Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Europa se confruntă în prezent cu probleme uriașe: coeziunea Uniunii Europene este pusă sun semnul întrebării; cresc problemele generate de refugiații și terorism; cresc tendințele naționaliste în aproape toate statele membre; cresc teniunile dintre Uniunea Europeană și Turcia. Însă, în ciuda acestor dificultăți, specialiștii de la GfK apreciază că economia Europei a avut până acum o evoluție decentă. Retailul a profitat de acest lucru, deși ratele de creștere actuale fluctuează în mod substanțial. În acest sens, același GfK a realizat un studiu-analiză a scenei de retail din Europa, cuprinzând cele mai recente evoluții și prognoze. Indicatorii de piață evaluați de GfK pentru un total de 32 de țări europene analizate sunt: puterea de cumpărare, ponderea cheltuielilor populației în retail din cheltuielile totale, inflația, profitabilitatea spațiilor comerciale. De asemenea, GfK oferă o prognoză asupra cifrei de afaceri aferente retailului din spațiile comerciale pentru finalul anului 2017. 


Puterea de cumpărare crește în Europa Centrală și de Est


Reducerea șomajului și o ușoară creștere a veniturilor au avut un impact favorabil în multe domenii. În 2016, consumatorii din UE au avut un venit mediu de 16,153 € de persoană pentru consum, chirie, economii și contribuții pentru pensii, o putere de cumpărare nominală mai mare cu +0,7% față de ​​anul anterior. Este important de remarcat faptul că diferențele de curs valutar au o influență negativă, în special prin devalorizarea lirei sterline britanice. Țările din Europa Centrală și de Est au avut cele mai mari rate de creștere.


Chiar dacă în creștere, puterea de cumpărare în România este printre cele mai mici din Europa. Situația este asemănătoare celei din Ucraina, Bulgaria, Serbia, Bosnia – Herțegovina, Macedonia, Albania și, partial, Turcia. Regiunile țării unde puterea de cumpărare înregistrează un mic salt față de restul țării sunt: București și județele Cluj, Timiș, Arad, Alba, Sibiu, Brașov, Prahova, Argeș.


Cifra de afaceri va crește ”robust”


GfK estimează o creștere de 1,5% a afacerilor din retail, până la finalul anului curent. Dacă excludem Marea Britanie, cifra ajunge la peste 2%. Țările campioane de anul trecut sunt în prim-plan și în 2017. În special România (aproape 10%), și Ungaria (în jur de 6%), au rate de creștere dinamice. GfK estimează o creștere între 4 si 5,5% pentru Croația, Bulgaria și țările baltice, iar în Polonia, puțin peste  5%, grație aprecierii zlotului polonez, precum și creșterii veniturilor și a prețurilor. După un declin de doi ani, retailerii din Grecia pot respira ușurați, datorită unei creșteri de un procent prognozat pentru 2017.


Cu toate acestea, tendința de declin a ponderii cheltuielilor populației Europei în retail a continuat. Cifrele arată că această cotă este de 31%, în 2016 față de 31,4%, în anul 2015. Europenii investesc o pondere din ce în ce mai mare din venitul lor în sănătate, gastronomie și întreținere.


Inflația: Prețurile cresc treptat


La +0,3%, creșterea prețurilor abia dacă a depășit inflația zero, care a caracterizat perioada precedentă. Unsprezece dintre statele europene chiar au înregistrat deflație anul trecut. A fost în special cazul țărilor din Europa de Est și de Sud-Est. Printre ele se numără și România, cu o deflație de 1,2% în 2016 și o inflație prognozată pentru 2017 de 1,6%.


Comisia Europeană prognozează o rată a inflației de 1,8% pentru 2017. Consumatorii estonieni (+2,8%), și cei britanici (+2,5%), par a fi cei mai afectați anul acesta.


Profitabilitatea spațiilor comerciale: Dezvoltarea inegală a spațiilor de retail


Pe ansamblu, profitabilitatea a crescut în UE cu aproape un procent. Pentru că și populația a crescut în același interval de timp, profitabilitatea spațiilor a crescut cu 0,4%, ajungând la o medie de 1,17mp pe cap de locuitor. Dar valorile diferă foarte mult de la o țară la alta.


Austria și Olanda nu au reușit să atingă aceleași valori la acest capitol, în prima jumptate a acestui an, comparativ cu anul precedent. Chiar și așa, aceste două țări,  împreună cu Belgia, continuă să aibă cea mai mare profitabilitate pe cap de locuitor a spațiilor comerciale între țările UE luate în considerare de studiu.


Ratele de profitabilitate au crescut în Europa Centrală și de Est pe fondul unei mai bune stări de spirit a consumatorilor și a ratelor predominant peste medie, de creștere a retailului. Extinderile și deschiderile de magazine de mari dimensiuni au contribuit de asemenea la creșterea profitabilității spațiilor de retail în Spania și Italia.


