Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Piața Horeca din România este într-o permanentă schimbare, iar preferințele consumatorilor tineri, pe măsură ce aceștia vor avansa în vârstă, vor influența businessurile din acest sector, se arată în studiul ”De la date crude la insighturi preparate”, realizat de compania de cercetare Ipsos România.


Calitatea, principalul criteriu


Potrivit acestui studiu, principalele criterii care contează atunci când consumatorii aleg să ia masa în oraș este calitatea preparatelor, urmat de ambianță și confortul locației, și pe locul al treilea, modul de servire. În funcție de specific, preferate sunt  preponderent restaurantele cu bucătărie românească (82%), urmate la mare distanță de restaurantele cu specific italian (38%) și de fast-fooduri (30%).


Pe de altă parte, tinerii cu vârste cuprinse între 25 si 34 de ani, mai cosmopoliți decât restul populatiei, sunt cei care preferă cel mai mult bucătăria internațională. Barurile sunt alese de clienți în primul rând pentru ambianță (53%), dar și pentru localizare și accesibilitate (43%) și muzică (38%).


În aceste condiții, nu este de mirare că valoarea afacerilor din turismul de pe litoralul românesc, de la hoteluri la restaurant și baruri, sunt prognozate a depăși în anul acesta cifra de 1,5 miliarde lei, aproape dublu față de volumul atins în anul 2012, iar numărul firmelor din domeniul Horeca va atinge un nou record național.


Firmele Horeca de pe litoral, afaceri pe 1,5 miliarde lei


Potrivit unui studiu privind afacerile din sectorul HORECA, realizat de KeysFin, pe litoralul românesc erau deschise, în 2016, aproape 900 de unități de cazare, dintre care 335 de hoteluri, 243 de vile, 164 de bungalouri, 31 de pensiuni și 56 de hosteluri. Cele mai multe erau în Eforie (201), Mangalia (177), Costinești (154) și Constanța-Mamaia (135).


În același timp, la Registrul Comerțului și Ministerul Finanțelor erau înregistrate, în același interval, 2781 de firme active, cu sediul social în Constanța și Tulcea, dintre care cele mai multe ofereau servicii în restaurante (1106) și baruri (779), în timp ce alte 424 de companii aveau drept principală activitate serviciile hoteliere.


Astfel, din datele statistice rezultă că afacerile firmelor de pe Litoral au crescut semnificativ în ultimii ani, de la 801,2 milioane lei în 2012 la 1,33 miliarde lei în 2016. Și profitabilitatea sectorului a avansat puternic, de la 44,9 milioane lei la 205,8 milioane lei în același interval. Între 2012 și 2016, companiile din HORECA de pe Litoral au trecut dintr-o extremă în alta, rezultatul net (care include și pierderile) evoluând de la minus 37,9 milioane lei în 2012 la un plus de 132,9 milioane lei în 2016. Relevant, în acest context, este avansul profitului din exploatare care a crescut de la 71,6 milioane lei la 250,8 milioane lei în 2016.


„Business-ul din turism de pe Litoral a înregistrat o evoluție susținută în ultimii ani, semn că tot mai mulți turiști au privit stațiunile de la malul mării drept o destinație tot mai atractivă, asta pe fondul investițiilor semnificative în dezvoltarea unităților de cazare și masă, de la hoteluri și pensiuni la restaurante și baruri”, sunt de părere analiștii de la KeysFin.


Impactul finalizării autostrăzii A2


Climatul favorabil a fost susținut și de finalizarea autostrăzii A2, dar și de evoluția internațională, criza economică din Grecia și problemele cu terorismul din Turcia și majoritatea țărilor europene, care au influențat în mod semnificativ deciziile turiștilor români de a-și petrece concediile de vară pe litoralul românesc. Business-ul din turism este considerat de mulți investitori drept unul extrem de volatil, dar și sezonier, astfel că investițiile în acest sector sunt văzute ca având un grad ridicat de incertitudine.


