Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

AMRCR preconizează un impact sumbru pe piața de retail în cazul în care Legea 321 va intra în vigoare, principalele efecte fiind creșterea prețurilor, dispariția a sute de mii de producători, dar și închideri de supermarketuri și hypermarketuri.


”Marea noastră problemă este legată de filosofia acestei legislații care începe să fie din ce în ce mai punitivă și care pune într-o relație antagonică producătorii și retailerii. Scopul principal urmărit de această modificare legislativă este afectarea, chiar subminarea activității marilor lanțuri comerciale, printr-un mix de măsuri care vizează modelul de business, modelul prin care aceste lanțuri comerciale își duc activitatea, fapt care ar putea conduce în final la crearea unui mediu extrem de ostil în care acestea operează și la decizia de închidere a unor magazine”, a declarat George Bădescu, Director Executiv AMRCR în cadrul unei conferințe de presă.


Reacția AMRCR vine ca urmare a modificărilor prevăzute de Legea 321, principalele îngrijorări ale marilor lanțuri de retail fiind:


-Anularea taxelor de raft


-Termen de plată mai scurt pentru produsele proaspete


-Obligativitatea comercializării în proporție de 51% a produselor românești prin aplicarea lanțului scurt de aprovizionare.


”Amendamentele respective schimbă Legea 321 în proporție de aproximativ 90%. Un prim aspect este legat de prevederile prin care se interzic taxele și serviciile la raft pentru toți comercianții. O astfel de prevedere limitează practic capacitatea de exercițiu. Aceste taxe de raft, denumite în limbaj comunitar ”redevențe de acces” sunt permise de legislația comunitară și facilitează intrarea pe piață a unui producător, dar și fidelizarea clienților”, a precizat executivul.


”Vorbim în primul rând despre o taxă care îi asigură producătorului o poziționare privilegiată la raft. Valoarea acestei taxe la raft, potrivit unui raport al Consiliului Concurenței publicat în 2009, este undeva între 10 și 15% din cifra de afaceri a retailerului. Însă procentul serviciului de taxă la raft diferă de la rețea la rețea”, a completat Adrian Manolache, avocat AMRCR


Totodată, reprezentanții marilor magazine au atras atenția și asupra efectelor pe care le va avea eliminarea taxei la raft, cele mai importante dintre acestea fiind creșterile de preț, dar și problemele la nivel de aprovizionare care vor apărea în condițiile în care producătorii vor fi nevoiți să livreze către fiecare punct de vânzare, și nu către platformele logistice așa cum se întâmplă acum (ceea ce reprezintă un beneficiu al taxei de raft).


De asemenea, reprezentanții AMRCR au adus în discuție și termenele de plată foarte restrictive pentru produsele proaspete, impuse de noul proiect de lege. ”Vorbim despre un termen de plată de șapte zile calendaristice pentru produsele proaspete, ceea ce este un termen drastic, am putea spune chiar ”draconic”. Această prevedere va necesita atât din partea retailerului, cât și din partea producătorului un sistem IT foarte performant pentru ca procesarea facturilor să se încadreze în acest termen”, a mai precizat Bădescu, citat de Progresiv.


Astfel, potrivit reprezentanților AMRCR, marele risc al intrării în vigoare al acestui amendament este dispariția multor producători români. ”Din totalul furnizorilor români, doar 20 dintre aceștia își pot permite în acest moment investițiile necesare în sistemele informatice. Ce se va întâmpla cu restul?” , a declarat Florin Căpățână.


Un alt punct de interes pe agenda AMRCR este legat de introducerea obligativității cotei de 51% produse locale la raft, principala problemă fiind incapacitatea producătorilor locali de a susține cererea.”51% din ce? De unde se pot aproviziona toate lanțurile de magazine ca să aibă 51% la raft carne din România? Este imposibil”, a precizat Florin Căpățână, Vicepreședinte AMRCR.


De altfel, Antonio Radu, Vicepreședinte al AMRCR și reprezentant al retailerului german Lidl a atras și el atenția  asupra efectelor pe care le va avea în piața de retail alocarea a minimum 50% din suprafața totală de vânzare produselor românești. ”Consider că aceste prevederi sunt mai degrabă o formă de întoarcere a comerțului la forma nefiscalizată, acestor prevederi fiind supuși doar retailerii cu afaceri de peste 2 milioane de lei. Nu înțeleg, retailul modern deține o cotă de 60% din total retail, dacă produsele despre care vorbesc asociațiile de producători există, sunt bune și la prețuri competitive, de ce nu se vând în magazinele independente?”, a precizat Radu.


