Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Ilie Stoian:


”Vom fi mulțumiți doar atunci când toată industria alimentară va beneficia de un TVA de 9 %”


Interviu cu domnul Aurel Popescu, Președinte al Asociației Rompan


Cu siguranță, decizia de reducere a cotei de TVA, de la 24, la 9 %, pentru panificație, reprezintă cel mai important moment al anului 2013, atât pentru industria alimentară, cât și pentru economia autohtonă, în ansamblul ei. Deopotrivă, decizie politică dar, mai ales, economică, reducerea are deja impact asupra sectorului, sperându-se că va fi extinsă și pentru celelalte zone ale producției alimentare. Despre efectele reducerii TVA-ului, precum și despre starea sectorului de panificație din România, am dialogat cu domnul Aurel Popescu, Președinte al Asociației Rompan, acela care ne-a acordat următorul interviu.


Opt ani de eforturi


infoALIMENT Magazin: Domnule Aurel Popescu, dacă am afirma că sunteți omul anului 2013, ce ați spune?Aurel Popescu: Ei, e prea mult! Sunt un om oarecare. Sunt alții care pot fi numiți astfel, chiar din Industria alimentară, oameni care au făcut foarte multe lucruri deosebite, care au făcut performanță. Sigur, am avut și noi o realizare, anul acesta, Asociația Rompan reușind să obțină, după numeroase intervenții, reducerea taxei pe valoare adăugată de la 24 %, cât era înainte, la 9 %. Eu zic că este un lucru îmbucurător.


iAM: Păi, noi am spune că exact acesta este argumentul pentru care ați putea fi numit astfel, pentru că dumneavoastră ați reușit ceea ce se s-a visat ani de zile!A.P.: Asta așa e, pentru că eforturile noastre s-au întins pe aproape opt ani. Am făcut nenumărate intervenții și cred că nu ne-a scăpat niciun prim-ministru cu care să nu fi discutat, niciun ministru de finanțe, de Agricultură. Dar, nu-i așa?, bine că am reușit!


iAM: Care credeți că au fost rațiunile pentru care, până acum, nu s-a dorit reducerea TVA-ului, pentru că argumente economice au fost grămadă?


A.P.: Știți ce se întâmplă? Cred că a fost teama că nu or să fie destui bani la buget. Pe de altă parte, cred că nu fusesem încă în lista priorităților anumitor conducători care au fost până acum în fruntea guvernului. Nu s-a dat importanța cuvenită acestui produs, pâinea, care este alimentul principal al oricărui cetățean, cel puțin o dată pe zi.


Ne-am făcut mulți dușmani


iAM: Cum a fost primită reducerea, de către membri Rompan, dar și de ceilalți jucători din industrie. Apoi, legat de acest lucru, trebuie să vă întrebăm: În ce măsură, proprietarii de afaceri din Industria de panificație au conștiințafaptului că de ei depind foarte multe lucruri, pentru 2014, și nu doar din zona industriei alimentare?


A.P.: Vedeți dumneavoastră, această măsură s-a decis la presiunea membrilor Rompan, pentru că, neputând să bag mâna în foc pentru nimeni, majoritatea acestora lucrează curat; și, lucrând curat, s-au văzut concurați neloial. Vă dați seama că acest procent de 24 % nu era un element care se utiliza în preț și, atunci, era foarte greu, foarte complicat de a rezistat în piață. Dar, n-am putut să cred că prin introducerea acestei măsuri, eu și Rompan-ul, ne vom face atât de mulți dușmani! Pentru că este în momentul de față o luptă în piață pe viață și pe moarte între cei care respectă legea și evazioniști.


Cei care făceau evaziune luptă să existe și să facă evaziune în continuare, pentru că încă mai e mult de furat: Pe lângă cele 9 % care înseamnă TVA, mai avem 16 %, impozitul pe cifra de afaceri sau pe profit, avem impozitul pe forța de muncă, impozit care se ridică la aproape 28 %, iar toate astea sunt aducătoare de bani negri pentru ei. Sigur, din această cauză, în ultimul timp au apărut afirmații cu un caracter denigrator la adresa Asociației noastre.


Ca o paranteză, vreau să vă spun că Rompan-ul e copilul meu. E prima asociație profesională înființată în România, după revoluție, asociație pornită din nimic, de la un singur om. Pe urmă, ne-am dezvoltat, fiind o asociație recunoscută pe plan național și internațional. Așadar, fiind precum copilul meu, știu bine cum se comportă. De aceea, pot să afirm cu toată seninătatea că e o Asociație curată-curată! N-am făcut niciodată prostii și nici nu vom face, militând pentru o politică justă, pentru toți jucătorii din piață. Dar, sunt mulți care vor să facă rău.


