Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa



Sectorul HoReCa a cunoscut o expansiune extraordinară, devenind în scurt timp o industrie de sine stătătoare care valorează miliarde de euro și care furnizează, an de an, noi și noi oportunități atât procesatorilor, cât și consumatorilor. Opțiunile sunt nelimitate atunci când vorbim de HoReCa, creativitatea fiind cuvântul-cheie ce caracterizează acest segment al industriei alimentare.


 


Sectorul Ho-Re-Ca și-a păstrat piața


 


         Deși afectat de criza financiară și alimentară care se pare că nu mai vrea să ne părăsească, sectorul HoReCa și­a pătrat totuși popularitatea, în sensul că oamenii încă mai aleg să își petreacă timpul liber în baruri, cafenele și restaurante, chiar dacă acest lucru nu se întâmplă la fel de des ca în anii de dinaintea crizei. Nevoia de socializare, dorința de a fi în trend sau pur și simplu plăcerea de a savura un preparat deosebit a consumatorilor sunt elementele cheie care au menținut acest segment viu, în ciuda dificultăților financiare și a tendinței generalizate de scădere a consumului.


 


         Restaurantele sunt poate cea mai populară subdiviziune a segmentului, motiv pentru care paleta de ingrediente și soluții pentru acest domeniu este una extrem de vastă. Opțiunile sunt nelimitate, inventivitatea bucătarilor fiind singurul impediment care poate sta în calea unor preparate spectaculoase. Cu cât chef-ul este mai creativ și mai original, cu atât clienții se pot bucura de preparate cu gust extraordinar, preparate din ingrediente mai mult sau mai puțin ciudate sau spectaculoase.


 


         Odată cu trecerea timpului, bucătarii au ajuns la concluzia că există numeroase ingrediente care pot influența gustul și aspectul unui preparat, ingrediente care au fost ignorate ani la rând, dar care își iau revanșa încet. Fiecare chef are propriul său secret, un truc numai de ele știut care îi face mâncarea specială. Acest truc poate fi un ingredient, o metodă specială de a găti ori un mod deosebit de a servi mâncarea, însă, indiferent de specific, furnizorii de echipamente și ingrediente HoReCa au știut să se adapteze și să ofere soluții mai mult sau mai puțin specializate și personalizate.


 


        


 


Listă nesfârșită


 


Dar care sunt ingredientele-minune din bucătăriile marilor restaurante? Lista e una nesfârșită, și, pe cât de lungă, pe atât de surprinzătoare. De la ulei de palmier la fructe exotice si chiar nămoluri speciale, ingredientele din bucătăriile marilor restaurante sunt inovatoare, ciudate, spectaculoase, dar mai ales delicioase. Mai jos vă sunt prezentate câteva dintre ingredientele secrete ale restaurantelor de pretutindeni.


 


         Deși bucătăria europeană este una foarte populară, în ultimii ani sursa de inspirație pentru bucătari a venit din Asia, bucătăria orientală fiind una plină de arome și ingrediente absolut delicioase, dar și surprinzătoare, deopotrivă. Astfel, uleiurile, oțetul, fructele asiatice, toate au devenit parte integrată a bucătăriei moderne datorită proprietăților lor unice și speciale. Ba mai mult, „umami”, termenul folosit de japonezi pentru a defini cel de-al cincilea gust, a devenit un termen uzual în bucătăria globală. „Umami” ar însemna gust delicios, savuros și definește gustul și aroma pe care amestecul de glutamat și nucleotide îl declanșează în momentul contactului cu receptorii de pe limbă, deosebit de sensibili în prezența glutamatului. Probabil cel mai prețios ingredient existent în prezent, amestecul dintre aminoacidul L-glutamat și diverse ribonucleotide este utilizat în bucătăria asiatică de mii de ani, fiind prezent în mod natural în numeroase ingrediente locale cum ar fi ciupercile shitake, algele, varza chinezească etc.


 


Efectul sinergetic dintre cele două componente declanșează în momentul contactului cu celule receptoare de pe suprafață limbii senzația de delicios, umami având proprietatea unică de a echilibra gustul mâncării în care este încorporat. Este foarte greu să descriem umami, deoarece acesta este practic o senzație, mai degrabă decât un gust de sine stătător, însă, în combinație cu alte arome date de ingredientele unui preparat, acesta crează o senzație plăcută consumatorului, stimulând salivația, limba și întreg segmentul superior al tractului digestiv.


 


Deși folosit singur nu are efect, amestecul umami este extrem de eficient în combinație cu diverse alte ingrediente. Se folosește în cantități mici, fiind disponibil în prezent sub formă de pulbere produsă la nivel industrial, deși în trecut ingredientele proaspete erau cele care formau amestecul: roșii, ciuperci, alge, fasole etc. Surprinzător este faptul că primul contact al omului cu umami are loc la o vârstă extrem de fragedă, laptele de mamă fiind cel mai bogat produs în acest ingredient dintre toate, conform unor studii recente. Așadar, acest ingredient revoluționar, utilizat de locuitorii Orientului Îndepărtat de mii de ani, dar și de vechii romani ori de arabi, este cheia succesului pentru chef-ii de pretutindeni, nemaifiind un secret faptul că umami se folosește în toate marile restaurante din lume din dorința ca cei ce le trag pragul să fie pe deplin satisfăcuți.


