Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

In ultimii patru ani risipa de alimente la nivel local a scazut de la 100 de kilograme pe cap de locuitor pana la 86 de kilograme, arata date ale InfoCons. Mai exact, circa 1,7 milioane de tone de alimente sunt aruncate anual. Datele plaseaza Romania, una dintre cele mai sarace tari din UE – cu peste 40% din locuitori in pragul saraciei – pe un “onorabil” loc 10 dintr-un total de 27 de tari analizate anul trecut de catre Eurostat. Astfel, romanii arunca aproximativ 35% din alimentele cumparate, iar procentul creste usor in perioada marilor Sarbatori (Paste, Craciun).


 


Principalii responsabili de risipa alimentara sunt gospodariile (42%) si producatorii (39%). Si aici apare intrebarea: ce se intampla cu alimentele in curs de expirare din supermarketuri si hypermarketuri? Ce cantitate de produse arunca anual marii retaileri si ce masuri iau pentru a reduce risipa alimentara? Pentru a doua parte a acestei intrebari raspunsurile nu au intarziat sa apara. In schimb, prima parte ramane sub eticheta “confidential”.


Wall Street prezinta o sinteza a masurilor luate de cei mai importanti retaileri din Romania in vederea reducerii risipei alimentare:


 


Profi


“Cresterea numarului de livrari de la furnizori pentru a asigura prospetimea alimentelor, optimizarea comenzilor in functie de vanzari si reducerea pretului de vanzare la produsele care mai au doar cateva zile pana la finalul termenului de valabilitate. In situatia mentionata, se regasesc preponderant articole din categoriile lactate, semipreparate, legume si fructe”.


Kaufland


“In fiecare magazin Kaufland se poate reactiona cu reduceri de pret, treptat, pana la lichidarea articolelor cu termen critic. Pentru lichidarea articolelor cu termen critic se aplica reduceri gradual, pana la valoarea de 0,01 lei. Marfa redusa este plasata si semnalizata corespunzator pentru clienti. In privinta articolelor aflate in curs de expirare, ne ghidam dupa doua principii fundamentale: la Kaufland, nu vindem articole aflate in ultima zi de valabilitate si reglementarea de baza este <>.


Lidl


“Produsele de origine animala si non-animala din magazinele Lidl Romania sunt expuse pe raft pentru comercializare pana in apropierea termenului de expirare. Atunci cand se apropie termenul limita, din dorinta de a preveni risipa si de a le oferi clientilor nostri un beneficiu, reducem cu 30% pretul pentru astfel de produse. Ulterior, cand se atinge limita maxima a perioadei de valabilitate indicata pe fiecare produs, acestea sunt directionate catre o firma de neutralizare pentru deseuri de origine animala si/sau non-animala, in functie de categoria de produs in care se incadreaza. Exista si cazul produselor care au ambalajul deteriorat sau a caror conditii impuse de producator pe ambalaj nu mai sunt conforme si care devin improprii consumului uman. Si acestea sunt dirijate catre firme de neutralizare”.


Mega Image


“Produsele alimentare a caror data de expirare se apropie de termen sunt vandute, conform legii, la pret redus, sau donate catre organizatii non-guvernamentale. Printre proiectele implementate sunt raftul de produse proaspete, proiect prin care comercializam salate si sucuri proaspete pregatite in magazin dintr-un mix de legume si fructe deja prezente acolo, optimizand astfel cantitatile. In acest moment, proiectul este implementat in peste 180 de magazine Mega Image si ne ajuta sa reducem considerabil cantitatea de legume si fructe inainte de expirare”.


Metro Cash&Carry


“Actiunile interne Metro Cash&Carry Romania privesc optimizarea si eficientizarea permanenta a operatiunilor interne de livrare, comanda, depozitare si vanzare a produselor. De asemenea, compania a implementat si aplica in magazinele sale din Romania o politica speciala de preturi pentru produsele ce urmeaza sa expire. Astfel, produsele din astfel de categorii sunt marcate suplimentar la raft cu etichete care contin noul pret, cu un anumit numar de zile inainte de termenul de expirare, iar in cazul legumelor si fructelor - dupa un anumit numar de zile, definit pentru termenul de prospetime”


Carrefour


“Alimentele, dar si produse nealimentare, care nu mai pot fi comercializate (ex. au ambalajul deteriorat) dar sunt inca in termen de valabilitate si bune pentru consum dar si alimentele care se apropie de termenul de expirare sunt donate unor parteneri cei mai mari fiind Patriarhia Romana (proiectul "Masa Bucuriei") si asociatia "Zambetul ingerilor" (pentru proiectul "Sandwich-ul de la miezul noptii")”. In plus, produsele care se apropie de expirare sunt oferite spre vanzare cu pret redus. Nu in ultimul rand, dezvoltam parteneriate prin care marfurile bune pentru consum dar care nu mai pot fi vandute sa poata fi directionate catre persoanele in situatie de risc (persoane fara domiciliu, persoane sarace). Mai mult, produsele care nu pot fi consumate, deseurile alimentare, sunt reciclate reintrand in circuitul economic prin parteneriatele pe care le avem cu diferite firme sau asociatii care au ca obiect de activitate obtinerea de compost”.


