Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

AMRCR preconizează un impact sumbru pe piața de retail în cazul în care Legea 321 va intra în vigoare, principalele efecte fiind creșterea prețurilor, dispariția a sute de mii de producători, dar și închideri de supermarketuri și hypermarketuri.


”Marea noastră problemă este legată de filosofia acestei legislații care începe să fie din ce în ce mai punitivă și care pune într-o relație antagonică producătorii și retailerii. Scopul principal urmărit de această modificare legislativă este afectarea, chiar subminarea activității marilor lanțuri comerciale, printr-un mix de măsuri care vizează modelul de business, modelul prin care aceste lanțuri comerciale își duc activitatea, fapt care ar putea conduce în final la crearea unui mediu extrem de ostil în care acestea operează și la decizia de închidere a unor magazine”, a declarat George Bădescu, Director Executiv AMRCR în cadrul unei conferințe de presă.


Reacția AMRCR vine ca urmare a modificărilor prevăzute de Legea 321, principalele îngrijorări ale marilor lanțuri de retail fiind:


-Anularea taxelor de raft


-Termen de plată mai scurt pentru produsele proaspete


-Obligativitatea comercializării în proporție de 51% a produselor românești prin aplicarea lanțului scurt de aprovizionare.


”Amendamentele respective schimbă Legea 321 în proporție de aproximativ 90%. Un prim aspect este legat de prevederile prin care se interzic taxele și serviciile la raft pentru toți comercianții. O astfel de prevedere limitează practic capacitatea de exercițiu. Aceste taxe de raft, denumite în limbaj comunitar ”redevențe de acces” sunt permise de legislația comunitară și facilitează intrarea pe piață a unui producător, dar și fidelizarea clienților”, a precizat executivul.


”Vorbim în primul rând despre o taxă care îi asigură producătorului o poziționare privilegiată la raft. Valoarea acestei taxe la raft, potrivit unui raport al Consiliului Concurenței publicat în 2009, este undeva între 10 și 15% din cifra de afaceri a retailerului. Însă procentul serviciului de taxă la raft diferă de la rețea la rețea”, a completat Adrian Manolache, avocat AMRCR


Totodată, reprezentanții marilor magazine au atras atenția și asupra efectelor pe care le va avea eliminarea taxei la raft, cele mai importante dintre acestea fiind creșterile de preț, dar și problemele la nivel de aprovizionare care vor apărea în condițiile în care producătorii vor fi nevoiți să livreze către fiecare punct de vânzare, și nu către platformele logistice așa cum se întâmplă acum (ceea ce reprezintă un beneficiu al taxei de raft).


De asemenea, reprezentanții AMRCR au adus în discuție și termenele de plată foarte restrictive pentru produsele proaspete, impuse de noul proiect de lege. ”Vorbim despre un termen de plată de șapte zile calendaristice pentru produsele proaspete, ceea ce este un termen drastic, am putea spune chiar ”draconic”. Această prevedere va necesita atât din partea retailerului, cât și din partea producătorului un sistem IT foarte performant pentru ca procesarea facturilor să se încadreze în acest termen”, a mai precizat Bădescu, citat de Progresiv.


Astfel, potrivit reprezentanților AMRCR, marele risc al intrării în vigoare al acestui amendament este dispariția multor producători români. ”Din totalul furnizorilor români, doar 20 dintre aceștia își pot permite în acest moment investițiile necesare în sistemele informatice. Ce se va întâmpla cu restul?” , a declarat Florin Căpățână.


Un alt punct de interes pe agenda AMRCR este legat de introducerea obligativității cotei de 51% produse locale la raft, principala problemă fiind incapacitatea producătorilor locali de a susține cererea.”51% din ce? De unde se pot aproviziona toate lanțurile de magazine ca să aibă 51% la raft carne din România? Este imposibil”, a precizat Florin Căpățână, Vicepreședinte AMRCR.


De altfel, Antonio Radu, Vicepreședinte al AMRCR și reprezentant al retailerului german Lidl a atras și el atenția  asupra efectelor pe care le va avea în piața de retail alocarea a minimum 50% din suprafața totală de vânzare produselor românești. ”Consider că aceste prevederi sunt mai degrabă o formă de întoarcere a comerțului la forma nefiscalizată, acestor prevederi fiind supuși doar retailerii cu afaceri de peste 2 milioane de lei. Nu înțeleg, retailul modern deține o cotă de 60% din total retail, dacă produsele despre care vorbesc asociațiile de producători există, sunt bune și la prețuri competitive, de ce nu se vând în magazinele independente?”, a precizat Radu.


