Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Horia Stoian:


 


Din cauza desfășurării neprofesioniste a „primei etape” a programului de selecție pentru acordarea ajutoarelor De minimis, aceia care vor avea de pierdut cel mai mult vor fi micii producători din sectorul alimentar și, implicit, economia locală și națională.


 


Transfer de... putere.


După scandalul în care Ministerul Finanțelor Publice a fost acuzat de nereguli care aduc a direcționare voită a fondurilor, la concursul de pe urma căruia proiectele depuse de diferite IMM-uri urmau să obțină ajutorul De minimis, s-a luat decizia ca programul de finanțare să nu mai fie gestionat de Ministerul de finanțe, ci să fie preluat de Agențiile de Dezvoltare Regională. Decizia a fost luată direct de Premierul Victor Ponta, care a ținut să justifice acest act de „transfer al puterii” către ADR-uri, prin faptul că ”acestea au prezentat un grad de funcționalitate mult mai ridicat decât cel al Ministerului de Finanțe.”


În mod direct, anularea programului De minimis a afectat și sectorul alimentar, iar, în acest sens, Ministerul Finanțelor Publice a luat hotărârea de a relua programul în cel mai scurt timp posibil, în ideea că suspiciuniile create recent vor dispărea și nu vor mai reprezenta nici un fel de problemă în acordarea sprijinului.


Desigur, reluarea programului nu justifică sub absolut nicio formă abandonarea listei IMM-urilor declarate admise pentru primirea ajutorului De minimis, (în defavoarea celorlalte, prin blocarea paginii oficiale de internet), chiar dacă acestea s-au bucurat de rezultatul pozitiv numai o zi. Acest aspect denotă discriminarea cu care Ministerul Finanțelor tratează IMM-urile care nu au reușit să intre în „buna grație” a acestuia și, încă o dată, se poate observa cum interesele personale sunt cu mult mai importante decât cele ale investitorului onest care se încrede într-un ajutor aparent din partea statului. De fapt, interesele personale se pare că primează în defavoarea intereselor economiei țării!


 


Limitări tehnice pentru favorizarea unora?


Dacă până în momentul de față ne-am convins de „seriozitatea” Ministerului Finanțelor Publice, haideți să analizăm următoarele rânduri publicate pe web-site-ul oficial de administratorii soft-ului:


„La 8.30 serverele au înregistrat 52.000 de cereri de conectare pentru toate aplicațiile MFP, inclusiv pentru schema De minimis. Având în vedere gradul de solicitare a sistemului, din punct de vedere tehnic, celelalte persoane care au depășit numărul de 20.225 de utilizatori, în intervalul de patru minute, cât a fost diponibil, nu au putut accesa pagina de internet, întrucât limita tehnică a echipamentelor IT fusese deja atinsă.” Așadar, se pare că până la urmă este posibil să nu fi fost nimic la mijloc. Aparent!


În condițiile în care vorbim de website-ul oficial al Ministerului Finanțelor Publice ne așteptam să vorbim de seriozitate, de informație corectă și de o limită ceva mai mare de 20.225, cu atât mai mult cu cât limite există și le găsim de fiecare dată, însă acestea variază în funcție de scopul final. Dacă scopul Ministerului a fost de a favoriza anumite IMM-uri prin impunerea unui număr maxim de utilizatori ai paginii respective, prin care, odată depășită, aceasta urma să se blocheze automat din cauze „naturale”, cu siguranță a reușit să realizeze acest lucru. Pentru un joc corect, limita respectivă trebuia să reprezinte numărul total al IMM-urilor înregistrate în momentul de față în România!


 


Incapacitatea defavorizează micii producători din sectorul alimentar!


Aplicarea programului De minimis a arătat încă o dată incapacitatea statului român de a implementa o strategie optimă de desfășurare a activităților specifice unui program european. Nu este pentru prima oară când s-a uitat importanța micilor producători de alimente și rolul pe care aceștia îl au în dezvoltarea optimă a economiei naționale, rolul major pe care îl au în comunitățile locale și în piețele aferente, importanța pe care o reprezintă asupra consolidării clasei de mijloc.