 


Arome din Tibet


 


         Însă umami nu este singurul ingredient-surpriză venit din Asia. Deși citricele au fost dintotdeauna ingrediente de bază ale bucătăriei mediteraneene, tot din Asia vine un fruct special, din această categorie: yuzu. Originar din estul Asiei, mai precis din China și Tibet,  yuzu este o plantă citrică hibridă, de culoare galben verzuie, asemănătoare cu grepfrutul, atât ca și gust, cât și ca aspect. Este un hibrid între mandarine și Ichang papeda, fiind extrem de rezistent la frig, spre deosebire de suratele sale europene, și se folosește în bucătăria orientală așa cu lămâia se folosește în cea europeană: pentru aromă, pentru ornat, în salate, sosuri, prăjituri, topping-uri chiar și marmelade. Datorită aromei sale deosebite, o combinație între cea de gref și cea de mandarină, yuzu a câștigat rapid popularitate și în Occident, fiind folosit atât pentru gătit, ca în Asia, cât și ca aromatizant pentru bere, cidru, bomboane și alte produse. În bucătărie, yuzu este extraordinar pentru obținerea de arome inedite, în combinație cu alte ingrediente precum ghimbirul, menta, usturoiul, piperul, menta etc.


 


         Un alt exemplu de citrice provenit din Asia care au devenit rapid ingrediente ale bucătăriei internaționale sunt sudachi. Originar din Japonia, unde se cultivă de sute de ani, este un fruct rotund, verde, care nu se consumă ca atare, fiind foarte acru, dar se utilizează în gastronomie ca și înlocuitor al oțetului, fiind considerat indispensabil în bucătăria japoneză. Datorită faptului că are un conținut mult mai ridicat de vitamina C, dar și de calciu decât surata sa europeană, lămâia, sudachi a devenit foarte popular și pe plan internațional, fiind folosit în diverse preparate de tipul sosurilor sau pentru a da gust acrișor mâncării, în locul oțetului, dar și ca garnitură ori în salate. Mai mult, se folosește și pentru înghețată, sucuri sau băuturi alcoolice, ca aromatizant.


 


         Uleiul de cocos este un alt ingredient de bază care a câștigat teren în ultimii ani și a cărui popularitate este în creștere datorită efectelor sale benefice asupra metabolismului și structurii sale chimice care îl face un înlocuitor perfect al untului. Fiind un produs vegetal, uleiul de palmier nu conține colesterol, fiind foarte bogat în fitosteroli și acizi grași cu catenă scurtă, ceea ce îl face nu numai ușor digerabil, dar și nepericulos pentru vasele sanguine, întrucât componentele sale chimice de origine vegetală nu se depun ca și în cazul grăsimilor animale.


 


Este originar din regiunile tropicale, unde se utilizează de mii de ani, fiind principala sursă de grăsimi, astfel că nu este surprinzător faptul că în aceste zone incidența bolilor cardiovasculare, dar și a obezității este foarte redusă. Are un gust plăcut, ușor dulceag și o aromă asemănătoare cu cea de nuci și este ideal pentru gătit deoarece nu formează produși secundari toxici de reacție ca uleiul de măsline sau cel de floarea soarelui, fiind foarte bogat în acid lauric. Pe lângă gastronomie, se utilizează și în industria snacks-urilor, laptelui și a dulciurilor.


 


Pământul, ingredientul surpriză


 


         Un alt ingredient, de origine animală de această dată, care câștigă popularitate în lumea gastronomiei este brânza de capră. Considerată mult timp o delicatesă, datorită faptului că era greu accesibilă, brânza de capră a devenit un ingredient important al rețetelor marilor restaurante. Apariția fermelor de capre care produc constant lapte de calitate superioară a umplut golul existent pe piață, astfel că în prezent restaurantele pot oferi o gamă variată de preparate culinare cu și pe bază de brânză de capră, de la preparate de bază la garnituri sau deserturi sofisticate. Ceea ce face această brânză atât de specială, dar și gustoasă sunt acizii grași din componența sa: capric, caprilic și caproic ce au lanț mai scurt, fiind ușor digerabili și oferindu-i un gust delicios, unic. În combinație cu alte ingrediente mai mult sau mai puțin inovatoare, brânza de capră asigură succesul preparatelor culinare.


