Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Alexandru Peligrad:


Deși redusă ca volum, piața de ceai din România, estimată pentru anul 2012 la o valoare de 28 de milioane de euro, conform estimărilor Euromonitor, este una extrem de profitabilă pentru actorii din domeniu. Astfel, liderul pieței (cu o cotă de circa 39%), respectiv compania românească Laboratoarele Fares Bio Vital Orăștie înregistra în 2012 un profit net de aproximativ 2,4 milioane EUR la o cifră de afaceri de 10,8 milioane EUR (în creștere cu 14,9% față de 2011), înregistrând o rată a profitului de 22,2%. Iar situația nu este singulară, majoritatea firmelor din domeniu înregistrând profit.


 


Excepția și regula


 


Dacia Plant, companie înființată la începutul anilor 2000, care deține o fabrică la Bod-Brașov, înregistra anul trecut un profit de 0,63 milioane EUR la o cifră de afaceri de 5,4 milioane EUR, iar Kalpo (firmă din Pietroasele Buzău, producătoare a ceaiurilor Vedda) înregistra profit de 0,1 milioane EUR la o cifră de afaceri de 1,92 milioane EUR.


 


Excepția de la realizarea de profit în domeniul producției și comercializării ceaiurilor este chiar compania de stat Plafar, deținătoarea monopolului în domeniu până în 1990 și cu o cotă de piață de doar 6% în prezent, care aproape an de an a înregistrat pierderi în perioada 1999-2011 (excepție fac doar ani 2001 și 2011 când s-au înregistrat profituri infime – 2.000 EUR, respectiv 19.800 EUR). La ora actuală, Plafar este oferită la privatizare. Plafar este încă cea mai cunoscută marcă de gen de pe piață. Este de reținut însă că în perioada 2006-2009, activele imobilizate ale Plafar au scăzut cu 57%, de la 19,5 milioane de lei la 8,3 milioane de lei, iar marca Plafar a fost cesionată parțial începând cu vara lui 2007 companiei Centrofarm pentru activități de comercializare, transport, ambalare și depozitare, Centrofarm fiind în prezent singura companie care are dreptul să deschidă magazine sub brandul "Plafar".


 


Foarte interesate de domeniul comercializării ceaiurilor sunt însă și principalele companii internaționale care activează în domeniu. Pe piața românească sunt prezenți la acest moment polonezii de la Novaplus și Celmar, cu afaceri de 2,77 milioane de euro, respectiv 0,3 milioane de euro în 2012, precum și multinaționalele Unilever (ceaiurile Lipton), Vivian Pharma (Humana) și General Pharma Food (Twinings).


 


          Având în vedere că în anul 2012 consumul de ceai a crescut cu 4% față de anul precedent (și cu 33% față de 2008) se poate observa că asistăm la un proces de concentrare a pieței în condițiile în care cei mai mari actori de pe piață au avut ritmuri de creștere a cifrei de afaceri ce au depășit ritmul mediu de expansiune al pieței. Astfel, cifra de afaceri a liderului de piață, compania Fares Bio Vital Orăștie a fost cu 15% mai mare, față de 2011, a firmei Dacia Plant cu 20%, a Plafar cu 18%, a producătorului buzoian Kalpo cu 60%. În schimb, cei de la Novaplus au înregistrat o scădere a cifrei de afaceri de 19,1%.


 


Un segment al pieței ceaiului, care este însă legat mai mult de cel al băuturilor răcoritoare este cel al ceaiurilor RTD (ready-to-drink) segment care este împărțit, practic, între doi mari competitori: PepsiCo cu Lipton Ice Tea și Coca-Cola cu Nestea. Piața românească de ”ice-tea” a avut o explozie în 2008, când a crescut cu 60%, față de anul precedent.  În 2012, s-a înregistrat însă un declin pe piața de ceai RTD – atât ca volum, cât și ca valoare – dar este de așteptat ca trendul ascendent să se reia, ce-i drept la ritmuri modeste de creștere, în baza preferinței în creștere a tinerilor pentru această gamă de produse, în detrimentul băuturilor carbogazoase si a opiniei ce prinde tot mai mult teren potrivit căreia ceaiul verde este sănătos oferind organismului o paletă mare de antioxidanți.


 


Cererea de ceai se diversifică


 


Anul trecut românii, au consumat aproape 1.500 de tone de ceai, potrivit datelor Euromonitor. Având în vedere că la o cană de ceai sunt necesare circa 2 grame, rezultă că un român a consumat în 2012 aproximativ 36 de căni, adică 3 căni de ceai pe lună. Acest nivel este de două ori mai scăzut decât cel din Rusia și de circa 10 ori mai scăzut decât cel din Polonia. Cel mai mare consum din Europa este în Irlanda, de 80 de căni lunar.


