Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Anunțata stare de infrigement care a fost aplicat României din cauza Legii 150, a declanșat o adevrat furtun, atât în mediul de afaceri, cât și la nivel politic, parlamentar. Iat opiniile președinților principalelor asociații profesionale din domeniul procesrii și al retailului, precum și cea a domnului Minsitru al Agriculturii, Petre Daea:


Sorin Minea-Președinte Romalimenta: Legea 150 a devenit arm politic și nu e bine deloc!


”Infrigementul era așteptat de toat lumea, știam asta de luni de zile. În trecut, am atras atenția asupra gravelor neclaritți din Legea 150, asupra unor definiții greșite din textul ei, asupra unor formulri eronate, dar am fost priviți ca niște dușmani ai României, deși noi dorim protejarea produselor fabricate în România, a produselor românești și a fermierilor români. Și Consiliul Concurenței a atras atenția în legtur cu aceste aspecte negative, dar nici ei nu au fost luați în serios.


Din pcate, la momentul elaborrii actului normativ, am fost contracatați cu argumente nerealiste, populiste. Acum, îns, singurul mod în care putem scpa de infrigement, este acela de a modifica acele formulri. S fiu bine înțeles: nu vrem s schimbm sensul legii, spiritul ei. Dar trebuie s facem modificrile inteligent, așa cum au fcut și alte state ale Uniunii Europene, pentru a ne proteja.


În primul rând, trebuie abandonat menționarea distanței, în dreptul definiției de lanț scurt. Apoi, trebuie dat posibilitatea încheierii de parteneriate certe, între fermieri și hipermarket-uri, cu contracte pe câte un an. Legat de aceasta, s nu se team nimeni c, dac se va face referire la contractele încheiate cu o cooperativ, va veni cine știe cine, din Spania, ca s încheie vreun contract de furnizare, aici. 


Apoi, iat, trebuie definit mai bine ce înseamn ”proveniența materiei prime”: ce procent de carne trebuie s aib un produs, ca s poat fi considerat românesc, sau produs în România, pentru c, 100 %, nu se poate. Și, în niciun caz nu trebuie s fie generalizat, pentru c s-ar produce erori și mai grave: ce vor face productorii de ciocolat? De unde vor lua ei cacao, de la ce ferm româneasc? Dar apa mineral, din ce ferm româneasc provine? Vedeți? Legea, în forma ei actual naște aberații!


Din pcate, îns, înc de ieri, pe holurile parlamentului, aceast tem a modificrii Legii 150 a devenit deja arm politic, iar lucrul acesta mi se pare cel mai periculos. Se vehiculeaz deja ideea c PSD-ul nu va dori s modifice legea, pentru a nu fi acuzat c este împotriva protecției fermierilor și procesatorilor români. Iar, dac se va acționa așa, se va face o mare eroare!


Acum, problema aparține parlamentarilor și trebuie s își asume responsabilitatea de a modifica aceast Lege 150, dar acceptându-ne observațiile, pentru c noi cunoșatem mai bine realitțile pieței; în plus, trebuie abandonat orice poziție populist. Iar modificarea trebuie efectuat urgent, chiar dac sunt destui inconștienți care spun: ”Și ce dac avem infrigement? S lsm legea așa cum e.” Nu se poate! E o lege proast, care ne creeaz mari și grave probleme”.


Dorin Cojocaru-Președinte APRIL: Legea 150 trebuie separat


”Legea 150 trebuie schimbat urgent, nu atât pentru a face pe plac Uniunii Europene, ci pentru a repara ce se mai poate repara, pentru c sunt probleme grave în piaț. Desigur, noi am avut rol consultativ, la elaborarea actului normativ, dar nu am fost luați în seam. Din pcate,, îns, au fost bgați în seam unele persoane care nici mcar n-au vzut în viața lor un contract de furnizare a laptelui și care habar nu au despre relațiile dintre furnizori și hipermarketuri.


În opinia mea, așa cum am propus în repetate rânduri, Legea 150 ar trebui s fie separat. O parte s se refere la lanțul scurt, cu obiect direct al relației dintre productorii de lebume, fructe și ou, iar alt parte s fie rezervat reglementrilor dintre procesatori și comercianți, dintre cei care lucreaz în sistem industrializat și hipermarketuri, pentru c este o cu totul și cu totul alt situație.