 


Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR) considera ca proiectul pentru diminuarea risipei alimentare obliga toti comerciantii sa “doneze” si sa “sponsorizeze” cu alimente aflate in proprietatea lor si expuse in mod legal la raft unor “entitati” care pot utiliza alimentele respective in scopuri insuficient definite.


Alte prevederi subliniate de Asociatie se refera la amenzile differentiate nejustificat. “Imaginati-va cum ar fi daca un consumator ar citi pe eticheta unui produs ceva de genul <>. Sau <>. Ca sa nu fim amendati l-am donat <> in urma cu cateva ore. Daca astfel de abordari pot fi acceptabile in dezbateri teoretice, in viata reala nu ne putem permite acest lux“, a declarat Florin Capatana, vicepresedinte AMRCR.


El a atrage atentia ca, dincolo de intentiile umanitare sau de mesajul popular, in practica diminuarea risipei alimentare presupune foarte multa organizare si investitii serioase in capacitati de depozitare precum si inserarea unor obligatii contractuale foarte dure pentru producatori.


AMRCR atrage atentia si asupra probabilitatii ridicate ca actuala abordare legislativa sa conduca la aparitia unei potentiale zone gri de business, a traficului cu alimente aflate in apropriere de data de expirare.

Alte articole recomandate:

Surprinzator, un supermarket poate avea o oferta de pret mai avantajoasa in cazul unui cos de cumparaturi cu produse alimentare de baza decat un magazin de tip hard discount, potrivit studiului Consumer Basket realizat de compania de monitorizare Hiper Com, si citatd e Wall Street. Cosul de cumparaturi analizat cuprinde 11 alimente de baza: apa minerala 1 l, faina 1 kg, faina de porumb 1 kg, zahar 1 kg, ulei floarea soarelui 1 l, orez 1 kg, lapte 1 l, margarina 1 kg, telemea 1 kg, piept [...]
Magister Software pune la dispozitia comerciantilor din Romania, utilizatori ai solutiei software pentru retail SmartCash RMS, dezvoltate de companie, un sistem de suport tehnic actualizat. Noua platforma aduce multiple avantaje utilizatorilor cu abonament lunar de intretinere a solutiei SmartCash si consolideaza relatia de transparenta dintre companie si clienti. Sistemul permite monitorizarea in timp real a echipamentelor aflate in service conform abonamentului de intretinere. Astfel, in [...]
Grupul german Kaufland, liderul pieței locale de comerț, cu afaceri de aproape 1,65 mld. euro la o rețea de 89 de hipermarketuri, și-a setat ca țintă pentru România atingerea pragului de 2 mld. euro afaceri până la finalul anului financiar 2017-2018. Lanțul de hipermarketuri a „cucerit“ prima poziție în topul celor mai mari jucători din comerțul local în 2011 când a depășit Metro Cash&Carry după 15 ani de supremație. Kaufland, condus la nivel local [...]
Acum, la final de an, Kaufland a devenit cel mai important angajator al Romaniei, consolidandu-si atat pozitia, cat si imaginea, in peisajul general economic al Romaniei.  Astfel, retailerul alimentar Kaufland a depășit pentru prima dată efectivul de personal al OMV Petrom, devenind compania privată cu cel mai mare număr de salariați din România. La finalul lunii septembrie a acestui an Kaufland a înregistrat un număr de 20.386 de salariați activi, în timp [...]
Metro Cash & Carry Romania continua si anul aceasta programul  de sustinere a producatorilor locali „De-ale noastre”, prin extinderea sortimentatiei de produse cu aproximativ 30%.  Anul acesta retailerul adauga produse noi in sortimentul “De-ale noastre”, programul ajungand la o oferta de 45 de legume si fructe produse local. Printre noile articole se numara fructele de padure, ciupercile si broccoli. “Continuam sa investim in "De-ale noastre", un [...]
Reteaua Jam din judetul Arges a deschis, la inceputul lunii iulie, un magazin in Pitesti, al doilea din acest oras, in urma unei investitii de 350.000 de euro. Magazinul, situat intr-un spatiu comercial aflat in proprietatea companiei, are o suprafata de vanzare de 315 mp si un spatiu de depozitare de 240 mp. “In prima zi am avut un numar de 1.885 de bonuri fiscale, ceea ce arata interesul clientilor fata de brandul local Jam”, a declarat, revistei Progresiv, Liviu Ionica, [...]
Lanțul de supermarketuri Profi, preluat la finalul anului tre­cut de către fondul de investiții Mid Europa Partners, și-a bugetat pentru acest an 200 de deschideri de magazine, ceea ce ar duce rețeaua la peste 700 de unități. Mai mult, com­pania și-a bugetat și o creștere a cifrei de afaceri cu 35-40%, în linie cu anii anteriori, astfel că businessul retai­le­ru­lui ar urma să depășească pragul de 1 mld. euro cifră de afaceri. „Pentru acest an targetăm [...]
Bucura-te de sarbatori cu cea mai buna oferta Tuborg "Open for more", se numește campania promoțională demarată recent de producătorul olandeze. În acest sens, membri existenti deja in clubul Tuborg au primit un sms de la Tuborg. In sms exista un cod unic care ii permite membrului sa achizitioneze pana la 6 oferte Tuborg. Codul unic este generat doar pentru un membru, pe numarul de mobil respectiv, informeaza IAA.ro. Consumatorii care doresc sa intre in club trebuie sa intre [...]

 

Meat Milk TV
infoALIMENT MAGAZIN