Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

După cum se știe, antioxidanții se adaugă la carnea proaspătă și prelucrată, precum și la produsele din carne, pentru a preveni oxidarea lipidelor, a întârzia dezvoltarea unor mirosuri și pentru a îmbunătăți stabilitatea culorii. În industria alimentară, ei pot fi împărțiți în antioxidanți naturali și sintetici. Cum, efectele toxicologice și carcinogene ale celor sintetici au fost confirmate, industria alimentară alege acum produse naturale. Acești antioxidanți naturali conțin compuși activi care exercită un potențial în carne și produse din carne prin diferite mecanisme de acțiune. Extracția eficientă a acestor antioxidanți din sursele lor naturale, împreună cu stabilirea activității antioxidante in vitro și în produse, a reprezentat o mare provocare pentru cercetătorii implicați în acest domeniu. Pentru a oferi o serie de răspunsuri, Yogesh Kumar, Deep Narayan Yadav, Tanbir Ahmad și Kairam Narsaiah, cercetători la Institute of  Food Technologists din Birmingham, au realizat studiul ”Recent Trends in the Use of Natural Antioxidants for Meat and Meat Products„, pe care l-au publicat în luna noiembrie a anului trecut în revista Comprehensive Review in Food Science and Food Safetyși din care vă oferim cele mai importante informații.


Caracteristici ale antioxidanților


Atributele de calitate ale produselor din carne se deteriorează din cauza oxidării lipidelor în timpul procesării și depozitării. Oxidarea lipidelor este responsabilă pentru dezvoltarea produselor de oxidare primară și secundară, reducerea calității nutriționale, precum și pentru modificările de aromă (Maqsood și Benjakul 2011), care pot fi pericole pentru sănătate și pierderi economice, în ceea ce privește calitatea inferioară a produselor (Naveena 2015 ). Oxidarea lipidică este un proces destul de complex, prin care fracțiunea de acid gras nesaturat al fosfolipidelor membranare este oxidată, formându-se hidroperoxi care sunt în continuare susceptibili la oxidare sau descompunere, la produse de oxidare secundară, cum ar fi aldehidele cu catenă scurtă, cetone și alți compuși oxidați care pot afecta negativ calitatea generală și acceptabilitatea cărnii și a produselor din carne.


La rândul lor, antioxidanții sunt compuși capabili să doneze radicali de hidrogen (H) (Masuda și alții 2014; Saito 2014), pentru asocierea cu alți radicali liberi disponibili, pentru a preveni reacția de propagare în timpul procesului de oxidare. Acest lucru reduce la minim randiditatea și întârzie oxidarea lipidelor, fără a afecta proprietățile senzoriale sau nutriționale, ceea ce duce la menținerea calității și a duratei de conservare a produselor din carne. Cu toate acestea, factorii intrinseci sunt disponibili în mușchi vii, pentru a preveni oxidarea lipidelor. Acești factori sunt adesea pierduți după sacrificare, în timpul transformării mușchiului în carne, procesarea primară și secundară, manipularea sau depozitarea produselor din carne, necesitând suplimentarea ulterioară cu antioxidanți extrinși.


Din acest motiv, antioxidanții sintetici, cum ar fi hidroxitoluenul butilat (BHT), au fost folosiți pe larg, pentru întârzierea sau prevenirea oxidării lipidelor prin eliminarea radicalilor peroxil care poartă lanț sau prin suprimarea formării radicalilor liberi. Cu toate acestea, ca urmare a îngrijorării cu privire la siguranța acestor compuși sintetici, se desfășoară activități extinse pentru a găsi compuși noi și naturali care să amâne degradarea oxidantă a lipidelor, să îmbunătățească calitatea și să mențină valoarea nutrițională a alimentelor (Johnston 2015 , Ciriano și alții 2011, 2014). Astfel, antioxidanții naturali au un potențial de aplicare mai mare în industria cărnii, datorită acceptabilității consumatorilor. Totuși, aplicarea extractelor de plante, ierburi, condimente și uleiuri esențiale cu efecte antioxidante este încă îndepărtată din cauze majore care limitează efectele lor asupra diferitelor produse din carne.


Mecanismul de oxidare a lipidelor în carne și produse din carne


Oxidarea lipidică este descrisă ca o depreciere oxidativă dependentă de oxidativ a acizilor grași saturați și nesaturați. Această modificare a acidului gras este în principal realizată printr-un mecanism autocatalitic al radicalilor liberi, numită auto-oxidare și constă din trei faze: inițierea, propagarea și finalizarea.


