Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Maria Demetriad:


 


* Sub impactul crizei, tehnologiile ready meal se reinventează * Încrederea consumatorilor în ieșirea din criză e la cote scăzute * Piața românească în scădere * Presiune pe inginerii tehnologi


Marii furnizori își dispută o piață măruntă


Conform raportului Euromonitor, care a analizat piața de ready meal din România, datele primului trimestru confirmă faptul că românii nu sunt prea mari amatori de astfel de produse, cotele de vânzări fiind în continuare nesemnificative, în comparație cu situația altor țări. Ba, mai mult, față de aceeași perioadă a anului 2012, în 2013 s-a înregistrat o scădere de 11 %, cu excepția conservelor și a pizzei, segmente la care s-au înregistrat creșteri de 2 și 4,3 %. Conform sursei citate, și în ciuda informațiilor trimse către media de Agricola Internațional Bacău, dacă vorbim despre procesatori români, piața e dominată de Scandia, cu o valoare de 27 % (pe shere), grație conservelor și a mâncărurilor congelate. Pe locul 2, în clasamentul Eurmonitor se situează Glina SA, prin produsele cu marca Mandy, Cris-Tim Prodcom 2, care livrează în special pentru rețeaua Carrefour, și de abia mai apoi băcăuanii de la Agricola, cu marca lor Sav'or. Ultimii, dintre jucătorii care contează, sunt cei de la Transavia.


Piața preparatelor din pește este dominată pe mai departe deNegro și Ocean Fish, care acoperă o mare parte din segmentul semipreparatelor din pește (salate, icre, salate de icre, rulouri, pește afumat etc.) și Macromex, principalii furnizori de suchi, fishnuggets, fishburger și fishfingers.


Ca orientare a consumatorilor, se așteaptă o creștere pe zona de private label, fapt care confirmă preferința românilor pentru produsele ieftine, vândute, în special, în cadrul campaniilor de promoții. Analiza Euromonitor nu se referă la exporturi sau importuri.


Tehnologii, nevoiți să vină cu noutăți


 


Dar dacă, după cum am văzut, pe plan intern lucrurile sunt așa cum sunt, companiile fiind nevoite să producă alimente cât mai accesibile ca preț, în țările dezvoltate, tehnologii sunt supuși la încercări dificile, dacă ne gândim că piața cere produse la un preț accesibil dar de o foarte bună calitate, fără aditivi și fără conservanți. Totodată, produsele trebuie să țină cont de încă o condiție: comfortul consumatorului; cu alte cuvinte, rapiditatea gătirii mâncării respective sau directa ei consumare. Dificultatea nu este deloc mică, în condițiile în care, în formarea prețului final trebuie să intre și costurile de marketing-promovare, activități care, la rândul lor au devenit și ele dificile, din cauza diminuărilor de bugete pentru publicitate.


 


Așadar, produsele ready meal trebuie să fie ieftine, fără aditivi, fără conservanți, cu un conținut redus de grăsimi și cât mai ”organice”, dacă se poate. Iar, dacă mai sunt și din categoria premium, cu atât mai bine, mai ales că studiul Mintel arată că 71 % dintre consumatori au declarat în sondajele efectuate în iulie 2012 că ar plăti puțin mai mult pentru astfel de produse.


 


Tot cererile din piață au orientat companiile spre realizarea de produse ready meal din categoria ”mix-concept”, 63 % dintre consumatorii intervievați declarând că mai degrabă ar cumpăra un astfel de mâncare, decât una bazată pe un singur ingredient. Din această perspectivă, s-au realizat deja mixturi de carne și fibre, de exemplu. Versiunile ”cu mai multe legume” sunt și ele bine poziționate în topul inovațiilor, situându-se pe locul III, după cele ieftine, 62 % dintre consumatori dorind mai puțină carne într-o porție de ready meal.


 


Nu mai puțin importante sunt noutățile în privința etichetării, acestea fiind sugerate tot de piață. Bineînțeles, legile trebuie respectate. Dar consumatorii preferă indicații clare privind cantitatea de legume existentă în porție, eventual, indicată printr-un simbol, la fel cum s-a sugerat și indicarea cât mai sugestivă a modului de preparare, a comodităților din bucătărie, a gradului de comfort etc., apelându-se la imagini sau simboluri agreate, adaptate și în conformitate cu legislația în vigoare.


 


Desigur, rețetele de fabricare a produselor ready meal s-au schimbat și ele, în funcție de toate aceste cerințe ale pieței, la fel cum s-a modificat și designul ambalajelor și etichetelor, precum și modul de abordare a campaniilor publicitare.


 


Provocările procesatorilor


 


Spre deosebire de produsele ready meal din categoria mâncărurilor, procesatorii de carne s-au văzut și ei puși în fața unor noi provocări. Potrivit unui studiu Mintel, porțiile de ready meal pentru masa de prânz sau cină și care au avut în componență cârnați și cremwursti, precum și porțiile pentru mic dejun bazate inclusiv pe slănină au avut o foarte bună vânzare până în anul 2007, după care cantitățile și volumele s-au diminuat. Inițial, cauza principală identificată a fost aceea a orientării consumatorilor spre o alimentație cât mai sănătoasă. Dar, la aceasta s-a adăugat și dificultaea financiară a fiecărei familii în parte, odată cu debutul crizei.


