Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

O ocupație cu tradiție pe plan local, apicultura a început să se dezvolte în ultimii ani, numărul celor care pornesc o afacere în această zonă, fiind în creștere. Este o afacere care nu necesită o investiție substanțială, iar banii pot fi recuperați în aproximativ doi ani, a explicat Ioan Fetea, președintele Asociației Crescătorilor de Albine din România (ACAR).


 


În prezent, numărul apicultorilor din România ajunge la 30.000-35.000, potrivit datelor Asociației Crescătorilor de Albine. În plus, pe plan local există 1,3 milioane familii de albine. Efectivul de albine din România plasează țara noastră pe locul 7 la nivel de Uniune Europeană după țări precum Spania, Grecia, Franța, Italia sau Polonia.


Pentru a începe o astfel de afacere sunt necesare inițial 5-10 familii de albine, ceea ce presupune o investiție de până la 1.500 de euro, susține Ioan Fetea. Suma poate fi amortizată în decurs de până la doi ani. Pe lângă achiziționarea familiilor de albine (costul unei familii ajunge la 400-500 de lei) mai sunt necesare investiții precum faguri, ramele din stupi, respectiv tratamente anuale pentru diverse boli. Astfel, în cazul a zece familii de albine, costurile anuale nu depășesc 200-300 de lei.


O familie de albine poate produce o cantitate de 20-25 kilograme de miere. În cazul crescătorilor profesioniști, profitul poate ajunge la 70-80 de lei pentru fiecare familie de albine. Profitul poate varia de la an la an. Spre exemplu, președintele ACAR susține că 2013 a fost pentru 80% din crescătorii de albine un an profitabil. Producția internă de miere a fost anul trecut de 17- 18.000 de tone, mai mare față de 2012, când seceta a afectat flora, iar apicultorii au produs doar 14-16.000 de tone de miere de albine. Ne situăm astfel pe locul 4 dupa Spania, Germania și Ungaria.


“Cei care doresc să pornească o afacere în apicultură ar trebui să stea cel puțin un an și jumătate lângă un apicultor cu experiență, de unde să <<fure>> meserie. De asemenea, trebuie să aibă acces la o bază meliferă bună (resurse de nectar din raza de zbor a stupinei). Printre problemele care pot apărea sunt necunoașterea tehnologiei, a patologiei, transportul pe distanțe mari a stupilor, de câteva sute de kilometri”, explică Ioan Fetea.


 


De asemenea, președintele ACAR subliniază ca provocări ale pieței concurența mare din partea produselor de import, nivelul ridicat al TVA, consumul mic pe plan local sau problemele climaterice (seceta).


În România, consumul de miere de albine a crescut de la 40-50 de grame per capita în 1989, până la 400-500 de grame în prezent. Cu toate acestea, ne situăm cu mult în urma țărilor nordice (3 kg/capita) sau Franța și Italia (2 kg/capita).


Exporturile de miere de albine au fost anul trecut de 11-12.000 de tone, 80% din cantitate fiind livrată în Germania. România mai exportă miere de albine în general, în țări europene, dar și în Japonia, Statele Unite ale Americii sau țările arabe. La export, prețul unui kilogram de miere variază între 2,3 si 3,4 euro, în timp ce, pe plan local, acesta este comercializat la raft între 15 și 25 de lei pe kilogram. Cel mai apreciat sortiment este mierea de salcâm, iar cea mai valoroasă este mierea de pădure datorită calităților sale nutritive.


Resursele financiare alocate sectorului prin Programul Național Apicol 2014-2016 au scăzut cu circa 60%, până la 6,68 mil. euro, jumătate din sumă fiind asigurată prin fonduri europene.


În ultimii șase ani apicultorii au pierdut în medie 30% din familiile de albine în fiecare iarnă.


Valoarea insectelor care asigură polenizarea în sectorul agricol era estimată în anul 2005 la 208 miliarde de dolari la nivel mondial. Cifra nu include însă valoarea în retail – începând de la mere și cireșe până la broccoli și dovlecei – sau valoarea mierii produse de albine. Spre exemplu, doar în Marea Britanie, contribuția albinelor la recoltele agricole este de 413 mil. dolari, în timp ce valoarea estimată în retail este de circa 1 miliard de dolari.