 


          Consumul redus de ceai al românilor se explică prin lipsa tradiției în acest sens, dar și prin percepția pe care românii o au cu privire la ceai, percepție care leagă ceaiul de tratarea stărilor gripale sau de ameliorarea altor afecțiuni nu foarte grave. În ultimul timp, această percepție a început să se schimbe, interesul crescut pentru ceaiuri arătând că această băutură a început să fie privită ca o opțiune sănătoasă, la îndemână în orice moment al zilei.  Statutul de opțiune sănătoasă este asociat și faptului că principala băutură concurentă a ceaiului, cafeaua este asociată de cele mai multe ori cu fumatul, obicei dăunător sănătății după cum este bine cunoscut. "Deși începe să se dovedească un mod relaxant de a petrece timpul împreună cu prietenii, este preferat de o mică parte a consumatorilor. Cea mai mare parte preferă consumul de cafea care se asociază și cu fumatul", declara Cătălin Ungureanu, Director Comercial la Bold Impex, importatorul ceaiurilor Greenfield.


 


Infuziile de plante medicinale (50%) și infuziile aromatice (44%) sunt cele mai populare tipuri de ceaiuri pe care le beau românii, potrivit studiului "Românii și ceaiul verde", coordonat de Prof. Univ. Dr. Gheorghe Mencinicopschi și realizat în 2012. Studiul mai arată că în mod tradițional, românii asociază „ceaiul” cu infuziile de plante, incluzând aici și ceaiul verde și ceaiul negru. Majoritatea românilor (83%) nu cunosc însă compoziția ceaiului verde sau a ceaiului negru. Studiul arată că în topul băuturilor consumate zilnic de români conduce apa îmbuteliată (66,2%), secondată îndeaproape de cafea (64%), pe locul trei clasându-se laptele (53,4%), ceaiul fiind ultima opțiune (44,5%).


 


Intervalele de timp favorite în care românii preferă sa consume ceai sunt dimineața (46,6%) și seara (30,1%). Consumul de ceai se caracterizează pe piața românească și printr-o puternică sezonalitate. Astfel, consumul de ceai crește semnificativ în perioada de toamnă-iarnă (lunile octombrie-martie). Însă, odată cu creșterea pieței, reorientarea tinerilor către consumul de ”ice-tea” și pe măsura creșterii gradului de educare al consumatorului cu privire la beneficiile aduse de ceai, sezonalitatea se atenuează.


 


Fructe și ceai verde


 


Românii se orientează cu precădere către ceaiurile pe care le-au mai încercat în trecut, însă decizia de cumpărare este influențată de preț, de calitatea produsului, de marcă, de ingrediente și de aspectul ambalajului. Românii preferă ceaiurile de fructe și plante, precum și ceaiul verde.


 


Aroma de fructe de pădure continuă să fie prima opțiune a românilor în categoria segmentului de ceai de fructe, fiind urmată îndeaproape de cele de lămâie, afine sau căpșuni și fragi. Preferința românilor pentru ceaiurile de fructe se explică și prin faptul că acestea nu sunt complicate, având gusturi cu care românii, sunt obișnuiți, precum și prin faptul că neavând în conținutul lor teină pot fi consumate în orice parte a zilei.


 


Având în vedere aceste aspecte, ceaiurile de plante și-au consolidat în ultimul timp poziționarea de produse cu beneficii pentru sănătate, în timp ce ceaiurile negru, verde și de fructe au început a fi considerate potrivite pentru micul dejun. Un potențial de creștere în domeniu au ceaiului alb și sortimentele de ceaiuri ce îndeplinesc anumite funcții, precum de energizare sau relaxare. De altfel, tinerii se orientează cu precădere către energizante și ceaiurile reci.


 


Un mod plăcut de a petrece timpul cu prietenii


 


Pe un trend ascendent este și cererea de ceai consumat în afara casei, în locații precum baruri, restaurante etc. "Pe piața din România (în mare parte inspirată de alte piețe precum Ungaria, Austria, Maroc etc.) a crescut foarte mult consumul de ceaiuri care combină așa-zisele plante medicinale. Astfel, sunt multe combinații de plante care ne activează organismul, și atunci alegem să bem un astfel de ceai în prima parte a zilei sau alte combinații de plante cu proprietăți relaxante și atunci consumatorii noștri aleg să le consume în anumite situații și în segmentul horeca, nu numai acasă, ca în trecut", arăta Silviu Bucovineanu, coordonator distribuție la Demmers Teehaus/ Sarhuan & Dani Tea SRL, citat de Revista Food & Bar.


 


Creșterea consumului de ceai în alte locații decât acasă nu ține însă numai de educarea consumatorului, ci și de educarea celor care lucrează în sectorul ospitalității (baruri, restaurante etc.). ”Sunt locații care au trecut în meniu doar mențiunea "ceai" și prețul general al unei cești de ceai cald, fără nici o precizare legată de tipul ceaiului (verde, negru, infuzie), marcă etc. Recomandările din meniuri și cele ale ospătarilor contează foarte mult în alegerea unui ceai. ", explica într-o declarație dată Revistei Food & Bar, Elena Marin, Key Account Manager S.C. General Parma Food S.R.L., importator în România al ceaiurilor Twinings.


