Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

In ultimii patru ani risipa de alimente la nivel local a scazut de la 100 de kilograme pe cap de locuitor pana la 86 de kilograme, arata date ale InfoCons. Mai exact, circa 1,7 milioane de tone de alimente sunt aruncate anual. Datele plaseaza Romania, una dintre cele mai sarace tari din UE – cu peste 40% din locuitori in pragul saraciei – pe un “onorabil” loc 10 dintr-un total de 27 de tari analizate anul trecut de catre Eurostat. Astfel, romanii arunca aproximativ 35% din alimentele cumparate, iar procentul creste usor in perioada marilor Sarbatori (Paste, Craciun).


 


Principalii responsabili de risipa alimentara sunt gospodariile (42%) si producatorii (39%). Si aici apare intrebarea: ce se intampla cu alimentele in curs de expirare din supermarketuri si hypermarketuri? Ce cantitate de produse arunca anual marii retaileri si ce masuri iau pentru a reduce risipa alimentara? Pentru a doua parte a acestei intrebari raspunsurile nu au intarziat sa apara. In schimb, prima parte ramane sub eticheta “confidential”.


Wall Street prezinta o sinteza a masurilor luate de cei mai importanti retaileri din Romania in vederea reducerii risipei alimentare:


 


Profi


“Cresterea numarului de livrari de la furnizori pentru a asigura prospetimea alimentelor, optimizarea comenzilor in functie de vanzari si reducerea pretului de vanzare la produsele care mai au doar cateva zile pana la finalul termenului de valabilitate. In situatia mentionata, se regasesc preponderant articole din categoriile lactate, semipreparate, legume si fructe”.


Kaufland


“In fiecare magazin Kaufland se poate reactiona cu reduceri de pret, treptat, pana la lichidarea articolelor cu termen critic. Pentru lichidarea articolelor cu termen critic se aplica reduceri gradual, pana la valoarea de 0,01 lei. Marfa redusa este plasata si semnalizata corespunzator pentru clienti. In privinta articolelor aflate in curs de expirare, ne ghidam dupa doua principii fundamentale: la Kaufland, nu vindem articole aflate in ultima zi de valabilitate si reglementarea de baza este <>.


Lidl


“Produsele de origine animala si non-animala din magazinele Lidl Romania sunt expuse pe raft pentru comercializare pana in apropierea termenului de expirare. Atunci cand se apropie termenul limita, din dorinta de a preveni risipa si de a le oferi clientilor nostri un beneficiu, reducem cu 30% pretul pentru astfel de produse. Ulterior, cand se atinge limita maxima a perioadei de valabilitate indicata pe fiecare produs, acestea sunt directionate catre o firma de neutralizare pentru deseuri de origine animala si/sau non-animala, in functie de categoria de produs in care se incadreaza. Exista si cazul produselor care au ambalajul deteriorat sau a caror conditii impuse de producator pe ambalaj nu mai sunt conforme si care devin improprii consumului uman. Si acestea sunt dirijate catre firme de neutralizare”.


Mega Image


“Produsele alimentare a caror data de expirare se apropie de termen sunt vandute, conform legii, la pret redus, sau donate catre organizatii non-guvernamentale. Printre proiectele implementate sunt raftul de produse proaspete, proiect prin care comercializam salate si sucuri proaspete pregatite in magazin dintr-un mix de legume si fructe deja prezente acolo, optimizand astfel cantitatile. In acest moment, proiectul este implementat in peste 180 de magazine Mega Image si ne ajuta sa reducem considerabil cantitatea de legume si fructe inainte de expirare”.


Metro Cash&Carry


“Actiunile interne Metro Cash&Carry Romania privesc optimizarea si eficientizarea permanenta a operatiunilor interne de livrare, comanda, depozitare si vanzare a produselor. De asemenea, compania a implementat si aplica in magazinele sale din Romania o politica speciala de preturi pentru produsele ce urmeaza sa expire. Astfel, produsele din astfel de categorii sunt marcate suplimentar la raft cu etichete care contin noul pret, cu un anumit numar de zile inainte de termenul de expirare, iar in cazul legumelor si fructelor - dupa un anumit numar de zile, definit pentru termenul de prospetime”


Carrefour


“Alimentele, dar si produse nealimentare, care nu mai pot fi comercializate (ex. au ambalajul deteriorat) dar sunt inca in termen de valabilitate si bune pentru consum dar si alimentele care se apropie de termenul de expirare sunt donate unor parteneri cei mai mari fiind Patriarhia Romana (proiectul "Masa Bucuriei") si asociatia "Zambetul ingerilor" (pentru proiectul "Sandwich-ul de la miezul noptii")”. In plus, produsele care se apropie de expirare sunt oferite spre vanzare cu pret redus. Nu in ultimul rand, dezvoltam parteneriate prin care marfurile bune pentru consum dar care nu mai pot fi vandute sa poata fi directionate catre persoanele in situatie de risc (persoane fara domiciliu, persoane sarace). Mai mult, produsele care nu pot fi consumate, deseurile alimentare, sunt reciclate reintrand in circuitul economic prin parteneriatele pe care le avem cu diferite firme sau asociatii care au ca obiect de activitate obtinerea de compost”.


