Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

O ocupație cu tradiție pe plan local, apicultura a început să se dezvolte în ultimii ani, numărul celor care pornesc o afacere în această zonă, fiind în creștere. Este o afacere care nu necesită o investiție substanțială, iar banii pot fi recuperați în aproximativ doi ani, a explicat Ioan Fetea, președintele Asociației Crescătorilor de Albine din România (ACAR).


 


În prezent, numărul apicultorilor din România ajunge la 30.000-35.000, potrivit datelor Asociației Crescătorilor de Albine. În plus, pe plan local există 1,3 milioane familii de albine. Efectivul de albine din România plasează țara noastră pe locul 7 la nivel de Uniune Europeană după țări precum Spania, Grecia, Franța, Italia sau Polonia.


Pentru a începe o astfel de afacere sunt necesare inițial 5-10 familii de albine, ceea ce presupune o investiție de până la 1.500 de euro, susține Ioan Fetea. Suma poate fi amortizată în decurs de până la doi ani. Pe lângă achiziționarea familiilor de albine (costul unei familii ajunge la 400-500 de lei) mai sunt necesare investiții precum faguri, ramele din stupi, respectiv tratamente anuale pentru diverse boli. Astfel, în cazul a zece familii de albine, costurile anuale nu depășesc 200-300 de lei.


O familie de albine poate produce o cantitate de 20-25 kilograme de miere. În cazul crescătorilor profesioniști, profitul poate ajunge la 70-80 de lei pentru fiecare familie de albine. Profitul poate varia de la an la an. Spre exemplu, președintele ACAR susține că 2013 a fost pentru 80% din crescătorii de albine un an profitabil. Producția internă de miere a fost anul trecut de 17- 18.000 de tone, mai mare față de 2012, când seceta a afectat flora, iar apicultorii au produs doar 14-16.000 de tone de miere de albine. Ne situăm astfel pe locul 4 dupa Spania, Germania și Ungaria.


“Cei care doresc să pornească o afacere în apicultură ar trebui să stea cel puțin un an și jumătate lângă un apicultor cu experiență, de unde să <<fure>> meserie. De asemenea, trebuie să aibă acces la o bază meliferă bună (resurse de nectar din raza de zbor a stupinei). Printre problemele care pot apărea sunt necunoașterea tehnologiei, a patologiei, transportul pe distanțe mari a stupilor, de câteva sute de kilometri”, explică Ioan Fetea.


 


De asemenea, președintele ACAR subliniază ca provocări ale pieței concurența mare din partea produselor de import, nivelul ridicat al TVA, consumul mic pe plan local sau problemele climaterice (seceta).


În România, consumul de miere de albine a crescut de la 40-50 de grame per capita în 1989, până la 400-500 de grame în prezent. Cu toate acestea, ne situăm cu mult în urma țărilor nordice (3 kg/capita) sau Franța și Italia (2 kg/capita).


Exporturile de miere de albine au fost anul trecut de 11-12.000 de tone, 80% din cantitate fiind livrată în Germania. România mai exportă miere de albine în general, în țări europene, dar și în Japonia, Statele Unite ale Americii sau țările arabe. La export, prețul unui kilogram de miere variază între 2,3 si 3,4 euro, în timp ce, pe plan local, acesta este comercializat la raft între 15 și 25 de lei pe kilogram. Cel mai apreciat sortiment este mierea de salcâm, iar cea mai valoroasă este mierea de pădure datorită calităților sale nutritive.


Resursele financiare alocate sectorului prin Programul Național Apicol 2014-2016 au scăzut cu circa 60%, până la 6,68 mil. euro, jumătate din sumă fiind asigurată prin fonduri europene.


În ultimii șase ani apicultorii au pierdut în medie 30% din familiile de albine în fiecare iarnă.


Valoarea insectelor care asigură polenizarea în sectorul agricol era estimată în anul 2005 la 208 miliarde de dolari la nivel mondial. Cifra nu include însă valoarea în retail – începând de la mere și cireșe până la broccoli și dovlecei – sau valoarea mierii produse de albine. Spre exemplu, doar în Marea Britanie, contribuția albinelor la recoltele agricole este de 413 mil. dolari, în timp ce valoarea estimată în retail este de circa 1 miliard de dolari.


