Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Iesirea la export a unei companii romanesti aduce, la pachet, o serie lunga de provocari. De la intelegerea pietelor, gasirea unui partener de incredere, pana la probleme logistice sau birocratice. Speakerii primului modul al conferintei retailArena au explicat ce provocari au intampinat, cum le-au depasit si ce trebuie sa stie un business local care vrea sa depaseasca granitele Romaniei.


Inainte de discutia despre provocarile companiilor locale la export, Claudiu Vrinceanu, secretar de stat in Ministerul Economiei, a explicat care sunt masurile adoptate de minister pentru a sustine aceste directii.


“Am identificat mai multe unelte si programe, se pot face multe lucruri pe termen scurt si mediu. In primul rand, Ministerul Econoniei sustine participarea la targuri internationale si am lansat recent ghidul exportatorului roman, ce contine o cartografiere a situatiei exporturilor si sfaturi concrete. Se pot face multe lucruri, vom incepe in curand restructurarea retelei de atasati comerciali, care vor da concurs pentru a ocupa aceste posturi”, a declarat Claudiu Vrinceanu.


Secretarul de stat a mai spus ca ministerul va continua proiectul de incubator de export, pe structura actuala de oficii teritoriale cu puncte de contact in toate orasele mari ale tarii.


Din datele Ministerului reiese ca doar 20.000 de IMM-uri se externalizeaza prin exporturi, numarul reprezentant 5% din total.


Intrebati care sunt principalele provocari in procesul de iesire la export, speakerii primului panel au raspuns:


Claudiu Vrinceanu, secretar de stat Ministerul Economiei:


“Accestul la know how, accesul la piete si identificarea unor oameni de incredere cu care sa poti face business. Din discutiile pe care le-am avut cu diversi antreprenori si manageri, am constatat ca aveam mare problema: noi nu avem incredere in romani. Unui roman ii este mai usor sa faca business cu strainii, decat cu romanii”


Eliodor Apostolescu, co-fondatorul companiei care produce pufuletii Gusto


“O experienta relevanta este cea pe care am avut-o in Germania. Daca nu am fi avut directorul nostru de acolo, stabilit de multi ani, as fi avut mari probleme in a intelege ce vorbeam. Nu ma refer la cuvinte, ci la faptul ca nu intelegeam mentalitatea, gandirea de business. Cred ca aici este cea mai mare provocare, cand vrei sa te dezvolti in alta tara. Nu sunt de acord ca romanii nu colaboreaza bine intre ei, cel mai mult ne-au sustinut in alte tari romanii stabiliti acolo, in special cei stabiliti de multi ani”.


“E foarte important sa te adaptezi la specificul pietei si sa cauti acele piete care pot genera vanzari. De exemplu, desi Bulgaria este foarte aproape, acolo vindem maxim 5 paleti pe saptamana – este o piata foarte ieftina. Insa, in tari precum Germania, unde o punga de pufuleti costa 1,5 euro, sau in Suedia, unde acelasi produs se vinde cu 3 euro, trimitem zeci de milioane de pungi annual. Chiar daca sunt costuri logistice si de transport mai mari, ele sunt acoperite de pretul de vanzare. Este o gandire orientata catre produs"


Marius Bicu, managing partner De la Ferma


“In 2009, cand am inceput sa iesim la export, provocarea logistica a fost una foarte mare. Clientii nostri aveau transporturi frigorifice rar, nu ne puteam permite sa inchiriem un tir frigorific. Pana la urma, am rezolvat prin asocierea cu un producator de mezeluri. Pe langa logistica, o alta mare provocare a fost legata de obtinerea documentelor necesare exportului. Era o noutate, se schimbasera multe odata cu aderarea la UE si, practic, am obtinut primul certificat sanitar din judetul Mures”.


“Lipsa informatiilor din piata este o problema majora. La inceput, nu stiam ce fac distribuitorii mai departe. Noi vindem intr-o piata etnica, ne adresam romanilor din alte tari, vindem in magazine romanesti si prin distribuitorii pe care nu ii cunosteam. In 2010, am fost in vizita in Spania, unde am ramas uimiti: noi aveam deja in Romania retaileri mari, magazine frumoase iar acolo am gasit un magazin mic, prost luminat, cu o vanzatoare in spatele tejghelei si fara autoservire. Abia atunci am inteles de ce nu reuseam sa vindem la fel de bine la export produsele de top din Romania. Am inteles ce fel de produse se vand si ne-am adaptat comportamentului".