Dacă statul român a uitat, cu siguranță Uniunea Europeană, nu! În acest sens, noua Politică Agrară Comună a Uniunii Europene se va axa pe sprijinirea micilor producători. Pe toată perioada desfășurării acestei Politici, și anume, 2014 - 2020, dezvoltarea locală și regională va reprezenta principalul considerent pentru care aceștia vor beneficia de ajutor. Desigur, și de această dată, responsabil cu adoptarea unei strategii de acțiune cât mai benefice asupra este tot guvernul. Ce va urma? Rămâne de văzut, cu toate că speculații privind funcționalitatea acestei politici la nivelul României pot fi formulate încă de acum.


În eventualitatea reală în care, pentru România, din cauza slabei guvernări, noua Politică Agrară Comună a Uniunii Europene va eșua în mod lamentabil, reducerea numărului de mici producători din sectorul alimentar reprezintă un aspect asupra căruia necesită o atenție deosebită. Întrucât, diminuarea numărului acestora va duce la pierderi de locuri de muncă, de produse și de servicii și, încă o dată, economia națională a României va înregistra scăderi semnificative. Totodată, dispariția micilor producători din sectorul alimentar va contribui la instalarea unui monopol al marilor producători.


 


Reduceri de 50% pentru viitoarele IMM-uri admise!


După ce sumele de 200.000 eurro / IMM trebuiau să fie repartizate (probabil, în mod discret), acelor întreprinderi considerate „norocoase”, reluarea programului De minimis va oferi viitoarelor firme declarate admise un ajutor de doar 100.000 de euro. Astfel, micile firme din sectorul alimentar, și nu numai, vor avea prilej de „veselie”, întrucât, odată cu apropierea sărbătorilor de iarnă, acestea se vor „bucura” de o reducere considerabilă a sprijinului primit din partea Statului Român.


Amintim faptul că, la începerea efectivă a programului pus în discuție, Guvernul aprobase majorarea ajutoarelor de minimis de la 400 de milioane de lei, la 500, plata acestora urmând a fi efectuată până la sfârșitul lui 2015. Cu acte de neseriozitate din partea statului român am fost obișnuiți în toată această perioadă de după Revoluție, așa că, micșorarea de 50% a ajutoarelor de minimis nu ar trebui să reprezinte nici un fel de noutate pentru cetățeanul român.


O nouă etapă, o nouă procedură, ș.a.m.d.


Dacă prima procedură destinată programului De minimis a fost creată cu foarte multă atenție și cu „posibilități reale și egale” pentru toată lumea, această nouă etapă va aduce în mare următoarele trei schimbări:


1. Reducerea schemei de minimis cu 50% (100.000 euro / IMM);


2. Depunerea cererilor pe o perioadă de 10 zile (în cazul în care nu se depășește din nou sfânta limită, deci, ATENȚIE!);


3. O serie de criterii de punctaj prin care se dorește favorizarea producției și serviciilor.


Procedura întreagă urmează să fie finalizată de către Ministerul Finanțelor în strânsă colaborare cu Ministerul IMM-urilor și cu Agențiile Regionale ale acestui minister. Nu era, cumva, vorba că Ministerul Finanțelor iese din calcul?


Bugetul ”revizuit” al schemei De minimis.


Bugetul destinat schemei De minimis atinge un maxim de 126 milioane de euro (aprox. 500 milioane lei), care poate fi suplimentat în următoarele două modalități:


1. Credite de angajament pentru emiterea de acorduri pentru finanțare, în valoare de 500 de milioane de lei, pentru perioada 2013-2014.


2. Credite bugetare pentru plata ajutorului De minimis, în valoare de 250 de milioane de lei, pentru anul 2014, respectiv 250 milioane lei, pentru anul 2015.


