Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

In ultimii patru ani risipa de alimente la nivel local a scazut de la 100 de kilograme pe cap de locuitor pana la 86 de kilograme, arata date ale InfoCons. Mai exact, circa 1,7 milioane de tone de alimente sunt aruncate anual. Datele plaseaza Romania, una dintre cele mai sarace tari din UE – cu peste 40% din locuitori in pragul saraciei – pe un “onorabil” loc 10 dintr-un total de 27 de tari analizate anul trecut de catre Eurostat. Astfel, romanii arunca aproximativ 35% din alimentele cumparate, iar procentul creste usor in perioada marilor Sarbatori (Paste, Craciun).


 


Principalii responsabili de risipa alimentara sunt gospodariile (42%) si producatorii (39%). Si aici apare intrebarea: ce se intampla cu alimentele in curs de expirare din supermarketuri si hypermarketuri? Ce cantitate de produse arunca anual marii retaileri si ce masuri iau pentru a reduce risipa alimentara? Pentru a doua parte a acestei intrebari raspunsurile nu au intarziat sa apara. In schimb, prima parte ramane sub eticheta “confidential”.


Wall Street prezinta o sinteza a masurilor luate de cei mai importanti retaileri din Romania in vederea reducerii risipei alimentare:


 


Profi


“Cresterea numarului de livrari de la furnizori pentru a asigura prospetimea alimentelor, optimizarea comenzilor in functie de vanzari si reducerea pretului de vanzare la produsele care mai au doar cateva zile pana la finalul termenului de valabilitate. In situatia mentionata, se regasesc preponderant articole din categoriile lactate, semipreparate, legume si fructe”.


Kaufland


“In fiecare magazin Kaufland se poate reactiona cu reduceri de pret, treptat, pana la lichidarea articolelor cu termen critic. Pentru lichidarea articolelor cu termen critic se aplica reduceri gradual, pana la valoarea de 0,01 lei. Marfa redusa este plasata si semnalizata corespunzator pentru clienti. In privinta articolelor aflate in curs de expirare, ne ghidam dupa doua principii fundamentale: la Kaufland, nu vindem articole aflate in ultima zi de valabilitate si reglementarea de baza este <>.


Lidl


“Produsele de origine animala si non-animala din magazinele Lidl Romania sunt expuse pe raft pentru comercializare pana in apropierea termenului de expirare. Atunci cand se apropie termenul limita, din dorinta de a preveni risipa si de a le oferi clientilor nostri un beneficiu, reducem cu 30% pretul pentru astfel de produse. Ulterior, cand se atinge limita maxima a perioadei de valabilitate indicata pe fiecare produs, acestea sunt directionate catre o firma de neutralizare pentru deseuri de origine animala si/sau non-animala, in functie de categoria de produs in care se incadreaza. Exista si cazul produselor care au ambalajul deteriorat sau a caror conditii impuse de producator pe ambalaj nu mai sunt conforme si care devin improprii consumului uman. Si acestea sunt dirijate catre firme de neutralizare”.


Mega Image


“Produsele alimentare a caror data de expirare se apropie de termen sunt vandute, conform legii, la pret redus, sau donate catre organizatii non-guvernamentale. Printre proiectele implementate sunt raftul de produse proaspete, proiect prin care comercializam salate si sucuri proaspete pregatite in magazin dintr-un mix de legume si fructe deja prezente acolo, optimizand astfel cantitatile. In acest moment, proiectul este implementat in peste 180 de magazine Mega Image si ne ajuta sa reducem considerabil cantitatea de legume si fructe inainte de expirare”.


Metro Cash&Carry


“Actiunile interne Metro Cash&Carry Romania privesc optimizarea si eficientizarea permanenta a operatiunilor interne de livrare, comanda, depozitare si vanzare a produselor. De asemenea, compania a implementat si aplica in magazinele sale din Romania o politica speciala de preturi pentru produsele ce urmeaza sa expire. Astfel, produsele din astfel de categorii sunt marcate suplimentar la raft cu etichete care contin noul pret, cu un anumit numar de zile inainte de termenul de expirare, iar in cazul legumelor si fructelor - dupa un anumit numar de zile, definit pentru termenul de prospetime”


Carrefour


“Alimentele, dar si produse nealimentare, care nu mai pot fi comercializate (ex. au ambalajul deteriorat) dar sunt inca in termen de valabilitate si bune pentru consum dar si alimentele care se apropie de termenul de expirare sunt donate unor parteneri cei mai mari fiind Patriarhia Romana (proiectul "Masa Bucuriei") si asociatia "Zambetul ingerilor" (pentru proiectul "Sandwich-ul de la miezul noptii")”. In plus, produsele care se apropie de expirare sunt oferite spre vanzare cu pret redus. Nu in ultimul rand, dezvoltam parteneriate prin care marfurile bune pentru consum dar care nu mai pot fi vandute sa poata fi directionate catre persoanele in situatie de risc (persoane fara domiciliu, persoane sarace). Mai mult, produsele care nu pot fi consumate, deseurile alimentare, sunt reciclate reintrand in circuitul economic prin parteneriatele pe care le avem cu diferite firme sau asociatii care au ca obiect de activitate obtinerea de compost”.