 


În stabilimentele de tip ”în afara casei” (out-of-home) precum restaurante, baruri etc, ceaiul negru (comandat în diferite combinații, cu condimente precum cardamom, scorțișoară, piper, cuișoare spre exemplu) este cel mai popular sortiment, fiind consumat de obicei ca substitut al cafelei. Ceaiul verde este cerut în principal datorită proprietăților sale antioxidante și detoxifiante.


 


Ceaiurile verzi și de fructe sunt consumate și în aceste locații tot dimineața, de obicei. ”Ceaiurile verzi au câștigat teren la noi în țară prin intermediul consumatorilor de gen feminin, care au și ajuns mai rapid să citească informațiile în domeniu din revistele de specialitate sau de pe website-urile care promovează aceste produse", explica Silviu Bucovineanu.

Alte articole recomandate:

Zece antreprenori din Moldova au fost premiați pentru performanța în afaceri la Iași, în cadrul proiectului „Campioni în business“, organizat de Ziarul Financiar împreună cu fondul de investiții Enterprise Investors, BCR- cea mai mare bancă locală, firma de audit PwC și Fundația Triple Helix. Din zona afacerilor cu lapte, premiul a fost acordat companiei Dodali, din Galați. Alăturat zonei economice, Beety Ice, din Suceava, a primit același premiu. [...]
ANSVSA a participat la ședința de deschidere a proiectului “OC/EFSA/DATA/2014/01 LOT 2–CT01 – Updating and revising the historical datasets in EFSA’s Zoonoses databases”, desfășuratăîn 16 octombrie la sediul Autorității Europene pentru Siguranța Alimentelor (EFSA), din Parma, Italia. Acesta este cel de al treilea proiect derulat de ANSVSA în colaborare cu EFSA și are scopul de a identifica, actualiza și raporta date istorice din bazele de date cu [...]
Lanțul de restaurante KFC, care numără 52 de unități pe piața locală, deschide astăzi al șaselea restaurant de tip drive-thru din cadrul rețelei în parcul comercial Militari Shopping, situat în vestul Capitalei aproape de ieșirea pe autostrada A1 (București-Pitești). Investiția se ridică la 700.000 de euro și crează 55 de locuri de muncă, potrivit reprezentanților companiei.  „Continuăm să investim în dezvoltarea de restaurante de tip Drive Thru”, a declarat Monica [...]
Grija pentru o alimentație sănătoasă, dar și obiceiul de consum specific al japonezilor, orientat în special spre pește și produse din pește, fructe de mare etc, au determinat diminuarea drastică a vânzărilor din restaurantele fast food de tip american. Ca urmare, vânzările lanțului de restaurante  din Japonia au scăzut în decembrie 2014, aceasta fiind a 11-a lună consecutivă în care lanțul american înregistreaz [...]
Profitând de creșterile de pe piața Chinei ș a țărilor din Orientul îndepărtat, GEA  a realizat în 2013 vânzări de peste 163 de milioane de euro, față de 127 de milioane, în anul 2012, fapt care o situează pe primul loc în Top-ul creșterilor de vânzări de tehnologii din acea parte a lumii. Axel Wolferts, General Manager al GEA, pentru zona China-Asia, a declarat pentru DairyReporter că ”vânzările [...]
NEPI, cel mai mare jucător din piața imobiliară locală, cu active de peste 1,7 mld. euro, a cumpărat de la nemții de la Aberdeen Asset Management proiectul comercial Au­chan Titan, valoarea tranzacției ridicându-se la 86 mil. euro. Aceasta este prima achiziție de proporții pe care NEPI o face în România anul acesta după ce anii trecuți a cumpărat mai multe proiecte, printre care și Promenada Mall sau City Park Constanța. Proiectul comercial situat în [...]
Volumul vânzărilor Tazovsky  s-a dublat în primul trimestru al acestui an comparativ cu primele trei luni din 2013, planurile deținătorului brandului de vodcă, PPD România, fiind menținerea creșterii vânzărilor în acest an, prin sporirea notorietății și prezenței brandului de vodcă în piață. “Pentru că este un brand important pentru portofoliul nostru, avem planuri ambițioase pentru 2014. Ne concentrăm mult pentru a aduce în atenți [...]
La întâlnirea de marți, 14 ianuarie a.c., desfășurată la Ministerul Agriculturii între reprezentanții agricultorilor și ministrul Daniel Constantin, s-au făcut propuneri din partea industriei alimentare pentru 2014 care vizează reducerea TVA la produsele alimentare și relaxarea fiscalității. „La nivelul industriei alimentare, nu ar fi mari probleme, fapt care rezultă inclusiv din legislație. Măsurile majore trebuie luate pe parte de agricultură, zootehnie și celelalte [...]

 

Meat Milk TV
testo
testo
infoALIMENT MAGAZIN