Panificația are o responsabilitate uriașă


iAM: Ce s-a întâmplat cu Industria de panificație, după reducerea cotei de TVA, măcar dacă ne-am referi la partea ”albă”, fiscalizată, a acesteia?


A.P.: În momentul în care am solicitat această măsură am afirmat că rezultatele se vor vedea pe un termen mediu, nu lung, dar nici scurt. Desigur, nu ne așteptam la rezultate spectaculoase, într-o lună de zile. De asemeni, noi avem acum un rol extrem de important, pentru că, dacă nu demonstrăm că această măsură e benefică, nu vor beneficia nici sectorul cărnii, nici cel de lapte, nici celelalte sectoare ale industriei alimentare.


Pe de altă parte, încrederea guvernului în organizația noastră, dar și în mine, personal, ar putea să scadă, indiferent care guvern va fi, putând fi acuzați că n-am analizat cum trebuie fenomenul economic. Desigur, și membri noștri vor fi nemulțumiți. Fapt pentru care, am urmărit cu mare atenția tot procesul, din septembrie 2013, încoace. Am gândit că noi, membri Roman, vom lua măsurile cele mai bune pentru a demonstra guvernului că lucrurile merg bine, dar singuri nu putem să stăpânim toate aspectele. Fapt pentru care, ne-am adresat tuturor organismelor statului care au abilități de control.


În fine, după 1 septembrie, toți membri Rompan au redus prețul cu o medie de 12 %, influențând piața prin magazinele proprii, astfel încât, în 70 % din cazuri, pe total țară, prețul la pâine s-a redus cu această medie de 12 %. De asemeni, neașteptat de bine s-a comportat producția fiscalizată.


De exemplu, la făină s-a înregistrat o creștere, față de luna august, de 12 %, iar, la pâine, cu 9 %, în condițiile în care hipermarket-urile n-au raportat la Statistică. Asta înseamnă că și acolo vom avea o creștere de 10-11 %. E un lucru, chiar neașteptat, ca, în numai o lună, să avem un astfel de rezultat. Sigur, ne-au ajutat și instituțiile abilitate, pentru că în septembrie au avut loc cele mai multe controale pe mori și pe panificație.


Și autoritățile trebuie să își facă datoria


Acum, așteptăm celelate date. Noi am făcut o analiză cu membri Rompan, am cules din teritoriu toate necazurile, le-am transmis autorităților statului ca să ia măsurile care se impun dar, din păcate, avem o rămânere în urmă a controalelor fostului ANAF și a fostei Gărzi financiare care se numește acum Direcția Antifraudă din cadrul Ministerului de Finanțe, care se tot reorganizează dar nu mai termină! Iar, în piață, se vede lipsa acțiunilor acestei instituții. Sperăm să își facă simțită prezența cât mai curând.


iAM: Destul de recent, au apărut informații potrivit cărora evaziunea din sectorul de panificație s-a redus cu 10 %. Informația este reală? O confirmați? Sunteți mulțumit cu acest procent?


A.P.: Da, eu sunt foarte mulțumit, pentru că am spus că efectul de reducere a evaziunii fiscale se va vedea de abia la 8 luni de zile de la luarea deciziei de diminuare a TVA-ului, ținta noastră fiind de a o diminua, de la 68 %, la 30 %. Dar, sperăm că o vom reduce cu 40 %, iar, dacă numai în septembrie am consemnat 10 %, am încrederea că vom reuși. Dacă autoritățile își fac datoria, am putea să atingem această țintă mai devreme decât am preconizat.


iAM: Rompan va sprijini și celelalte asociații profesionale din Industria alimentară, pentru a beneficia de viitoare reduceri ale cotei de TVA?


A.P.: Domnule, e normal! În momentul în care noi am mers ca vârf de lance, cu panificația, pentru a beneficia de o cotă de 9 %, am luat acordul colegilor de la celelalte asociații. Așadar, ni se pare corect să avem un comportament apropiat de ceilalți, bătându-ne și pentru ei, mai mult decât pentru imaginea noastră, pentru ca toată industria alimentară să beneficieze de o asemenea decizie, pentru că, dacă aș fi fost incorect, aș fi spus: Mi-am văzut sacii în căruță, hai să îmi văd de trabă. Nu! Trebuie să luptăm împreună, pentru a demonstra că e bun acest proiect pilot și că se poate lua și pentru celelalte industrii. Numai atunci vom fi pe deplin mulțumiți.


iAM: Vă rugăm să descrieți lanțul evazionist: el începe de la bobul de grâu și se termină la magazinul de pâine?