Însă, analiștii de la KeysFin, în urma cercetării efectuate, au ajuns la concluzia că structura afacerilor de pe Litoral arată că acest sector devine unul din ce în ce mai profitabil, cea mai bună dovadă fiind indicatorii financiari. Astfel, potrivit sursei citate, rezultă că perioada medie de încasare a creanțelor în acest sector a scăzut semnificativ, de la 138,1 zile în 2012 la 56,9 zile în 2016, iar perioada medie de plată a datoriilor a urmat un trend pozitiv, de la 273,8 la 177,5 zile în același interval.


„Datoriile companiilor din turism s-au mentinut în ultimii cinci ani la un nivel relativ constant, de 1,4 miliarde de lei, în timp ce creanțele s-au diminuat cu 100 de milioane de lei la 200 de milioane ceea ce reprezintă semnale pozitive pentru business. Există, bineînțeles, și destule provocări, datele statistice arătând că datoriile sub un an, de exemplu s-au majorat de la 600,9 mil.lei la 648,4 milioane lei, însă, pe ansamblu, perspectiva este una pozitivă, semn că investitorii de pe Litoral și-au optimizat afacerile”, susțin analiștii de la KeysFin.


Potrivit studiului realizat de KeysFin, pe litoralul românesc cele mai mari afaceri cu sediul social în Constanța și Tulcea le-a făcut, anul trecut, M.W.Import Export SRL (hoteluri), din Mangalia, de 28,9 milioane de lei. Compania, cu 44 de angajați, este urmată în clasament de Georgio Fast SRL din Constanța, firmă specializată în restaurante, care a înregistrat afaceri de 23,3 milioane lei, și de Complex Delta SRL din Tulcea, al cărei business hotelier a depășit 22,3 milioane lei în 2016.


Top 10 companii este completat de Lascu Bros SRL (restaurante), Underground Club SRL (baruri), Vega Turism (hoteluri), Hagi Sport SRL (hoteluri), Ionuț Restaurante SRL (restaurante), Voila AS SRL (hoteluri), toate din Constanța, și Briza Mării Negre SRL (hoteluri), din Eforie. Dintre acestea cea mai profitabilă firmă a fost, anul trecut, Lascu Bros SRL, care a raportat un profit net de 5,8 milioane lei.


În 2017, peste un milion de turiști cazați numai la hoteluri


Studiul KeysFin, care a inclus și o analiză a datelor macro furnizate de Institutul Național de Statistică, arată că numărul turiștilor care s-au înregistrat în unitățile de cazare licențiate (fără cei cazați la gazdă și în alte alte unități neautorizate) a depășit 1,23 de milioane, cu peste 200.000 mai mulți decât în urmă cu un an, dintre care cei mai mulți turiști au fost români (1,1 milioane), iar străni, doar 78.275, adică 6,3%!


„Potrivit estimărilor patronatelor, numărul turiștilor în 2017 va depăși cifra de 1,5 milioane. Cele mai multe unități de cazare au raportat rezervări complete pentru vârful de sezon. Creșterea veniturilor populației, îmbunătățirea condițiilor de cazare, facilitățile de plată, toate aceste condiții s-au întrunit pentru ca 2017 să fie, cel mai probabil, cel mai bun an pentru turismul românesc din ultimii 10”, spun analiștii de la KeysFin.


În ciuda acestor cifre încurajatoare, turismul românesc rămâne în coada clasamentului Uniunii Europene, în privința ponderii încasărilor din turism, la nivel de produs brut. Dacă pentru Malta, Cipru și Croația, turismul reprezintă peste 12% din PIB, România raportează abia 1% din PIB, pe când Bulgaria acoperă 5% din PIB din acest sector!


 


Însă, pentru a nu mai fi codașa Europei, România trebuie să investească în primul rând în infrastructura de transport și în dezvoltarea facilităților de cazare la standarde internaționale: „Deschiderea noilor unități de 5 stele de pe Litoral, cum este Phoenicia Royal din Năvodari, reprezintă un pas înainte, însă avem, în continuare probleme cu traficul rutier, aerian și feroviar către stațiuni, cu calitatea serviciilor de cazare și masă și, mai ales, cu profesionalismul angajaților din acest sector”, avertizează experții de la KeysFin.

