Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

AMRCR preconizează un impact sumbru pe piața de retail în cazul în care Legea 321 va intra în vigoare, principalele efecte fiind creșterea prețurilor, dispariția a sute de mii de producători, dar și închideri de supermarketuri și hypermarketuri.


”Marea noastră problemă este legată de filosofia acestei legislații care începe să fie din ce în ce mai punitivă și care pune într-o relație antagonică producătorii și retailerii. Scopul principal urmărit de această modificare legislativă este afectarea, chiar subminarea activității marilor lanțuri comerciale, printr-un mix de măsuri care vizează modelul de business, modelul prin care aceste lanțuri comerciale își duc activitatea, fapt care ar putea conduce în final la crearea unui mediu extrem de ostil în care acestea operează și la decizia de închidere a unor magazine”, a declarat George Bădescu, Director Executiv AMRCR în cadrul unei conferințe de presă.


Reacția AMRCR vine ca urmare a modificărilor prevăzute de Legea 321, principalele îngrijorări ale marilor lanțuri de retail fiind:


-Anularea taxelor de raft


-Termen de plată mai scurt pentru produsele proaspete


-Obligativitatea comercializării în proporție de 51% a produselor românești prin aplicarea lanțului scurt de aprovizionare.


”Amendamentele respective schimbă Legea 321 în proporție de aproximativ 90%. Un prim aspect este legat de prevederile prin care se interzic taxele și serviciile la raft pentru toți comercianții. O astfel de prevedere limitează practic capacitatea de exercițiu. Aceste taxe de raft, denumite în limbaj comunitar ”redevențe de acces” sunt permise de legislația comunitară și facilitează intrarea pe piață a unui producător, dar și fidelizarea clienților”, a precizat executivul.


”Vorbim în primul rând despre o taxă care îi asigură producătorului o poziționare privilegiată la raft. Valoarea acestei taxe la raft, potrivit unui raport al Consiliului Concurenței publicat în 2009, este undeva între 10 și 15% din cifra de afaceri a retailerului. Însă procentul serviciului de taxă la raft diferă de la rețea la rețea”, a completat Adrian Manolache, avocat AMRCR


Totodată, reprezentanții marilor magazine au atras atenția și asupra efectelor pe care le va avea eliminarea taxei la raft, cele mai importante dintre acestea fiind creșterile de preț, dar și problemele la nivel de aprovizionare care vor apărea în condițiile în care producătorii vor fi nevoiți să livreze către fiecare punct de vânzare, și nu către platformele logistice așa cum se întâmplă acum (ceea ce reprezintă un beneficiu al taxei de raft).


De asemenea, reprezentanții AMRCR au adus în discuție și termenele de plată foarte restrictive pentru produsele proaspete, impuse de noul proiect de lege. ”Vorbim despre un termen de plată de șapte zile calendaristice pentru produsele proaspete, ceea ce este un termen drastic, am putea spune chiar ”draconic”. Această prevedere va necesita atât din partea retailerului, cât și din partea producătorului un sistem IT foarte performant pentru ca procesarea facturilor să se încadreze în acest termen”, a mai precizat Bădescu, citat de Progresiv.


Astfel, potrivit reprezentanților AMRCR, marele risc al intrării în vigoare al acestui amendament este dispariția multor producători români. ”Din totalul furnizorilor români, doar 20 dintre aceștia își pot permite în acest moment investițiile necesare în sistemele informatice. Ce se va întâmpla cu restul?” , a declarat Florin Căpățână.


Un alt punct de interes pe agenda AMRCR este legat de introducerea obligativității cotei de 51% produse locale la raft, principala problemă fiind incapacitatea producătorilor locali de a susține cererea.”51% din ce? De unde se pot aproviziona toate lanțurile de magazine ca să aibă 51% la raft carne din România? Este imposibil”, a precizat Florin Căpățână, Vicepreședinte AMRCR.


De altfel, Antonio Radu, Vicepreședinte al AMRCR și reprezentant al retailerului german Lidl a atras și el atenția  asupra efectelor pe care le va avea în piața de retail alocarea a minimum 50% din suprafața totală de vânzare produselor românești. ”Consider că aceste prevederi sunt mai degrabă o formă de întoarcere a comerțului la forma nefiscalizată, acestor prevederi fiind supuși doar retailerii cu afaceri de peste 2 milioane de lei. Nu înțeleg, retailul modern deține o cotă de 60% din total retail, dacă produsele despre care vorbesc asociațiile de producători există, sunt bune și la prețuri competitive, de ce nu se vând în magazinele independente?”, a precizat Radu.


