Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

O ocupație cu tradiție pe plan local, apicultura a început să se dezvolte în ultimii ani, numărul celor care pornesc o afacere în această zonă, fiind în creștere. Este o afacere care nu necesită o investiție substanțială, iar banii pot fi recuperați în aproximativ doi ani, a explicat Ioan Fetea, președintele Asociației Crescătorilor de Albine din România (ACAR).


 


În prezent, numărul apicultorilor din România ajunge la 30.000-35.000, potrivit datelor Asociației Crescătorilor de Albine. În plus, pe plan local există 1,3 milioane familii de albine. Efectivul de albine din România plasează țara noastră pe locul 7 la nivel de Uniune Europeană după țări precum Spania, Grecia, Franța, Italia sau Polonia.


Pentru a începe o astfel de afacere sunt necesare inițial 5-10 familii de albine, ceea ce presupune o investiție de până la 1.500 de euro, susține Ioan Fetea. Suma poate fi amortizată în decurs de până la doi ani. Pe lângă achiziționarea familiilor de albine (costul unei familii ajunge la 400-500 de lei) mai sunt necesare investiții precum faguri, ramele din stupi, respectiv tratamente anuale pentru diverse boli. Astfel, în cazul a zece familii de albine, costurile anuale nu depășesc 200-300 de lei.


O familie de albine poate produce o cantitate de 20-25 kilograme de miere. În cazul crescătorilor profesioniști, profitul poate ajunge la 70-80 de lei pentru fiecare familie de albine. Profitul poate varia de la an la an. Spre exemplu, președintele ACAR susține că 2013 a fost pentru 80% din crescătorii de albine un an profitabil. Producția internă de miere a fost anul trecut de 17- 18.000 de tone, mai mare față de 2012, când seceta a afectat flora, iar apicultorii au produs doar 14-16.000 de tone de miere de albine. Ne situăm astfel pe locul 4 dupa Spania, Germania și Ungaria.


“Cei care doresc să pornească o afacere în apicultură ar trebui să stea cel puțin un an și jumătate lângă un apicultor cu experiență, de unde să <<fure>> meserie. De asemenea, trebuie să aibă acces la o bază meliferă bună (resurse de nectar din raza de zbor a stupinei). Printre problemele care pot apărea sunt necunoașterea tehnologiei, a patologiei, transportul pe distanțe mari a stupilor, de câteva sute de kilometri”, explică Ioan Fetea.


 


De asemenea, președintele ACAR subliniază ca provocări ale pieței concurența mare din partea produselor de import, nivelul ridicat al TVA, consumul mic pe plan local sau problemele climaterice (seceta).


În România, consumul de miere de albine a crescut de la 40-50 de grame per capita în 1989, până la 400-500 de grame în prezent. Cu toate acestea, ne situăm cu mult în urma țărilor nordice (3 kg/capita) sau Franța și Italia (2 kg/capita).


Exporturile de miere de albine au fost anul trecut de 11-12.000 de tone, 80% din cantitate fiind livrată în Germania. România mai exportă miere de albine în general, în țări europene, dar și în Japonia, Statele Unite ale Americii sau țările arabe. La export, prețul unui kilogram de miere variază între 2,3 si 3,4 euro, în timp ce, pe plan local, acesta este comercializat la raft între 15 și 25 de lei pe kilogram. Cel mai apreciat sortiment este mierea de salcâm, iar cea mai valoroasă este mierea de pădure datorită calităților sale nutritive.


Resursele financiare alocate sectorului prin Programul Național Apicol 2014-2016 au scăzut cu circa 60%, până la 6,68 mil. euro, jumătate din sumă fiind asigurată prin fonduri europene.


În ultimii șase ani apicultorii au pierdut în medie 30% din familiile de albine în fiecare iarnă.


Valoarea insectelor care asigură polenizarea în sectorul agricol era estimată în anul 2005 la 208 miliarde de dolari la nivel mondial. Cifra nu include însă valoarea în retail – începând de la mere și cireșe până la broccoli și dovlecei – sau valoarea mierii produse de albine. Spre exemplu, doar în Marea Britanie, contribuția albinelor la recoltele agricole este de 413 mil. dolari, în timp ce valoarea estimată în retail este de circa 1 miliard de dolari.


