Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Codificarea ADN (codurile de bare ADN), care poate confirma sau infirma faptul că un produs alimentar este ceea ce se pretinde, intră pe piață aducând cu sine promisiunea de a scoate la lumina fraudele motivate economic. Acest tip de infracțiuni care au ca obiect falsificarea alimentelor și a băuturilor nu este nou, și, din păcate, are o istorie milenară.


Foamea de bani


Încă de pe vremea lui Pliniu cel Bătrân, în secolul I d.Hr., istoricul roman se plângea de faptul că în soiurile de vinuri foarte bune au fost introduse soiuri inferioare de struguri. Iar, dacă atunci se întâmpla astfel, astăzi, falsificarea produselor alimentare și a băuturilor este o practică aproape consacrată. Spre exemplu, Cabernetul Sauvignon Napa Valley poate conține doar 75% struguri din acest soi. Restul poate fi reprezentat de 15% soiuri de struguri negri din producția locală din California și 10 procente de alte varietăți de struguri Napa, mai ieftini, de calitate inferioară. Așadar, dacă rechinul este vândut pe post de pește-spadă, iar uleiul de măsline este amestecat cu ulei de floarea soarelui, victima este până la urmă consumatorul final. Retailerii, restaurantele și companiile alimentare joacă doar rolul de intermediari în acest lanț de aprovizionare, iar dacă ei plătesc un preț pentru un produs, iar la consumator ajunge un alt produs, acesta din urmă va achita în plus și diferența de valoare.


În Statele Unite, Food & Drug Administration (FDA) a intervenit în procesul de stabilire a regulilor pentru siguranță alimentară, trasând o distincție între frauda alimentară care reprezintă o amenințare asupra sănătății, și frauda alimentară care este rezultatul dorinței de câștig economic. Prima dintre acestea este supusă unor controale preventive, iar cea de-a doua, este rezolvată prin intervenții punctuale și nu necesită o prevenire consecventă.      


Pentru ca o companie să fie certificată sub standardele Inițiativei Globale pentru Siguranță Alimentară (BRC și SQF), este necesar să dezvolte programe speciale de prevenire a fraudei alimentare. Aici este însă și problema, pentru că pe piață nu există o varietate foarte mare de modalități care să fie și la îndemâna oricui, pentru a stopa fraudele de acest tip. Analiza prin cromatografie de gaze, spectrometrie de masă și cea de genom întreg secvențiat se numără printre tehnologiile disponibile, deși costurile și timpul necesar pentru a obține un ID pozitiv le fac prohibitive. A apărut astfel nevoia unor teste simple, ieftine și ușor de administrat, pentru a confirma faptul că materiile prime și ingredientele sunt ceea ce pretind a fi.


Un procedeu foarte ușor de folosit    


Din fericire, profilul ADN oferă instrumente mult mai la îndemână din punct de vedere financiar, pe care cei mai mulți și le pot permite și astfel s-a ajuns să fie preferat în zona comercială. Procedeul este atât de ușor de folosit, încât poate fi comparat cu testul de sarcină pe care oricine îl poate face acasă. Probele de molecule specifice fiecărui ingredient, care se dorește testat, constituie mostrele pentru o reactivare de polimerizare în lanț, test care se efectuează în laboratoare și care poate da, în doar câteva ore, un răspuns de confirmare sau infirmare a veridicității produsului. Multe companii au deja aparatura necesară efectuării testelor de detectare a agenților patogeni. Acestea se pot perfecționa pentru a putea realiza și reacția de polimerizare în lanț și, astfel, pot verifica chiar ele calitatea produselor.


Doi profesori de la Universitatea Guelph din Ontario au fondat „Tru-ID Ltd.”, în urmă cu trei ani, pentru a dezvolta astfel de cercetări și a face probe în domeniu. „Tru- ID Ltd.” a devenit programul numărul 1 în lume, bazat pe biotehnologia ADN, pentru a veni în sprijinul celor care vor să verifice autenticitatea ingredientelor. Botanistul Steven Newmaster și geneticianul Robert Hanner cercetează aceste aspecte la Institutul de Biodiversitate din Ontario și Centrul pentru biodiversitate genetică, institute ce și-a propus dezvoltarea unei biblioteci, care să cuprindă secvențe AND de referință.


Până în acest moment, a fost realizată codificarea ADN pentru 10.000 de specii de pești. Baza de date, care cuprinde secvențele ADN de referință, acoperă și specii care nu au valoare comercială. Companiile alimentare sunt interesate însă de un singur aspect – să primească undă verde sau dimpotrivă, un semnal de alertă în cazul în care au primit un produs neconform cu cerințele lor. Acest răspuns poate fi primit cu ușurință și într-un timp scurt după ce se efectuează reacția de polimerizare în lanț și se compară ADN-ul extras din mostră cu codul de bare colorimetric al nucleotidelor mostrei de reper.


Frauda alimentară, într-o continuă creștere


Marile companii alimentare din Statele Unite au fost într-o faza inițială reticente în a implementa codificarea ADN, dar proiectul „Tru-ID” a înregistrat un adevărat succes în domeniul suplimentelor pe bază de plante. Compania americană „Nature’s Way”, care comercializează un antiinflamator pe bază de gheara diavolului, a fost somată de procurorul-general din New York să retragă de pe piață o duzină de astfel de produse și amenințată cu încetarea activității, fiind acuzată de folosirea unei specii înrudite cu această plantă, însă mult mai ieftină. Compania „Nature’s Way” a fost exonerată de aceste măsuri după ce a luat măsura de a verifică și a certifica puritatea suplimentului său pe bază de plante, prin testarea codurilor de bare ADN.   


