Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Piață specifică și delicată, care ține cont, pe de o parte, de materiile prime, iar, pe de altă parte, de comportamentul mereu în schimbare al consumatorilor, piața europeană a sucurilor din fructe și a nectarurilor pare a-și reveni, după o perioadă de declin. Aceasta este concluzia unui studiu publicat recent de European Fruit an Juice Association, din care vă prezentăm principalele idei.


Condițiile de tranzacționare rămân o provocare


Consumul de suc de fructe și nectaruri, în UE, a fost în anul 2015 de peste 10 miliarde de litri. În cazul în care, în analiză, includem Turcia (țară în care s-a înregistrat o puternică creștere), Norvegia și Elveția, totalul se ridică la 11 miliarde de litri, adică, echivalentul a 6,5 miliarde de litri. Pe scena mondială, sucul de fructe și nectarurile au resimțit un impuls, înregistrând o creștere de aproape 1%, până la 38,9 miliarde de litri. Creșterea a fost însă redusă de căderile de cerere din Europa de Est, de scăderea din Rusia și de modificarea obiceiurilor de consum din Germania, acolo unde consumatorii au devenit mai precauți. Dealtfel, Germania a întregistrat o contracție abruptă a vânzărilor.


Condițiile de tranzacționare, în 2015 și în prima jumătate a anului 2016 au rămas dificile, derulându-se într-un climat continuu de instabilitate economică. Materiile prime mai scumpe și creșterile de prețuri ale serviciilor de logistică au împins în sus prețurile medii, ceea ce a condus la diminuare consumului și la scăderea comerțului cu sucuri și nectaruri. Pe ansamblu, consumul de suc de fructe în UE a scăzut cu 4,2% și puține țări înregistrează o îmbunătățirea a vânzărilor.


Modificări în comportamentul consumatorilor


În timp ce producția de sucuri și nectaruri este în ton cu cererea de produse sănătoase și ”wellness”, producătorii sunt nevoiți să se confrunte cu schimbarea modelelor în comportamentul de consum. Percepția de "naturalețe" și beneficiile funcționale ale consumului de suc este în creștere, dar prețurile au constrâns consumatorii să caute  alte opțiuni, la prețuri accesibile, fie că este vorba de suc de brand, cu preț redus, fie Private Label. Nectarurile au înregistrat în unele țări mari scăderi. Micul dejun,care a fost considerat cea mai importantă masă a zilei, în țări precum Germania și Marea Britanie, nu mai reprezintă momentul preferat pentru consumul de sucuri de fructe și nectaruri, fapt care erodează vânzările.


O tendință-cheie, în multe dintre cele mai importante piețe de sucuri de fructe și nectaruri, a fost aceea de a consuma mai puțin, dar mai bun. Ca volum, nectarurile refrigerate au înregistrat valori mai mici și mulți consumatori par să fie pregătiți să plătească pentru "naturalețe" și funcționalitatea unui suc premium, fie că este vorba de motive de sănătate, fie de răsfăț. Creșterea cererii pentru produse de calitate a  determinat mulți producători să investească în dezvoltarea produselor funcționale și cu valoare adăugată, precum și sucuri orientate spre grupuri specifice de consumatori.


Industria europeană: Tendințe și segmentare


În 2015 s-a constatat o contracție pe piața sucurilor de fructe și nectaruri, a UE, pentru al cincilea an consecutiv, tendință urmată de o anumită accelerare pozitivă. Volatilitatea costurilor pentru concentratele de suc și presiunile asupra prețurilor, împreună cu indicatori macroeconomici încă slabi și măsuri stricte de austeritate ale guvernelor, au creat un mediu comercial dur. Nectarurile au continuat pe modelul de scădere, de 3-4%, în timp ce sucurile de fructe au scăzut în vânzări cu 4,6%.


Cu toate acestea, rezultatele globale ascund unele tendințe interne sănătoase. Dinamica de pe piața sucurilor de fructe și nectaruri și creșterea costurilor concentratelor și ale materiilor prime au servit pentru a diminua diferența de preț  din concentratele de suc (NFC). Ca urmare, rezultă că piața va vedea o creștere și o polarizare a consumului de sucuri din concentrate NFC, în detrimentul produselor FC.


Oricum, în 2015, în UE, sucurile de fructe tip NFC au înregistrat o creștere de 1,7% față de 2014, concomitent cu o scădere de 6,8% pentru sucurile FC. Sucul refrigerat, de asemenea, a continuat să depășească media de consum, deși mai puțin puternic decât în anii precedenți, din cauza unei reduceri a activității de stabilire a prețurilor promoționale.


Sucurile din portocale continuă să conducă la profilul ”arome”, urmate la distanță de amestecurile de arome. Dar, producătorii și comercianții cu amănuntul inovează


noi amestecuri, pentru a răspunde cererii consumatorilor pentru băuturi funcționale. Multi-aromele permit, de asemenea, producătorilor, mai mult spațiu pentru a gestiona costurile materiilor prime, putând să-și diferențieze produsele, față de concurenți. Sucurile cu aromă de măr ocupă locul al treilea, la general, beneficiind de patrimoniul local, de exemplu, pe piețe cum ar fi Austria, Germania, Franța și Polonia. Includerea piersicilor și a ananasului, în primele cinci arome se datorează în primul rând predilecției tradiționale pentru aceste arome, în țările mediteraneene și, mai ales, pe piața spaniolă.


