Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Ilie Stoian:


Încă de acum, fermierii producători de lapte și procesatorii, se întreabă cum va arăta piața europeană a laptelui și a lactatelor după anul 2015. Pentru a oferi câteva răspunsuri, apelăm la previziunile specialiștilor de la University of Applied Sciences Kiel, Facultatea de Agricultură Osterrönfeld, care au întocmit un foarte cinic ”Raport de analiză și previziuni” în care se vorbește clar despre acapararea piețelor Est-europene.


Un nou context de business pentru procesatori


Abolirea sistemului european de cote de lapte în cadrul Uniunii Europene, în 2015, va crea un nou context pentru operatorii economici care au avut de-a face cu un sistem vechi de 30 de ani. Pentru a pregăti acest sector pentru noul mediu de business au fost elaborate noi instrumente de lucru, în cadrul Proiectului European "Pachetul privind laptele ". Mai mult decât atât, sectorul a făcut obiectul unor dezbateri intense în timpul procesului de reformă a PAC și a acordului final, luându-se câteva decizii importante.


Modificările introduse au vizat impunerea unor reguli pentru a îmbunătăți orientarea pe piață a agriculturii UE, în lumina concurenței acerbe de pe piețele mondiale, oferind în același timp o plasă de siguranță pentru fermieri. În acest context, scopul studiului a fost acela de a previziona evoluția pieței laptelui din Uniunea Europenă, după 2015.


Cererea de lapte în UE și pe plan mondial


Indiscutabil, asistăm la o creștere puternică a populației lumii, fapt care va determina creșterea cererii mondiale de lapte. Conform FAPRI creșterea anuală a cererii de lapte va fi de 0.85 % în anul 2025 (World Bank, 2013; FAPRI, 2013). Cu toate acestea, o rată mai mare de 0,85 % pe an va genera dezvoltarea piețelor emergente.


În contrast cu creșterea mondială a populației, în UE - 27 a crescut mai lent, cu rate anuale de doar 0.15 %. Pentru viitor FAPRI se așteaptă până în 2025 la o stagnare a creșterii populației în UE. Pe această bază, OCDE/FAO estimează până în 2022 următoarele date: creștere a importurilor mondiale de brânză, unt, lapte praf degresat și lapte praf, cu o medie de 17,2 %. Defalcat, cifrele sunt următoarele: unt - 20.1 %; brânză- 20,9 %; laptele praf degresat- 19,4 %; lapte praf integral- 11,3%.


În Europa civilizată, laptele și produse lactate sunt considerate ca parte de bază a alimentației. Dacă nivelul de consum este comparat cu cele ale altor țări ale lumii, țările membre din vestul și nordul UE dețin niveluri de top, cu 280 - 300 kg pe cap de locuitor. Media UE este de aproximativ 243 kg, în total echivalent lapte, care este foarte asemănătoare cu cea a Statelor Unite și Canada. Nivelul consumului statelor membre din Est este de doar 200 kg. De aceea, potențialul dezvoltării pieței de lapte și produse lactate în UE este mic! Șanse pot veni din domeniul inovațiilor și a dezvoltării de noi game de produse, pentru a câștiga noi cote de piață, în detrimentul altora.


Potențial de creștere în Estul Uniunii European 


Potențial major pentru creșterea consumului există în special în statele membre din Est, mai ales la brânzeturi, produse lactate proaspete, iar, într-o anumită măsură, la unt. Dar, dacă toată gama produselor lactate este exprimată în echivalent de lapte, la nivelul UE, potențialul de creștere anuală este sub 0,5 % pe an. Iar, dacă rezultatele de proiecție ale Comisiei Europene cu privire la diferite produse lactate sunt transformate în echivalent lapte, media creșterii consumului anual, până în 2022, este de aproximativ 0,3 %.


Din păcate, produse lactate din industrie au tendinta de a fi înlocuite de alte elemente: grăsimi vegetale, proteine ​​din lapte, cu proteine ​​din zer sau proteine ​​vegetale, brânză cu un conținut redus de lapte etc. Cu toate acestea, consumul total de produse lactate nu pare să se fi diminuat, deoarece noi aplicații au fost dezvoltate, compensând pierderile din anumite sectoare. Mai mult decât atât, folosirea de ingrediente lactate în unele sectoare ale industriei alimentare a extins oportunitățile spre sectorul de cofetărie, produse alimentare dietetice, produse pentru copii etc.


Stagnarea, caracteristica viitorului


Prin urmare, factorii determinanți ai consumului de produse lactate în cadrul UE sunt:


• Stagnarea și chiar scăderea numărului consumatori, prin diminuarea populației.


• Un consum pe cap de locuitor constant. Maximum-ul a fost deja atins.


Ca urmare, perspectivele pentru extinderea vânzărilor în cadrul UE este slabă. Extinderea în cadrul pieței europeane va duce, în viitor, la o concurență mai puternică la toate nivelurile. Pe baza acestei situații, toate previziunile despre producția de lapte materie primă și pieță a lactatelor dezvăluie, potrivit proiecțiilor C.E., o cvasistagnare, până în 2022. Iată și alte previziuni:


• Se așteaptă o reducere a cererii de -0,5 %, pe an, până în 2017, urmând ca, ulterior, consumul să rămână constant, până în 2022. Pierderile ușoare ale statele membre din Nord-Vest-ul UE sunt compensate de câștigurile mici din noile state membre din Est, prin acapararea piețelor și prin diminuarea impactului sau chiar eliminarea procesatorilor locali.


• Câștiguri mici sunt așteptate în piața untului în ambele zone ale UE.


• O creștere modestă poate fi de așteptată pentru consumul de brânzeturi, în ​​Vestul și zonele de Est ale UE.


• Stagnarea completă este așteptată pentru sectorul lapte praf, atât pentru cel degresat, cât și pentru laptele praf integral.


Prin urmare, o industrie a laptelui care caută expansiunea trebuie să caute și să se pregătească pentru creșterea exporturilor, dar asta este ceea ce s-a întâmplat deja. A fost clar pentru mulți lideri din industria produselor lactate, care strategii de export trebuie construite, în special pe teritoriul țărilor din Est, a căror competitivitate pe piața internațională este neimportantă sau chiar infimă! Încă de mică importanță, o creștere atractivă a veniturilor din prizele de export poate veni pentru Occident din laptele materie primă, produse lactate (în principal UHT), și lactatele proaspete. Pe marile categorii, cifrele sunt următoarele:


• Exportul de unt a scăzut, dar a reprezentat în ultimii ani, între 6 și 8 % din producția internă, ​​deși prețurile europene sunt în mare parte peste nivelul prețurilor de pe piața internațională.


• Exportul brânzei este o poveste de succes: Față de 1999, în 2013 s-a dublat, conform previziunilor volum exprimate în tone metrice. Ponderea în producția internă a fost de 8 %, iar cota în comerțul internațional cu brânză a fost de 31 % în 2012.


• Exporturile UE de lapte praf au scăzut în ultimii ani. 43 % din producția de lapte praf degresat a fost exportat în 2011 și 2012, și mai mult de jumătate, din producția de lapte praf integral. În comerțul mondial, acțiunile UE au fost de 31 %, pentru laptele praf degresat, și 18 %, pentru WMP.


• Exporturile de zer și zer derivate au crescut cu 300 %. Cu Europa, lider în producția de brânză și zer, s-au dezvoltat aplicații specifice pentru praful de zer, lactoză și alți derivați cu diferite aplicații, extrem de favorabili, atât în Uniunea Europeană, cât și pe piața internațională, precum și, în special, ca nutrienți de mare valoare în alimentele pentru sugari, alimentele dietetice, produse farmaceutice și alimentare.


Ca urmare, este crucială pentru industria produselor lactate europene menținerea și dezvoltarea acestestor piețe în viitor, mai ales ale celor din Estul UE, cât și a celor internaționale. Acest punct de vedere este confirmat de previziunile Comisiei Europene, dezvoltarea estimată a exporturilor de brânză putând fi privită ca o estimare foarte conservatoare, deoarece volumele preconizate pentru 2012 și 2013 au fost depășite de evoluția reală a exporturilor.


Aceste proiecții atente nu sunt conforme cu cele ale OCDE și FAO, care prevăd doar o stagnare a exporturilor comunitare de brânzeturi și scăderi constante ale comerțului net cu unt și laptele praf. Opinia pare a fi plauzibilă, având în vedere evoluțiile din în ultimii ani, în special în ceea ce privește livrările de grăsime din lapte, în general, care sunt mici oportunități de piață, în cadrul UE, cerința de grăsimi din lapte pentru fabricarea brânzeturilor și exportul de unt fiind modeste. Ca urmare, se ridică întrebarea dacă ar trebui să fie mai util ca, în ferme, atenția să nu se mai pună pe producție, ci pe îmbunătățirea conținutului de grăsime.


Pe plan mondial, consumul va crește


În ultimii douăzeci de ani , consumul mondial de produse lactate a căpătat o tendință ascendentă spectaculoasă, care este încă în desfășurare, fără să fi pierdut din dinamică. Și o simplă extrapolare a acestui trend este promițătoare. Dar, pentru a monitoriza factorii determinanți, trebuie luați în calcul următorii factori:


•Numarul de potentiali consumatori


•Puterea de cumpărare și impactul asupra cheltuielilor pentru alimente


•Obiceiurile de consum existente și noile tendințe


Este o simplificare, dar ne ajută să înțelegem evoluția actuală, luând în considerare piețele dezvoltate dar și piețele emergente. Piețele dezvoltate sunt cele cu un consum ridicat de lactate, ceea ce înseamnă că potențialul de dezvoltare este în principal în funcție de numărul de consumatori și mai puțin în funcție de puterea de cumpărare sau schimbarea obiceiului de consum. Un alt element este creșterea economică a piețelor emergente, acolo unde consumatorii încă au tendința să aprecieze produsele alimentare "din Vest".


X X X


Abolirea sistemului european de cote de lapte în cadrul Uniunii Europene, în 2015, va crea un nou context pentru operatorii economici care au avut de-a face cu un sistem vechi de 30 de ani.