A.M.: Da, așa e. Întâi, aș face o mică paranteză: Chiar dacă am avea TVA 0, tot s-ar face evaziune, pentru că foarte mulți vor bani negri! Piața la grâu e taxată invers. În mod normal, evaziunea ar trebui să fie 0. Ei, nu e așa! Sunt destul de mulți producători care nu își declară toată recolta. Alții sunt administratori ai unor terenuri și vor să își fure proprietarii și, de aici, apar elemente care duc la evaziune.


Presiunea pe mori și pe pâine se face din două părți: Pe de o parte, producătorii de pâine care vor să vândă fără acte și, pe de altă parte, comercianții de pâine care vor să cumpere numai fără acte. Despre producători, am spus de ce. Comercianții evazioniști, la rândul lor, au magazinul înregistrat ca IMM, iar, dacă ating o anumită cifră de afaceri, sar din schema fiscală, plătind impozit pe cifra de afaceri; ori, au o chirie foarte mare pusă de un proprietar care și el încasează la negru, fiind, deci, nevoiți să vândă la negru, etc.


Ei, acum, frica de controale, precum și faptul că împart furtul la 3, din 9 %, nu din 24 %, i-a determinat să înceapă să ceară documente. Deci, producătorul agricol vinde în special la morile mai mici, de regulă, fără acte, moara își face intrarea și ieșirea fără acte, vânzând la micile brutării fără factură, brutăriile fac pîine fără acte și răspund solicitării comerciantului care vrea pâine fără acte. Acesta este lanțul!


Românii știu să facă pâine bună!


iAM: Lăsând la o parte aspectele negative, cum ați caracteriza industria de panificație din România?


A.P.: Trebuie să pornim de la elementul principal, adică, de la prețul pâinii din România, care este mai mic decât prețul meiu european de 2,5 ori. Deci, în România, pâinea este foarte ieftină. Câștigul, dacă există, este infim, de doar un ban, la bucata de pâine. Asta a determinat ca investițiile să fie oprite, pentru că nimeni n-a mai avut curajul de a continua retehnologizarea, pentru că nu are cum să își amortizeze cheltuiala.


Ca element principal mai este și calitatea produselor. Noi, românii, în general, exceptând cuptoarele astea din piețe, care sunt conduse de ageamii, știm să facem o pâine de foarte bună calitate, având în vedere gustul și aroma pâinii românești. Sigur, nu se compară cu bagheta franțuzească sau cu pâinea neagră din Germania dar, ca medie, suntem peste ce se produce în Europa. Vreau să vă spun că Rompan a participat la multe concursuri internaționale și, folosind făina lor și drojdia lor am făcut o pâine mai bună decât ceilalți concurenți.


În schimb, suntem deficitari la structura sortimentală, dar asta ține și de puterea de cumpărare a consumatorilor, pentru că, știm bine, omul poate să-și dorească o anume pâine, dar, dacă nare bani, nu o poate cupăra. Dar, să știți, lumea a început să ceară și calitate, fapt pentru care Roman se află în discuții cu Ministerul Agriculturii, ANSVSA și ANPC, pentru a scoate Ordinul care să permită vânzarea pâinii doar în magazine specializate sau în raioane specializate.


iAM: Acest proiect a fost anunțat de mult!


A.P.: Din păcate, în piață au fost și ”prieteni” care s-au opus acestui proiect, reușind să-l întârzie. Însă, am determinat aceste instituții să mergem mai departe. Astfel, din punct de vedere al calității, vom avea de câștigat cu toții, și producători, și consumatori. În plus, reducându-se numărul de magazine, controalele pot fi făcute mai ușor, existând posibilitatea unei supravegheri mai stricte și mai eficiente a industriei de panificație, în ansamblul ei.


iAM: Pe lângă acest proiect, care sunt direcțiile de acțiune pentru Rompan, în 2014?


A.P.: În mod obligatoriu, trebuie să demonstrăm că jumătate din evaziunea fiscală s-a redus și că, din punt de vedere statistic, s-a realizat o producție mai mare cu 30- 40 %. Atunci, vom putea ieși la rampă, ca să cerem reducerea TVA-ului și la alte produse alimentare. În rest, dorim ca, pe fonduri europene, să fie introdusă în noul PNDR și prelucrarea secundară, adică, exact producția de pâine.


iAM: Care este mesajul dumneavoastră pentru colegii din sectorul de panificație, dar și pentru colegii din Industria alimentară, în general?


