Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Fructele deshidratate prin liofilizare încep să fie din ce în ce mai căutate atât pe piețele europene, cât și pe cele din Statele Unite. Obținute printr-un proces de înghețare, urmat de extragerea aproape în totalitate a apei, fructele liofilizate sunt preferate astăzi celor congelate pentru că își păstrează intacte proprietățile nutritive și aroma. În plus, nu au conținut suplimentar de zahăr, sunt ideale pentru a fi consumate cu cereale, la micul dejun sau ca o gustare sănătoasă între mese, înlocuind snack-urile. Absența apei nu permite dezvoltarea microbilor, fructele pot fi păstrate în siguranță, fără refrigerare și dacă se dorește pot fi oricând rehidratate.        


Beneficii pentru consumatori


Cercetătorii de la Universitatea Newcastle au subliniat beneficiile optării pentru fructele și legumele liofilizate chiar și prin comparație cu cele proaspete. Fără zahăr, aditivi și cu valoarea nutritională intactă, fructele și legumele liofilizate câștigă din ce în ce mai mult teren printre cei care, indiferent de motive, aleg un stil de viață sănătos.


Cercetările realizate pentru a se stabili eficacitatea obținerii unui produs de calitate prin liofilizare au evidențiat faptul că deteriorarea proprietăților și a valorilor nutritive ale fructelor sau legumelor se încadrează între 2 – 8%. Fructele și legumele care au fost supuse acestei analize au fost căpșunile (întregi și bucăți), lime-ul, portocalele, coacăzele, broccoli și ardeiul gras roșu. În urma studiului, s-a observat că fructele folosite în cercetare, spre exemplu căpșunele întregi, nu au pierdut din cantitatea de vitamina C și nici din conținutul total de fenoli. Doar capacitatea totală de antioxidanți s-a diminuat cu 8%. Diferențele sunt semnificative dacă menționăm că, în cazul unor căpșune întregi refrigerate timp de șapte zile, există o diminuare a cantității de vitamina C cu 19%,  o scădere a capacității totale de antioxidanți cu 23% și o pierdere semnificativă în conținutul total de fenoli, de până la 82%.       


Concluziile acestor cercetări au arătat că procesul de liofilizare afectează nesemnificativ sau deloc cantitatea de vitamina C, conținutul total de fenoli sau capacitatea totală de antioxidanți din alte fructe sau legume care au fost supuse testării.


Cum poate fi crescut termenul de valabilitate la raft?


Întrebarea imediat următoare acestei testări a fost: „Odată ce știm cum se comportă fructele și legumele în timpul procesului de liofilizare, cum putem folosi aceasta pentru creșterea termenului de valabilitate la raft?” Așadar, cercetătorii de la „Newcastle University’s School of Agriculture, Food and Rural Development” au demarat o nouă serie de teste. S-au folosit mostre de căpșune liofilizate pentru a observa stabilitatea nutritională a acestora după o perioada obișnuită, de douăsprezece luni, la raft. „Scopul studiului realizat de Newcastle a fost de a înțelege ce se întâmplă cu nutrienții din fructe și legume după o perioadă de douăsprezece luni. Am luat o mostră în fiecare trimestru și am evaluat modificările observând ceea ce se întâmplă cu vitaminele și mineralele” spune Richard Ilsley, director de vânzări la Chaucer, producător important în acest domeniu și coparticipant la aceste cercetări, citat de site-ul www.foodingredientsfirst.com. 


Astfel, s-a putut observa că, în ceea ce privește cantitatea de vitamina C, aceasta s-a aflat într-un ușor declin. În ziua a opta, 100 g de căpșune liofilizate conțineau 509 miligrame de vitamina C, iar în ziua 365, 403 miligrame, adică o scădere de 1,8% pe lună. „Ne-am convins astfel că liofilizarea fructelor și legumelor este și o formă bună de conservare, deoarece menține toate substanțele nutritive pentru o perioadă lungă de timp", mai spune Richard Ilsley, care susține că liofilizând fructele și legumele, acestea își transformă starea într-una foarte stabilă.


Nicio legumă și niciun fruct nu poate fi aruncat pentru că nu mai este bun sau este lipsit de substanțe nutritive. Aceasta pentru că, așa cum au dovedit teste efectuate, în cazul produselor liofilizate sunt păstrate proprietățile și douăsprezece luni mai târziu.  „Fructele proaspete sunt întotdeauna cele mai bune, însă cele liofilizate sunt, în privința calității, imediat următoare”, spune Ilsley.


O gustare potrivită       


Procedeul de liofilizare a produselor alimentare nu este unul nou. A fost folosit în special în anumite zone ale industriei, pentru anumite produse, ca, de exemplu, cerealele sau legumele uscate pentru supe la plic.


Un mare pas înainte      


Folosirea procedeului de liofilizare în cazul fructelor și legumelor este considerat un mare pas înainte, pentru că răspunde dorinței consumatorilor de a putea să-și procure alimente sănătoase, cu un conținut nutritiv ridicat. „Acesta este un mare proces de tranziție – de la bucățelele artificiale de fructe sau cele uscate la aer și până la cele liofilizate, care transformă produsele într-unele premium” este de părere Richard Ilsley.     


