tendinţe. „Mai ales cei cu băcănii mici trebuie să privească continuu peste umăr” spune John Karolefski. „Şi foarte bine fac, ţinând cont de gradul de competiție care există pe acest segment. Proprietarul oricărui tip de băcănii, fie mică sau mai mare, trebuie să aibă în vedere testarea comerţului online. Dacă nu încearcă ei, cu siguranţă competitorii se vor gândi să o facă” adaugă acesta. 

Ce dificultăţi se pot întâmpina în comerţul online?

Constantino’s Market, din Cleveland, a început să practice comerţul online cu livrare la domiciliu sau ridicarea produselor de la magazin, în urmă cu un an. Comenzile online au crescut constant de atunci, însă  CEO Andrew Revy le descrie ca fiind „dezamăgitoare”. Firma sa percepe o taxa de 5 dolari sau 20% din valoarea comenzii pentru a-şi acoperi costurile cu livrarea, însă compania trebuie să suporte și alte costuri suplimentare.

„Implică şi timp şi bani să actualizezi în permanență site-ul cu cele mai noi produse şi preţuri” explică acesta. Însă chiar şi aşa, compania nu se gândeşte să renunţe la serviciile online. „Cererea există pe piaţă. Probabil că va dura un timp până când vom ajunge să găsim soluţii pentru toate situațiile care se ivesc” mai spune Andrew Revy.

Şi cei de la băcăniile cu comandă online din Ohio, Hometown Grocery Delivery, au mărturisit că a durat ceva timp până când cumpărătorii s-au obişnuit să primească la domiciliu produsele de băcănie comandate. „Astăzi acest serviciu îşi acoperă cu prisosinţă costurile” a declarat un reprezentant al acestei companii.  Însă pentru aceasta a fost nevoie de strategii de marketing inspirate, de răbdare şi încredere.

În 2010, când Hometown Grocery Delivery şi-a lansat site-ul, „comenzile veneau mai rar decât ne-am fi dorit” spune un reprezentant al firmei. Însă este binecunoscut faptul că schimbarea unei obişnuite de bază, moştenite de la atâtea generaţii presupune timp. Hometown Grocery Delivery a început să colaboreze cu coordonatorii unui program medical, care acopereau costul de 10 dolari presupus de transport. Ca rezultat al acestei iniţiative, jumătate dintre livrări au ajuns, într-o prima fază, la persoane în vârstă sau cu dizabilităţi.

Provocările însă nu au încetat să apară odată cu dezvoltarea serviciului de comercializare online a produselor de băcănie. Reprezentanţii Giant Eagle recunosc că organizarea serviciului de relaţii cu clienţii i-a obligat să găsească soluţii creative.

„Uneori, oamenii plasează comenzile foarte târziu, seara, când nu există întotdeauna angajaţi disponibili să răspundă întrebărilor lor. Aşa că ne-am gândit să iniţiem un serviciu de chat online pentru a putea satisfice orice solicitare” explică Dan Donovan.  Acest efort a fost răsplătit însă cu prisosinţă, pentru că, numai în ultimul an, compania a putut observa cum comenzile online s-au dublat. „Odată ce oamenii observă cât este de simplu să comanzi online și să primeşti exact ce ţi-ai dorit, că și când le-ai fi ales cu mâna ta din magazin, comandă din nou şi poţi să fii sigur că se vor reîntoarce”, mai spune reprezentantul băcăniei Giant Eagle.

infoalimentMAGAZIN

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *