Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

In ultimii patru ani risipa de alimente la nivel local a scazut de la 100 de kilograme pe cap de locuitor pana la 86 de kilograme, arata date ale InfoCons. Mai exact, circa 1,7 milioane de tone de alimente sunt aruncate anual. Datele plaseaza Romania, una dintre cele mai sarace tari din UE – cu peste 40% din locuitori in pragul saraciei – pe un “onorabil” loc 10 dintr-un total de 27 de tari analizate anul trecut de catre Eurostat. Astfel, romanii arunca aproximativ 35% din alimentele cumparate, iar procentul creste usor in perioada marilor Sarbatori (Paste, Craciun).


 


Principalii responsabili de risipa alimentara sunt gospodariile (42%) si producatorii (39%). Si aici apare intrebarea: ce se intampla cu alimentele in curs de expirare din supermarketuri si hypermarketuri? Ce cantitate de produse arunca anual marii retaileri si ce masuri iau pentru a reduce risipa alimentara? Pentru a doua parte a acestei intrebari raspunsurile nu au intarziat sa apara. In schimb, prima parte ramane sub eticheta “confidential”.


Wall Street prezinta o sinteza a masurilor luate de cei mai importanti retaileri din Romania in vederea reducerii risipei alimentare:


 


Profi


“Cresterea numarului de livrari de la furnizori pentru a asigura prospetimea alimentelor, optimizarea comenzilor in functie de vanzari si reducerea pretului de vanzare la produsele care mai au doar cateva zile pana la finalul termenului de valabilitate. In situatia mentionata, se regasesc preponderant articole din categoriile lactate, semipreparate, legume si fructe”.


Kaufland


“In fiecare magazin Kaufland se poate reactiona cu reduceri de pret, treptat, pana la lichidarea articolelor cu termen critic. Pentru lichidarea articolelor cu termen critic se aplica reduceri gradual, pana la valoarea de 0,01 lei. Marfa redusa este plasata si semnalizata corespunzator pentru clienti. In privinta articolelor aflate in curs de expirare, ne ghidam dupa doua principii fundamentale: la Kaufland, nu vindem articole aflate in ultima zi de valabilitate si reglementarea de baza este <>.


Lidl


“Produsele de origine animala si non-animala din magazinele Lidl Romania sunt expuse pe raft pentru comercializare pana in apropierea termenului de expirare. Atunci cand se apropie termenul limita, din dorinta de a preveni risipa si de a le oferi clientilor nostri un beneficiu, reducem cu 30% pretul pentru astfel de produse. Ulterior, cand se atinge limita maxima a perioadei de valabilitate indicata pe fiecare produs, acestea sunt directionate catre o firma de neutralizare pentru deseuri de origine animala si/sau non-animala, in functie de categoria de produs in care se incadreaza. Exista si cazul produselor care au ambalajul deteriorat sau a caror conditii impuse de producator pe ambalaj nu mai sunt conforme si care devin improprii consumului uman. Si acestea sunt dirijate catre firme de neutralizare”.


Mega Image


“Produsele alimentare a caror data de expirare se apropie de termen sunt vandute, conform legii, la pret redus, sau donate catre organizatii non-guvernamentale. Printre proiectele implementate sunt raftul de produse proaspete, proiect prin care comercializam salate si sucuri proaspete pregatite in magazin dintr-un mix de legume si fructe deja prezente acolo, optimizand astfel cantitatile. In acest moment, proiectul este implementat in peste 180 de magazine Mega Image si ne ajuta sa reducem considerabil cantitatea de legume si fructe inainte de expirare”.


Metro Cash&Carry


“Actiunile interne Metro Cash&Carry Romania privesc optimizarea si eficientizarea permanenta a operatiunilor interne de livrare, comanda, depozitare si vanzare a produselor. De asemenea, compania a implementat si aplica in magazinele sale din Romania o politica speciala de preturi pentru produsele ce urmeaza sa expire. Astfel, produsele din astfel de categorii sunt marcate suplimentar la raft cu etichete care contin noul pret, cu un anumit numar de zile inainte de termenul de expirare, iar in cazul legumelor si fructelor - dupa un anumit numar de zile, definit pentru termenul de prospetime”


Carrefour


“Alimentele, dar si produse nealimentare, care nu mai pot fi comercializate (ex. au ambalajul deteriorat) dar sunt inca in termen de valabilitate si bune pentru consum dar si alimentele care se apropie de termenul de expirare sunt donate unor parteneri cei mai mari fiind Patriarhia Romana (proiectul "Masa Bucuriei") si asociatia "Zambetul ingerilor" (pentru proiectul "Sandwich-ul de la miezul noptii")”. In plus, produsele care se apropie de expirare sunt oferite spre vanzare cu pret redus. Nu in ultimul rand, dezvoltam parteneriate prin care marfurile bune pentru consum dar care nu mai pot fi vandute sa poata fi directionate catre persoanele in situatie de risc (persoane fara domiciliu, persoane sarace). Mai mult, produsele care nu pot fi consumate, deseurile alimentare, sunt reciclate reintrand in circuitul economic prin parteneriatele pe care le avem cu diferite firme sau asociatii care au ca obiect de activitate obtinerea de compost”.