 


Prima inovație a venit din zona porționării și ambalării, procesatorii observând tendița consumatorilor de a cumpăra seturi de ready meal cu un număr crescut de porții. Acest fapt a determinat, la rându-i, redimensionarea tehnologică a termenului de garanție, a gredului de conservare și, desigur, a aditivării acestor produse. Ca urmare, în perioada 2010-2012, acest tip de ofertă a avut o creștere de 11 %, în Statele Unite și de 6 % în Europa Occidentală.


 


În cazul produselor destinate micului dejun, în aceeași perioadă s-a înregistrat, însă, o scădere de 2 %, consumatorii începând să evite, la mesele de dimineață, mâncărurile cu bacon sau cârnați, din cauza conținutului ridicat de grăsimi. Ca atare, procesatorii s-au reorientat, inventând în primul rând cârnați cu un conținut cât mai scăzut de grăsimi și apelând la arome cât mai diverse. În cele din urmă, majoritatea consumatorilor occidentali, inclusiv a celor din Statele Unite, s-a orientat spre produsele ready meal-private label.


 


Dar, inovația nu s-a oprit aici. În ultimii ani, au fost lansate numeroase produse bazate pe bacon neîntărit, șuncă de curcan, cremwursti cu diverse arome. Oscar Mayer Selects și-a revigorat vânzările lansând pe piață porții de ready meal bazate pe carne de vită Angus, fără nitrați. Franks-Turcia a dat lovitura în Occident cu porții de mâncăruri bazate pe preparate din carne fierte, iar Deli Counter a mizat câștigător pe adoptarea celor mai ingenioase ambalaje, cât mai comode pentru consumator: cu închidere tip fermoar, recipiente reutilizabile etc.. Într-adevăr, pentru ready meal, comoditatea consumatorului pare primordială, pentru a-și justifica numele.


 

Alte articole recomandate:

Ca de fiecare dată, standul companiei Valdo Invest a găzduit numeroase întâlniri de afaceri, în urma cărora vor rezulta, cu siguranță, noi contracte comerciale. Special pentru infoALIMENT Magazin, domnul Liviu Năstase, Director General al firmei, a declarat că, din păcate, segmentul afacerilor care vizează furnizarea de tehnologii de procesare a laptelui a stangat, din cauza dificultăților prin care trece această industrie. Însă, a adăugat acesta, [...]
Alexandru Peligrad:   Producția totală de fructe de pădure a României, obținută de pe suprafețe cultivate s-a cifrat în ultimii zece ani la circa 26.000-27.000 tone anual, cu un maximum înregistrat în 2006 (28.500 tone) și un minimum înregistrat în 2007 (de 23.300 tone), deși, față de anul 2006, suprafața cultivată crescuse cu 341 ha, se arată în Studiul ”Potențialul de export al României – Fructe de pădure” realizat d [...]
Grupul leton Food Union, acționarul majoritar al producătorului local de înghețată Alpin57 Lux, a primit o investiție totală de 214 milioane de euro de la fondul de investiții  PAG, unul dintre cele mai importante fonduri din Asia cu active administrate de peste 16 mld. USD și de la Meridian Capital, un investitor existent în grup, în vederea extinderii la nivel internațional. Investiția fondului PAG este de 161,6 milioane de euro, în timp ce Meridian Capital [...]
Începând cu vara acestui an, sectorul de procesare al României a trecut într-o cu totul altă etapă, o etapă care poate însemna consolidarea afacerilor, creșterea profitului, creșterea satisfacției consumatorilor. De la ce pornesc oamenii de afaceri din acest sector, care sunt problemele momentului și în ce măsură se pot realiza dezideratele de mai sus, au fost temele interviului pe care domnul Radu Timiș, Președintele [...]
GEA România a confirmat participarea la cea de-a V-a ediție a Expo-Conferinței Meat & Milk, eveniment care se va desfășura în zilele de 12 și 13 mai, la Hotel Alpin din Poiana Brașov, sub titlul ”SUBFINANȚARE, SUPRATAXARE, IMPORTURI-Ziduri în calea unui business de succes, într-o economie aflată în dezechilibru”.   La nivel de Grup, GEA furnizează: Tehnologii pentru fermă, Echipamente mecanic [...]
(Autor: Prof. univ. dr. ing. Maria TURTOI UniversitateaDunărea de Jos din Galați) Miozina este principalul responsabil de legarea apei și a particulelor de grăsime. Fabricarea produselor din carne mărunțită cu proprietăți texturale corespunzătoare este strâns legată de funcționalitatea proteinelor din carne în matricea tridimensională. Formarea acestei matrice este rezultatul interacțiunilor proteine-apă, proteine-proteine și proteine-lipide în [...]
Interesul consumatorilor pentru produse naturale și sănătoase a crescut determinând creșterea consumului de sucuri de fructe și legume. La aceasta contribuie în mare măsură realizările din domeniul filtrării prin membrane, microfiltrarea și ultrafiltrarea, menite să înlocuiască filtrarea cu materiale filtrante care este costisitoare, nesănătoasă și poluantă. Pentru întârzierea colmatării membranei de ultrafiltrare, la obținerea sucurilor fără pulpă este benefică [...]
   Vorbim despre preparate obținute din carne tocată și condimentată maturată, majoritatea mezelurilor fiind introduse în membrane naturale sau artificiale și supuse ulterior unor tratamente termice (pasteurizare, afumare, uscare), diferite în funcție de tipul și sortimentul fabricat.   Argumentație tehnică pentru prepararea în membrană   După calibrul membranelor folosite și după particularitățile compoziției, mezelurile în membrană se clasifică [...]

 

Meat Milk TV
testo
testo
infoALIMENT MAGAZIN