În prima reacție, prezența prooxidanților (P0) sau a speciilor reactive de oxigen (ROS) sau a oricărei alte condiții favorabile oxidării, conduce la pierderea unui radical de hidrogen din acizii grași nesaturați. În absența unor astfel de condiții favorabile oxidării, reacția dintre acizii grași și moleculele de oxigen nu poate să apară din cauza stării electronice inegale și a barierei de „spin”, reprezentate de aceste stări de bază. Astfel, ROS sau alt P0, după reacția termică, pot produce radicali liberi și astfel începe reacția primară a oxidării lipidelor.


În etapa a doua, oxigenul molecular reacționează cu radicalul alchil al unui acid gras nesaturat și are ca rezultat formarea radicalilor de peroxid. Într-o reacție ulterioară, apare formarea hidroperoxidurilor. Acestea sunt produse primare de oxidare a lipidelor și sunt relativ stabile, în condiții moderate de reacție (temperatură scăzută, absență de ioni metalici pro-oxidanți). Cu toate acestea, din cauza condițiilor adverse prezente în alimentele musculare, hidroperoxidurile devin susceptibile la alte reacții în lanț cu radicali liberi, cum ar fi izomerizarea și descompunerea. Aceasta produce produsele secundare, inclusiv pentanal, hexanal, 4-hidroxinonenal și malondialdehidă (MDA).


Ultima etapă este cunoscută drept reacția de finalizare, în timpul căreia radicalii liberi reacționează în diferite combinații pentru a forma produse stabile (Masuda 2011). Alți compuși instabili sunt de asemenea formați în timpul reacției de terminare, care afectează calitatea produselor din carne și generează un gust și un miros neplăcut. Lipidele și acizii grași derivați ai acestora sunt prezenți în mușchi sub formă de componente structurale ale membranelor musculare, ca picături de stocare de triacilglicerol între fibrele musculare și ca țesut adipos. Forma și natura acestor acizi grași determină stabilitatea culorii, pierderea picăturilor și dezvoltarea randidității oxidative, care determină în cele din urmă calitatea senzorială și nutrițională a produselor din carne (Delgado-Pando 2014; Baer și Dilger 2014; Berasategi 2014).


Atractivitatea produsului pentru consumator


Atractivitatea cărnii, pentru cumpărător, este în principal legată de culoare și aromă, după valoarea economică percepută (Bryhni și alții 2012). Atunci când carnea îmbătrânește, devine maro, pe măsură ce mioglobina este transformată în metmioglobină (MetMb: formă oxidată). Aceasta este cauza principală a respingerii de către consumatori a cărnii și a produselor din carne. Oxidarea lipidică crește rata de formare a metmioglobinei; metmioglobina acționează ca un catalizator pentru oxidarea lipidelor, care crește în continuare rata oxidării lipidelor și are loc deteriorarea culorii produsului și a aromei. Oxidarea lipidică depinde și de:


-gradul de nesaturare a acizilor grași;


-nivelul antioxidanților (interni sau externi);


-prezența prooxidanților (P0), cum ar fi fierul liber (Morrissey 2008).


Rata de oxidare a lipidelor este direct proporțională cu nesaturarea acizilor grași, acțiune care decide în final culoarea și stabilitatea oxidativă a produselor din carne (Gatellier și altele 2010, Hallenstvedt și altele 2012).


Există mai multe etape în care poate avea loc oxidarea lipidelor. La mușchiul viu, în timpul sacrificării (transformarea mușchiului în carne), și după sacrificare (prelucrare și depozitare). La animalele vii, sunt disponibili factori intrinseci care pot controla reacția de oxidare în țesuturile musculare, cum ar fi enzimele (superoxid dismutază, catalază și așa mai departe) și anumite proteine ​​și mecanismele lor (proteine ​​de transport) sau antioxidanți C (Thurnham 2010; Chan 2014).


După sacrificare, acești factori își pierd potențialul antioxidant, ca urmare a diferitelor condiții post-sacrificare, cum ar fi mediul anaerob, prezența prooxidanților (P0) și lipsa mecanismelor enzimatice antioxidante (Carlsen 2015). Hemoglobina și mioglobina, care sunt de asemenea considerate ca pro-oxidanți (Chan și alții 2017; Richards și Hultin 2012; Maqsood și Benjakul 2011; Maqsood 2012), împreună cu alți parametri de prelucrare conduc la oxidarea lipidelor în timpul procesării și depozitării cărnii și a cărnii produse.