”În opinia noastră această prevedere nu este un sprijin real pentru producătorii români, pentru că din modul în care este formulată, lanț scurt de aprovizionare nu înseamnă neapărat produse românești. Producătorii români nu au niciun fel de garanție că nu vor fi expuși concurenței producătorilor din țările vecine. Fiecare dintre aceste prevederi principale ale Legii 321 menită să susțină produsele locale și producătorii locali se vor întoarce, până la urmă împotriva celor care trebuie protejați: consumatorii români și producătorii români”, a adăugat George Bădescu.


De altfel, reprezentanul Lidl a precizat fapul că AMRCR va lua poziție, legea putând fi atacată atât la Consiliul Concurenței, cât și la Comisia Europeană. 


Prin excepție, în lunile de iarnă, decembrie-februarie legumele și fructele din import pot reprezenta maximum 70% din ofertă, pe fiecare categorie, a comercianților menționați".

Alte articole recomandate:

In ultimii patru ani risipa de alimente la nivel local a scazut de la 100 de kilograme pe cap de locuitor pana la 86 de kilograme, arata date ale InfoCons. Mai exact, circa 1,7 milioane de tone de alimente sunt aruncate anual. Datele plaseaza Romania, una dintre cele mai sarace tari din UE – cu peste 40% din locuitori in pragul saraciei – pe un “onorabil” loc 10 dintr-un total de 27 de tari analizate anul trecut de catre Eurostat. Astfel, romanii arunca aproximativ 35% [...]
Brandul de bere Beck’s, detinut de Bergenbier SA, deruleaza intre 11 august - 30 septembrie 2014 o campanie nationala cu premii constand in patru autoturisme BMW seria 1. Pentru a se inscrie in promotia nationala, consumatorii trebuie sa introduca codul aflat sub capacele sticlelor sau sub cheitele dozelor de Beck’s si Beck’s Green Lemon pe www.becks.ro sau il pot trimite prin SMS la 1750.  „Prin noua promotie nationala Beck’s ne-am dorit sa aducem [...]
Compania Kandia Dulce a devenit Furnizor Oficial al Casei Regale, titlu acordat de către Majestatea Sa Regele Mihai I al României. Colaborarea dintre Kandia Dulce, cel mai mare producător local de ciocolată, și Casa Regală a României a debutat cu momentul în care compania a devenit partener al Casei Majestății Sale Regelui, statut premergător obținerii titlului de Furnizor Oficial. Din 1890 si până în prezent, povestea Kandia Dulce reprezintă mai [...]
Astazi au demarat lucrarile la centrul comercial Veranda de langa piata Obor din Bucuresti ce are ca ancora un hypermarket Carrefour. Aceasta va fi al 11-lea magazin al retelei Carrefour din Capitala si va avea o suprafata de vanzare de 7.500 de metri patrati, potrivit reprezentantilor retailerului, informează Progresiv. Finalizarea intregului proiect este programata in primele patru luni din 2016. Centrul comercial este dezvoltat de compania Prodplast Imobiliare pe terenul unei foste [...]
Românii vor cumpăra de la jumătatea lunii ianuarie a anului viitor doar pâine și alte produse de panificație, precum cornurile, chiflele, batoanele sau minibaghetele, fără coloranți, potrivit unui ordin al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) publicat recent în Monitorul Oficial. Singura excepție de la această regulă se va face în cazul pâinii din malț, în producerea căreia se va accepta în continuare utilizarea colorantului [...]
European Food și European Drinks, unele dintre cele mai mari companii din grupul alimentar creat de frații Ioan și Viorel Micula, au ajuns anul trecut la afaceri cumulate de 660 mil. lei (150 mil. euro), în scădere cu 10% față de 2011, ara­tă o analiză a ZF pe baza datelor de la Ministerul de Finanțe. (Pe 2012 companiile nu și-au pus datele). „Creșterea afacerilor nu depinde de noi, ci dacă se aplică sau nu în România legile. Evaziunea fiscală [...]
Maretti deruleaza in perioada 1 octombrie - 15 noiembrie campania promotionala "Pofta de Italia". Campania a fost realizata de catre Brand Support si cuprinde spot TV, comunicare online si in-store, precizeaza un comunicat din partea agentiei, informeaza Iqads. Potrivit comunicatului, conceptul creativ - "Pofta de Italia, Pofta de Maretti" - a plecat de la premiza ca, atunci cand e vorba de un snack, oamenii au anumite asteptari nu doar de gust, ci iau in considerare si ce anum [...]
  Cu două săptămâni înainte de Crăciun, Wall-Street.ro a făcut un tur al celor mai importanți retaileri din piață, alcătuind un coș format din 14 produse alimentare achiziționate în special în perioada sărbătorilor de iarnă. Cele mai mari diferențe de preț între magazine s-au observat la carnea de porc și cafea, în vreme ce apa minerală și băuturile carbogazoase sunt comercializate la prețuri aproap [...]

 

Meat Milk TV
testo
testo
infoALIMENT MAGAZIN