Ioana Borza, Marketing Manager, Farmec


"Cel mai important este sa iti stabilesti o strategie de business. La inceput mergi in functie de cerere, risipesti bani si resurse fara sa obtii rezultatele pe care ti le doresti. SI noi am mers mult dupa aceasta metoda, pana ne-am dat seama ca nu era ceea ce ne dorim. Alegerea pietelor este dificila, trebuie sa le studiezei, sa te uiti la concurenta, la comportamentul de achizitie de consum. Sunt multe diferente intre piete, lucru care face alegerea dificila. Acum, strategia noastra este de a consolida pozitia pe Europa si ne uitam catre Orientul Mijlociu.
In industria cosmeticelor, dureaza 1-2 ani de cand iti doresti sa intri pe o piata, pana reusesti efectiv, perioada fiind necesara pentru inregistrarea produselor si gasirea unor parteneri seriosi. Experienta noastra in Polonia a fost interesanta, nu ne-am atins obiectivele propuse, dar am invatat ce inseamna o piata matura".

Alte articole recomandate:

(Autor: Ioan Serbanescu)  Produsele de caramelaj intră în categoria produselor zaharoase, care include un larg sortiment de alimente, caracterizate printr-un conținut ridicat de zahăr solubil (glucoză, zaharoză), aspect atrăgător, gust dulce, arome plăcute și valoare energetică ridicată (circa 400 kcal/100 g). Sunt totodată produse care conțin vitamine (vitamina A, tocoferol, acid ascorbic, rivoflavină) și minerale (sodiu, potasiu, calciu).   Tehnologia și controlu [...]
Intersnack România, producă­torul brandului de snackuri Chio, vrea să extindă fabrica pe care o deține în județul Brașov, depunând în acest sens o solicitare pentru a lua avizul de la Agenția Națională pentru Protecția Mediului – Brașov. Practic, Intersnack vrea să cons­truiască o hală nouă și un șopron, care să funcțio­neze ca atelier de între­ținere a utilajelor.   Reprezentanții com­paniei nu au făcut cunoscută valoarea [...]
(Comunicat) La București a avut loc conferința anuală Deloitte Tax & Legal, eveniment susținut de către specialiștii Deloitte România și Reff & Asociații, care au dezbătut  împreună cu invitatul special, domnul Dan Manolescu, Secretar de Stat în Ministerul Finanțelor Publice, noile tendințe fiscale și legislative, impactul viitor al acestora, precum și provocările cu care se confruntă companiile din România în contex [...]
Alimentele care sunt donate prin băncile de alimente nu ar trebui impozitate așa cum sunt cele vândute, a declarat, recent,  directorul general al FAO, Jose Graziano da Silva.       'FAO lucrează prin mai multe politici pentru a reduce irosirea de alimente. Să facem această distincție între pierderea de alimente și irosirea de alimente. Pierdere este atunci când se face în urma unui transport prost, a unei depozitări inadecvate și se [...]
(Comunicat) Pentru a veni in sprijinul solicitanților din sectorul vie-vin și pentru a crește absorbția fondurilor europene alocate măsurilor notificate în Programul Național de Sprijin al României 2014 - 2018, a fost elaborat un act normativ care, pe lângă investițiile deja accesate de către producători, cuprinde și investiții în construcția de imobile noi destinate vinificației (crame), laboratoare pentru [...]
(Comunicat) În cursul lunii mai 2017, Direcțiile județene sanitare veterinare și pentru siguranța alimentelor precum și a municipiului București au desfășurat 8.998 de controale în unitățile din industria agroalimentară care desfășoară activități în domenii precum: fabricarea produselor de morărit, a pâinii, a produselor de patiserie, a băuturilor răcoritoare, a băuturilor alcoolice, dar și a celor de depozitare a produselor alimentare, a  semințelor, [...]
Ilias Pliatsikas, managerul de 34 de ani care conduce Fabrica de Lapte Brașov, subsidiara producătorului grec de lactate Olympus, spune că este foarte dificil în România să găsești tehnicieni (electricieni, mecanici) și că nu mai sunt școli care să pregătească tinerii pentru astfel de meserii, informează Ziarul Financiar. „Este greu să găsești oameni pe po­ziții de middle level, nu mai sunt școli de electricieni. Dacă vrei ingineri găsești la un nivel foarte bun, dar [...]
Un grup de cercetători de la Univeristatea de Stat din New Mexico, în colaborare cu Cotton Incorporated au dezvoltat o variantă de bumbac nemodificat genetic, folosind o variantă de inactivare a gossypol-ului, astfel încât acest produs să poată fi folosit fără probleme, în industria alimentară.   Noutatea vine din Statele Unite   Prezența gossypol-ului, un fenol natural, în semințele de bumbac, a împiedicat până acum folosir [...]

 

Living fresh
meatmilk
indagra
indagra food
testo
infoALIMENT MAGAZIN