„Frauda alimentară este într-o continuă creștere și este văzută ca o activitate destul de atractivă, cu posibilități mari de câștig, într-un timp scurt. Iar pedeapsa pentru acest lucru este foarte mică” avertizează Robert Hanner, de la Universitatea Guelph din Ontario. Însă, când oamenii de știință aflați sub îndrumarea profesorului Hanner au început să vorbească despre falsificarea produselor pe bază de fructe de mare pe scară largă, ei au fost etichetați ca „teroriști în domeniul alimentar” și acuzați că intenționează să proiecteze o imagine mult prea sumbră a acestei probleme. Însă aceștia sunt de părere că este indicat ca toată lumea să se concentreze asupra programelor de autentificare a calității produselor. „Vom curăța scena de personajele negative mult mai repede și eficient decât s-ar putea aștepta cineva”, mai spune Robert Hanner.


Profesorul de la Universitatea din Ontario prevede că această măsură se va bucura de un succes major chiar și în rândul cetățenilor, care vor preleva ei înșiși mostre de la produse asupra cărora au suspiciuni și le vor duce la laboratoare, pentru testarea codurilor de bare ADN.

Alte articole recomandate:

Inspectorii sanitari-veterinari declară război deschis rețelelor de carne de animale sacrificate clandestin. Saptamana trecuta, o echipă de control a Direcției Sanitar-Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor (DSVSA) Iași a surprins mai multe persoane din Podu Iloaiei care urmăreau să comercializeze ilegal aproximativ 200 de kilograme de carne de cal. Aurel Mihnea, în vârstă de 73 de ani, împreună cu unul din fii și mai mulți nepoți au primit “vizita” un [...]
AUTORITATEA NAȚIONALĂ SANITARĂ VETERINARĂ ȘI PENTRU SIGURANȚA ALIMENTELOR (ANSVSA) lansează proiectul „Implementarea și testarea transmiterii electronice în formatele XML, Excel și CVS a datelor privind zoonozele, rezistența antimicrobiană și toxinfecțiile alimentare, precum și actualizarea bazelor de date”.   Proiectul este finanțat de Autoritatea Europeană pentru Siguranța Alimentelor (EFSA), în baza contractului nr. OC/EFSA/BIOMO/2013/01-CT 2 Lot [...]
Pentru ca magazinele sunt pline de produse stricate care ajung in farfuriile oamenilor, zeci de bucatari profesionisti au dat in judecata Autoritatea pentru Protectia Consumatorilor.   Chefii cer schimbarea legii si obligarea producatorilor sa mentioneze pe etichete procentul exact de ingrediente, fara nici o inselatorie. In 2013, ANPC a inregistrat 4100 de plangeri impotriva magazinelor care au vandut marfa neconforma, informează Știrile Protv. 10 reclamatii, cu tot cu [...]
(Comunicat) Producătorii agricoli români susținuți prin programul de sprijin guvernamental să cultive tomate în spații protejate dau dovadă de seriozitate și cumpătare în ceea ce privește utilizarea optimă și în condiții de siguranța a produselor de protecție a plantelor. Astfel, produsele de protecție a plantelor au fost aplicate în dozele recomandate de inspectorii fitosanitari ai Autorității Naționale Fitosanitare, respectându-se timpul de [...]
            ANSVSA a dispus demararea acțiunilor specifice perioadei premergătoare zilei de 1 Mai, prin intensificarea controalelor oficiale și a măsurilor care trebuie aplicate pentru prevenirea toxiinfecțiilor alimentare. Scopul acțiunii este protejarea sănătății consumatorilor, în contextul unei afluențe mari de turiști și a creșterii rulajului de marfă pentru unitățile din industria alimentară din zonele de agrement ș [...]
Depistarea unor alimente infestate au adus în atenția publică o boală mai puțin întâlnită: listerioza. Semnalul de alarmă persistă, deoarece perioada de incubație a bolii este între 3 și 70 de zile (în medie 30 de zile). Listerioza este produsă de o bacterie - Listeria monocytogenes. Răspândită la nu­me­roase specii de animale domestice și sălbatice, existentă pe sol și în apă, de unde poate contamina vegetalele, listerioza se particularizează [...]
  BladeStop, producătorii de echipamente senzoriale care pot reduce apariția de accidente la serviciu pentru persoanele care folosesc cuțite sau fierăstraie a lansat un nou produs de siguranță, GloveCheck. După succesul BladeStop de la lansarea sa în ianuarie 2014, compania a adăugat un alt nivel de siguranță în echipamentele sale GloveCheck care poate identifica o mănușă în fața unui ferăstrău. BladeStop a raportat că riscul de rănire al [...]
Food Vision este cel mai nou eveniment global care conectează liderii inovatori și managerii seniori în dezvoltarea  industriei alimentare și a băuturilor combinând conținutul strategic cu analiza amănunțită a celor mai importante trenduri și îmbunătățiri din piață. Liderii în cercetare și dezvoltare, marketing și strategii de afacere care sunt pasionați de inovație se întâlnesc la Food [...]

 

Conferinta Meat Milkk 2019
Meat Milk TV
infoALIMENT MAGAZIN
Ultimele anunturi