Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Europa se confruntă în prezent cu probleme uriașe: coeziunea Uniunii Europene este pusă sun semnul întrebării; cresc problemele generate de refugiații și terorism; cresc tendințele naționaliste în aproape toate statele membre; cresc teniunile dintre Uniunea Europeană și Turcia. Însă, în ciuda acestor dificultăți, specialiștii de la GfK apreciază că economia Europei a avut până acum o evoluție decentă. Retailul a profitat de acest lucru, deși ratele de creștere actuale fluctuează în mod substanțial. În acest sens, același GfK a realizat un studiu-analiză a scenei de retail din Europa, cuprinzând cele mai recente evoluții și prognoze. Indicatorii de piață evaluați de GfK pentru un total de 32 de țări europene analizate sunt: puterea de cumpărare, ponderea cheltuielilor populației în retail din cheltuielile totale, inflația, profitabilitatea spațiilor comerciale. De asemenea, GfK oferă o prognoză asupra cifrei de afaceri aferente retailului din spațiile comerciale pentru finalul anului 2017. 


Puterea de cumpărare crește în Europa Centrală și de Est


Reducerea șomajului și o ușoară creștere a veniturilor au avut un impact favorabil în multe domenii. În 2016, consumatorii din UE au avut un venit mediu de 16,153 € de persoană pentru consum, chirie, economii și contribuții pentru pensii, o putere de cumpărare nominală mai mare cu +0,7% față de ​​anul anterior. Este important de remarcat faptul că diferențele de curs valutar au o influență negativă, în special prin devalorizarea lirei sterline britanice. Țările din Europa Centrală și de Est au avut cele mai mari rate de creștere.


Chiar dacă în creștere, puterea de cumpărare în România este printre cele mai mici din Europa. Situația este asemănătoare celei din Ucraina, Bulgaria, Serbia, Bosnia – Herțegovina, Macedonia, Albania și, partial, Turcia. Regiunile țării unde puterea de cumpărare înregistrează un mic salt față de restul țării sunt: București și județele Cluj, Timiș, Arad, Alba, Sibiu, Brașov, Prahova, Argeș.


Cifra de afaceri va crește ”robust”


GfK estimează o creștere de 1,5% a afacerilor din retail, până la finalul anului curent. Dacă excludem Marea Britanie, cifra ajunge la peste 2%. Țările campioane de anul trecut sunt în prim-plan și în 2017. În special România (aproape 10%), și Ungaria (în jur de 6%), au rate de creștere dinamice. GfK estimează o creștere între 4 si 5,5% pentru Croația, Bulgaria și țările baltice, iar în Polonia, puțin peste  5%, grație aprecierii zlotului polonez, precum și creșterii veniturilor și a prețurilor. După un declin de doi ani, retailerii din Grecia pot respira ușurați, datorită unei creșteri de un procent prognozat pentru 2017.


Cu toate acestea, tendința de declin a ponderii cheltuielilor populației Europei în retail a continuat. Cifrele arată că această cotă este de 31%, în 2016 față de 31,4%, în anul 2015. Europenii investesc o pondere din ce în ce mai mare din venitul lor în sănătate, gastronomie și întreținere.


Inflația: Prețurile cresc treptat


La +0,3%, creșterea prețurilor abia dacă a depășit inflația zero, care a caracterizat perioada precedentă. Unsprezece dintre statele europene chiar au înregistrat deflație anul trecut. A fost în special cazul țărilor din Europa de Est și de Sud-Est. Printre ele se numără și România, cu o deflație de 1,2% în 2016 și o inflație prognozată pentru 2017 de 1,6%.


Comisia Europeană prognozează o rată a inflației de 1,8% pentru 2017. Consumatorii estonieni (+2,8%), și cei britanici (+2,5%), par a fi cei mai afectați anul acesta.


Profitabilitatea spațiilor comerciale: Dezvoltarea inegală a spațiilor de retail


Pe ansamblu, profitabilitatea a crescut în UE cu aproape un procent. Pentru că și populația a crescut în același interval de timp, profitabilitatea spațiilor a crescut cu 0,4%, ajungând la o medie de 1,17mp pe cap de locuitor. Dar valorile diferă foarte mult de la o țară la alta.


Austria și Olanda nu au reușit să atingă aceleași valori la acest capitol, în prima jumptate a acestui an, comparativ cu anul precedent. Chiar și așa, aceste două țări,  împreună cu Belgia, continuă să aibă cea mai mare profitabilitate pe cap de locuitor a spațiilor comerciale între țările UE luate în considerare de studiu.


Ratele de profitabilitate au crescut în Europa Centrală și de Est pe fondul unei mai bune stări de spirit a consumatorilor și a ratelor predominant peste medie, de creștere a retailului. Extinderile și deschiderile de magazine de mari dimensiuni au contribuit de asemenea la creșterea profitabilității spațiilor de retail în Spania și Italia.


