Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Iesirea la export a unei companii romanesti aduce, la pachet, o serie lunga de provocari. De la intelegerea pietelor, gasirea unui partener de incredere, pana la probleme logistice sau birocratice. Speakerii primului modul al conferintei retailArena au explicat ce provocari au intampinat, cum le-au depasit si ce trebuie sa stie un business local care vrea sa depaseasca granitele Romaniei.


Inainte de discutia despre provocarile companiilor locale la export, Claudiu Vrinceanu, secretar de stat in Ministerul Economiei, a explicat care sunt masurile adoptate de minister pentru a sustine aceste directii.


“Am identificat mai multe unelte si programe, se pot face multe lucruri pe termen scurt si mediu. In primul rand, Ministerul Econoniei sustine participarea la targuri internationale si am lansat recent ghidul exportatorului roman, ce contine o cartografiere a situatiei exporturilor si sfaturi concrete. Se pot face multe lucruri, vom incepe in curand restructurarea retelei de atasati comerciali, care vor da concurs pentru a ocupa aceste posturi”, a declarat Claudiu Vrinceanu.


Secretarul de stat a mai spus ca ministerul va continua proiectul de incubator de export, pe structura actuala de oficii teritoriale cu puncte de contact in toate orasele mari ale tarii.


Din datele Ministerului reiese ca doar 20.000 de IMM-uri se externalizeaza prin exporturi, numarul reprezentant 5% din total.


Intrebati care sunt principalele provocari in procesul de iesire la export, speakerii primului panel au raspuns:


Claudiu Vrinceanu, secretar de stat Ministerul Economiei:


“Accestul la know how, accesul la piete si identificarea unor oameni de incredere cu care sa poti face business. Din discutiile pe care le-am avut cu diversi antreprenori si manageri, am constatat ca aveam mare problema: noi nu avem incredere in romani. Unui roman ii este mai usor sa faca business cu strainii, decat cu romanii”


Eliodor Apostolescu, co-fondatorul companiei care produce pufuletii Gusto


“O experienta relevanta este cea pe care am avut-o in Germania. Daca nu am fi avut directorul nostru de acolo, stabilit de multi ani, as fi avut mari probleme in a intelege ce vorbeam. Nu ma refer la cuvinte, ci la faptul ca nu intelegeam mentalitatea, gandirea de business. Cred ca aici este cea mai mare provocare, cand vrei sa te dezvolti in alta tara. Nu sunt de acord ca romanii nu colaboreaza bine intre ei, cel mai mult ne-au sustinut in alte tari romanii stabiliti acolo, in special cei stabiliti de multi ani”.


“E foarte important sa te adaptezi la specificul pietei si sa cauti acele piete care pot genera vanzari. De exemplu, desi Bulgaria este foarte aproape, acolo vindem maxim 5 paleti pe saptamana – este o piata foarte ieftina. Insa, in tari precum Germania, unde o punga de pufuleti costa 1,5 euro, sau in Suedia, unde acelasi produs se vinde cu 3 euro, trimitem zeci de milioane de pungi annual. Chiar daca sunt costuri logistice si de transport mai mari, ele sunt acoperite de pretul de vanzare. Este o gandire orientata catre produs"


Marius Bicu, managing partner De la Ferma


“In 2009, cand am inceput sa iesim la export, provocarea logistica a fost una foarte mare. Clientii nostri aveau transporturi frigorifice rar, nu ne puteam permite sa inchiriem un tir frigorific. Pana la urma, am rezolvat prin asocierea cu un producator de mezeluri. Pe langa logistica, o alta mare provocare a fost legata de obtinerea documentelor necesare exportului. Era o noutate, se schimbasera multe odata cu aderarea la UE si, practic, am obtinut primul certificat sanitar din judetul Mures”.


“Lipsa informatiilor din piata este o problema majora. La inceput, nu stiam ce fac distribuitorii mai departe. Noi vindem intr-o piata etnica, ne adresam romanilor din alte tari, vindem in magazine romanesti si prin distribuitorii pe care nu ii cunosteam. In 2010, am fost in vizita in Spania, unde am ramas uimiti: noi aveam deja in Romania retaileri mari, magazine frumoase iar acolo am gasit un magazin mic, prost luminat, cu o vanzatoare in spatele tejghelei si fara autoservire. Abia atunci am inteles de ce nu reuseam sa vindem la fel de bine la export produsele de top din Romania. Am inteles ce fel de produse se vand si ne-am adaptat comportamentului".