 


Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR) considera ca proiectul pentru diminuarea risipei alimentare obliga toti comerciantii sa “doneze” si sa “sponsorizeze” cu alimente aflate in proprietatea lor si expuse in mod legal la raft unor “entitati” care pot utiliza alimentele respective in scopuri insuficient definite.


Alte prevederi subliniate de Asociatie se refera la amenzile differentiate nejustificat. “Imaginati-va cum ar fi daca un consumator ar citi pe eticheta unui produs ceva de genul <>. Sau <>. Ca sa nu fim amendati l-am donat <> in urma cu cateva ore. Daca astfel de abordari pot fi acceptabile in dezbateri teoretice, in viata reala nu ne putem permite acest lux“, a declarat Florin Capatana, vicepresedinte AMRCR.


El a atrage atentia ca, dincolo de intentiile umanitare sau de mesajul popular, in practica diminuarea risipei alimentare presupune foarte multa organizare si investitii serioase in capacitati de depozitare precum si inserarea unor obligatii contractuale foarte dure pentru producatori.


AMRCR atrage atentia si asupra probabilitatii ridicate ca actuala abordare legislativa sa conduca la aparitia unei potentiale zone gri de business, a traficului cu alimente aflate in apropriere de data de expirare.

Alte articole recomandate:

De la începutul lui 2013 până la finalul anului, rețeaua Mega Image s-a extins cu 104 de supermarket-uri – 37 sub brandul Mega Image, 66 sub brandul Shop&Go și un magazin sub brandul AB Cool Food. În total, Mega Image a ajuns la 296 magazine, din care mai mult de 30% au fost deschise anul trecut, informeaza Capital Buticurile postrevoluționare au fost înlocuite treptat de super- și hipermarketuri, care de la jumătatea anilor ’90 încoace au lua [...]
Vanzarile de alimente, bauturi si tutun au crescut in iulie, cu 11,4% ca serie bruta, fata de aceeasi luna a anului trecut, si cu 5% comparativ cu iunie, in timp ce vanzarile de produse nealimentare au inregistrat un avans de 8,7% si, respectiv, 3,5%, astfel ca afacerile din comertul cu amanuntul au inregistrat un plus de 6,3%. Comertul cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule in magazine specializate a scazut, in serie bruta, cu 3% in iulie, raportat la luna similara a anului [...]
(Agerpres) Grupurile Metro, Selgros, Mega Image si Interex au intrat in vizorul Consiliului Concurentei, in urma suspiciunii de intelegeri tip cartel. Comerciantii risca amenzi de minimum 2% din cifra lor de afaceri, respectiv de cel putin 45 de milioane de euro. Presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, a precizat ca investigatia privind suspiciunea de intelegere pe verticala (de tip cartel, am zice noi), care a vizat grupurile Metro, Rewe (Selgros Cash & Carry), Mega Image [...]
Un sistem informatic conceput special pentru retail este supus unui regim de utilizare intensivă care poate duce cu ușurință la un grad mare de uzură și, în cele din urmă, la colaps. Nu doar robustețea componentelor (servere, stații de lucru, echipamente fiscale, scannere, terminale mobile, aplicații software etc) este importantă pentru exploatarea sistemului în condiții optime pentru o perioadă îndelungată, ci și întreținerea [...]
Conform ZF, clădirea fabricii de pâine Bănea­sa a fost pusă ieri la pământ de buldozere și excavatoare pentru a face loc unei clădiri de birouri și unui magazin pe care retailerul german Lidl urmea­ză să le ridice pe un sfert din cele 5 hectare ale fabricii din nordul Capitalei. Tranzacția dintre MP Băneasa, companie care și-a mutat producția de doi ani la Buftea, și retailerul german pune capăt unei istorii de producție de aproape trei decenii în fabri­ca din [...]
(Comunicat) 2014 este anul în care METRO Cash & Carry aniversează 50 de ani de la înființare, fiind un an de excepție, plin de evenimente și promoții organizate pentru clienți, parteneri și angajați, de către jucătorul numărul 1 în lume din domeniul cash & carry. Numeroasele și diversele activități care marchează cea de-a 50-a aniversare au un punct comun: celebrează afacerile independente. „Pentru noi, 50 de ani [...]
Mega Image, cel mai extins jucător din comerțul local cu peste 420 de magazine sub mai multe branduri, a încheiat un parteneriat cu 55 de producători de legume din apropierea Bucureștiului. Inițiativa belgienilor face parte dintr-un program mai amplu lansat de retailerii străini care afirmă că încearcă să lucreze tot mai mult cu fermieri locali. „Un obiectiv al programului «Gusturi românești de la gospodari» a fost acela de a susține comunitățile locale. [...]
Europa se confruntă în prezent cu probleme uriașe: coeziunea Uniunii Europene este pusă sun semnul întrebării; cresc problemele generate de refugiații și terorism; cresc tendințele naționaliste în aproape toate statele membre; cresc teniunile dintre Uniunea Europeană și Turcia. Însă, în ciuda acestor dificultăți, specialiștii de la GfK apreciază că economia Europei a avut până acum o evoluție decentă. Retailul a [...]

 

Meat Milk TV
testo
testo
infoALIMENT MAGAZIN