La fel ca în anul anterior, cele mai mari rate de profitabilitate au venit din Luxemburg, Elveția și Norvegia, iar cele mai mici din Ucraina, care înregistrează doar 27% din profitabilitatea Luxemburgului. În România, spațiul comercial aferent unui locuitor se află încă sub media europeană, la 0,7 mp, și cu o profitabilitate de sub 2500 eur/mp.


”Europa navighează în prezent în ape tulburi”, concluzionează Antje Hille, Retail Expert GfK. ”Coeziunea Uniunii Europene a fost pusă la încercare de mai multe ori în ultima perioadă. Alături de problemele recurente, cum ar fi criza refugiaților și terorismul, noile provocări au fost reprezentate de Brexit, de creșterea tendințelor naționaliste în aproape toate statele membre și de tensiunile politice din Turcia. În ciuda acestor evoluții, economia europeană s-a dovedit robustă. Consumul privat în Europa reprezintă un stimul important pentru dezvoltarea economică, iar retailul a profitat, chiar dacă ratele de creștere actuale au fluctuat substanțial între statele europene analizate.”


 

Alte articole recomandate:

Producătorul de vinuri Domeniile Ostrov a înregistrat în luna februarie afaceri de peste 1 milion de lei, în creștere cu aproximativ 15% față de perioada similară a anului trecut. Din totalul vânzărilor sectorul HoReCa a reprezentat 70%. Creșterea afacerilor a fost generată de cele două sărbători care au marcat această lună, Valentine's Day și Dragobetele, informează un comunicat de presă remis redacției Agroazi.ro.   "Cu ocazia celor două sărbători, românii [...]
Cu o cifră de afaceri de peste 730 milioane de lei, cea mai mare companie autohtonă activă în mod direct în comerț rămâne Unicarm din Satu Mare. Potrivit unei analize publicate în revista Progresiv, aceasta deține o rețea de 92 de unități comerciale, majoritatea în nord-vestul țării, o mare parte din sortimentația magazinelor fiind acoperita din producția proprie (carne, mezeluri, lactate, produse d [...]
Kaufland își stabilise acest obiectiv pentru 2018, însă l-a atins cu trei ani mai devreme datorită expansiunii rapide, politicii de prețuri mici și reducerii TVA la alimente.  Lanțul german de hipermarketuri cu prețuri mici Kaufland a ajuns la finalul anului trecut la afaceri de 2 mld. euro la o rețea de 107 magazine, potrivit estimărilor ZF, după un decembrie  foarte bun ca urmare a reducerii TVA la alimente la jumătatea anului. În 2014, ultimul a [...]
Retailului tradițional coborât la un procent de 47% din  valoarea totală a produselor de larg consum cumpărate pe piața din România, iar cel modern a urcat la 53%. În prima jumătate a anului trecut, retailului modern a depășit pentru prima dată pe cel tradițional, ajungând la un procent de 53% din valoarea totală a produselor de larg consum cumpărate pe piața din România, față de 49% în 2012, după cum o arată cercetarea de tip Panel [...]
(Mediafax) Comertul retail din Romania s-a clasat pe locul 3 in luna iulie in UE, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, pe primul loc fiind Luxemburg, urmat de Estonia, arata datele publicate de Eurostat, Comisia de Statistica a Comisiei Europene. La nivelul Uniunii Europene, comertul cu amanuntul a crescut cu 1 la suta fata de aceeasi perioada a anului trecut, dar a scazut cu 0,4 la suta raportat la luna iunie a acestui an. In zona Euro, piata de retail a avansat cu 0,8 [...]
Profi a inaugurat primul sau magazin din Tandarei, cea de-a 122 localitate in care retailerul este prezent. Cu aceasta deschidere, reteaua Profi a ajuns la 251 de unitati comerciale, noteaza Progresiv. Noul magazin este amplasat pe Calea Bucuresti nr. 200, Tandarei, avand o suprafata de vanzare de 275 mp. Profi Tandarei functioneaza in format standard si este al treilea magazin al retailerului din judetul Ialomita, alte doua aflandu-se in Slobozia si Urziceni. Profi, detinut de fondul d [...]
Zona rurală a intrat în vizorul lanțurilor internaționale în ultimii ani, rețele precum Carrefour, Mega Image și Profi luptându-se cu micii comercianți români pentru o felie cât mai mare din această piață estimată de ZF la 5-6 mld. euro. Astfel, Carrefour a lansat un format special - Contact - pentru zona rurală, în timp ce alte rețele și-au adaptat formatele existente pentru localitățile de până la 10.000 de locuitori. „În Plopeni a [...]
La doar o lună după ce Auchan a semnat în Franța o alianță de achiziții cu lanțul de magazine Système U, grupul francez a încheiat joi, 23 octombrie, un acord internațional de achiziții cu grupul METRO, anunta Magazinul Progresiv. Parteneriatul are la bază două acorduri: primul se referă la o cooperare internațională care să permită negocierea în comun a condițiilor și a serviciilor specifice la nivel internațional pentru marii furnizori de produse de consum. C [...]

 

Meat Milk TV
infoALIMENT MAGAZIN