”În opinia noastră această prevedere nu este un sprijin real pentru producătorii români, pentru că din modul în care este formulată, lanț scurt de aprovizionare nu înseamnă neapărat produse românești. Producătorii români nu au niciun fel de garanție că nu vor fi expuși concurenței producătorilor din țările vecine. Fiecare dintre aceste prevederi principale ale Legii 321 menită să susțină produsele locale și producătorii locali se vor întoarce, până la urmă împotriva celor care trebuie protejați: consumatorii români și producătorii români”, a adăugat George Bădescu.


De altfel, reprezentanul Lidl a precizat fapul că AMRCR va lua poziție, legea putând fi atacată atât la Consiliul Concurenței, cât și la Comisia Europeană. 


Prin excepție, în lunile de iarnă, decembrie-februarie legumele și fructele din import pot reprezenta maximum 70% din ofertă, pe fiecare categorie, a comercianților menționați".

Alte articole recomandate:

Kaufland, Lidl si Carrefour ocupa primele pozitii in topul magazine vizitate de cele mai multe persoane in ultima luna, potrivit studiului Retail Meter realizat de compania Exact Cercetare si Consultanta. Kaufland a fost vizitat de 62% dintre romanii din mediul urban, Lidl de 55% dintre acestia, iar Carrefour de un procent de 37%, informează Magazinul Progresiv. Topul se pastreaza si daca ne raportam la magazinele spre care s-au orientat romanii pentru cumparaturile necesare in gospodarie: [...]
Oficialii lanțului francez de hipermarketuri Auchan, care are pe piața locală circa 10.500 de salariați, afirmă că situația de pe piața muncii este extrem de dificilă, comparabilă cu cea din 2006-2007 când românii plecau în număr mare peste hotare, odată cu aderarea la UE. Pentru retailerul francez concurența nu vine însă doar de pe piețele străine, ci și din România, unde fabricile deschid noi linii de producție și caută salariați. „Piața muncii din [...]
Opt companii din România vor expune la EuroShop Dusseldorf, cea mai importantă expoziție destinată soluțiilor pentru retail. Trei dintre furnizori, Plametco, Plexirom și Pietta Glass Working, au participat la ediția precedentă a târgului. Alte cinci firme - Idezio, Display Solutions, Graphtec Design, Licofrig și Romvitrine – participă în premieră, la eveniment. La ediția precedentă a EuroShop din 2011, au expus doar cinci firme din România. Cu o suprafață netă [...]
Cu o cifră de afaceri de peste 730 milioane de lei, cea mai mare companie autohtonă activă în mod direct în comerț rămâne Unicarm din Satu Mare. Potrivit unei analize publicate în revista Progresiv, aceasta deține o rețea de 92 de unități comerciale, majoritatea în nord-vestul țării, o mare parte din sortimentația magazinelor fiind acoperita din producția proprie (carne, mezeluri, lactate, produse d [...]
La doar o lună după ce Auchan a semnat în Franța o alianță de achiziții cu lanțul de magazine Système U, grupul francez a încheiat joi, 23 octombrie, un acord internațional de achiziții cu grupul METRO, anunta Magazinul Progresiv. Parteneriatul are la bază două acorduri: primul se referă la o cooperare internațională care să permită negocierea în comun a condițiilor și a serviciilor specifice la nivel internațional pentru marii furnizori de produse de consum. C [...]
Kaufland deschide in luna august doua hypermarketuri noi, in Arad si in Capitala – in cartierul Bucurestii Noi. La Arad va fi a doua inaugurare a retelei germane, dupa cea din 2007. In Bucuresti, noua deschidere duce numarul de locatii Kaufland la 7. Aici, retailerul mai are in constructie trei magazine, in zonele Aparatorii Patriei, Tudor Vladimirescu si Brancusi (cartierul Drumul Taberei), toate acestea putand fi inaugurate pana la finalul anului. In plus, in luna octombrie va f [...]
Retailerii moderni au fost activi și în luna mai, fiind deschise 14 magazine noi. În ceea ce privește formatul, în această lună, magazinele de proximitate au câștigat teren. Prima poziție în topul celor mai expansivi retaileri este ocupată pentru a doua lună consecutiv de Profi, care a inaugurat 7 unități comerciale. Pe locul al doilea se situează Mega Image, cu 6 magazine deschise, iar poziția a treia este ocupată de Carrefour Express, cu o unitate [...]
România a înregistrat în luna octombrie 2016 a doua mare creștere a vânzărilor în retail din Uniunea Europeană, de 8,7%, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Creșterea vânzărilor în retail în Uniunea Europeană a fost în octombrie de 3,5% în comparație cu aceeași perioadă a anului 2015 și se datorează creșterii de 4,9%  a vânzărilor pentru produsele nealimentare, de 2,5% pentru [...]

 

Meat Milk TV
meatmilk
Debitron Termo
testo
infoALIMENT MAGAZIN