Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

După o adevărată furtună la care am asistat pe piața laptelui și a produselor lactate, se pare că industria europeană își revine. Ba, mai mult specialiștii Comisiei Europene opinează că exporturile vor fi foarte apropiate valorilor de dinaintea embargoului impus de Rusia, semn că au început să fie fructivicate piețe alternative. Iată mai jos, estimările C.E., pentru finalul anului 2016, dar și previziuni pentru anul 2017, cuprinse în raportul cu titlul ”Short-Term Outlook for EU dairy markets in 2016 and 2017”.


Prețuri în creștere


Raportul C.E. pornește în evaluarea sa de la constatarea că în prima săptămână a lunii mai, prețurile din UE au început să crească pentru unt (+ 12% în 6 săptămâni), lapte praf integral (WMP, + 11%) și zer praf (+ 15%), și, într-o mai mică măsură, pentru lapte degresat pulbere (SMP, + 5%), cheddar (+ 3%) și Gouda (+ 2%).


Anterior, la o cotație de 27.27 euro/100 kg în luna aprilie, prețul laptelui crud a fost cu 13% sub nivelul anului trecut și cu aproape 30% mai mic decât în mai și aprilie 2014. Estimările notificate Comisiei de către statele membre indicau faptul că reducerile suplimentare ale prețurilor au avut loc în luna mai, în timp ce produsele lactate au început recuperarea. Această întârziere de transmitere a prețurilor urmează o cale similară cu anul 2009, atunci când cele mai puternice scăderi lunare ale prețurilor au avut loc în lunile martie și aprilie, în timp ce prețurile produselor lactate s-au stabilizat deja.


Această medie din UE relevă diferențe semnificative în privința nivelurilor de preț și tendințe, între și în statele membre. În Letonia și Lituania, prețul laptelui este acum sub 20 euro/100 kg. În Spania, Italia și Franța, prețul mediu este de aproximativ 10% sub nivelul anului trecut, în timp ce scăderea prețurilor este de aproximativ 20% în Irlanda, Republica Cehă, Ungaria și Marea Britanie. În plus, acestea sunt medii naționale, iar diferența dintre prețurile primite de agricultori pot fi imense în cazul în care fabricile de produse lactate sunt angajate în producția de brânzeturi premium sau au contracte specifice cu comercianții cu amănuntul, în raport cu prețul laptelui spot.


Nivelul de 24,3 euro/100 kg, în luna iunie, este echivalentul prețului laptelui din UE calculate pe baza prețurilor la unt și lapte praf degresat, care au fost de 2,6 CT,  peste echivalentul prețului de susținere, având în vedere că prețul untului reprezintă 24% mai mult decât prețul de intervenție.


Creștere suplimentară a livrărilor de lapte


Oferta excedentară globală și stocurile private acumulate vor cântări pe piață și pot dura mai multe luni, înainte de a recupera în mod semnificativ. Cu toate acestea, cantitățile de producție au început să scadă în luna iunie, cu un impact pozitiv asupra prețurilor la lapte. În plus, în Noua Zeelandă și Australia, producția de lapte se află sub nivelul anului trecut (respectiv, la -1,6% și -1,2%, până în prezent). Cu toate acestea, în SUA, producția de lapte continuă creșterea constantă, deoarece marjele nu sunt la fel de scăzute ca în Oceania sau UE. De aceea, USDA se așteaptă la o creștere de aprovizionare cu 1,9%, în 2016.


În UE, livrările de lapte ar putea crește cu mai mult de 1% în 2016 (peste 2 milioane de tone). Acest lucru este valabil în special datorită unei creșteri puternice în primele patru luni ale anului (+ 5,5%), urmată de o încetinire, fapt care va conduce în a doua jumătate a anului la o colectare mai redusă, față de anul trecut.


Reducerile de preț de la începutul anului, împreună cu o creștere a prețurilor la furaje, i-au determinat pe mulți fermieri să-și păstreze vacile, sperând la venituri care să le dea posibilitatea să-și plătească împrumuturile bancare de susținere a activității. Însă, unii fermieri au început sacrificarea efectivelor. Conform statisticilor disponibile, sacrificările de vaci sunt în creștere semnificativă în principalele țări producătoare de lapte: Spania, Danemarca, Polonia, Marea Britanie, Republica Cehă, Țările de Jos, Belgia și Germania. Acest indicator este doar parțial, deoarece nu face distincția între carnea de vită și vacile de lapte, în timp ce junincile gata de lactație ar putea fi numeroase.


