Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Maria Demetriad:


 


* Sub impactul crizei, tehnologiile ready meal se reinventează * Încrederea consumatorilor în ieșirea din criză e la cote scăzute * Piața românească în scădere * Presiune pe inginerii tehnologi


Marii furnizori își dispută o piață măruntă


Conform raportului Euromonitor, care a analizat piața de ready meal din România, datele primului trimestru confirmă faptul că românii nu sunt prea mari amatori de astfel de produse, cotele de vânzări fiind în continuare nesemnificative, în comparație cu situația altor țări. Ba, mai mult, față de aceeași perioadă a anului 2012, în 2013 s-a înregistrat o scădere de 11 %, cu excepția conservelor și a pizzei, segmente la care s-au înregistrat creșteri de 2 și 4,3 %. Conform sursei citate, și în ciuda informațiilor trimse către media de Agricola Internațional Bacău, dacă vorbim despre procesatori români, piața e dominată de Scandia, cu o valoare de 27 % (pe shere), grație conservelor și a mâncărurilor congelate. Pe locul 2, în clasamentul Eurmonitor se situează Glina SA, prin produsele cu marca Mandy, Cris-Tim Prodcom 2, care livrează în special pentru rețeaua Carrefour, și de abia mai apoi băcăuanii de la Agricola, cu marca lor Sav'or. Ultimii, dintre jucătorii care contează, sunt cei de la Transavia.


Piața preparatelor din pește este dominată pe mai departe deNegro și Ocean Fish, care acoperă o mare parte din segmentul semipreparatelor din pește (salate, icre, salate de icre, rulouri, pește afumat etc.) și Macromex, principalii furnizori de suchi, fishnuggets, fishburger și fishfingers.


Ca orientare a consumatorilor, se așteaptă o creștere pe zona de private label, fapt care confirmă preferința românilor pentru produsele ieftine, vândute, în special, în cadrul campaniilor de promoții. Analiza Euromonitor nu se referă la exporturi sau importuri.


Tehnologii, nevoiți să vină cu noutăți


 


Dar dacă, după cum am văzut, pe plan intern lucrurile sunt așa cum sunt, companiile fiind nevoite să producă alimente cât mai accesibile ca preț, în țările dezvoltate, tehnologii sunt supuși la încercări dificile, dacă ne gândim că piața cere produse la un preț accesibil dar de o foarte bună calitate, fără aditivi și fără conservanți. Totodată, produsele trebuie să țină cont de încă o condiție: comfortul consumatorului; cu alte cuvinte, rapiditatea gătirii mâncării respective sau directa ei consumare. Dificultatea nu este deloc mică, în condițiile în care, în formarea prețului final trebuie să intre și costurile de marketing-promovare, activități care, la rândul lor au devenit și ele dificile, din cauza diminuărilor de bugete pentru publicitate.


 


Așadar, produsele ready meal trebuie să fie ieftine, fără aditivi, fără conservanți, cu un conținut redus de grăsimi și cât mai ”organice”, dacă se poate. Iar, dacă mai sunt și din categoria premium, cu atât mai bine, mai ales că studiul Mintel arată că 71 % dintre consumatori au declarat în sondajele efectuate în iulie 2012 că ar plăti puțin mai mult pentru astfel de produse.


 


Tot cererile din piață au orientat companiile spre realizarea de produse ready meal din categoria ”mix-concept”, 63 % dintre consumatorii intervievați declarând că mai degrabă ar cumpăra un astfel de mâncare, decât una bazată pe un singur ingredient. Din această perspectivă, s-au realizat deja mixturi de carne și fibre, de exemplu. Versiunile ”cu mai multe legume” sunt și ele bine poziționate în topul inovațiilor, situându-se pe locul III, după cele ieftine, 62 % dintre consumatori dorind mai puțină carne într-o porție de ready meal.


 


Nu mai puțin importante sunt noutățile în privința etichetării, acestea fiind sugerate tot de piață. Bineînțeles, legile trebuie respectate. Dar consumatorii preferă indicații clare privind cantitatea de legume existentă în porție, eventual, indicată printr-un simbol, la fel cum s-a sugerat și indicarea cât mai sugestivă a modului de preparare, a comodităților din bucătărie, a gradului de comfort etc., apelându-se la imagini sau simboluri agreate, adaptate și în conformitate cu legislația în vigoare.


 


Desigur, rețetele de fabricare a produselor ready meal s-au schimbat și ele, în funcție de toate aceste cerințe ale pieței, la fel cum s-a modificat și designul ambalajelor și etichetelor, precum și modul de abordare a campaniilor publicitare.


 


Provocările procesatorilor


 


Spre deosebire de produsele ready meal din categoria mâncărurilor, procesatorii de carne s-au văzut și ei puși în fața unor noi provocări. Potrivit unui studiu Mintel, porțiile de ready meal pentru masa de prânz sau cină și care au avut în componență cârnați și cremwursti, precum și porțiile pentru mic dejun bazate inclusiv pe slănină au avut o foarte bună vânzare până în anul 2007, după care cantitățile și volumele s-au diminuat. Inițial, cauza principală identificată a fost aceea a orientării consumatorilor spre o alimentație cât mai sănătoasă. Dar, la aceasta s-a adăugat și dificultaea financiară a fiecărei familii în parte, odată cu debutul crizei.


 


Prima inovație a venit din zona porționării și ambalării, procesatorii observând tendița consumatorilor de a cumpăra seturi de ready meal cu un număr crescut de porții. Acest fapt a determinat, la rându-i, redimensionarea tehnologică a termenului de garanție, a gredului de conservare și, desigur, a aditivării acestor produse. Ca urmare, în perioada 2010-2012, acest tip de ofertă a avut o creștere de 11 %, în Statele Unite și de 6 % în Europa Occidentală.


