Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Alexandru Peligrad:


 


 


Dacă ar trebui să facem un top al ineficienței administrației românești, modul în care România a gestionat Programul Operațional pentru Pescuit (POP) ar trebui probabil să se afle în acest clasament pe poziție superioară.


 


Axe cam dezaxate


 


Deși ar fi trebuit să se deruleze în perioada 2007-2013 și să aducă României fonduri nerambursabile de circa 230 milioane de euro (din Fondul European de Piscicultură), programul a demarat cu o întârziere de doi ani, iar ulterior a fost întrerupt (a se citi suspendat) de mai multe ori ca urmare a proastei administrări și a gravelor deficiențe pe care acesta le-a înregistrat. Ultima suspendare a plăților, dictată de UE, a avut loc în perioada ianuarie 2012-iunie 2013. La data de 13 mai 2011, gradul de absorbție a fondurilor era de doar 7,39%, pentru ca la 1 ianuarie 2012 să fie atrase 14 milioane de euro, iar în prezent (6 septembrie 2013) gradul de absorbție să ajungă la 25,1%.


 


Axele care au reușit în momentul de față să absoarbă cele mai multe fonduri sunt 1, 2 și 5 cu o rată de absorbție la 6 septembrie 2013 de 28,6%, respectiv 42,16% și 20,01%. În schimb, pe axele 3 și 4 rata absorbției a fost de 1,45%, respectiv 0,32%. Având în vedere însă gradul de angajare este posibil ca până la sfârșitul acestui an să reușim atragerea a circa 70% din fondurile alocate. ”Avem un grad de absorbție de 24,4%, un grad de contractare de 66,28%, cererile care s-au depus până în acest moment ajung la un miliard de euro, și că există o șansă foarte mare ca toți banii pe care-i avem și care nu sunt dezangajați să-i atragem prin acest program”, arăta ministrul Agriculturii , Daniel Constantin.


 


Au fost înregistrate la Autoritatea de Management pentru Gestionarea Programului Operațional pentru Pescuit 601 cereri de finanțare, cele mai multe 443, fiind înregistrate pe Axa 2. Din cele 601 cereri au fost contractate 264 de cereri de finanțare, din care cele mai multe, 153 fiind de asemenea depuse pe Axa 2.


 


Pregătirea programului a lipsit în totalitate și


documentația solicitată abundă în documente redundante sau inutile


O evaluare intermediară a Programului Operațional pentru Pescuit în perioada 2007 – 2010, realizată la cererea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale în cea de-a doua parte a anului 2011, de companiile de consultanță Soges și Unicorn SRL arăta deficiențele acestui program. Astfel, evaluarea respectivă arăta că modul de  funcționare a programului s-a asemănat mai degrabă  cu acela al unei ”bănci de investiții” decât cu acela de ”instrument de aplicare a politicilor naționale și europene în domeniu”. Evaluarea evidenția, de asemenea, superficialitatea cu care a fost pus în aplicare acest program: ”Lipsa totală a studiilor de pregătire a Programului, fie finanțate prin POP, fie din alte surse, un sistem de selecție a propunerilor excesiv birocratizat și inflexibil și lipsa oricărei asistențe tehnice pentru întărire instituțională au făcut, însă, imposibilă adaptarea din mers a Programului și aplicarea unor măsuri corective pe parcurs. Atât PNS, cât și POP sunt elaborate pe baza unor date depășite, generale și incomplete, fixează obiective la fel de generale, construite preponderent prin reproducerea ușor adaptată a unor obiective și măsuri din documentele Uniunii. Din aceste motive, PNS și POP au în prezent o valoare programatică și de orientare limitată și nu pot fi folosite eficient pentru stabilirea de priorități de finanțare, în lipsa unor studii de completare. (…) Sistemul de monitorizare a Programului se bazează pe indicatori statistici ce sunt determinați cu o întârziere de peste un an sau pe raportări incomplete și neverificabile. (…) Evaluarea dosarelor de finanțare se realizează cu sprijinul unui contractor extern, dar documentația solicitată abundă în documente redundante sau inutile, criteriile de evaluare sunt rigide iar aplicarea – excesivă și imprecisă. Aceasta situație descurajează potențialii aplicanți și lipsește de eficiență promovarea programului.”. 


 


 


 


CASETA


Axe prioritare


Axa prioritară 1: Adaptarea flotei de pescuit comunitare


Această axă prioritară urmărește promovarea unor activități pescărești profitabile și durabile în zonele maritime.


În acest context, programul va promova competitivitatea flotei de pescuit românești prin modernizarea și adaptarea navelor și ambarcațiunilor de pescuit în vederea îmbunătățirii siguranței pe mare, a selectivității uneltelor de pescuit și a condițiilor de muncă.


 


Axa prioritară 2: Acvacultură, pescuit în ape interioare, prelucrarea și comercializarea produselor din pescuit și acvacultură


Obiectivul acestei axe este de a promova competitivitatea și profitabilitatea în sectoarele de acvacultură, de prelucrare a peștelui, precum și de comercializare și de pescuit în ape interioare.