”În opinia noastră această prevedere nu este un sprijin real pentru producătorii români, pentru că din modul în care este formulată, lanț scurt de aprovizionare nu înseamnă neapărat produse românești. Producătorii români nu au niciun fel de garanție că nu vor fi expuși concurenței producătorilor din țările vecine. Fiecare dintre aceste prevederi principale ale Legii 321 menită să susțină produsele locale și producătorii locali se vor întoarce, până la urmă împotriva celor care trebuie protejați: consumatorii români și producătorii români”, a adăugat George Bădescu.


De altfel, reprezentanul Lidl a precizat fapul că AMRCR va lua poziție, legea putând fi atacată atât la Consiliul Concurenței, cât și la Comisia Europeană. 


Prin excepție, în lunile de iarnă, decembrie-februarie legumele și fructele din import pot reprezenta maximum 70% din ofertă, pe fiecare categorie, a comercianților menționați".

Alte articole recomandate:

Carrefour România a introdus din această lună și plata în numerar, ramburs, la livrarea produselor comandate pe magazinul online, deși în urmă cu aproximativ un an, la lansarea platformei, arăta că plata se va efectua exclusiv online cu cardul. Potrivit companiei, care citează un studiu realizat de Mednet, peste 60% din persoanele cu vârsta cuprinsă între 18 și 55 de ani declară că cel mai des utilizat serviciu de plată este cel cash (prin ramburs). "Prin noul [...]
Retailerul francez Carrefour va organiza începând de azi, 19 noiembrie, o campanie de reduceri de prețuri ce se va derula până pe 30 noiembrie. Sunt la reduceri mii de produse electrice printre care  televizoare LED ce pot fi achiziționate  începând cu 400 lei, laptopuri de la 670 lei, mașini de spălat cu doar 500 lei, electrocasnice mici și multe altele.  „Și anul acesta, de Black Friday, garantăm o experiență de [...]
(Comunicat) Pentru al patrulea an consecutiv, PROFI a continuat sa creasca, raportand la sfarsitul lui 2013 o cifra de afaceri neta de 1,456 mil. lei, cu 26% mai mult decat in anul precedent. Acest rezultat se datoreaza atat permanentei extinderi a retelei, cati si sporirii volumului de vanzari la magazinele déjà existente. Planificarea atenta a resurselor companiei reprezinta unul dintre elementele cheie care stau la baza acestui succes.   “Si profitul nostru [...]
Profi demareaza in acesta saptamana un program de cursuri gratuite de calificare in meseria de “lucrator in comert”.  Aproximativ 450 de femei aflate in cautarea unui loc de munca urmeaza sa beneficieze de acest proiect care va continua pana in octombrie 2015.“Am initiat programul ca sa oferim o sansa in plus femeilor din intreaga tara si totodata sa pregatim potentiali angajati care sa imbunatateasca nivelul servirii din magazinele noastre din ce in ce mai [...]
European Food și European Drinks, unele dintre cele mai mari companii din grupul alimentar creat de frații Ioan și Viorel Micula, au ajuns anul trecut la afaceri cumulate de 660 mil. lei (150 mil. euro), în scădere cu 10% față de 2011, ara­tă o analiză a ZF pe baza datelor de la Ministerul de Finanțe. (Pe 2012 companiile nu și-au pus datele). „Creșterea afacerilor nu depinde de noi, ci dacă se aplică sau nu în România legile. Evaziunea fiscală [...]
(Comunicat) Al doilea mare lant de magazine din Romania, PROFI, nu este in momentul de fata de vanzare si, cu tot respectul pentru libertatea presei, trebuie sa infirmam informatia inselatoare prezentata astazi de Ziarul Financiar, conform careia s-ar purta discutii in vederea achizitionarii retelei PROFI de catre puternicul grup polonez Biedronka. “Inteleg ca vanzarea PROFI poate fi o tema interesanta pentru presa, dar va asigur in termenii cei mai categorici ca nu se poarta astfel [...]
Neuhaus România, franciza unuia dintre cele mai scumpe branduri de ciocolată din lume, a închis magazinul din Bănea­sa Shopping City, singurul din România, potrivit datelor ZF. Reprezentanții companiei care au adus brandul în România nu au putut fi contactați până la închiderea ediției Ziarului financiar care a publicat stirea.   Magazinul din Băneasa Shopping City a fost primul deschis în România sub acest brand în urmă cu [...]
Grupul german privat Schwarz, controlat de al doilea cel mai bogat om din Germania, care operează lanțurile Kaufland și Lidl, a obținut anul trecut în România afaceri de peste 2,3 mld. euro, în creștere cu circa 300 mil. euro față de 2012. Nemții, care au circa 250 de magazine și peste 15.000 de angajați, au ajuns astfel să controleze 13% din tot comerțul local cu dominanță alimentară și circa un sfert din comerțul modern, potrivit estimărilor ZF pe baza datelor din [...]

 

Meat Milk TV
meatmilk
Debitron Termo
testo
infoALIMENT MAGAZIN