Alte articole recomandate:

Conștientizarea de către consumatori a existenței coloranților naturali din produsele lactate este pe cât de importantă, pe atât de dificilă, pentru procesatori, publicul fiind tentat să interpreteze culoarea drept un adaos sintetic, chiar și atunci când nu e cazul. În ediția din iunie 24 a mensualului DairyFoods, cercetătoarea Kimberly J. Decker a publicat un studiu deosebit de interesant asupra utilizării coloranților naturali, ca materie [...]
Aflându-se din nou în rândul expozanților de la Indagra, compania Biotrend, din Bulgaria, expune teste și aparatură de ultimă generație, destinate atât fermierilor crescători de animale, cât și procesatorilor de lapte care doresc să controleze calitatea produselor. Dintre ultimele noutăți, putem aminti soluțiile din gama EnSURE, pentru determinarea rapidă microbiologică pentru NTG, E-coli și enterobacteriacee, cum ar fi: [...]
Coca-Cola HBC România, liderul pieței de băuturi răcoritoare, a avut o scădere de 10% a volumelor în trimestrul doi (29 martie- 27 iunie), după ce și primele trei luni ale anului au adus un minus de până la 10% (high single digit). Scăderea volumelor este pusă pe seama presiunii promoțiilor competitorilor, dar și a mediul comercial dificil.  Cele mai agresive promoții le-a făcut principalul competitor – PepsiCo, care pe lângă creșterea dimensiunii sticlelor [...]
Fondată în 2002, unitatea de procesare a laptelui care apartine grupului Cris-Tim a beneficiat anul trecut de o investitie de de  675.000 de euro, materializata in dezvoltarea fermei de vaci de lapte, Eco-Ferm. Legat de activitatea din domeniul procesarii laptelui, domnul Radu Timiș, Presedinte al Cris-Tim, a declarat pentru revista Fabrica de Lapte ca ”produsele lactate cu marca Mândruța” vor fi din ce în ce mai prezente pe raftu [...]
Francezii devin primul jucător care acoperă toate segmentele din comerțul modern, o piață de 8 mld. euro. Carrefour, grupul francez care deschidea în 2001 piața hipermarketurilor, ajunsă în prezent la 4 mld. euro, face o primă încercare și pe segmentul cash&carry în speranța de a reduce diferența care îl desparte de liderul comerțului modern Kaufland, cu afaceri de peste 1,6 mld. euro anul trecut. Francezii au un nou pariu în speranța de a nu pierd [...]
Compania americană a achiziționat 16.7% din acțiunile Monster Beverage Corporation, producătorul celebrului energizant Monster. Deși tranzacția i-a costat pe cei de la Coca Cola 2,15 miliarde de dolari, CEO-ul Muhtar Kent dorește să dețină până la 25% din compania producătoare de energizant, declarând că simte nevoia unei extinderi pe piața mondială. Coca Cola dorește să sporească vânzările energizantului, devenind astfel distribuitor oficial al Monster, primind în [...]
De curând, Leoncini Group a fost acreditată pentru a putea exporta produse din carne pe piața Chinei, anunță compania într-un comunicat remis redacției noastre, fiind una dintre cele doar cinci firme italiene care li s-a permis acest lucru.   Leoncini va exporta în China sxpecaialități din carne cum ar fi: șuncă afumată, mortadella, pancetta și diverse specialități de salam.   Totodată, unul dintre produsele care a fost cerut [...]
Sectorul Whisky & Vodka a generat in luna martie a acestui an aproape 1.500 de aparitii in online, in scadere cu 10% fata de luna februarie, si un viewership de 3,5 milioane. Vizibilitatea sectorului a scazut fata de luna precedenta pe toate segmentele monitorizate: cu 25% in presa online, cu 3% pe bloguri si forumuri si cu 6% pe retelele sociale. Topul lunar al celor mai vizibile branduri pe Facebook este realizat de fbMonitor, platforma de monitorizare si analiza a paginilor de Facebook [...]

 

Meat Milk TV
meatmilk
Debitron Termo
testo
infoALIMENT MAGAZIN