Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

O cercetare Mintel, dată publicității la începutul acestei toamne, intitulată ”2018 Global Food & Drink Trends” și bazată pe cerințele actuale ale consumatorilor din 60 de țări, relevă, pe de o parte, preferința acestora pentru produsele ”conveniencre” iar, pe de altă parte, predispoziția lor pentru revenirea la tradiții, concomitent cu accentuarea opțiunilor vegetariene, vegane și flexiteriene. Iată, așadar, predicțiile analiștilor pentru anul 2018. 


Consumatorii caută confort


Ritmul rapid al schimbării comportamentului de consum, imprevizibilitatea evenimentelor curente și politicile controversate pentru mediu îi îndeamnă pe oameni să caute mai degrabă siguranța unui produs cunoscut, în favoarea unuia revoluționar, ca parte a unui comfort psihologic. Însă, încrederea în familial nu elimină necesitatea inovației, determinându-i pe producătorii de alimente să găsească în tradiție o sursă de inspirație. În acest sens, Mintel dă ca exemplu chiar România, care, deși nu este prezentă pe piața internațională cu multe produse alimentare, reprezintă, totuși, un model de fidelitate pentru rețetele și comportamentul tradițional.


Așadar, alimentele și băuturile care fac conexiuni autentice cu istoria sau tradiția sunt elemente inerente al încrederii că mulți consumatori doresc și în modul de a mânca, un reper de stabilitate, într-o lume tumultoasă. De aici, interesul acestora pentru produsul narativ, de preferință, pentru unul care reflectă realitatea, aspect care a fost deja explorat dar care se va accentua în viitor, adaptând vechile ”povești gustative” la dinamismul vremurilor de acum. 


Preferința pentru alimentele bazate pe pe o poveste adevarată nu este nouă, dar specialiștii Mintel afirmă că ea se va accentua. Produsele tradiționale sau cele de inspirație retro vor fi, cu ajutorul inovațiilor, capabile să se alinieze dorințelor consumatorilor, mai ales dacă există conexiuni tangibile cu un trecut care aduce un element de încredere, ca răspuns la pretențiile pieței. Ca urmare, această mișcare spre trecut va duce în 2018 la inovații care vor utiliza familia ca bază pentru un aliment care, deși este nou, este recunoscut în tradiție. De aici, se așteaptă ca, din 2018, să asistăm la tot mai multe lansări de produse hibride, puse în contextul unor concepte actualizate.


Masa în familie revine ca opțiune principală


Compania de cercetare Mintel dezvăluie că tradiția influențează 67% dintre consumatorii în vârstă 20-49 de ani, care încep din ce în ce mai mult să prefere, de exemplu, să ia micul dejun în familie. Iar, gătitul acasă a consemnat, în 2016, un procent de 25 %, fapt care marchează o creștere, față de anul 2010, luat ca referință într-o cercetare anterioară efectuată pe continentul Nord-American, în Uniunea Europeană, Europa Non-unională și în America de Sud.


Dar nu tot ce e tradiție e acceptat, mai ales dacă e vorba de ambalaj. De exemplu, adulții americani doresc un ambalaj modern: truse de mâncare și kit-uri pentru gătitul la domiciliu, ambalaje care oferă o protecție ridicată a alimentului pe termen lung etc. Pentru 18 % dintre aceștia, dacă ambalajul spune și o poveste, cu atât mai bine! În Uniunea Europeană, aceste procente sunt mai spectaculoase: 37% dintre adulții francezi, 36% dintre adulții polonezi și 35% dintre adulții spanioli vor ”povești”.


Acolo unde multiculturalitatea se manifestă pregnant, cum ar fi Marea Britanie, 29% dintre adulți sunt interesați de alimentele etnice, încercând gusturile altor comunități. La rândul lor,  39% dintre adulții canadieni sunt de acord cu alimentele care combină două sau mai multe tipuri de elemente etnice sau de ingrediente autentic non-americane, oferind, prin explorarea unor gusturi noi, o bază pentru extinderea rețetelor familiare.


Ce urmează?


Dar, ce va urma? Compania Mintel afirmă că abordarea inovatoare a formulelor testate, a aromelor și a formatelor tradiționale, vor scădea riscul de investiții majore pentru consumatorii de toate nivelurile de vârstă și venituri, de aici, deducându-se  faptul că firmele din Industria Alimentară modială doresc și în 2018 să ofere alimente la prețuri cât mai mici.


De asemenea, companiile pot fructifica acest interes al consumatorilor prin marketing. De exemplu, în Peru, marca de lapte Danlac este comunicată prin revitalizarea tradiției de a vinde lapte în Lima, în timp ce Tiger Beer a introdus o


serie de clip-uri concepute să crească mândria locală și pasiunea meselor în familie luate în punctele stradale din Singapore (să amintim că, aici, a mânca în oraș împreună cu familia reprezintă opțiunea a peste 90 % din populație), subliniind, însă, munca grea, care presupune crearea hranei. Ca o primă concluzie, putem spune așadar că trecerea spre produsele legate de trecut va încuraja încrederea consumatorilor în alimente, prin includerea de rețete vechi, practici și tradiții. Prin urmare, prezentul și viitorul se conturează pornind de la reinventarea trecutului.


Preocuparea pentru săntate


Aspirațiile pentru sănătate și stilurile de viață mai curate motivează consumatorii să devină vegetarieni, vegani sau, cel puțin, flexitarieni. Ca răspuns, mulți producători vor promova formule bazate pe plante, arome naturale și formule nutriționale fortificate și funcționale, indiferent dacă vom vorbi despre mâncare sau băuturi.