Potrivit statisticilor, 10 milioane de stupi au fost pierduți, începând cu 2006. Pierderile, evaluate la 2 mld. dolari, sunt suportate de apicultori. Mai multe, pe www.wall-street.ro




Alte articole recomandate:

Magazinul online de produse natu­riste , unul dintre cei mai mari jucători de pe piața online de profil din România, are în plan să își dezvolte treptat businessului și pe piețele externe, ținta fiind ca vânzările internaționale să ajungă să genereze circa 10% din afaceri în decurs de un an.  Anul trecut, magazinul online a înregistrat o cifră de afaceri de 1,2 milioane euro, iar pentru 2016 mizează pe o creștere de 50% a veniturilor. Serviciul de [...]
  Florin Mitocaru, de profesie medic specialist de medicină internă, a dezvoltat un producător de ceaiuri și suplimente alimentare – Alevia din Fălticeni (județul Suceava) – care are în prezent în portofoliu 120 de suplimente alimentare și 60 de sortimente de ceaiuri, informeaza ZF. Producătorul care în 2008 avea afaceri de 1,6 mil. euro și doar 46 de angajați a ajuns anul trecut la peste 130 de salariați și se pregătește pentru o cifră de afaceri de 5 mil. [...]
„Achiziționăm lapte bio numai din cele 18 ferme selecționate, din România. Suntem însă în discuții și sunt oameni care vor să ni se alăture. Totul depinde însă de cum va evolua volumul de vânzări și de acceptarea noului iaurt bio de către consumator. (…) Așteptăm o creștere de volum, una de aproximativ 10 la sută pe an. Nu este mult, dar nu este nici puțin. Măcar este ceva. Sigur este un trend”, a declarat [...]
Firma “ Ghitta” a deschis de curand magazine in care comercializeaza produse traditionale romanesti in trei mari orase din Europa. “Avand in vedere faptul ca tot mai multi romani pleaca in strainatatefirma noastra sa gandit sa le ofere mancare ca la mama acasa. Asa ca am deschis magazine in cele mai importante orase ale Europei, acestea fiind Bruxelles (Belgia), Rosny sous Bois (Franta – Paris), Torino (Italia). Deoarece ne-am [...]
O familie din comuna Posești, județul Prahova a investit în 2010 o mică avere pentru a reînvia renumitele livezi Zeletin. Sucul obținut din merele ionatane este acum la mare căutare și a ajuns să fie comercializat nu doar în magazinele bio din județ, dar și într-un mall din București.   Au început în 1992 cu mezeluri și prelucrarea cărnii, dar, din 2010, familia Bocănescu și firma Domidene Com SRL au deci [...]
În ședința Guvernului din data de 28 august 2014 a fost adoptată Ordonanța de modificare și completare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 34/2000 privind produsele agroalimentare ecologice. Potrivit sursei, această OUG creează cadrul instituțional pentru stabilirea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor la organismele de inspecție și certificare aprobate de către Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale pentru desfășurarea activității în sectorul [...]
Alimentele ecologice nu se gasesc decat in cantitati infime pe rafturile marilor retele de magazine din Romania. Mai mult decat atat, in privinta legumelor si fructelor eco, acestea lipsesc cu desavarsire, se arata intr-o analiza de piata efectuata de World Wide FFund for Nature. Niciunul dintre retailerii importanți din România nu comercializează fructe și legume autohtone ecologice, iar pe rafturile supermarketurilor și hipermarketurilor se găsește un singur brand de lapte ecologic, [...]
Desi se afla la prima participare la BioFach, firma Sonimpex Topoloveni a reusit, deja, sa demareze discutiile pentru deschiderea unor linii de export in Germania si Malaiezia. Obiectul exporturilor il va face Magiunul de Topoloveni-Sonimpex, care este prezentat la staduri in doua variante de ambalare: in borcane de 225 de grame, precum si in borcane de 30 de grame, aaceasta varianta fiind propuse sectorului de HoReCa.   Doamna Iulia Enache, de la serviciul de Marketing al firme [...]

 

Meat Milk TV
testo
testo
infoALIMENT MAGAZIN