Mai mult, efectul asupra ofertei ar putea fi atenuat de creșterea productivității: în Polonia, colectarea laptelui a crescut cu 8%, până în aprilie, în ciuda unei creșteri puternice a numărului de vaci sacrificate (+ 11%). Există și alți factori care joacă un rol, de exemplu, în Franța, unde operatorii aplică mijloace diverse de gestionare a ofertei, cum ar fi sistemele A/B/preț C3, penalități pentru cazul în care livrările depășesc volumele contractate, stimulente pentru a reduce livrările de lapte etc.


Vremea este un alt jucător important


Dupa un început destul de rece, temperaturile în luna mai au fost mai mari decât în mod obișnuit. Prin urmare, perspectivele pentru luna iunie au depins în principal de temperatură, deoarece umiditatea solului a fost ridicată, sprijinind producția de biomasă. Dincolo de efectele de preț, această întârziere în creștere de iarbă a afectat colectarea laptelui în Marea Britanie și Irlanda, cu 4% sub nivelul anului trecut. În Polonia, condițiile de pășune au mai afectate de secetă. Datele disponibile arată o scădere de colectare a laptelui, comparativ cu anul trecut, în Franța, Marea Britanie, Spania, Portugalia, Slovacia, Danemarca și Irlanda. În alte state membre, Țările de Jos, Polonia și Italia, creșterea față de anul trecut încetinește, dar rămâne puternică. În Țările de Jos, agricultorii încearcă să mărească producția, având în vedere faptul că de la 1 ianuarie 2017 acestea vor trebui să se conformeze legislației privind restricționarea fosfaților. În Ungaria, Luxemburg și Estonia, colectarea laptelui continuă în mod constant pe creștere, față de anul trecut.


Producția de lactate va crește


Pe piața produselor lactate proaspete (inclusiv lapte UHT), producția s-ar putea stabiliza, la finalul lui 2016, deoarece tendința de scădere a consumului este compensată de exporturi puternice, la un nivel de 30%, peste anul trecut. Evoluții similare sunt de așteptat și în 2017, deși cu o creștere la export, eventual, mai mică, de doar 15%. Această creștere a exporturilor este determinată de cererea din China pentru laptele UHT, ale căror importuri aproape s-au dublat. UE a furnizat aproape 70% din aceste importuri, în primele patru luni ale anului. Pe parcursul acestei perioade, China a absorbit mai mult de 40% din exporturile UE.


În 2016, această pondere a fost consolidată de orientarea consumatorilor către unt și brânză, dieta fiind confirmată în Europa și la nivel global, în special în Statele Unite. Aceasta explică în special creșterea cu 50% a importurilor de unt din SUA, în primele patru luni ale anului și nivelul destul de scăzut al exporturilor. În schimb, exporturile UE au crescut cu 33% față de aceeași perioadă, în special pentru Orientul Mijlociu, SUA, Maroc și Japonia. Prin urmare, prețurile la untul din UE a rămas cu mult peste nivelul prețului de intervenție.


În 2016, producția totală de unt este de așteptat să crească în continuare cu mai mult de 3%. La rândul lor, exporturile de unt ar trebui să crească cu aproape 30%, pentru al doilea an la rând și să ajungă la 230 000 de tone. Importurile în UE ar trebui să rămână foarte scăzute. Pe cap de locuitor, consum ar trebui să-și continue creșterea anuală cu 2%, în timp ce stocurile private ar putea scădea ușor, la sfârșitul anului. În 2017, piața untului este de natură să urmeze tendințe similare, dar într-un ritm mai lent. La finalul lui 2016, este de așteptat ca producția de brânzeturi să crească cu 1,6%, procent determinat de exporturi puternice (+ 9%) și consumul intern susținut (+ 1,2%). Creșterea exporturilor, în special în Japonia, Coreea de Sud și Arabia Saudită este atât de puternică, 9+ 14% până în aprilie), că totalul anului 2016 sunt susceptibile să atincă niveluri apropiate de cele de dinaintea embargoului rusesc. În 2017, o creștere suplimentară a producției de 1,2%, ar putea avea loc, în principal, determinată de utilizarea internă în timp ce creșterea exporturilor ar putea încetini până la 2%.