Măsurile se referă, în principal, la îmbunătățirea condițiilor de igienă și a calității produselor pescărești, la dezvoltarea și introducerea de metode noi inovatoare și prietenoase față de mediul înconjurător.


Diversificarea către noi specii de pește și producția de pește de calitate superioară și cu valoare ridicată vor fi, de asemenea, promovate.


 


Axa prioritară 3: Măsuri de interes colectiv


Această axă sprijină măsuri de interes colectiv cu un domeniu de aplicare mai larg decât măsurile luate în mod obișnuit de către întreprinderile private și care ajută la atingerea obiectivelor politicii comune în domeniul pescuitului.


Această axă urmărește modernizarea porturilor existente utilizate pentru debarcarea capturilor, restructurarea organizațiilor de producători și îmbunătățirea aptitudinilor profesionale.


 


Axa prioritară 4: Dezvoltarea durabilă a zonelor pescărești


Principalul obiectiv al acestei axe este de a ajuta comunitățile de pescari să își diversifice activitățile economice și de a îmbunătăți calitatea vieții în zonele pescărești.


Delta Dunării este considerată o potențială zonă de intervenție a FEP, precum și alte zone situate de-a lungul coastei Mării Negre.


 


Axa prioritară 5: Asistență tehnică


Sprijinul acordat prin această axă are în vedere dezvoltarea capacității administrative a autorităților românești și garantarea unei funcționări eficiente a sistemului de gestiune, control și monitorizare a PO, precum și garantarea unei implementări corespunzătoare a programului.

Alte articole recomandate:

(Comunicat) RINA furnizeaza audituri cantitative si calitative pentru a asigura corespondenta de bunuri si / sau materiale cu: scrisori de credit, comenzile clientilor, liste de ambalare aprobate de client sau orice documentatie tehnica justificativa. Auditul de cantitate asigura ca marfurile in cauza corespund efectiv celor descrise in diferite documente, in timp ce auditul de calitate asigura ca marfurile nu au defecte evidente si indeplinesc cerintele prevazute in documentel [...]
TotalSoft intentioneaza ca în următorii doi ani să ajungă în situația de a genera o jumătate din afacerile totale din proiecte derulate pe plan internațional, în condițiile în care în ultima perioadă compania a câștigat contracte în Austria, Spania, Arabia Saudită sau Brazilia. TotalSoft a încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de peste 27 de milioane euro, din care mai mult de o treime sunt încasări generate de proiecte derulate [...]
Siguranța și calitatea alimentelor este în prezent o preocupare majoră. Orice caz de alterare a  alimentelor, în special atunci când este raportat de mass-media, are un impact foarte mare asupra opiniei publice. Există o cerere tot mai mare pentru îmbunătățirea controlului calității și dezvoltarea unor instrumente de încredere pentru analiza alimentelor. Codul de bare ADN este un sistem care poate identifica mostre biologice și este utilizat pentru [...]
 și-a reconfirmat poziția de lider în domeniile Banking & Finance, Piețe de Capital și Project Finance, menținându-se pe primul segment (Tier 1) al caselor de avocatură de top din România, potrivit celui mai recent clasament IFLR1000 Financial & Corporate. La rândul său, practica solidă de Corporate  M&A a urcat de pe al doilea (Tier 2) pe primul palier (Tier 1).   Principalii avocați nominalizați de ghidul [...]
Taxa pe Valoare Adaugata la carne nu va fi redus în acest an, dar acest lucru poate fi luat în calcul de la începutul anului viitor, a anuntat premierul Victor Ponta, intr-o emisiune televizata. “TVA la carne nu va fi redus în acest an. Am spus un singur lucru: că în baza analizei pe care o avem în septembrie asupra efectelor reducerii TVA-ului la pâine si care să confirme că a fost o măsură bună. Eu cred că a fost o măsură bună reducerea TVA la [...]
Asociația Națională pentru Protecția Consumatorilor și Promovarea Programelor și Strategiilor din România – InfoCons, în Parteneriat cu Universitatea de Științe Agronomice și Medicină Veterinară din București – Facultatea de Horticultură, Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor, are deosebita plăcere de a vă invita să participați la Conferința având ca temă "Problematica etichetării produselor alimentare în Uniunea Europeană [...]
  Reducerea numărului de certificate verzi pentru producătorii de energie din surse fotovoltaice este ilegală, iar statul "a mers prea departe cu măsuri abuzive" împotriva industriei verzi, care vor costa statul "miliarde de euro", potrivit Asociației Române a Industriei Fotovoltaice (ARIF). "Încă din 29 martie, când Autoritatea de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a publicat raportul de monitorizare a supracompensării prin intermediul cărui [...]
Grupul Jidvei utilizează SocrateCloud ERP, soluția completă pentru agricultură, pentru a obține un control sporit asupra afacerii. Sistemul ERP dezvoltat de BITSoftware contribuie la creșterea productivității angajaților și gestionarea integrată a tuturor activităților companiei.   Grupul Jidvei este format din 20 de firme cu obiecte de activitate foarte variate: producția de vin și vinars, cultivarea viței de vie, creșterea și [...]

 

Meat Milk TV
infoALIMENT MAGAZIN