Alte articole recomandate:

Brandul Nana este produsul rezultat în urma parteneriatului dintre End Ibo și compania Malvito Com, aceștia din urmă punând la dispoziție forța lor de marketing și vânzări pentru a promova și distribui batonul de casă Nana, informeaza Progresiv. Prin acest parteneriat, End Ibo va putea să își canalizeze eforturile pentru a crea cât mai multe produse pe gustul consumatorilor, iar Malvito Com va asigura distribuția produselor [...]
Pe o piata estimata la 250-300 mil. euro, dependenta de brand scrie de mai multi ani acelasi clasament al companiilor mari, desi sunt in joc bugete anuale de promovare de peste 10 mil. euro. Cafeaua, ca si tigarile, creeaza dependenta de branduri (consumatorii raman fideli unor branduri chiar daca sunt operate modificari de preturi), ceea ce face ca piata de profil sa fie lipsita de miscari spectaculoase la varf. Jocurile pe piata sunt facute de ani buni de sase companii mari, Kraft Foods, [...]
DairyReporter publică în ediția curentă un interesant articol în care se afirmă că firmeleproducătoare de probiotice au beneficiat de soluții tehnologice inspirate de tehnologiile producerii gelurilor de duș, precum și de transfer din zona producției farmaceutice. Astfel, Dr. David Calvert, expert al companiei britanice IFormulate Ltd., a afirmat în cursul unei comunicări științifice susținută la începutul acestei luni l [...]
Unilever a redus conținutul de sare din produsele sale și va continua să facă acest lucru până va atinge nivelul recomandat de organisemele internaționale din domeniu. „Obiectivul nostru este să reducem în continuare nivelul de sare pentru a-i ajuta pe consumatorii din România să ajungă la o cantitate maximă de sare de 5g/zi, potrivit recomandărilor organizațiilor internaționale din domeniul nutriției. Ne-am propus să reducem, în medie, cu încă 15 – 20% [...]
Producătorul de origine poloneză Tymbark Maspex România a obținut recent fonduri de 2,5 mil. euro printr-o schemă de ajutor de stat pentru finanțarea parțială a unui proiect de extindere a producției în fabrica pe care o deține în Vălenii de Munte, județul Prahova. Valoarea totală a proiectului de investiții este de 6 milioane de euro, potrivit reprezentanților companiei. “Destinația fondurilor este realizarea de investiții în active corporale (instalații tehnice [...]
Într-un interviu acordat Revistei Piața de doamna Angelica Șmil, Director General al companiei Salbac, aceasta a opinat că ”piata produselor crud-uscate este in crestere, iar aceasta crestere se va mentine si in urmatorii ani. Sa luam exemplu Salamul de Sibiu – in Romania se consuma lunar aproape 140 de tone, din care putin peste 50% este reprezentat de Salamul de Sibiu fabricat de Salbac. In cadrul categoriei de preparate din carne, segmentul de crud-uscate va [...]
Nestlé lansează pe piața locală cerealele de mic dejun fără gluten Corn Flakes și Gold Flakes. Noile produse sunt destinate consumatorilor care au intoleranță la gluten sau celor care doresc să reducă cantitatea de gluten din alimentația lor. “Preocuparea noastră permanentă este să venim în întâmpinarea consumatorului cu noi produse care să răspundă cât mai bine nevoilor nutriționale ale fiecăruia. Ne bucurăm să aducem și pe piața din [...]
Producătorul de lactate Prodlacta din Brașov (sim­bol bursier PRAE), controlat de omul de afaceri moldovean Vla­dimir Jardan, a încheiat primul semestru cu afaceri de 18,1 mi­l. lei (4,1 mil. euro), în creștere cu 57% față de ru­lajul obținut în perioada similară a anului trecut, grație creș­terii veniturilor din vânzarea produselor finite. Compania și-a redus ușor pier­de­rile, care se plasează la puțin peste 4 mi­lioane de lei (900.000 [...]

 

Meat Milk TV
infoALIMENT MAGAZIN