În ciuda posibilității acestor majorări, per total, întregul buget al schemei de ajutor necesită a fi dublat. În acest sens, Președintele CNIPMMR, Ovidiu Nicolaescu, declara pentru HotNews:


"Bugetul maxim al schemei de ajutor De minimis trebuie să se dubleze. O parte din IMM-urile membre ale CNIPMMR ne-au solicitat să intervenim pentru reducerea plafonului maxim al ajutorului acordat la 80.000 de euro, ceea ce va face ca numărul beneficiarilor să crească de 2,5 ori, chiar si fără acordarea de resurse suplimentare, de la 2.000 la 5.000 de întreprinderi. Este vorba de o valoare medie a ajutorului de 25.000 euro/beneficiar, față de media de 62.500 euro/beneficiar luată în calcul în H.G. nr. 274/2013".


Domnul Ovidiu Nicolaescu are dreptate. Trebuie! Într-adevăr, multe trebuie să se întâmple și multe trebuiau să se realizeze până în momentul de față, însă, după cum se poate observa, alegem să rămânem la stadiul de “trebuie”. Așadar, până la dublarea reală a bugetului rezervat schemei de sprijin, să sperăm că nu va fi micșorat sau, mai mult decât atât, anulat!


 


Reacții, păreri, opinii.


În mod evident, au existat numeroase reacții de nemulțumire, numeroase opinii și păreri de frustrare și regret, toate fiind exprimate de cele mai multe ori în scris de către IMM-rile care au luat parte la acest episod de amăgire. Vă prezentăm mai jos două astfel de opinii publicate de persoanele deluzionate chiar pe site-ul oficial al Ministerului de Finanțe:


„BLAT MAXIM LA MINIMIS. Vă aducem la cunoștință, referitor la acest program MINIMIS, pentru care s-a făcuut o campanie nemaipomenită prin care s-au promis IMM-urilor din orice sector de activitate 100% finanțare. Ieri, marți, 27.08.2013 s-a anunțat pe site-ul Ministerului de Finanțe revizizuirea Nr.2 la Ghidul Solicitantului. Conform procedurii enunțate înregistrarea on-line începea la ora 8:30 în data de 28.08.2013. Astăzi, 28.08.2013, la ora 8:30, la încercările de logare ne apărea Sesiunea de Înregistrare on-line închisă. Dar la ora 8:35 apăreau deja 644 de firme admise și înregistrate din totalul de 714 (ora :08:35) Vă aducem la cunoștință faptul că acest eveniment nu este chiar singular, astfel de situații fiind întâlnite și în alte programe dinanțate de Ministerul finanțelor Publice, fapt ce îngrădește accesul multor IMM-uri la astfel de fonduri, fiind avanjtajate cele favorizate politic”.


“Suntem circa 30 de firme care am încercat să introducem datele dar nu s-a putut! Noi am dori să faceți o investigație amănunțită la aceste aspecte”.


În urma investigației respective se pare că problema a fost identificată într-un timp destul de scurt. Amintim:! „Limita tehnică a echipamentelor IT fusese deja atinsă.”


Romalimenta își apără ”puii”


Programe de ajutor financiar pentru întreprinderile mici și mijlocii vor continua cu siguranță să existe și în viitor. Cu toate acestea, pentru un rezultat pozitiv și real este nevoie de o strategie de acțiune solidă, bine pusă la punct, fără gafe de “limite” care se încadrează perfect în “lista erorilor amatoriale”, și care nu ar trebui să existe atât timp cât în spatele strategiei respective se află o bază analitică bine definită. De asemenea, nu în ultimul rând, trebuie dat dovadă de corectitudine față de absolut toate persoanele participante la diferitele programe de selecție.


Legat strict de sectorul Industriei alimentarte, trebuie să amintim neapărat că federația Romalimenta a pus la punct un protocol de colaborare cu MADR, precum și cu celelalte organisme direct implicate, pentru a debloca situația pentru numeroasele mici companii din domeniu care, de ani de zile încearcă să acceseze astfel de fonduri. Un astfel de caz este firma Lactate Brăila, aceea care de doi ani speră să primească un sprijin financiar prin programul De Minimis, dezvoltarea acesteia întâmpinând greutăți tocmai din cauzele descrise mai sus. Să sperăm că nu vor mai fi probleme și că, mai ales, micile companii din domeniu nu vor fi închise.

