Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Banca Mondială a dat publicității un raport deosebit de interesant, intitulat ”Fish to 2030. Prospects for Fisheries and Aquaculture”, care rezumă provocările cu care se confruntă agricultura și acvacultura, pe plan global. Acest raport reprezintă o colaborare între Institutul Internațional de Cercetare pentru Politică în domeniul Mediului (IFPRI), FAO, Universitatea din Arkansas și Banca Mondială.


O multitudine de provocări


Astăzi, pescuitul și acvacultura trebuie să facă față unor multitudini de provocări dificile, în condițiile în care producția din acest sector se extinde rapid. Numai în ultimele trei decenii, producția de captură de pește a crescut de la 69 milioane la 93 milioane de tone, iar producția mondială de acvacultură a crescut de la 5 milioane la 63 milioane de tone de pește.


Conform studiului, peste 55 milioane de oameni de pe glob trăiesc din pescuit, asigurându-și astfel, venitul pentru traiul zilnic. O caracteristică importantă a acestui sector de activitate este faptul că peștele este comercializat în toate piețele internaționale. Din acest motiv este important să se înțeleagă legăturile globale ale cererii și ofertei de nișă, pentru a putea discuta despre producția și consumul dintr-o anumită țară sau regiune. Astfel, țările în curs de dezvoltare sunt bine integrate în comerțul mondial cu fructe de mare, iar fluctuațiile exporturilor de fructe de mare din țările în curs de dezvoltare către țările dezvoltate au crescut.


Astăzi, 67% din exporturile de fructe de mare se îndreaptă către țările dezvoltate. Acest aspect, relevat într-un raport FAO, oferă o imagine globală a cererii și ofertei, la nivel mondial. Pe baza tendințelor din fiecare țară sau grup de țări, referitoare la producția de cartofi sau a consumului de fructe de mare, poate fi determinată creșterea veniturilor populației și determinată analizata politicilor privind mărfurile agricole și comerțul, după modelul IMPACT, care simulează rezultatele interacțiunilor între țări și regiuni și face previziuni privind aprovizionarea și cererea globală până în 2030.Aceste proiecții sunt generate în baza unor ipoteze diferite privind factorii considerați decisivi pe piața mondială.


China, un jucător de marcă pe piața mondială 


Tendințele observate de specialiști sunt clare: aceștia estimează că aprovizionarea totală va crește de la 154 milioane tone, cât s-a înregistrat în 2012, la 186 milioane de tone, până în anul 2030. Astfel, ponderea acvaculturii în aprovizionarea mondială va continua să se extindă până la punctul în care capturile de pește și acvacultura vor contribui în cantități egale la hrana populației. Producția mondială provenită de la capturile de pește va fi probabil stabilă în jurul valorii de 93 milioane de tone, în perioada 2010-2030.


Dintre regiuni, China se pare că este singura țară care va influența din ce în ce mai mult piețele internaționale. Conform studiilor specialiștilor, China va asigura 38% din consumul global de produse alimentare piscicole, astfel încât este de așteptat ca această țară să rămână un exportator net al acestor produse. Specialiștii mai evaluează că este de așteptat o creștere rapidă a aprovizionării din Asia de Sud, inclusiv India, Asia de Sud-Est și America Latină.


Pe de altă parte, se estimează că va scădea consumul pe cap de locuitor în Japonia, America Latină, Europa, Asia Centrală și Africa Subsahariană. În special s-a estimat că se va înregistra o scădere a consumului pe cap de locuitor în Africa Subsahariană, cu o rată anuală de 1%, ceea ce echivalează cu 5,6 kilograme, în perioada 2010-2030. Cu toate acestea, din cauza creșterii rapide a populației, estimată la 2,3% anual, până în 2030, cererea totală de consum ar urma să crească într-un procent foarte mare, de 30%.


În plus, specialiștii prevăd că această creștere a producției proiectate este una marginală: dacă producția de captură de pește va crește foarte puțin, de la 5.422 mii tone (cât se înregistra în 2010) la 5.472mii tone, prevăzută în anul 2030, în ceea ce privește acvacultura, cifrele sunt impresionante, creșterea fiind aproape dublă, adică de la 231 mii tone, la 464 mii tone, pentru aceeași perioadă.


Schimbările climaterice amenință ecosistemele acvatice


Perspectivele pentru pescuit și acvacultură sunt însă destul de incerte, din cauza focarelor de boli care sunt în creștere. În Brazilia și în Chile este în creștere sindromul anemiei infecțioase la somon (ISA). Pe de altă parte, sindromul mortalității precoce a provocat pierderi substanțiale în China, Vietnam, Malaezia și Thailanda, iar aceste focare au reprezentat un avertisment pentru alte acvaculturi, avertisment care s-a extins rapid și în alte țări. În plus, schimbările climaterice vor provoca schimbări majore în oceane și mări, amenințând ecosistemele acvatice, ceea ce reprezintă o amenințare la adresa speciilor. Astfel, în ciuda creșterii generale a consumului de pește și a comerțului cu acesta, în mai multe țări de pe glob s-a înregistrat o scădere a consumului pe cap de locuitor. Dacă această scădere a consumului s-a observat la africanii subsaharieni, ea a fost detectată și în unele țări dezvoltate, cum ar fi Japonia și Statele Unite.


Or, scăderea consumului pe cap de locuitor are consecințe importante pentru consumul de proteine și micronutrienți necesari creșterii și dezvoltării umane. În fața acestor preocupări și provocări, totuși a existat o schimbare promițătoare a abordării provocărilor globale și a provocărilor privind acvacultura. În mare parte, schimbarea este determinată de dezvoltarea cunoștințelor despre factorii cheie ai schimbării de pe piețele mondiale și despre înțelegerea managementului și a guvernării capturilor de pește și a acvaculturii.