A.P.: Mesajul meu este că numai uniți putem să facem ceva! În rest, sănătate și profit pentru toți!


iAM: Domnule Aurel Popescu, vă mulțumim!


(foto: Agerpres)

Alte articole recomandate:

Domnul Florin Căpățână, unul dintre cele mai importante personaje ale retailului românesc, și-a confirmat prezența la Conferința Internațională Meat & Milk 2016, eveniment care se va desfășura în zilele de 12, 13 mai, la Hotel Alpin din Poiana Brașov.   Absolvent al USAMVB, domnul Florin Capatana si-a inceput cariera didactica la aceeasi institutie, devenind ulterior Presedinte al AVSVSA. In prezent, domnul Capatana este [...]
 Premierul Victor Ponta consideră că marea problemă în sectorul de legume și fructe din România este de a proteja producătorii fiscalizați, în condițiile în care din afara UE vin cantități semnificative de astfel de produse cu evaziune fiscală. În plus, premierul consideră că agricultura tradițională și produsele bio trebuie susținute pentru că pot reprezenta un brand de țară.           'Problema noastră este de [...]
Producătorul pastelor făinoase Hutton din Satu Mare, companie cu acționariat majoritar românesc, a avut în primele nouă luni o creștere a vânzărilor cu 12% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, iar pentru întreg anul conducerea companiei țintește trecerea pragului de 10 milioane de lei (peste 2,2 milioane de euro) cifră de afaceri, informeaza ZF.   „Dorim să menținem tendința (de creștere - n. red.) și în lunile următoare profitân [...]
Grupul Aquila a ajuns la un acord de vanzare a companiei Blue Coffee Service - pe care a infiintat-o in 2008 pentru distributia cafelei Lavazza in segmentul “Away from home” - cu La Fantana, lider al pietei de aprovizionare cu apa in sistem watercooler si purificator din Romania si Serbia. Blue Coffee Service este distribuitor autorizat al produselor Lavazza in Romania si a inregistrat in anul 2013 o cifra de afaceri de 9,7 milioane de euro, cu 82 de angajati. In 2011, Aquil [...]
Cumparatorii au facut in aceasta saptamana cunostinta cu patru noi magazine PROFI la Slatina, Braila si Constanta.   Magazinul din Slatina, judetul Olt, s-a deschis pe Str.Serg.Mj.Dorobantu Constantin nr. 9, in cartierul  Progresul. Functioneaza in format City si are o suprafata totala de 350 mp din care sala de vanzari ocupa 210 mp. La Braila noul PROFI se află pe Aleea Cutezatorilor nr.5, in Complexul Hipodrom. Acesta functioneaza in format Standard, cu o suprafata totala de 533 [...]
A 4-a ediție a concursului The Global Pinot Masters, organizat de renumita revistă britanică The Drinks Business, care reunește pentru jurizare sute de vinuri din soiul Pinot Noir, la nivel global, și-a desemnat câștigătorii. Vinurile produse de Halewood Wine & Spirits care au primit distincții în cadrul acestei competiții au fost: Kronos 2014, La Umbra 2016, Waitrose 2016, toate trei câștigând medalii de bronz î [...]
Depistarea unor alimente infestate au adus în atenția publică o boală mai puțin întâlnită: listerioza. Semnalul de alarmă persistă, deoarece perioada de incubație a bolii este între 3 și 70 de zile (în medie 30 de zile). Listerioza este produsă de o bacterie - Listeria monocytogenes. Răspândită la nu­me­roase specii de animale domestice și sălbatice, existentă pe sol și în apă, de unde poate contamina vegetalele, listerioza se particularizează [...]
Oameni gospodari din tata-n fiu, fermierii din Transilvania nu isi plang de mila ca in viata e greu, asa ca au pornit afaceri de succes, urmand de la retetele bunicilor. In judetul Alba, un inginer IT a reusit sa cucereasca piata de profil din tarile Vestice cu branzeturile sale, iar aromele mezelurilor din Maramures i-au facut pe gurmanzii din Germania si Ungaria sa se declare clienti fideli, după cum informează un microreportaj realizat de ProTV. Nemtii, spaniolii si italienii au fost [...]

 

Meat Milk TV
infoALIMENT MAGAZIN