Fructele și legumele obținute prin acest procedeu pot constitui oricând o gustare potrivită pentru a fi luată la pachet sau pentru mesele în aer liber. Potrivit categoriilor din care fac parte, produsele proaspete sunt disponibile de-a lungul întregului an, în funcție de sezon, însă prin procedeul de liofilizare fructele și legumele devin mult mai stabile și își conservă calitățile pentru mai mult timp. Consumul de fructe și legume liofilizate este convenabil și pentru că acestea sunt gata de a fi mâncate în orice moment, fără a mai trebui spălate sau curățate.   


Indiferent dacă este vorba despre un ingredient dintr-un produs sau de snack-uri, consumul de fructe și legume liofilizate este convenabil pentru că nu interferează cu valorile nutritive ale acestora. De altfel, fructele uscate prin metode tradiționale sau liofilizare sunt unul dintre trendurile care se află „în lumina reflectoarelor” în acest an. Preferința este justificată de faptul că, în contextul unei preocupări tot mai mari a populației pentru o hrană sănătoasă, fructele uscate oferă un conținut bogat de fibre, antioxidanți, dar și prospețime și savoare, totul sub o formă foarte convenabilă.


Preocuparea de a combate obezitatea și bolile asociate cu ea a determinat multe categorii ale populației să prefere gustările frugale, însă bogate nutritiv în locul meselor copioase sau a snack-urilor tradiționale. Astfel, vânzările în acest segment au devenit tot mai mari, iar produsele, mai diversificate. Fructele și legumele uscate tind să devină snack-ul preferat de milioane de oameni din lumea întreagă.

Alte articole recomandate:

Lactate mai gustoase cu o cantitate mai mică de sodiu? Sigur că da, afirmă toți tehnologii. Dar, lactate mai gustoase, cu un conținut redus de sodiu, cu un preț de producție mai mic și fără probleme de etichetare? La această întrebare a răspuns o echipă de cercetători coordonată de Catharina Houdijk, la solicitarea companiei germane DSMIP Assets BV, care a finanțat tema de cercetare, prezentata succint de DiryReporter. Rezultatul s-a materializat [...]
Acest aparat este proiectat pentru a umple o nevoie pe piata alimentara, pentru un slicer mic, foarte competitivă și versatil, destinat porționării produselor din carne. Capacitatea feliatorului este de  de 500 de taieri pe minut.Pe lângă cârnați uscati, este posibil să taie carnea la 0 ° C de la grosimea de 3 mm, șuncă cu rata de injectare (mai mare de 100%). Aceasta masina este complet automata și pot fi programati mai multi parametrii: lungimea [...]
Și radiațiile infraroșii sunt utilizate cu succes pentru pasteurizarea și sterilizarea cărnii și a produselor din carne, precum și pentru frigerea, decongelarea și deshidratarea cărnii. Fiind radiații de origine electromganetică, acestea pot fi folosite în combinație cu câmpul electromagnetic sau de sine-stătătoare. Sunt produse cu ajutorul unor surse cum ar fi lămpile, radiatoarele electrice tubulare sau din ceramică, informeaza MeatProcessing.   Poate cea mai importantă [...]
Ioan Șerbănescu:   Consumarea fructelor și a sucului celular proaspăt oferit de acestea, atât în alimentație, cât și în scopuri terapeutice, este forma ideală care păstrează toate calitățile naturale, ale produșilor sau ale substanțelor active eliberate de celula vegetală. Cum, însă, acest lucru nu este posibil, în zona temperată, de-a lungul întregului an, iar gama sortimentelor de fructe variază de la sezon la sezon, se pot realiza unele [...]
Uleiuri presate la rece. Ulei de floarea-soarelui. Ulei de rapiță. Ulei de nucă. Ulei de in. Ulei de cânepă. Ulei de  dovleac. Toate produse de o familie în localitatea Luna, la 45 de kilometri de Cluj-Napoca. Povestea micii afaceri de succes a fost povestită pentru Agrointeligența de către Felicia Tulai, tânăra care, alături de părinții săi, a creat brandul românesc ”Luna Solai”.   Când a simțit că vrea să facă o [...]
În 2009, când criza începea să se resimtă puternic și în România, Alin și Alina Dolha, doi tineri din județul Mureș, abia puneau bazele unei mici afaceri de familie, într-un domeniu complet necunoscut – producție de săpunuri din plante și uleiuri naturale. Au pus „la bătaie“ circa 20.000 de euro pentru a-și dota atelierul din Reghin cu echipamente, pentru a achiziționa materia primă, a face stocuri, dar și pentru a testa produsele, iar [...]
Brandul de inghetata Napoca, apartinand gigantului Unilever din anul 2009, nu va mai fi produs incepand de anul viitor in fabrica FrieslandCampina din Baciu, au declarat pentru wall-street.ro reprezentantii ambelor companii, informeaza Wall Street. Unilever este prezent pe piata inghetatei prin divizia Algida in portfoliul careia se afla branduri precum Cornetto, Viennetta, Magnum, Carte D’Or, Big Milk sau Napoca, inghetata care a fost realizata pe plan local in [...]
Pentru iubitorii de spirtoase rafinate si tari, Stalinskaya a venit cu o supriza cat se poate de placuta, extinzandu-si gama de produse prin lansarea a două noi sortimente de vodcă premium, Stalinskaya Silver si Stalinskaya Blue.Vodca Stalinskaya Silver are o concentrație de alcool de 40% și este o băutură pentru socializare și a distracției, pe când Stalinskaya este destinată cunoscătorilor, având o concentrație de alcool de 45%. Noul produs Stalinskaya Silver se diferențiază [...]

 

Meat Milk TV
testo
testo
infoALIMENT MAGAZIN