Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Aura Alexa Ioan:


Dacă ar fi trăit Ion Creangă, cu siguranță că ne-ar fi spus astăzi, cu umorul lui moldovenesc: "Nu știu alții cum sunt, dar eu, când mă gândesc la vremea copilăriei mele…”


80 % importuri


În anul de grație în care trăim, consumul de ciocolată din România este acoperit 80% din importuri. România a ajuns să fie o simplă și neinspirată piață de desfacere pentru marii producători de ciocolată, în condițiile în care în țara noastră au reușit să reziste doar trei fabrici mari de ciocolată și dulciuri.


Micii producători, indiferent cât de talentați gastronomic ar fi ei, nu reușesc să răzbească pe o piață opacă, o piață în care doar firma contează, PR-ul și marketing-ul! Micii producători, neavând nici posibilitatea de o reclamă adecvată, dar nici spații de vânzare în supermarket-uri, sunt sugrumate de cei câțiva competitori existenți pe piață!


Business prea scump și cu profit mic!


Specialiștii susțin că businessul în ciocolată este foarte dificil la ora actuală, pentru că în ultimii trei ani au tot crescut prețurile la materiile prime. La acestea se adaugă și costurile de producție, care sunt afectate de scumpirea în permanență a electricității și a combustibililor. Concluzia producătorilor este simplă: profitabilitatea a scăzut, deci mai bine importam trei bomboane olandeze, la preț de două kilograme de ciocolată românească!


Așa se și explică faptul că, în România, consumul de ciocolată este acoperit în proporție de 80% din importuri. Semnificativ este că producția internă acoperea, în urmă cu opt ani, peste 80% din vânzările de ciocolată. În prezent, mai sunt în România doar două  unități mari de producție a ciocolatei, Kandia și Heidi Chocolat, ambele deținute de familia austriacă Meinl, și o fabrică de napolitane la Timișoara, deținută de Nestlé.


Pralinele belgiene, prea scumpe pentru perioada de criză


În România sunt șase magazine sub brandul Leonidas, dintre care cinci în București și unul în Brașov. Leonidas a ajuns pe piața din România în 2001, este unul dintre cele mai cunoscute branduri de ciocolată din Belgia și are peste 1.200 de magazine la nivel internațional, dintre care 350 în Belgia și 340 în Franța.


În România, magazinele care vând celebrele praline belgiene nu sunt căutate, din cauza prețului foarte piperat al produselor. Românii obișnuiți nu-și permit să cumpere bomboane la kilogram sau la jumătate de kilogram, ci… la bucată. Singurele  momente profitabile pentru aceste magazine sunt acelea când au comenzi de la vreo firmă sau mare companie. Un alt moment prielnic este cel al sărbătorilor - Paște sau Crăciun - când vânzările cresc datorită cadourilor corporate.


Lăsând la o parte dulciurile belgiene, totuși, mai avem și noi brand-urile noastre autohtone, care mai au cosumatorii lor statornici, din două motive: primul, al nostaligiei și al doilea motiv ține de prețul adecvat al produsului.


Kandia și batonul de rom se mențin în top


Conform unui top publicat de revista  Showbiz, un Top 50 al celor mai puternice branduri românești, ciocolata Kandia Dulce ocupă locul 8 din 50, batonul de ROM, locul 27 și prăjitura Măgura ocupă locul 34. Cele   mai puternice branduri autohtone au  fost  privite nu din  perspectivă  financiară  sau  corporatistă, ci  sub  aspectul  încrederii și  afectivității  pe care le generează ele în rândul românilor.


Mai exact, un top al ceea ce Kevin Roberts,  CEO-ul de la Saatchi&Saatchi, numea:  Lovemarks. Adică branduri care au  un  trecut  măreț, un  prezent bun  și  un viitor  promițător, au  acel soi de senzualitate dată de gust, aspect sau culoare, și  care generează pasiune și empatie. În Top 50 pe 2012, cei de la fabrica de dulciuri  Kandia Dulce ocupă  cinci poziții  din  50, cu  cinci  produse  românești  deosebite.


Este vorba  despre ciocolata  Kandia, care se află pe locul  8 (deci și în Top 10 al celor  mai  iubite branduri  românești), în  timp   ce  locul  25 revine ciocolatei  Primola (intrată recent în portofoliul Kandia Dulce), locul 27 – batonului ROM, locul 34 – prăjituricii Măgura, iar locul 40 ciocolatei  Laura. Dintre  toate aceste mărci ale producătorului Kandia-Dulce, Kandia, ROM și Măgura sunt  unele  dintre cele mai longevive și mai cu tradiție branduri din România. Batonul de  ciocolată  ROM  a  fost prezent anul acesta  și în top 10 cele mai fascinante mărci, ocupând un frumos loc opt după Ferrari, Jack Daniel’s, Axe, Durex, Stella Artois, Heineken, Harley-Davidson și înainte de Porsche și Zara.