 


În cazul produselor destinate micului dejun, în aceeași perioadă s-a înregistrat, însă, o scădere de 2 %, consumatorii începând să evite, la mesele de dimineață, mâncărurile cu bacon sau cârnați, din cauza conținutului ridicat de grăsimi. Ca atare, procesatorii s-au reorientat, inventând în primul rând cârnați cu un conținut cât mai scăzut de grăsimi și apelând la arome cât mai diverse. În cele din urmă, majoritatea consumatorilor occidentali, inclusiv a celor din Statele Unite, s-a orientat spre produsele ready meal-private label.


 


Dar, inovația nu s-a oprit aici. În ultimii ani, au fost lansate numeroase produse bazate pe bacon neîntărit, șuncă de curcan, cremwursti cu diverse arome. Oscar Mayer Selects și-a revigorat vânzările lansând pe piață porții de ready meal bazate pe carne de vită Angus, fără nitrați. Franks-Turcia a dat lovitura în Occident cu porții de mâncăruri bazate pe preparate din carne fierte, iar Deli Counter a mizat câștigător pe adoptarea celor mai ingenioase ambalaje, cât mai comode pentru consumator: cu închidere tip fermoar, recipiente reutilizabile etc.. Într-adevăr, pentru ready meal, comoditatea consumatorului pare primordială, pentru a-și justifica numele.


 

Alte articole recomandate:

În cadrul secțiunii Expo a conferinței Meat & Milk 2014, una dintre zonele des vizitate de participanți a fost aceea organizată în curtea Hotelului Hilton, acolo unde, la standurile companiilor s-a desfășurat programul Business to Consummer-B2C. Din rândul companiilor de procesare a cărnii și-au expus produsele: Angst, Agricola Internațional Bacău, Cris-Tim, Scandia, Carniprod șiSiciliana, cele mai noi propuneri de gamă [...]
Claudiu Frânc, președintele ROPAC, a declarat în exclusivitate pentru Recolta.eu că în cadrul negocierilor cu Autoritatea de Management a Programului Național de Dezvoltare Rurală (AM PNDR) s-a reușit obținerea de punctaje suplimentare pentru proiectele integrate, pentru cele de dezvoltare a fermelor de reproducție, precum și excluderea posibilității de integrare pe lanțul alimentar scurt a procesatorilor mari. Conform spuselor [...]
In ziua de 12 iunie, în cadrul Workshop-ului Carne, domnul Andrei Pinte, Account Manager Transart, a susținut comunicarea cu titlul ” “Controlul costurilor, de la preluarea comenzilor la livrarea produselor, cu ajutorul unui sistem informatic adecvat”, precum si sistemele informatice elaborate de companie si menite sa eficientizeze activitatea, prin realizarea de economii substantiale. Totodata, domnul Pinte a facut si o prezentare generala a companiei [...]
Pentru prima oară, companiile de procesare a laptelui pot utiliza tehnologia de decontaminare a ambalajelor PET destinate laptelui UHT. Tehnologia dezvoltată de Sidel reduce greutatea sticlelor cu 20% și, mai mult decât atât, reduce drastic eliberarea de compuși chimici prezenți în materialul în sine, din care este confecționată sticla.   Tema de cercetare a fost lansată în cadrul Sidel încă din 2009, unele variante fiind oferite [...]
Preturile materiilor prime pentru industria alimentara sunt in scadere pe pietele internationale si pun o presiune tot mai mare pe preturile produselor finite din industria FMCG. Conform cotatiilor afisate de principalele burse pentru cereale, carne sau oleaginoase, preturile pentru principalele materii prime sunt in scadere usoara de mai multe luni consecutiv, informeaza Revista Piata. Pe lantul alimentar, crescatorii de animale sunt printre primii beneficiari ai recoltelor bune d [...]
Brandul de mezeluri Marex, deținut de omul de afaceri Marin Moraru, este prezent pe rafturile magazinelor din retailul modern ca fiind produs de firma MIMBU din Brăila, entitate fără notorietate, dar care a fost înființată în 2009, noteaza Ziarul financiar. MIMBU este controlată de Aura Mariana Bratu (61 de ani), iar administrator este Gabriel Valentin Preda, care deține și 4,9% din firma Marex SA. Anul trecut, MIMBU a cumpărat terenuri, clădiri și echipamente de la Marex [...]
ALPMA anunță livrarea unei Linii de producere a branzei telemea, notează DairyIndustries. Linia dispune de vane deschise, cu o capacitate de 400 de litri. Capacitatea maximă de procesare este de 25.000 de litri.Echipamentul are următoarele caracteristici tehnice: -vane mobile dechise de 400 l cu harpe de taiere– jgheab de umplere coagul in forme bloc– forme bloc feta/telemea– inaltator forma bloc– rama de umplere coagul in forme bloc– masa de l [...]
Utilajul de porționat cu cap dublu LPG 208, este noua propunere a companiei Vemag, după cum notează GlobalMeat. Echipamentul este proiectat pentru a răspunde necesităților tehnologice pentru o foarte corectă porționare, legare/agățare sau tăiere a cârnaților, putând fi utilizat indiferent de tipul de membrane (naturale, colagen, celuloză).   Gama de calibrare este largă, acoperind intervalul de 13-40 mm, rata de completare fiind de până la 4.400 kg/oră (pentru [...]

 

Meat Milk TV
testo
testo
infoALIMENT MAGAZIN