Private Label, în declin ușor


Începutul anului 2016 a înregistrat o inversare de trend, marcând declinul sucurilor și nectarurilor Private Label. Pentru acestea, s-a constatat că echilibrarea volumelor este mai dificilă, impunându-se necesitatea de a susține marjele. Campaniile de promoție din comerțul cu amănuntul modern, au făcut ca sucurile și nectarurile de firmă să fie foarte competitive, consumatorii fiind încurajați să cumpere produse din zona premium.


Profilul de distribuție pentru suc de fructe și nectarurile este puternic ponderat la consumul de acasă, datorită rolului retailului modern. Trei sferturi din achiziții sunt realizate prin intermediul hipermarket-urilor și al magazinelor de tip discount.


Ponderea vânzărilor a fost erodată suplimentar de severitatea căderii activității din HoReCa, în țări cum ar fi Italia, Spania și Marea Britanie. Peste 70% din piața europeană a sucurilor de fructe și nectaruri este reprezentată de doar cinci piețe: Germania se află în fruntea clasamentului, urmată de Franța, Marea Britanie, Spania și Italia, acestea reprezentând 46% din total. În ceea ce privește consumul pe cap de locuitor, Germania rămâne în frunte, fiind depășită doar de Norvegia, țară care, însă, nu este membră a Uniunii Europene.

Alte articole recomandate:

Este cel de-al saptelea an consecutiv in care Compania Coca-Cola HBC este inclusa in Indexul de Sustenabilitate Dow Jones si primul an in care primeste titulatura de lider al industriei, atat la nivel european, cat si la nivel mondial. Indexul este bazat pe o analiza a performantelor economice, sociale si de mediu a celor mai mari 2.500 de companii din lume cotate la bursa. In urma acestei evaluari, anual, doar 10% dintre companii sunt selectate si incluse in index. Dintre cele 30 de companii [...]
Blocarea importurilor de alimente din UE de către Rusia va duce la prețuri mai mici la fructe și legume pe piețele europene și la o concurență mai dură. În Rusia efectul va fi invers. După ce Moscova blocat în ianuarie importul de carne de porc din UE prețurile au sărit cu 40%. În Bulgaria, Vasil Vasilev, fondatorul Uniu­nii Patronatelor, a avertizat că măsurile luate de Moscova vor lovi dur Bulgaria nu din cauza blocării exporturilor aliementare, „care oricum [...]
Detalii procedura    Tip legislatie  :  OUG nr.34/2006    Autoritate contractanta  :  MINISTERUL APARARII - UNITATEA MILITARA 02574    Numar anunt  :  155250  /  05.11.2014    Denumire contract  :  Acord cadru de furnizare fructe si legume conservate, produse de cofetarie, alte produse alimentare.    Stare procedura  :  In desfasurare      [...]
Madalina Nicoleta Stancu, 36 de ani, a infiintat in urma cu doi ani o plantatie de pruni, care ocupa o suprafata de sase hectare in comuna Leleasca, din judetul Olt, care, pe vremuri, era cel mai important exportator de prune din Europa. Investitia initiala s-a ridicat la 100.000 de lei, suma pe care pentru moment nu a recuperat-o in conditiile in care anul trecut a fost unul ploios. Productia de prune difera de la an la an, de exemplu anul trecut a fost un an ploios, fapt ce a determinat [...]
Planuri anuale de achizitii publice  An  Denumire plan  Denumire detaliu plan    Detaliu invitatie    Tip legislatie  :  OUG nr.34/2006    Autoritate contractanta  :  PENITENCIARUL CODLEA    Numar invitatie  :  360141  /  09.05.2014    Denumire contract  :  Contract de furnizare furaje preparate pentru animale de ferma    St [...]
Lanțul de restaurante Subway deschide primul restaurant drive-thru din România, la Sibiu, în parteneriat cu Petrom, acesta fiind al 20-lea restaurant al companiei americane de pe piața locală. Noul restaurant este deschis în cadrul stației Petrom Veștem de la intrarea în orașul Sibiu și este a doua unitate deschisă în oraș și primul de tip drive-through din țară. "Din dorința de a simplifica drumurile clienților noștri și a economisi timpul [...]
Leonard Gilbert Fieraru, 26 de ani, un antreprenor din județul Dâmbovița, a decis în vara anului trecut să-și deschidă propria afa­cere prin intermediul progra­mului SRL-Debutant, prin care statul acordă o fi­nan­țare de până la 10.000 de euro și scu­tirea taxelor de început.   În prezent el adminis­trează două restaurante de tip fast-food cu nu­mele Cavalerul, unul în centrul Ca­pi­talei, iar celălalt în [...]
Patru vinuri roșii care trasează harta unei călătorii printre podgoriile istorice ale Europei au fost recent grupate la Segarcea sub un nume plin de istorie și de simboluri – Vardo. Numele noii game a fost inspirat de denumirea romani a căruței cu coviltir, trimitere transparentă spre istorie, tradiție, dar și spre drumul deschis, fără bariere, și spre bucuria călătoriei. Însă spiritul liber nu este singurul invocat în această colecție. [...]

 

testo
infoALIMENT MAGAZIN