Potrivit statisticilor, 10 milioane de stupi au fost pierduți, începând cu 2006. Pierderile, evaluate la 2 mld. dolari, sunt suportate de apicultori. Mai multe, pe www.wall-street.ro




Alte articole recomandate:

În ședința Guvernului din data de 28 august 2014 a fost adoptată Ordonanța de modificare și completare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 34/2000 privind produsele agroalimentare ecologice. Potrivit sursei, această OUG creează cadrul instituțional pentru stabilirea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor la organismele de inspecție și certificare aprobate de către Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale pentru desfășurarea activității în sectorul [...]
AGRICOLA creează alimente care contribuie la prevenția afecțiunilor oculare și chiar a cancerului   Avicola Lumina, Constanța, parte din Grupul de firme AGRICOLA, unul dintre cei mai importanți furnizori de ouă din România, este coordonatorul a două proiectede obținere a unor alimente inovatoare: primul presupune dezvoltarea unui ou îmbogățit pe cale naturală cu luteină, care va ajuta consumatorii să se lupte cu riscul de degenerescență maculară, [...]
Desi se afla la prima participare la BioFach, firma Sonimpex Topoloveni a reusit, deja, sa demareze discutiile pentru deschiderea unor linii de export in Germania si Malaiezia. Obiectul exporturilor il va face Magiunul de Topoloveni-Sonimpex, care este prezentat la staduri in doua variante de ambalare: in borcane de 225 de grame, precum si in borcane de 30 de grame, aaceasta varianta fiind propuse sectorului de HoReCa.   Doamna Iulia Enache, de la serviciul de Marketing al firme [...]
(Agerpres) Șapte noi produse din zona Pleșcoiului, județul Buzău, au primit atestarea de produse tradiționale. Această recunoaștere la nivel național va permite protejarea acestor rețete transmise de demult. Este vorba despre cârnații de Pleșcoi cruzi și uscați, micii de casă, pieptul de porc crud afumat, mușchiul țărănesc crud-afumat, leberul de casă, toba de casă și cârnații de casă afumați de porc. Toate aceste produse sunt realizate de o firmă din [...]
Pe o piață invadată de falsuri și de tot felul…de artificii, pălinca de Bihor Trămuța este ca o oază într-un deșert, iar dacă iei înghițitură mai hotărâtă, tăria are puterea să te binedispună pentru o zi întreaga. Așa i s-a întâmplat la ”Săptămâna verde” și ministrului german al agriculturii Dr. Hans-Peter Friedrich care, după ce a ciocnit un păhărel din licoarea adusă la Munchen de Florin [...]
Laboratoarele Fares Bio Vital, cel mai mare producător local de ceaiuri, a intrat pe segmentul ceaiului gata de băut (ice-tea) cu marca Theia, o categorie dominată de branduri internaționale precum Lipton, produs de PepsiCo și deținut de Unilever, sau băutura Nestea din portofoliul gigantului Coca-Cola HBC, scrie ZF.   Brandul de ceai gata de băut Theia, lansat în urmă cu aproximativ un an, se găsește în supermarketuri și hipermarketuri precum Billa, Carrefour sau Cora, dar [...]
Firma “ Ghitta” a deschis de curand magazine in care comercializeaza produse traditionale romanesti in trei mari orase din Europa. “Avand in vedere faptul ca tot mai multi romani pleaca in strainatatefirma noastra sa gandit sa le ofere mancare ca la mama acasa. Asa ca am deschis magazine in cele mai importante orase ale Europei, acestea fiind Bruxelles (Belgia), Rosny sous Bois (Franta – Paris), Torino (Italia). Deoarece ne-am [...]
(Comunicat) Fermierii care vor să se înregistreze ca operatori în agricultura ecologică anul acesta mai au la dispoziție două săptămâni, data limită anunțată de Asociația Bio România fiind 29 august 2014. Aceștia trebuie să depună cereri pentru obținerea sprijinului financiar care ar putea ajunge la peste 600 de euro în anul 2015 pentru fermierii aflați în perioada de conversie. Asociația Bio România recomandă tuturor fermierilor, în special cei [...]

 

Conferinta Meat Milkk 2019
Meat Milk TV
infoALIMENT MAGAZIN