Ioana Borza, Marketing Manager, Farmec


"Cel mai important este sa iti stabilesti o strategie de business. La inceput mergi in functie de cerere, risipesti bani si resurse fara sa obtii rezultatele pe care ti le doresti. SI noi am mers mult dupa aceasta metoda, pana ne-am dat seama ca nu era ceea ce ne dorim. Alegerea pietelor este dificila, trebuie sa le studiezei, sa te uiti la concurenta, la comportamentul de achizitie de consum. Sunt multe diferente intre piete, lucru care face alegerea dificila. Acum, strategia noastra este de a consolida pozitia pe Europa si ne uitam catre Orientul Mijlociu.
In industria cosmeticelor, dureaza 1-2 ani de cand iti doresti sa intri pe o piata, pana reusesti efectiv, perioada fiind necesara pentru inregistrarea produselor si gasirea unor parteneri seriosi. Experienta noastra in Polonia a fost interesanta, nu ne-am atins obiectivele propuse, dar am invatat ce inseamna o piata matura".

Alte articole recomandate:

Un profesor de chimie din Iowa a dezvoltat un nou concept: laptele Shaka, un produs cu mai multe arome, care-și schimbă gustul cu fiecare înghițitură, atunci când este scuturat! Inventatorul așteaptă acum să primească licența pentru acest produs. Larry Martin, care s-a retras de doi ani de la catedra de chimie a Colegiului Morningside, după 24 de ani de activitate, și-a dedicat ultimii doi ani, dezvoltării conceptului Shaka.   Folosing gelatină, Martin a constatat că ar [...]
Românii ocupă locul șase în Europa în funcție de consumul de bere. Fiecare român bea, în medie, 90 de litri de bere pe an Românii ocupă locul șase în Europa la consumul de bere, cu 90 de litri pe an pe locuitor, însă piața este în scădere, după ce în primele opt luni ale anului trecut vânzările s-au redus cu 8%, potrivit asociației Berarii României. Consumul de bere în România a fost în 2013, potrivit unui [...]
Prezent la lucrările Conferinței cu titlul ”Ducem agricultura la nivelul următor”, eveniment organizat de Partidul Conservator sub coordonarea domnului Laurențiu Rebega, Alex Jurconi, Președinte al Pro Agro a opinat că pe fermierii și procesatorii sectorului de carne din România îi așteaptă un viitor cu mari și dificile provocări la care nu vor putea găsi soluții, individual, doar în cadrul României, ci numai prin [...]
Mihai Petre, Senior Tax Manager-Deloitte si Cosmin Dinca, Tax Consultant-Deloitte: Fiind într-un continuu proces de expansiune, exporturile Românei sunt acoperite de marii producători care au diversificat cerințele clienților de pe piețele externe ale Uniunii Europene. Deși după aderarea României la Uniunea Europeană volumul exporturilor a scăzut ca urmare a apariției tranzacțiilor intracomunitare, vămuirea mărfurilor reprezintă o preocupare continuă pentru [...]
A treia editie a Conferintei IFS, organizata de Inaq Consulting, vine cu noutati legate analiza produselor alimentare si nealimentare din perspectiva IFS.  Profesionistii din domeniul managementului calitatii sunt asteptati pe 25 Mai 2016, la cea de a treia editie a conferintei IFS, desfasurata la Hotel Caro din Bucuresti. Evenimentul este organizat de INAQ Consulting impreuna cu IFS Management GmbH si este dedicat ultimelor noutati in domeniu, precum si analizei produselo [...]
(Comunicat) Tetra Pak®, liderul mondial în soluții de procesare și ambalare a produselor alimentare, își publică astăzi Raportul de Sustenabilitate 2014. Raportul evidențiază realizările companiei în 2013 în următoarele domenii: performanță de mediu, responsabilitate socială și bună guvernanță. Printre realizările marcante ale companiei în 2013 se numără: Peste 64 de milioane de copii din 63 de țări ale lumii au beneficiat de 8,3 miliarde de porții de [...]
Oferta de vin de pe piață a crescut puternic în ultimii șapte ani, în­să cererea a stagnat sau a înregistrat o creștere prea mică, în con­dițiile în care s-au finalizat investiții semnificative în noi crame. Șeful Carl Reh Winery, Gabriel Roceanu, estimează că aproximativ ju­mă­tate din cele 70 de companii producătoare de vin active în pia­ța organizată în acest moment, au apărut începând cu anul 2007. [...]
La conferința internațională Meat&Milk 2014, desfășurată la Sibiu, Sorin Minea, președintele Romalimenta, a tras un semnal de alarmă asupra problemelor cu care se confruntă procesatorii, probleme care, în final, tot asupra consumatorilor se răsfrâng. „România este singura țară din lume care-și distruge procesatorii. De ce procesarea cărnii –care, în România este o companie de familie-de ce noi suntem huliți și se dorește eliminarea noastră de pe [...]

 

Meat Milk TV
infoALIMENT MAGAZIN