Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

AMRCR preconizează un impact sumbru pe piața de retail în cazul în care Legea 321 va intra în vigoare, principalele efecte fiind creșterea prețurilor, dispariția a sute de mii de producători, dar și închideri de supermarketuri și hypermarketuri.


”Marea noastră problemă este legată de filosofia acestei legislații care începe să fie din ce în ce mai punitivă și care pune într-o relație antagonică producătorii și retailerii. Scopul principal urmărit de această modificare legislativă este afectarea, chiar subminarea activității marilor lanțuri comerciale, printr-un mix de măsuri care vizează modelul de business, modelul prin care aceste lanțuri comerciale își duc activitatea, fapt care ar putea conduce în final la crearea unui mediu extrem de ostil în care acestea operează și la decizia de închidere a unor magazine”, a declarat George Bădescu, Director Executiv AMRCR în cadrul unei conferințe de presă.


Reacția AMRCR vine ca urmare a modificărilor prevăzute de Legea 321, principalele îngrijorări ale marilor lanțuri de retail fiind:


-Anularea taxelor de raft


-Termen de plată mai scurt pentru produsele proaspete


-Obligativitatea comercializării în proporție de 51% a produselor românești prin aplicarea lanțului scurt de aprovizionare.


”Amendamentele respective schimbă Legea 321 în proporție de aproximativ 90%. Un prim aspect este legat de prevederile prin care se interzic taxele și serviciile la raft pentru toți comercianții. O astfel de prevedere limitează practic capacitatea de exercițiu. Aceste taxe de raft, denumite în limbaj comunitar ”redevențe de acces” sunt permise de legislația comunitară și facilitează intrarea pe piață a unui producător, dar și fidelizarea clienților”, a precizat executivul.


”Vorbim în primul rând despre o taxă care îi asigură producătorului o poziționare privilegiată la raft. Valoarea acestei taxe la raft, potrivit unui raport al Consiliului Concurenței publicat în 2009, este undeva între 10 și 15% din cifra de afaceri a retailerului. Însă procentul serviciului de taxă la raft diferă de la rețea la rețea”, a completat Adrian Manolache, avocat AMRCR


Totodată, reprezentanții marilor magazine au atras atenția și asupra efectelor pe care le va avea eliminarea taxei la raft, cele mai importante dintre acestea fiind creșterile de preț, dar și problemele la nivel de aprovizionare care vor apărea în condițiile în care producătorii vor fi nevoiți să livreze către fiecare punct de vânzare, și nu către platformele logistice așa cum se întâmplă acum (ceea ce reprezintă un beneficiu al taxei de raft).


De asemenea, reprezentanții AMRCR au adus în discuție și termenele de plată foarte restrictive pentru produsele proaspete, impuse de noul proiect de lege. ”Vorbim despre un termen de plată de șapte zile calendaristice pentru produsele proaspete, ceea ce este un termen drastic, am putea spune chiar ”draconic”. Această prevedere va necesita atât din partea retailerului, cât și din partea producătorului un sistem IT foarte performant pentru ca procesarea facturilor să se încadreze în acest termen”, a mai precizat Bădescu, citat de Progresiv.


Astfel, potrivit reprezentanților AMRCR, marele risc al intrării în vigoare al acestui amendament este dispariția multor producători români. ”Din totalul furnizorilor români, doar 20 dintre aceștia își pot permite în acest moment investițiile necesare în sistemele informatice. Ce se va întâmpla cu restul?” , a declarat Florin Căpățână.


Un alt punct de interes pe agenda AMRCR este legat de introducerea obligativității cotei de 51% produse locale la raft, principala problemă fiind incapacitatea producătorilor locali de a susține cererea.”51% din ce? De unde se pot aproviziona toate lanțurile de magazine ca să aibă 51% la raft carne din România? Este imposibil”, a precizat Florin Căpățână, Vicepreședinte AMRCR.


De altfel, Antonio Radu, Vicepreședinte al AMRCR și reprezentant al retailerului german Lidl a atras și el atenția  asupra efectelor pe care le va avea în piața de retail alocarea a minimum 50% din suprafața totală de vânzare produselor românești. ”Consider că aceste prevederi sunt mai degrabă o formă de întoarcere a comerțului la forma nefiscalizată, acestor prevederi fiind supuși doar retailerii cu afaceri de peste 2 milioane de lei. Nu înțeleg, retailul modern deține o cotă de 60% din total retail, dacă produsele despre care vorbesc asociațiile de producători există, sunt bune și la prețuri competitive, de ce nu se vând în magazinele independente?”, a precizat Radu.