 Companie străină, dar cu specific… autohton!


 


Vă  mai  amintiți  de  ciocolata   „Kandia“,  batonul   „ROM“ sau prăjitura  „Măgura“ din copilărie? Dulciurile  anilor  ‘70-’80? Românilor le plăceau aceste bunătăți atunci,  dar ele par să se afle și  astăzi în topul  50 al  așa-numitelor  „lovemarks“. Am mers la „Kandia Dulce“ pentru a afla povestea din spatele acestor branduri atât  de iubite de români. Actuala companie Kandia a fost întâi o companie de dulciuri românească, apoi  parte  a unui concern  străin,  după cum  a evoluat piața,  dar  a reușit  să păstreze ceea ce este autentic și național.


La început s-a numit “Întreprinderea de produse zaharoase București”,  luând ființă din naționalizarea unei  companii private de dulciuri în 1948. În 1991 întreprinderea a devenit compania Excelent  București.  Apoi,  în  2003, aceasta   a  preluat 60%  din  capitalul Kandia Timișoara, o companie românească de tradiție, înființată în 1890 ca atelier  de produse zaharoase. 


În  2004,  Bucureștiul  a  fuzionat prin  absorbție cu Timișoara și a apărut Kandia-Excelent. Anul  2007 a însemnat preluarea  Kandia-Excelent de către  Cadbury Schwepps, cel  mai  mare  producător de  dulciuri la nivel mondial, devenind astfel Cadbury România. Achiziționarea de către Kraft Food a Cadbury la nivel  global  a dus  la vânzarea Cadbury România fondului de investiții austriac Oryxa Capital, ceea ce a dat posibilitatea companiei bucureștene de  a-și lua   un   nou   nume:   Kandia  Dulce. 


Antreprenorii români, pe dinafara topurilor!


O simplă analiză a pieții dulciurilor ne dezvăluie un adevăr destul de trist. Niciun antreprenor local nu a reușit să-și facă loc – nemaivorbind de a se impune! – în primii zece jucători.


Opt din zece companii au raportat creșteri ale afacerilor în euro anul trecut, conform unei analize făcute de ZF. Nestlé, liderul pieței de dulciuri, a revenit pe profit și a angajat 150 de oameni. Trei din zece companii au raportat pierderi anul trecut, față de patru în anul precedent. Afacerile totale ale celor mai mari zece jucători cu activitate pe piața dulciurilor, a snacksurilor și a cafelei au avansat anul trecut cu 2%, până la 700 milioane de euro, iar două companii au raportat scăderi ale afacerilor în euro, conform datelor din anuarul „Cei mai mari jucători din economie“. Liderul rămâne în continuare Nestlé, cu afaceri de 161 milioane de euro, care a revenit anul trecut pe profit după ce în anii 2010-2011 a raportat pierderi totale de 33 de milioane de lei (8 milioane de euro), potrivit calculelor ZF.


Totodată, compania a mai angajat 150 de oameni anul trecut, trecând astfel pragul de 1.000 de salariați. Singurele două mari companii care au înregistrat scăderi ale rulajelor anul trecut au fost Mondelez România, deținătoarea brandurilor Poiană și Milka, și Wrigley, care are în portofoliu mărci precum Orbit sau Winterfresh.


Dacă proprietarul Poiana a avut o scădere a afacerilor în euro de 2% (creștere în lei de 2%), Wrigley a raportat un declin al businessului în ambele monede. Pe de altă parte, anul 2012 a adus o creștere de 20% a businessului din România al grecilor de la Chipita.


S.A. Bucuria, apreciată pe piața românească


Dacă producătorii autohtoni nu au reușit să se impună în fața marilor companii, nu același lucru se poate spune despre o firmă din Republica Moldova, cunoscută și apreciată deja de români. Este vorba de S.A. Bucuria, cea mai mare fabrică de cofetării de peste Prut. Având o tradiție din 1946 și o cifră de peste 1000 angajați, “Bucuria” și-a deschis propriile centre în București, produsele sale fiind foarte apreciate de români.