Pierderi de 50 de miliarde de dolari pe an


De exemplu, studiul ”Sunken Billions” efectuat de Banca Mondială și FAO (Arnason, Kelleher și Willmann 2016) s-a străduit să cuantifice, într-o manieră clară și convingătoare, amploarea pierderilor economice din cauza gestionării portofoliilor maritime globale. Astfel, pierderile estimate ajung la 50 de miliarde de dolari în fiecare an. Iar, un alt studiu recent, al lui Costello (2017), ilustrează modul în care pot fi recuperate nivelurile durabile ale stocurilor din arbuștii marini, dacă nu sunt realizate schimbări de management adecvate, în special în acele filiere care sunt mai puțin studiate și care nu au fost monitorizate sau evaluate cu atenție pentru nivelul stocurilor.


Potrivit unui recent raport al FAO, fructele de mare sunt unele dintre cele mai tranzacționate produse alimentare piscicole în comerțul internațional, înregistrând o creștere anuală de 4%. De asemenea, raportul FAO  susține că, în timp ce cererea este  tot mai mare, politicile de liberalizare a comerțului, globalizarea și inovațiile tehnologice au condus la o creștere a comerțului mondial, prin îmbunătățirea procesării, ambalării, comercializării și distribuției, care au modificat semnificativ modul de pregătire a produselor comercializate.

Alte articole recomandate:

Discounterul german Lidl este în discuții să preia două magazine XXL Mega Discount de la grupul Rewe din aceeași țară, într-o tranzacție de 5-10 mil. euro, potrivit sur­se­lor din piață. Acordul, care ar uma să se semneze în circa o lună, ar completa tabloul de tranzacții încheiate în ultimul de­ceniu în retailul alimentar local. Aceasta ar fi de altfel a doua tranzacție din retailul alimentar din acest an după ce recent grupul german Metro [...]
In perioada 4-5 septembrie 2014, o delegație a Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, condusă de Daniel Constantin, viceprim-ministru, ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, va efectua o deplasare la Bruxelles, Belgia, pentru a participa la Reuniunea extraordinară a Consiliului Uniunii Europene (Agricultură și Pescuit). Tema reuniunii o constituie interdicția impusă de Federația Rusă asupra importului de produse agricole din Uniunea Europeană. În cadrul [...]
(Agerpres) Producătorii harghiteni întâmpină dificultăți în a găsi referințe documentare despre vechimea rețetelor folosite pentru produsele tradiționale, având în vedere faptul că procedurile privind atestarea acestora s-au modificat. Consilierul DADR Harghita, Gyorgy Erzsebet susține că potrivit vechilor proceduri în județ s-au înregistrat 17 operatori economici, cu 47 de produse atestate ca fiind tradiționale. Acestea sunt dintre cele mai diverse, [...]
Pentru grupul Alka, unul dintre cei mai mari producatori locali de dulciuri si snaks-uri sarate, 2013 a fost anul finalizarii unor proiecte mari, incluzand lansarea Toortitzi – o investitie de peste 5 milioane de euro. Rezultatele nu s-au lasat asteptate: crestere de peste 20% a cifrei de afaceri anul trecut fata de 2012. Aflati de la Ady Hirsch, CEO Alka, pe ce se bazeaza compania pentru a genera o crestere la fel de substantiala si in 2014. “Pentru noi, 2013 a fost un an cu o [...]
(Comunicat) Joi, 26 iulie, de la ora 19, The President Pool & Lounge a organizat al doilea eveniment din cadrul proiectului Vinum& Carmina. Gazda evenimentului a fost Centrul de Evenimente The President, condus de Corin Romanescu, CEO al complexului.”Iulie este luna vacantelor, a relaxarii si a petrecerilor in aer liber. Al doilea eveniment Vinum & Carmina a îmbinat dorința de relaxare, muzica bună și vinul de calitate de la Chateau Purcari, precum si [...]
Deputații din Comisia de agricultură au continuat iei dezbaterea privind modificarea legii de comercializare a produselor alimentare, cei mai mulți pronunțându-se pentru găsirea de soluții astfel ca și producătorii români să aibă acces la vânzarea produselor în hipermarketuri. Reprezentantii marilor retele de magazine resping ideea inchiderii acestora in zilele de sambata si duminica arătând că aceasta masura ar însemna distrugerea vânzărilor, în [...]
Producătorul de vinuri Lacerta Winery din regiunea Dealu Mare (jud. Prahova) a lansat brandul premium Cameleon, disponibil în cinci varietăți inspirate de culoarea vinului și a sticlei, care va fi distribuit exclusiv prin intermediul magazinelor specializate de vinuri din România sau prin intermediul website-ului  www.cameleonvin.ro. Cameleon White împletește nuanțele aromatice vegetale și minerale de la Feteasca Albă cu cele florale de l [...]
Carmen Gavrilescu, Marketing Manager, Agricola Bacau, a prezentat in cadrul editiei a treia a Trade Markleting Congress, eveniment organizat de revista Piata, un studiu a detaliat un proiect special ale carui obiective au vizat notorietatea produselor companiei si stabilirea unei legaturi si mai puternice intre consumatori si brand. Acesta a fost sustinut de o platforma online prin care au fost comunicate produsele din portofoliu si atributele brandului Agricola, oferind o serie de provocar [...]

 

Meat Milk TV
infoALIMENT MAGAZIN
Ultimele anunturi