 


Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR) considera ca proiectul pentru diminuarea risipei alimentare obliga toti comerciantii sa “doneze” si sa “sponsorizeze” cu alimente aflate in proprietatea lor si expuse in mod legal la raft unor “entitati” care pot utiliza alimentele respective in scopuri insuficient definite.


Alte prevederi subliniate de Asociatie se refera la amenzile differentiate nejustificat. “Imaginati-va cum ar fi daca un consumator ar citi pe eticheta unui produs ceva de genul <>. Sau <>. Ca sa nu fim amendati l-am donat <> in urma cu cateva ore. Daca astfel de abordari pot fi acceptabile in dezbateri teoretice, in viata reala nu ne putem permite acest lux“, a declarat Florin Capatana, vicepresedinte AMRCR.


El a atrage atentia ca, dincolo de intentiile umanitare sau de mesajul popular, in practica diminuarea risipei alimentare presupune foarte multa organizare si investitii serioase in capacitati de depozitare precum si inserarea unor obligatii contractuale foarte dure pentru producatori.


AMRCR atrage atentia si asupra probabilitatii ridicate ca actuala abordare legislativa sa conduca la aparitia unei potentiale zone gri de business, a traficului cu alimente aflate in apropriere de data de expirare.

Alte articole recomandate:

Unele hipermarketuri aleg să comercializeze produse de origine germană, spaniolă, tucească, chineză sau italiană. De cealaltă parte, patronatele afirmă că cele mai multe legume disponibile, la ora actuală, pe piață provin din depozitele și din șoproanele producătorilor locali. Aceștia atrag, însă, atenția că fructele românești au ajuns la o treime din consum și riscă să dispară din magazine și piețe în următorii 3-5 ani.   Bottom of Form Fructele și legumele [...]
Retailerii independenți continuă să dețină o poziție solidă în orașul Focșani. Cel mai mare retailer din oraș în funcție de numărul de magazine operate, Paco, va deschide la sfârșitul lunii octombrie al șaptelea magazin al rețelei și al cincilea din Focșani, a declarat Feliciu Paraschiv, proprietarul Paco, informează Magazinul Progresiv. Supermarketul va fi amplasat în centrul orașului pe Bulevardul Unirii, nr. 49  și va avea o suprafață de vânzare de [...]
Producatorul de vinuri amb Wine, partea a consortiului austriac amb Holding, a lansat brandul Crepuscul, creat special pentru piata de retail. Noua gama este distribuita in prezent in retelele Mega Image si Metro.Gama Crepuscul cuprinde sortimentele Sauvignon Blanc cu Feteasca Regala, Merlot cu Feteasca Neagra si Gewurtztraminer. “Brandul Crepuscul este creat anume pentru retail, aducand astfel vinurile amb Wine mai aproape de consumatorii nostri. Sub sloganul “Vinuri pentru oameni [...]
Rețeaua de magazine Auchan din România aproape s-a triplat după preluarea Real (de la 11 la 31 de unități). Afacerile grupului francez Auchan au crescut în prima jumătate a acestui an cu 83%, la aproape 1,9 mld. lei (424 mil. euro) după integrarea celor 20 de hipermarketuri Real, potrivit datelor publice. Astfel, businessul retailerului francez a avansat cu 83% în contextul în care numărul de magazine aproape s-a triplat, de la 11 la 31. Până la [...]
Grupul Metro a înregistrat, în anul fiscal care s-a încheiat la 30 septembrie 2015, vânzări de 59,2 miliarde de euro, în scădere cu 1,2% față de anul fiscal precedent. Chiar dacă nu a trecut pe creștere, grupul a reușit să reducă scăderea, care a fost de 4,3% în anul fiscal 2013/2014.   Totodată, vânzările like-for-like (comparabile la același număr de magazine – n.r.) ale grupului au crescut însă cu 1,5%, potrivit [...]
Deputații din Comisia de agricultură au continuat iei dezbaterea privind modificarea legii de comercializare a produselor alimentare, cei mai mulți pronunțându-se pentru găsirea de soluții astfel ca și producătorii români să aibă acces la vânzarea produselor în hipermarketuri. Reprezentantii marilor retele de magazine resping ideea inchiderii acestora in zilele de sambata si duminica arătând că aceasta masura ar însemna distrugerea vânzărilor, în [...]
Retailerul Mega Image, parte a grupului Belgian Delhaize, va deschide saptamana aceasta patru noi magazine in Bucuresti si Constanta. Magazinele din Constanta vor avea o suprafata totala de vanzare de circa 185 mp, in timp ce locatiile din Capitala vor ocupa un spatiu total de vanzare de peste 200 mp. In prezent, Mega Image detine o retea de 350 de magazine pe plan local.   Fondat in 1995, Mega Image este cel mai mare lant de supermarketuri din Romania cu o retea de magazine in [...]
Deja o prezență permanentă, Carrefour a fost singurul mare retailer care a luat pulsul consumatorilor, la recent trecuta ediție a târgului Indagra Food. La fel ca în anii trecuți, Carrefour și-a amenajat standurile punând în prim-plan alimentele românești, furnizorii români. Aflat la stand, domnul Florin Căpățână, Corporate Affiare al companiei, a declarat special pentru infoALIMENT Magazin că, deși Carrefour bifează [...]

 

Meat Milk TV
testo
testo
infoALIMENT MAGAZIN