 


Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR) considera ca proiectul pentru diminuarea risipei alimentare obliga toti comerciantii sa “doneze” si sa “sponsorizeze” cu alimente aflate in proprietatea lor si expuse in mod legal la raft unor “entitati” care pot utiliza alimentele respective in scopuri insuficient definite.


Alte prevederi subliniate de Asociatie se refera la amenzile differentiate nejustificat. “Imaginati-va cum ar fi daca un consumator ar citi pe eticheta unui produs ceva de genul <>. Sau <>. Ca sa nu fim amendati l-am donat <> in urma cu cateva ore. Daca astfel de abordari pot fi acceptabile in dezbateri teoretice, in viata reala nu ne putem permite acest lux“, a declarat Florin Capatana, vicepresedinte AMRCR.


El a atrage atentia ca, dincolo de intentiile umanitare sau de mesajul popular, in practica diminuarea risipei alimentare presupune foarte multa organizare si investitii serioase in capacitati de depozitare precum si inserarea unor obligatii contractuale foarte dure pentru producatori.


AMRCR atrage atentia si asupra probabilitatii ridicate ca actuala abordare legislativa sa conduca la aparitia unei potentiale zone gri de business, a traficului cu alimente aflate in apropriere de data de expirare.

Alte articole recomandate:

Afacerile lanțului de hipermarketuri cu prețuri mici, Kaufland, cu 103 magazine în România, au crescut cu 10% în S1. Mai mult decât atât, Kaufland se afla după va­loarea portofoliului imo­bi­liar de la finalul anului tre­cut, pe poziția a doua în piață, la egalitate cu Immofinanz (care deține printre altele par­cul de afaceri Iride din Pipera), cu ac­tive de circa 960 mil. euro, potrivit da­telor ZF.   Ei [...]
Maretti deruleaza in perioada 1 octombrie - 15 noiembrie campania promotionala "Pofta de Italia". Campania a fost realizata de catre Brand Support si cuprinde spot TV, comunicare online si in-store, precizeaza un comunicat din partea agentiei, informeaza Iqads. Potrivit comunicatului, conceptul creativ - "Pofta de Italia, Pofta de Maretti" - a plecat de la premiza ca, atunci cand e vorba de un snack, oamenii au anumite asteptari nu doar de gust, ci iau in considerare si ce anum [...]
Producatorul de carne de pasare Oncos din judetul Cluj, aflat in prezent in insolventa, intentioneaza sa  isi  dezvolte productia si sa majoreze cu 25% numarul de magazine, la 55-60 de unitati comerciale in urmatorii ani. Compania nu exclude insa nici relocarea sau inchiderea anumitor unitati pentru imbunatatirea situatiei financiare.„Nu ne dorim reducerea numarului de magazine, din contra credem ca este posibila si necesara extinderea in zona a retelei comerciale. Dar totul [...]
Pronto, cel mai mare francizat al grupului Carrefour de pe piața locală, a integrat, în luna octombrie, în rețeaua proprie și ultimul magazin operațional al retailerului Tradițional Ecologic, ajungând la 15 unități comerciale. În luna septembrie, Pronto a mai achiziționat 5 magazine ale Tradițional Ecologic, un alt francizat Carrefour.  „Prin această deschidere, Pronto își consolidează statutul de cel mai mare francizat Carrefour din România, [...]
Pe gustate!, reteaua de magazine a producatorului de lactate si mezeluri Lactag, a inregistrat, in primul semestru,  vanzari de 12,6 milioane  de lei, in crestere cu 121% fata de primele sase luni ale anului trecut.Vanzarile retelei Pe gustate!, cu 29 de magazine in Muntenia, Oltenia si Bucuresti, reprezinta 35% din cifra de afaceri a companiei Lactag, de 35,4 milioane de lei. Afacerile companiei au crescut cu 35% in primele sase luni ale acestui an, comparativ cu aceeasi perioad [...]
Vânzările de lapte, la raft, din țara noastră sunt în scădere de la jumătatea lunii februarie, ne-a declarat Dorin Cojocaru, președintele Asociației Patronale a Laptelui din România (APRIL). Potrivit domniei sale, în luna februarie, vânzările de lapte de la noi au scăzut cu 20%, iar în martie – cu 30%, comparativ cu aceleași perioade ale anului trecut. “Nici pentru aprilie nu vom avea date mai optimiste”, a precizat domnia sa. Î [...]
Surprinzator, un supermarket poate avea o oferta de pret mai avantajoasa in cazul unui cos de cumparaturi cu produse alimentare de baza decat un magazin de tip hard discount, potrivit studiului Consumer Basket realizat de compania de monitorizare Hiper Com, si citatd e Wall Street. Cosul de cumparaturi analizat cuprinde 11 alimente de baza: apa minerala 1 l, faina 1 kg, faina de porumb 1 kg, zahar 1 kg, ulei floarea soarelui 1 l, orez 1 kg, lapte 1 l, margarina 1 kg, telemea 1 kg, piept [...]
Potrivit INSSE, in  luna  mai  2017,  cifra  de  afaceri  din  comerțul  cu  ridicata  (cu  excepția  comerțului  cu  autovehicule  și  motociclete),  în  termeni  nominali, față  de  luna  precedentă  a  crescut  ca  serie  brută cu 8,4%  și ca serie ajustat [...]

 

Meat Milk TV
infoALIMENT MAGAZIN
Ultimele anunturi