 


         Nu în ultimul rând, vă prezint un ingredient pe cât de ciudat, pe atât de spectaculos, venit tot de la japonezi: pământ, mai precis, un pământ negru special provenit din regiunea Kanuma. Acest sol are niște proprietăți speciale, unice în lume, care îl fac digerabil, iar în componența sa intră diverse substanțe care îi dau un gust absolut delicios, drept pentru care Toshio Tanabe, unul dintre cei mai mari bucătari ai lumii a creat rețete speciale care au drept ingredient de bază acest sol negru unic. În restaurantul său din Tokyo, chef Tanabe servește supă, aspic, salate cu dressing, dar și înghețată, toate pe bază de sol din Kanuma. Aceste delicatese, aparent ciudate, au câștigat numeroase competiții de profil, fiind extrem de populare printre gurmanzii de pretutindeni care călătoresc special pentru ele în capitala Japoniei.


 


         Așadar, opțiunile în sectorul HoReCa sunt nelimitate și surprinzătoare. Totul depinde însă de bucătari care trebuie să fie cât mai creativi și mai originali, dar și de consumatori, care trebuie să fie receptivi și deschiși către preparate noi și surprinzătoare, care, deși pot părea ciudate la prima vedere, sunt delicioase și cu adevărat deosebite.


 

Alte articole recomandate:

Creșterea prețului la cacao, care anul acesta a ajuns la un pas de un nou record, pune presiune și pe cei mai mari producători locali de ciocolată, care spun că nu vor mai putea susține „din bu­zunar“ majorarea costurilor cu ma­teria primă și sunt nevoiți să mărească pre­țurile produ­selor care ajung pe raft, informeaza ZF. Prețul la cacao este de aproape 3.200 de dolari pen­tru o tonă pe prin­cipalele piețe de tranzacționare, cu aproape 1.000 de dolari mai [...]
Proiectul de lege privind unele măsuri de reglementare a vânzării-cumpărării terenurilor agricole situate în extravilan de către persoane fizice a fost adoptat, marți, în Camera Deputaților, ca for decizional, fiind eliminat din text dreptul de preemțiune pentru tinerii până în 40 de ani. "Mă bucur că proiectul de lege a trecut foarte repede prin Parlament chiar dacă au survenit câteva modificări. O modificare este aceea prin care se elimină [...]
Cei mai mari producători și importatori au luat decizia de a înființa asociația patronală a producătorilor și importatorilor de băuturi spirtoase denumită Spirits Romania. Asociația, în curs de înființare, va deveni membră spiritsEUROPE, cel mai important patronat european din industria băuturilor spirtoase, având în componența sa 31 de asociații profesionale naționale din 25 de țări, precum și pe cei mai importanți producători din domeniu: Bacardi Martini, [...]
Guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, avertizează că din aprilie ne așteaptă scumpiri în lanț, odată cu introducerea taxei de 7 eurocenți pe carburanți. Banca Centrală atrage atenția că acest lucru va duce la creșteri de prețuri în toate domeniile.   Inflația va fi trasă în sus și de scumpirile țigărilor și alcoolului. Banca Națională a urcat, de altfel, prognoza de inflație pentru acest an la 3,5%, cu 0,5% peste cea prevăzută inițial. Pe de altă parte, până l [...]
La centrul de cercetări al grupului elvețian Syngenta din Sarrians (aproape de Avignon, Franța) se lucrează la crearea unor legume ale viitorului, care nu se vor mai strica. De exemplu, roșiile de tip FW 13, de culoarea mierii, nu se vor strica, ci se vor stafidi. 'Aceste roșii se comportă ca și curmalele, pierd apă și conținutul de zahăr crește. Astfel se stafidesc fără să se strice', spune cercetătorul Sylvain Bontems, citat d [...]
Comisarul pentru agricultură, Dacian Cioloș, a declarat recent că vrea ca cele două scheme separate de distribuție a produselor alimentare sănătoase în școli - cea pentru lapte, din 1977, respectiv cea pentru legume-fructe, din 2009, să fie incluse într-un singur program, păstrând aceiași alocare bugetară.   Astfel, Comisia Europeană (CE) vine cu anumite elemente de simplificare și de flexibilitate pentru a crește eficiența acestui program. Mai mult, potrivit spuselor [...]
Premierul Victor Ponta a declarat miercuri, 5 februarie,  că ANAF a avut în luna ianuarie încasări de 6,5% peste plan și cu 13,2% mai mari față de luna ianuarie a anului trecut. “Una din cele trei măsuri pe care trebuie să le implementăm de la 1 aprilie, programul de ajutor de stat pentru acoperirea a jumătate din costurile salariale pentru cei care creează peste 20 de locuri noi de muncă, cred că e un lucru important și bun și, de asemenea, în discuțiile cu [...]
Șase produse alimentare au înregistrat scăderi vizibile de preț în perioada februarie-martie, creșteri importante fiind afișate la raft la spaghete și cartofii noi, arată indexul publicat săptămâna aceasta de Ziarul Financiar. Prețul la făina de Băneasa a scăzut cu 22,7% luna aceasta față de februarie, afișând cea mai semnificativă evoluție, urmat de costul merelor Golden (-19,5%) și puiul grill înghețat ambalat (-17,3%). În ultima lună prețul zahărului [...]

 

Meat Milk TV
testo
testo
infoALIMENT MAGAZIN