Sper, și nu sunt singurul care sper lucrul acesta, c se va proceda în acest fel, și c Legea 150 va avea o form acceptabil pentru toat lumea. Dar tare îmi e c va fi ca pân acum, pentru c, iat, aflându-m ieri, la Senat, în momentul în care a venit aceast veste nefericit, iar s-au bgat în seam și au început s vorbeasc persoane care nu cunosc nimic din realitțile pieței”


Radu Timiș-Președinte ARC: Parlamentul trebuie s își asume politic modificarea Legii 150


”Înc o dat se dovedește c ne menținem în zona negativismului, c atragem numai lucrurile rele și c privim partea goal a paharului și nu pe cea plin, iar asta e o vin aproape general. Ne-am învțat s dm legi proaste și s spunem: Las, domnule, c vom vedea ce vom face în viitor!


Nu merge așa. De vreme ce am intrat în Uniunea European, trebuie s respectm regulile jocului din acest spațiu economic, social, și politic. Pe de alt parte, îns, se vede înc o dat c nu avem nicio putere de negociere la nivelul Parlamentului European, care s cotracareze grupurile de lobby extrem de puternice ale altor state și ale marilor grupuri de interese din Occident. 


Din pcate, aceast declanșare de infrigement este doar una dintre multele care vor urma. S nu uitm c avem mari probleme pe mediu, iar în curând vom avea de suportat infrigementul și pe justiție, dar și pe alte zone.


Cât despre Legea 150, ea trebuie modificat urgent. Dar trebuie avut în vedere interesul fermierilor români care nu au nicio posibilitate de negociere, acum, cu marile lanțuri de magazine. Cât privește ce a început s se întâmple în parlament, cu aceast lege, e clar c toate partidele trebuie s colaboreze cu organizațiile profesionale și s accepte toate observațiile pertinente, pentru ca toate interesele fermierilor români dar și ale procesatorilor și comercianților din România, s fie aprate. 


În același timp, PSD-ul, în primul rând, pentru c deține majoritatea, trebuie s colaboreze cu liberalii, pentru a efectua modificrile necesare, pentru c PNL-ul a dat aceast lege, iar decizia trebuie s fie una asumat politic, în comun.”


Florin Cpțân-Vicepreședinte AMRCR: Infrigementul este o palm dat României!


”Vestea nu este deloc o bucurie pentru nimeni. Mai mult, este o palm dat întregii agriculturi românești, pentru c, s știți, sunt mulți agricultori cinstiți care mucesc cinstit dar care, iat, vor fi afectați de aceast decizie a Comisiei Europene.


Lucrurile, din pcate, au ieșit foarte ru, pentru c nu s-a înțeles c nu trebuie aplicat legea pumnului în gur, ci aceea a dialogului, din care trilaterala furnizor-comerciant-consumator s câștige în întregul ei. Și, am ajuns aici, pentru c s-a pornit de la zona de legume-fructe și s-a generalizat pentru toat agrozootehnia și pentru toat industria alimentar.”


Petre Daea-Ministru al Agriculturii: În dou luni schimbm Legea 150


”Țara noastr are la dispoziie timp de dou luni pentru a convinge Bruxelles-ul c legea Legea 150 nu încalc libera circulaie a mrfurulor i serviciilor”, dup cum a afirmat oficialul MADR, care a adugat:


„Acum suntem în perioada preliminar. Intrm în dialog cu Comisia European. Respectm procedurile i avem 2 luni s rspundem la informaii. În Parlamentul României cele dou comisii de Agricultur din Senat i Camer, care au primit observaiile UE, deja proceseaz la modificarea actului cu ce se impune.


Voi insista îns ca România s susin poziia fermierilor români. Eu am votat aceast lege, pentru c îneleg interesul legitim al fermierilor pentru a-i gsi un spaiu unde s îi comercializeze produsele.  Când vom intra în dialog cu Comisia vom afla mai multe. Poate mai apar observaii, sau poate c dispar altele. Vom aduce argumente pentrua  susine poziia fermierilor români.