Alte articole recomandate:

Ministrul polonez al agriculturii Marek Sawicki a cerut Comisiei Europene compensații pentru țara sa după ce Rusia a decis să interzică importurile de fructe și legume poloneze, decizie considerată de Varșovia ca reacție la sancțiunile occidentale contra Moscovei, scrie The Warsaw Voice. Răspunsul Rusiei ar putea aduce Poloniei pierderi de 500 de milioane de euro, a calculat ministerul. Presa poloneză a indicat că Rusia ar putea pregăti și interdicții privind importurile de carne de pui ș [...]
Un centru transfrontalier de oenologie și viticultură a fost dezvoltat printr-un proiect european de 1.530.983 Euro, bază la care vor avea accesa producătorii din industria vitivinicolă din România și Bulgaria, începând din 2015. Potrivit unui comunicat de presă, centrul se va numi "Terasele Dunării" și va pune la dispoziția întreprinderilor mici și mijlocii, precum și a comercianților de vin și fructe resurse informaționale, soluții de afaceri transfrontaliere, precum [...]
  Fondul de Garantare a Creditului Rural a fost înființat în anul 1994, dar putem spune că implicarea puternică în agicultură și mediul rural a început după anul 2003, perioadă de referință pentru creșterea substanțială a finanțărilor acordate beneficiarilor din mediul rural, atât din bugetul național, cât și din fonduri europene. Misiunea Fondului constă în : Sprijinirea absorbției fonduril [...]
România ar putea acorda un ajutor de minimis mai mare, după ce Comisia europeană a adoptat, ieri, un regulament care vizează creșterea limitei valorii maxime a ajutoarelor de minimis care ar putea să nu mai fie acordate ajutoare de stat. "Acest nou regulament va permite statelor membre să dispună de o marjă de manevră mai mare pentru a acorda ajutoare fără a denatura concurența, mai ales în situații de urgență, iar Comisiei îi va permite să simplifice modul de tratare a [...]
(Agerpres) Proiectele de producere a energiei din surse eoliene și solare nu vor mai primi finanțare europeană în exercițiul bugetar 2014 – 2020, întrucât România și-a atins ținta privind aceste resurse, a declarat, joi, directorul general al Organismului Intermediar pentru Energie din Ministerul Economiei, Viorel Mădălin Beltechi. ‘În perioada 2014 – 2020, nu vor mai fi finanțate proiectele bazate pe soare și vânt, întrucât [...]
Retailerul belgian Mega Image, prezent pe piața locală cu trei formate de magazine, respectiv supermarketurile cu același nume, magazinele de proximitate Shop&Go și magazinul de produse congelate AB CoolFood, a primit o infuzie de capital de 25,2 milioane de euro din Olanda. Mihai Spulber, directorul financiar al Mega Image România, a declarat că banii vor fi folosiți pentru dezvoltarea rețelei și a depozitul logistic. Belgienii au cel mai extins lanț de magazine din comerțul [...]
Fondul de Garantare a Creditului Rural IFN-SA va participa la Expo-Conferința Internațională Meat & Milk 2016, urmând să fie prezentă cu stand propriu în cadrul Secțiunii B2B-Expo. Reamintim că evenimentul se va desfășura în zilele de 12 și 13 mai la Hotel Alpin din Poiana Brașov, sub genericul ”SUBFINANȚARE, SUPRATAXARE, IMPORTURI: Ziduri în calea unui business de succes, într-o economie aflată în [...]
Societățile din sectorul alimentar și beneficiarii de subvenții se numără printre cei care în 2014 vor avea dificultăți financiare, anunță Casa de Insolvență Transilvania. "În sectorul alimentar companiile producătoare sunt prinse ca într-o menghină între furnizorii de cereale și marii retaileri (key accounts), fiind veriga slabă în ambele relații. Pe partea de achiziții, în condițiile unor volatilități mari la prețul meteriilor prime (cereale, carn [...]

 

Living fresh
meatmilk
testo
infoALIMENT MAGAZIN