”În opinia noastră această prevedere nu este un sprijin real pentru producătorii români, pentru că din modul în care este formulată, lanț scurt de aprovizionare nu înseamnă neapărat produse românești. Producătorii români nu au niciun fel de garanție că nu vor fi expuși concurenței producătorilor din țările vecine. Fiecare dintre aceste prevederi principale ale Legii 321 menită să susțină produsele locale și producătorii locali se vor întoarce, până la urmă împotriva celor care trebuie protejați: consumatorii români și producătorii români”, a adăugat George Bădescu.


De altfel, reprezentanul Lidl a precizat fapul că AMRCR va lua poziție, legea putând fi atacată atât la Consiliul Concurenței, cât și la Comisia Europeană. 


Prin excepție, în lunile de iarnă, decembrie-februarie legumele și fructele din import pot reprezenta maximum 70% din ofertă, pe fiecare categorie, a comercianților menționați".

Alte articole recomandate:

Consumul dă semne de oboseală după ce în luna august cifra de afaceri în comerțul cu amănuntul a crescut cu 3,7% comparativ cu perioada similară din 2013, un avans de două ori mai mic decât în iulie și de aproape trei ori mai mic comparativ cu iunie. Cifra de afaceri în consumul cu amănuntul, cel mai important indicator pentru consum, a început să crească în septembrie anul trecut și timp de un an a avansat fără sincope, potrivit datelor de la [...]
Ouăle de prepeliță au devenit în ultimii ani o importană sursă de venit pentru mulți crescători de păsări din România. Unul dintre persoanele care au văzut ca o afacere creșterea prepelițelor a fost Lucian Stancu, un antreprenor din județul Vâlcea. Acesta a investit 500.000 de euro în noua hală, pe care a anexat-o complexului de creștere a prepelițelor din comuna Băbeni, satul Pădurețu, localizat în județul Vâlcea.Potrivit publicaț [...]
Auchan Franța a anunțat un plan de investiții în valoare de un miliard de euro ce vizează rețeaua de hypermarketuri. Mare parte dintre fonduri vor fi destinate renovării magazinelor existe, un proces ce se va încheia la finalul lui 2017, potrivit retailanalysis.igd.com, care mai subliniază că noua cifră înaintată pentru investiții este cu peste 50% mai mare decât estimările anterioare.   Anunțul a fost făcut presei chiar de căt [...]
Afacerile lanțului de hipermarketuri cu prețuri mici, Kaufland, cu 103 magazine în România, au crescut cu 10% în S1. Mai mult decât atât, Kaufland se afla după va­loarea portofoliului imo­bi­liar de la finalul anului tre­cut, pe poziția a doua în piață, la egalitate cu Immofinanz (care deține printre altele par­cul de afaceri Iride din Pipera), cu ac­tive de circa 960 mil. euro, potrivit da­telor ZF.   Ei [...]
(Comunicat) 2014 este anul în care METRO Cash & Carry aniversează 50 de ani de la înființare, fiind un an de excepție, plin de evenimente și promoții organizate pentru clienți, parteneri și angajați, de către jucătorul numărul 1 în lume din domeniul cash & carry. Numeroasele și diversele activități care marchează cea de-a 50-a aniversare au un punct comun: celebrează afacerile independente. „Pentru noi, 50 de ani [...]
Bucureștenii comandă cel mai mult și mai des de mâncare acasă și la birou, cheltuind în medie 50 lei pe o comandă zilnică, în timp ce clujenii, timișorenii și ieșenii care comandă mâncare online cheltuie aproximativ 40 lei per comandă, potrivit foodpanda România, platforma de comenzi de mâncare susținută de Rocket Internet, cel mai mare incubator de business-uri online din lume. La nivelul celor mai scumpe comenzi foodpanda tot Bucureștiul este lider, ce [...]
Ministrul Agriculturii, Daniel Constantin, a declarat că de patru-cinci zile este concurență în piață, fiind afișate la raft două prețuri, cel vechi și cel cu TVA scăzut de luni la 9%, fiind simțită o creștere în vânzări, context în care au de câștigat consumatorii, dar și segmentul de agricultură. Ministrul Agriculturii, Daniel Constantin, a declarat că de patru-cinci zile este concurență în piață, fiind afișate la raft două prețuri, cel vechi și cel cu TVA [...]
După lansarea Cora Drive la finalul lui 2013, rețeaua de hypermarketuri Cora vrea să demareze și livrările la domiciliu în acest an. Într-o primă fază, acestea vor acoperi doar Bucureștiul. Anunțul a fost făcut de către Radu Tudor, Project Manager Cora Drive, în cadrul workshop-ului pe e-commerce integrat în programul conferinței Progresiv Trade Round Table. În prezent, rețeaua de magazine deține două platforme de vânzări [...]

 

Meat Milk TV
testo
testo
infoALIMENT MAGAZIN