Se pune i problema lanului scurt. Este vorba de mai multe interpretri ai expertilor din România i ai celor din UE. Lanul scurt nu este numai într-un singur fel. Presupune i zona i distana i distanele de export, de comer, distana de la productor la comerciant i distanele care se realizeaz pe circitul comercial”.


 

Alte articole recomandate:

Bucuretiul reprezint circa 22% din totalul comerului alimentar din România, dei are doar 10% din populaie, diferena fiind dat de puterea de cumprare mult mai mare care îi atrage pe comerciani aici.  Consumatorii din Bucureti au cheltuit în comerul cu dominant alimentar circa 16,5 mld. lei anul trecut, din care 76% din bani au fost lsai la casele hipermarketurilor i supermarketurilor. Restul de bani au mers în comerul tradiional, respectiv în [...]
  Optica mondial în privina controlului calitii s-a modificat esenial. Formele de organizare pentru calitate au depit cadrul investigaiei analitice, cel de verificare a conformitii cu standarde i norme. Controlul înseamn astzi a ine sub control calitatea, iar pentru a realiza acest deziderat, este necesar o politic a calitii, simultan cu elaborarea de strategii ale calitii, pentru atingerea treptei calitative vizate.   Sensul calitii între [...]
Din acest an, Directia Sanitar Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor (DSVSA) Bacau beneficiaza de o sectie noua de diagnostic de laborator. Sectia este inclusa in Laboratorul Sanitar Veterinar si pentru Siguranta Alimentelor si va putea analiza in cel mult 48 de ore orice proba prelevata din produsele alimentare din carne. Aici, se vor putea lucra concomitent 96 probe. “Deocamdata, a fost validata intern metoda de determinare a speciei de provenienta din tesut muscular si preparate [...]
Romalimenta si Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) au organizat recent, un seminar de informare despre noua etichetare a alimentelor, prilej cu care a fost discutat Regulamentul1169/ 2011 privind informarea consumatorilor cu privire la produsele alimentare.   La eveniment au participat peste 150 de reprezentanti ai industriei alimentare, dar si ai serviciilor alimentare si ai presei romanesti. Acestia au discutat in amanunt si au clarificat numeroase aspect [...]
Începând cu acest an autoritțile sanitar-veterinare din Rusia au implementat noi reglementri privind transportul crnii de porc și a produselor din carne de porc pe teritoriul țrii. Noile reglementri au fost elaborate de Ministerul Agriculturii din țar, împreun cu serviciul sanitar-veterinar Rosselkhoznadzor pentru a ajuta în prevenirea rspândirii pestei porcine africane, informeaz Agrobroker. Conform noilor reglementri, fermierilor [...]
  HORECA – o piaț care crește cu pași mici dar siguri   Piața româneasc de HORECA (HOteluri, REstaurante, CAtering) nu a ieșit înc din criz, cum de altfel nici economia româneasc, în general, nu a fcut-o. Odat cu venirea crizei românii au renunțat în general la ieșirile la restaurant, la vacanțe, la ieșirile de la sfârșit de sptmân la munte, reducând toate aceste [...]
Retailerul belgian Mega Image, prezent pe piaa local cu trei formate de magazine, respectiv supermarketurile cu acelai nume, magazinele de proximitate Shop&Go i magazinul de produse congelate AB CoolFood, a primit o infuzie de capital de 25,2 milioane de euro din Olanda. Mihai Spulber, directorul financiar al Mega Image România, a declarat c banii vor fi folosii pentru dezvoltarea reelei i a depozitul logistic. Belgienii au cel mai extins lan de magazine din comerul [...]
Dezvoltarea economic susinut din zona de Centru Vest a României impune prezena unor companii care s aduc garanii într-o lume a riscului. Bureau Veritas România, membr a Grupului Bureau Veritas, lider mondial în activiti de testare, inspecie i certificare, deschide acum un nou birou, la Cluj-Napoca. Acesta este biroul operaional cu numrul cinci, dup cele deschise în Bucureti, Galai, Constana i Ploieti.   “Creterea rapid, în [...]

 

testo

testo
infoALIMENT MAGAZIN