Pentru viitor FAPRI se așteaptă până în 2025 la o stagnare a creșterii populației în UE. Pe această bază, OCDE/FAO estimează până în 2022 următoarele date: creștere a importurilor mondiale de brânză, unt, lapte praf degresat și lapte praf cu o medie de 17,2 %. Defalcat, cifrele sunt următoarele: unt - 20.1 %; brânză- 20,9 %; laptele praf degresat- 19,4 %; lapte praf integral- 11,3%.


Perspectivele pentru extinderea vânzărilor în cadrul UE este slabă. Extinderea în cadrul pieței europeane va duce, în viitor, la o concurență mai puternică la toate nivelurile. Pe baza acestei situații, toate previziunile despre producția de lapte materie primă și piață a lactatelor dezvăluie, potrivit proiecțiilor C.E. o cvasistagnare, până în 2022.


O industrie europeană a laptelui care caută expansiunea trebuie să se pregătească pentru creșterea exporturilor. A fost clar pentru mulți lideri din industria produselor lactate care strategii de export trebuie construite, în special pe teritoriul țărilor din Est, a căror competitivitate pe piața internațională este neimportantă sau chiar infimă!


 


 


 


 

Alte articole recomandate:

  O taxă de 20 de pence pe litru pentru băuturile cu zahăr în Londra ar îmbunătăți sănătatea și ar economisi până la 39 de milioane de lire sterline în domeniul asistentei medicale, spun militanții acestei campanii, informează Food Navigator. Militantii din Marea Britanie au sugerat că o taxă de 20 de pence per litru pentru băuturile cu zahăr va îmbunătăți sănătatea consumatorilor și de a salva bani - dar sunt astfel de id [...]
Maria Demetriad: Sustenabilitatea a devenit nu doar o modă, în industria alimentară ci și o necesitate din ce în ce mai stringentă. O componentă de bază a acestui concept o reprezintă prezervarea mediului. Cercetările privind reducerea poluării, din cauza ambalajelor reziduale a dus la un proces mai amplu, care începe de la acreditarea exploatărilor forestiere și se încheie cu acreditarea FSC a ambalajelor. Vârful de lance în industria alimentară [...]
Lăsând alte considerente referitoare la accesările fondurilor europene, considerente care țin mai mult de zonele gri ale relațiilor oamenilor de afaceri cu autoritățile, merită de subliniat faptul că, pe lângă hachițele instituționale, sunt destule inadvertențe în metodologia specifică, fapt care ne determină să prezentăm câteva observații. Observațiile sunt efectuate de specialiștii de la Metodologie.ro.   Inadvertențe de substanță Una dintre inadvertențele HG [...]
Revista Biz a lansat in cadrul conferintei BrandRo cea de-a cincea editie consecutiva si prima versiune extinsa a “Top 100 cele mai puternice branduri romanesti”, clasament ce are la baza un studiu realizat de compania de cercetare Unlock Market Research. Pentru al cincilea an consecutiv Borsec se afla pe prima pozitie in topul brandurilor romanesti si este urmat de Dero, Gerovital, Dorna, Arctic, Dacia, Elmiplant, Aqua Carpatica, Farmec si Petrom. “Dac [...]
Directorul general al Asociației Berarii României, Constantin Bratu, a fost desemnat, la începutul lunii mai, președinte al companiei Eco-Rom Ambalaje, cea mai importantă organizație de preluare a obligației de reciclare și valorificare a deșeurilor de ambalaje, de la agenții economici. Din 2005, Constantin Bratu este directorul general al Asociației Berarii României. Totodată, acesta face parte din Consiliul Director al Federației Romalimenta, Consiliul Român pentr [...]
Compania germană  a definitivat o tehnologie destinată produselor Clean label, în fapt, un instrument de referință pentru producția de făinuri și proteine din plante, denumită Ingredion Pulse. Vă prezentăm această tehnologie, utilizând datele furnizate de compania germană și publicate de FoodNavigator.   Calitatea de bază: 25 % proteină   Produsele care utilizează făinuri și proteine ”Pulse” pot fi formulate conform [...]
  Noi date de expunere pentru colorantul alimentar Allura Red (E129) sugerează că aportul actual este sigur din punct de vedere al siguranței alimentare, în conformitate cu un aviz revizuit din partea Autorității Europene pentru Siguranța Alimentară (EFSA), informează Food Navigator. EFSA a inițiat evaluarea expunerii în 2013, după ce au apărut date noi despre Allura Red, care face parte dintr-un grup de coloranți alimentari cunoscut sub numele de [...]
Romalimenta si Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) au organizat recent, un seminar de informare despre noua etichetare a alimentelor, prilej cu care a fost discutat Regulamentul1169/ 2011 privind informarea consumatorilor cu privire la produsele alimentare.   La eveniment au participat peste 150 de reprezentanti ai industriei alimentare, dar si ai serviciilor alimentare si ai presei romanesti. Acestia au discutat in amanunt si au clarificat numeroase aspect [...]

 

Meat Milk TV
testo
testo
infoALIMENT MAGAZIN