Mintel afirmă că momentul de răscruce s-a petrecut în 2016, când Evian a lansat  gama de ape ”Evian Fruits”, cu plante aromatizate, sub sloganul ”WhiteWave”. La rândul lor, producătorii americani de lapte se mândresc cu aromele de plante sau fructe naturale din laptele de băut. Așadar, accentul pe conținutul de plante va consolida interesul în creștere al consumatorilor pentru ”vegetarian” și vegan, așteptându-se ca acest comportament să treacă de la stadiul de ”ocazional”, la o schimbare de comportament de consum definitivă și pentru un procent mult mai mare de oameni, decât cel înregistrat acum.  


La rândul lui, interesul pentru așa-numitul ”flexitarianism”, ca stil de viață, a fost observat de Mintel ca alternativă care prinde consistență și care consolidează celelalte două segmente: vegetarian și vegan. Într-adevăr, conform companiei, s-a observat o creștere de 25% a consumului vegetarian și de 257% în revendicările vegane, în perioada septembrie 2015-august 2016, ceea ce reprezintă un record absolut spectaculos.


Progresia include produse care sunt în mod intenționat libere de ingrediente animale, precum și acele formulări care au fost întotdeauna vegetariane sau vegane, dar la care s-a adăugat o etichetare explicită, chiar ostentativă. De aici pornind, specialiștii Mintel consideră că și celelalte sectoare vor beneficia de creșteri în 2018, dacă în formulările lor vor miza pe includerea plantelor, subliniind consumatorilor beneficiile pentru sănătate și răspunzând astfel priorităților de wellness ale acestora.

Alte articole recomandate:

Prof. univ. dr. ing. Maria TURTOI Universitatea Dunărea de Jos din Galați:   Laptele de capră are câteva avantaje în comparație cu laptele de vacă: este mai puțin alergen, omogenizat natural, mai ușor digerabil, produce mult mai rar intoleranță la lactoză și este superior din punct de vedere biochimic și termodinamic. Consumat de mii de ani, revine în atenția omului și este tot mai apreciat, fiind folosit atât proaspăt, cât și sub forma multor produse [...]
Conform unui comunicat emis de reprezntantii Podgoriei Tohani, ieri a fost lansat vinul special "Principele Radu". Noua licoare regala este produsa din strugurii culeși din cele 0,7 hectare de vie aflate în proprietatea principelui Radu, pe moșia Tohani, dar cantitatea este limitata la doar 5.000 de sticle. Confirmand evenimentul, potrivit Biroului de presă al regelui Mihai, "vinul "Principele Radu" este un Merlot de mare clasă, rubiniu-indigo, cu un pigment impenetrabil de [...]
(Comunicat) AgroTransilvania Cluster și FrieslandCampina România anunță încheierea procedurilor de reautorizare și reabilitare a fabricii de brânzeturi de la Țaga (Cluj), în vederea reluării producției.   Redeschiderea acestei unități de producție a fost posibilă în urma acordului semnat pe 29 august 2014 de FrieslandCampina România și Fabrica de Brânzeturi Transilvania, care s-a născut din asocierea dintre [...]
Ca de fiecare dată, standul companiei Valdo Invest a găzduit numeroase întâlniri de afaceri, în urma cărora vor rezulta, cu siguranță, noi contracte comerciale. Special pentru infoALIMENT Magazin, domnul Liviu Năstase, Director General al firmei, a declarat că, din păcate, segmentul afacerilor care vizează furnizarea de tehnologii de procesare a laptelui a stangat, din cauza dificultăților prin care trece această industrie. Însă, a adăugat acesta, [...]
(Mdeiafax) Britanicii au desemnat un whisky single malt, produs din orz germinat la o singura distilerie, din Japonia ca fiind cel mai bun din lume. Prestigiosul ghid britanic "Jim Murray's Whisky Bible" ("Biblia whisky-ului lui Jim Murray", n.r.) a desemnat, in premiera, un whisky produs in Japonia drept cel mai bun din lume. Yamazaki Single Malt Sherry Cask 2013 a fost descris ca fiind "consistent, sec, dar rotund ca o minge de biliard" de ghidul britanic, ce [...]
Companiile Marex și Vegetal Trading, con­trolate de antreprenori din Brăila cu afa­ceri cumulate de peste 200 mil. euro pe an, au intrat în insolvență la propria ce­rere, pe fondul unei crize de lichidități. Printre cei mai mari creditori ai Marex și Vegetal Tra­ding se numără BCR, Bancpost sau Banca Ro­mâ­nească. Grupul controlat de familiile Moraru, Lupașcu și Preda este cel mai mare crescător și procesator de carne de porc cu capital românesc, fiind [...]
(Agerpres) Toate unitățile care au beneficiat de perioada de tranziție acordată până la 31 decembrie 2013 pentru îmbunătățirea calității laptelui crud procesează acum numai lapte conform standardelor Uniunii Europene, se arată într-un comunicat al Autorității Naționale Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA). Potrivit Autorității, din totalul celor 64 unități de procesare a laptelui care au beneficiat de perioada de tranziție pentru a procesa lapte [...]
Fornetti România, companie care deține cel mai extins lanț de patiserii de pe plan local, reia investițiile în fabrica de la Timișoara, după ce a intrat recent sub umbrela grupului elvețiano-irlandez Aryzta AG.   „Scopul este să ridicăm această poveste de la nivel național la nivel european. Pentru îndeplinirea scopului care are legătură cu brandul Fornetti, lucrăm la un plan de dezvoltare comercială pe termen lung. Pentru susținerea activităților actuale, [...]

 

Meat Milk TV
meatmilk
Debitron Termo
testo
infoALIMENT MAGAZIN