Potrivit statisticilor, 10 milioane de stupi au fost pierduți, începând cu 2006. Pierderile, evaluate la 2 mld. dolari, sunt suportate de apicultori. Mai multe, pe www.wall-street.ro




Alte articole recomandate:

Ileana Muntean, de profesie scenarist de film, și-a încercat norocul pentru prima dată în antreprenoriat în urmă cu șase ani, când, împreună cu o colegă de facultate, a deschis un magazin cu produse bio în centrul Capitalei, după o in­ves­ti­ție de circa 75.000 de euro. Dacă la început magazinul Pukka Food avea doar un angajat și în jur de 300-400 de produse expuse pe rafturi, în prezent antre­pre­noarea are patru [...]
(Mediafax) Bioagricultorii au dezvăluit că un produs ecologic poate fi identificat prin trei elemente de pe etichetă, recomandând cumpărătorilor să le verifice de fiecare dată pentru a nu achiziționa produse falsificate care îi pot pune în pericol. "Pe orice etichetă de produs ecologic se găsesc, obligatoriu, trei elemente de identificare care certifică dacă este bio. Astfel, avem sigla <<a.e.>> (agricultură ecologică), iar sub ea se află un număr, care este ce [...]
Retailerii care au avut creșteri anul trecut și-au extins rețeaua de magazine, însă valoarea medie a bonului plătit de clienți a scăzut, a declarat la ZF Live Gabriel Pavel de la RBC, cea mai mare companie de instalat POS-uri în retail. „Dacă facem comparație magazin pe magazin, consumul nu crește, pentru că valoarea bonului a scăzut în comparație cu anul trecut. Retailerii care au beneficiat de creșteri și-au extins rețelele și automat și cantitatea de produse [...]
Compania Monini si-a extins portofoliul cu un produs nou, conceput special pentru copii. Mini Monini este primul ulei de masline extra virgin BIO, anunta compania intr-un comunicat, remis de Magazin Progresiv.  Uleiul de masline Mini Monini poate fi folosit pentru gatit, dar este recomandat si pentru  hidratarea pielii sensibile a sugarilor si a copiilor.   Mini Monini este  produs din masline organice, iar intregul proces de productie este certificat de catre Institutul [...]
Horia Stoian: Cu o evoluție impresionantă din punct de vedere a cererii de pe piața românească, produsele eco se impun din ce în ce mai mult. Îmbunătățirea și menținerea sănătății organismului sunt principalii factori pentru care aceste produse alimentare sunt consumate. La polul opus, prețul ridicat al acestora reprezintă cauza temperării tendințelor de dezvoltare a acestui segment de afacere. Colaborare interministerială După cum se cunoaște, scopul principal care este [...]
(Agerpres) Asociația Operatorilor din Agricultura Ecologică – Bio-România propune autorităților implementarea Taxei pe Valoare Adăugată (TVA) denumită sugestiv “verde” pentru produsele agroalimentare românești, prin care se dorește ca nivelul cotei să fie direct proporțional cu gradul de poluare asupra mediului. “Dorim ca România să preia inițiativa implementării proiectului ‘TVA Verde’ în domen [...]
(Agerpres) În ultimii ani, fructele de pădure românești și-au creat propriul drum spre Occident. De această dată, aproximativ 120 de tone de fructe de pădure, care urmează să fie culese din zonele submontane ale județului Gorj, vor ajunge la firme din Germania și Olanda. Livrarea se face prin intermediul unor contracte care datează de mai mulți ani, spune șeful Direcției Silvice (DS), Ovidiu Cârstoc. Potrivit acestuia, fiecare pădurar din județ are o normă de 350 [...]
O familie din comuna Posești, județul Prahova a investit în 2010 o mică avere pentru a reînvia renumitele livezi Zeletin. Sucul obținut din merele ionatane este acum la mare căutare și a ajuns să fie comercializat nu doar în magazinele bio din județ, dar și într-un mall din București.   Au început în 1992 cu mezeluri și prelucrarea cărnii, dar, din 2010, familia Bocănescu și firma Domidene Com SRL au deci [...]

 

Meat Milk TV
meatmilk
Debitron Termo
testo
infoALIMENT MAGAZIN