La fel ca în anul anterior, cele mai mari rate de profitabilitate au venit din Luxemburg, Elveția și Norvegia, iar cele mai mici din Ucraina, care înregistrează doar 27% din profitabilitatea Luxemburgului. În România, spațiul comercial aferent unui locuitor se află încă sub media europeană, la 0,7 mp, și cu o profitabilitate de sub 2500 eur/mp.


”Europa navighează în prezent în ape tulburi”, concluzionează Antje Hille, Retail Expert GfK. ”Coeziunea Uniunii Europene a fost pusă la încercare de mai multe ori în ultima perioadă. Alături de problemele recurente, cum ar fi criza refugiaților și terorismul, noile provocări au fost reprezentate de Brexit, de creșterea tendințelor naționaliste în aproape toate statele membre și de tensiunile politice din Turcia. În ciuda acestor evoluții, economia europeană s-a dovedit robustă. Consumul privat în Europa reprezintă un stimul important pentru dezvoltarea economică, iar retailul a profitat, chiar dacă ratele de creștere actuale au fluctuat substanțial între statele europene analizate.”


 

Alte articole recomandate:

Retailerul german Kaufland inaugureaza joi, 27 august, cel de-al 95-lea hypermarket din retea in municipiul Gherla din judetul Cluj. Retailerul de apropie astfel cu pasi repezi de pragul de 100 de unitati comerciale operationale in Romania, pe care vrea sa-l atinga pana la sfarsitul anului 2014. Kaufland Gherla este situat pe strada Hasdatii nr. 1, pe locul unei foste garnizoane care a fost daramata pentru ridicarea magazinului. Potrivit presei locale, noul magazin va avea o suprafata de [...]
Vassilis Stavrou, grecul care conduce din vara anului trecut afacerile Mega Image în România, se așteaptă la un an bun în 2016, în special în prima jumătate a anului.   Businessul Mega Image, retailerul belgian care deține pe piața locală peste 470 de magazine sub mai multe branduri și formate, s-a apropiat anul trecut de 760 de milioane de euro, potrivit estimărilor ZF pe baza datelor oferite de companie. „Am reușit în 2015 și avem o [...]
Brandul Nana este produsul rezultat în urma parteneriatului dintre End Ibo și compania Malvito Com, aceștia din urmă punând la dispoziție forța lor de marketing și vânzări pentru a promova și distribui batonul de casă Nana, informeaza Progresiv. Prin acest parteneriat, End Ibo va putea să își canalizeze eforturile pentru a crea cât mai multe produse pe gustul consumatorilor, iar Malvito Com va asigura distribuția produselor [...]
Românii cumpără din ce în ce mai multe produse sub marca proprie a retailerilor, al căror preț este cu până la 20% sub cel al brandurilor, acestea ajungând să reprezinte 15% din piața de retail, adică aproape 2,6 miliarde euro.Valoarea pieței de retail a fost anul trecut de 17,2 miliarde euro potrivit datelor Consiliului Concurenței. "Cota de piață a mărcilor private în prima jumătate a anului 2013 reprezintă 15% din piața locală de FMCG, dublu față de 2010. [...]
Comerțul tradițional mai număra la finalul anului trecut 54.000 de mici ma­ga­zine, cu afaceri de 33,3 mld. lei, cu aproa­pe 20.000 de unități mai puțin de­cât în 2008. În aceeași perioadă, cifra de afa­ceri a comerțului tradițional a scă­zut cu circa 8 mld. lei, potrivit cal­cu­le­lor ZF pe baza datelor oferite de compa­nia de cercetare Euromonitor.   La polul opus, retailerii inter­na­țio­nali și-au extins rețelel [...]
Diferenta de pret dintre brandurile tip A si produsele private label s-a redus in toate tarile, exceptie facand Germania, este una dintre concluziile raportului anual privind piata marcilor proprii din Europa si SUA realizat de compania britanica de cercetare IRI. Reducerea promotiilor, in special la gamele proprii premium, atat numeric cat si ca discount acordat, este principalul factor care a dus la majorarea preturilor produselor private label, in timp ce brandurile nationale au fos [...]
Compania Phoenixy din Băicoi, județul Prahova, pro­du­cătorul brandului de pufuleți Gusto, vrea ca în cinci ani să ajungă pe 40 de piețe din întreaga lume, față de 20 în prezent.   Exporturile au ajuns să reprezinte 40% din business pentru producătorul de pufuleți deținut de antreprenorii români Eliodor Apostolescu, care este și directorul general al companiei, și Cătălin Nour.    Cei doi au pus bazele Phoenixy la începutul anil [...]
Kaufland deschide in luna august doua hypermarketuri noi, in Arad si in Capitala – in cartierul Bucurestii Noi. La Arad va fi a doua inaugurare a retelei germane, dupa cea din 2007. In Bucuresti, noua deschidere duce numarul de locatii Kaufland la 7. Aici, retailerul mai are in constructie trei magazine, in zonele Aparatorii Patriei, Tudor Vladimirescu si Brancusi (cartierul Drumul Taberei), toate acestea putand fi inaugurate pana la finalul anului. In plus, in luna octombrie va f [...]

 

Meat Milk TV
meatmilk
Debitron Termo
testo
infoALIMENT MAGAZIN