Alte articole recomandate:

Unilever a redus conținutul de sare din produsele sale și va continua să facă acest lucru până va atinge nivelul recomandat de organisemele internaționale din domeniu. „Obiectivul nostru este să reducem în continuare nivelul de sare pentru a-i ajuta pe consumatorii din România să ajungă la o cantitate maximă de sare de 5g/zi, potrivit recomandărilor organizațiilor internaționale din domeniul nutriției. Ne-am propus să reducem, în medie, cu încă 15 – 20% [...]
O companie din grupul Galli Gallo, controlat de omul de afaceri Cătălin Muntean, a investit două milioane de euro într-o stație de incubare de pui de curcă. Capacitatea stației este de 3,3 milioane de ouă de curcă anual, investitorul propunându-și să producă pui de curcă atât pentru fermele Galli Gallo, cât și pentru colaboratori interni și externi. Potrivit administratorilor grupului de firme, investiția este unică atât în România, cât ș [...]
După ce părinții îi alintau în copilărie, aducându-le acasă delicioasa ciocolată ce se producea la fabrica de lapte praf din Remetea, județul Harghita, un cuplu a dorit să reînvie gustul unic și au fondat în 2000 o fabrică de ciocolată de casă. Astăzi, cifra de afaceri a societății lor ”sare” de 1,5 milioane de euro pe an. ”E ușor de ghicit faptul că numele mărcii produselor vine de la prenumele nostru End – Ibo [...]
Astazi, începând cu ora 19:00 va avea loc lansarea Restaurant La Bordei, în cladirea Cotroceni Business Center (fosta Apaca), București. Evenimentul de lansare al restaurantului La Bordei va prezenta un concept unic, menit sa rearanjeze valoarea client/servicii/tradiție/stil, sintetizând sloganul: 'La Bordei manânci și bei!'.  Lansarea va fi organizata sub forma unui cocktail party și va fi concentrată pe prezentarea d [...]
 Premierul Victor Ponta consideră că marea problemă în sectorul de legume și fructe din România este de a proteja producătorii fiscalizați, în condițiile în care din afara UE vin cantități semnificative de astfel de produse cu evaziune fiscală. În plus, premierul consideră că agricultura tradițională și produsele bio trebuie susținute pentru că pot reprezenta un brand de țară.           'Problema noastră este de [...]
Eliminarea sistemului de cote la zahăr ar putea reprezenta o lovitură puternică pentru o industrie care mobilizează zeci de mii de locuri de muncă la nivelul UE. Săptămâna aceasta, Parlamentul European urmează să analizeze un amendament prin care se solicită crearea unui fond specific de 250 de milioane de euro, pentru anul 2015, cu scopul de a regândi modelul de business din sectorul zahărului. Acest amendament va fi susținut și de către europarlamentarii români din [...]
Revista Biz a lansat in cadrul conferintei BrandRo cea de-a cincea editie consecutiva si prima versiune extinsa a “Top 100 cele mai puternice branduri romanesti”, clasament ce are la baza un studiu realizat de compania de cercetare Unlock Market Research. Pentru al cincilea an consecutiv Borsec se afla pe prima pozitie in topul brandurilor romanesti si este urmat de Dero, Gerovital, Dorna, Arctic, Dacia, Elmiplant, Aqua Carpatica, Farmec si Petrom. “Dac [...]
Selgros Cash&Carry este aproape de finalizarea lucrarilor de modernizare a doua dintre magazinele sale din Bucuresti - Baneasa si Berceni. Noul concept de magazin cash&carry a fost implementat deja in unitatea din Iasi a retelei, in urma cu un an, prin investitii de 4 milioane de euro.Scopul remodelarii este optimizarea sortimentatiei din magazine, aranjarea articolelor in functie de traseele de deplasare standard ale clientilor si usurinta orientarii in interiorul magazinului. [...]

 

Meat Milk TV
infoALIMENT MAGAZIN
Ultimele anunturi