De peste 60 de ani, fabrica moldovenească este lider pe piața dulciurilor din Republica Moldova și exportă în acest moment în România, Germania, Grecia; Israel, Italia, Estonia, SUA, etc. Sub sloganul “Cu noi viața e mai dulce”, firma Bucuria produce și comercializează peste 450 de articole de produse de cofetărie (dropsuri, ciocolată, caramele, jeleuri, napolitane, biscuiți, torturi, etc).



 Totuși, România se află pe ultimele locuri în ceea ce privește consumul de ciocolată, cu doar două kilograme per locuitor anual, de cinci ori mai puțin decât germanii sau de două ori mai puțin decât italienii, potrivit ultimelor date disponibile.

Alte articole recomandate:

Vinarsul Jidvei este o băutură tradițională românească - dar cu pedigree german -, obținută  prin distilarea vinului, cu o concentrație alcoolică de maxim 42% volum, prin maturarea și învechirea distilatului de vin în butoaie de stejar, timp de minim 5 ani. Locul de naștere al vinarsului este crama Bălcaciu (județul Alba), cel mai vechi complex de vinificație al Jidveiului. Chiar dacă vinarsul Jidvei este relativ tânăr, localitatea Bălcaciu este cunoscută de sut [...]
Măsurile fiscale luate de guvern și condițiile meteorologice favorabile au dus la creșterea afacerilor Ursus Breweries în primele trei luni din actualul an fiscal (perioada aprilie - iunie), în condițiile în care veniturile grupului SABMiller au scăzut și cu până la 17% pe alte piețe din Europa Centrală și de Est, cum ar fi Polonia, Cehia sau Slovacia.   România redevine astfel „elevul model“ al Europei pentru grupul SABMiller, [...]
Angajații din România cheltuiesc în fiecare săptămână peste 160 de lei pentru a mânca la birou, iar mai bine de jumătate dintre ei își alocă sub 30 de minute pentru a lua masa de prânz. Românii cheltuiesc într-o săptămână, în medie, 167 de lei pe mâncarea pe care o servesc la birou, fie că este vorba despre produse alimentare preparate acasă, fie că își cumpără mâncarea de la fast-food, potrivit unui studiu [...]
Piața napolitanelor nu este singura unde produsele vrac mai au încă un procent important. Și pe alte segmente din industria dulciurilor precum biscuiții, dar și pe piața cărnii sau a lactatelor, produsele sunt cumpărate de clienți „la kilogram“.  Fiecare român consumă în medie anual circa 30 de na­politane de 20 de grame, pe o piață unde produsele vrac reprezintă încă mai mult de un sfert din volumele totale de napolitane comer­ciali­zate pe [...]
Mărcile private dezvoltate de lanțurile de magazine au cucerit în ultimii ani unele dintre cele mai importante sectoare din piață, precum uleiul, iaurtul, săpunul sau ciocolata - unde până recent brandurile făceau legea - și au ajuns la vânzări de 2,4-2,7 mld. euro. Astfel, una din trei sticle de ulei cumpărate de români este marcă privată, la fel și unu din patru iaurturi, informează Ziarul Financiar. Produse precum Aro (Metro Cash&Carry), K-Classic (Kaufland) sau [...]
Vânzările Coca-Cola în România și-au redus declinul în trimestrul al treilea, sprijinite de volume în creștere atât pe segmentul băuturilor carbogazoase, cât și pe ansamblul pieței băuturilor răcoritoare nonalcoolice, se arată în raportul financiar al grupului. "Volumul vânzărilor în România s-a îmbunătățit pentru al doilea trimestru consecutiv, scăzând marginal la finele trimestrului al treilea, după un declin de [...]
Primagra SRL, cel mai mare producător de cătină din țară și producător de material săditor ecologic de cătină, cu sediul în județul Arad, a fost prezent la Expoziția internațională INDAGRA, eveniment desfășurat în București, în perioada 29 octombrie – 2 noiembrie, testând cererea de suc de cătină produs în sistem ecologic, suc pe care dorește a-l realiza în viitorul apropiat. Primagra SRL este cunoscută la aces [...]
Industria alimentară românească, dominată la vârf de multinaționalele din producția de uleiuri, zahăr și dulciuri, dar caracterizată de un pluton secund format din afaceri antreprenoriale românești, a generat anul trecut o cifră de afaceri cumulată de aproape 40 mld. lei (9 mld. euro), dar cu un sold negativ  – diferența dintre pierderile și profitul brut de 200 mil. lei (45 mil. euro). Deși sectorul are cu 475 de firme mai puțin față de 2008, cifra de afaceri [...]

 

Living fresh
meatmilk
testo
infoALIMENT MAGAZIN