Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Cine mai controlează piața de legume și fructe românească? Este o întrebare grea, la care anul acesta răspunsul este mult mai complicat de dat decât până acum, întrucât ”vinovații” nu pot fi căutați doar printre importatori, fermieri sau retail. Pe lângă acești principali actori, anul acesta și-au făcut simțită ”vinovăția” încă doi noi adversari: seceta și …inevitabilul embargou rusesc!


 


Seceta, bat-o vina!


Seceta din acest an a determinat ca producțiile de legume și fructe să fie mai mici cu peste 20%, un procent semnificativ, ceea ce va duce, inevitabil, la scumpirea acestor produse, începând din toamnă.


Aurel Tănase, directorul executiv al Organizației Interprofesionale Naționale Prodcom Legume-Fructe din Româniaa recunoscut, într-o conferință de presă: "Reducerea producției de legume și fructe va fi de peste 20% în acest an din cauza secetei și se va manifesta cel puțin la culturile care au prins înfloritul în perioada de maximă temperatură. La ora actuală, piața este suficient de bine aprovizionată din producția internă, este diversă și nu sunt probleme. Luna august a fost traversată cu bine, pentru că populația a fost în vacanță, iar consumul a fost mai mic, însă, în ultima vreme, se simte un interes pentru produsele care fac obiectul conservării pentru iarnă", a declarat  directorul executiv al Prodcom.


În ceea ce privește prețurile legumelor și fructelor, Tănase susține că deja se fac simțite în piețe unele majorări, comparativ cu aceeași perioadă din 2014, mai ales la ceapă și cartofi.


Producătorii cer sprijinul Ministerului Agriculturii!


"Se simte deja o creștere de preț, mai ales la ceapă și la cartofi, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. De exemplu, ceapa se vindea cu 0,9 lei pe kilogram, iar acum a ajuns la 2 — 2,2 lei/kg. Același efect va fi și la cartofi, pentru că producțiile vor fi anul acesta mai mici cu cel puțin 30-40%, în condițiile în care tuberculii nu au crescut. Acum, cartoful în piețe se vinde cu 1,5 lei pe kilogram, chiar a sărit la 2 lei, în timp ce anul trecut prețul din fermă era de 0,5 — 0,6 lei pe kilogram, iar în piețe ajungea până la un leu pe kilogram", a explicat Tănase.


Șeful Prodcom a precizat că a solicitat conducerii Ministerului Agriculturii un ajutor financiar pentru producătorii de legume și fructe care au înregistrat pagube din cauza secetei, însă, deocamdată, se lucrează la centralizarea suprafețelor afectate.


"Ne-am întâlnit cu conducerea Ministerului Agriculturii și am solicitat îndreptarea atenției către acest sector. La legume, excesul de temperatură și diferența mare între zi și noapte au făcut ca o bună parte din flori să avorteze, chiar până la 40%, cu efect asupra scăderii producției, iar la fructe seceta a dus, mai ales în incintele neirigate, la o necreștere a fructului, ceea ce îl face nevandabil comercial, oferta orientându-se mai mult pe partea industrială. Sunt două categorii de producători spre care se îndreaptă atenția autorităților, respectiv micul producător, cu un program de minimis, și fermele mari, cu o estimare a devierilor nefavorabile și o acoperire parțială în 2016. Probabil, în această perioadă, se notifică primăriile în raza cărora sunt suprafețele afectate pentru deplasarea unor comisii și încercarea de centralizare în vederea definirii unei anumite valori", a explicat Aurel Tănase.


Suprafața cultivată cu legume în acest an, aflată în evidența asociației, este de 243.000 de hectare, din care 100.000 de hectare cu cartofi. Circa 65% din total reprezintă suprafețele care fac obiectul autoconsumului, diferența fiind cea care intră pe partea comercială a micului producător sau în piețe, supermarketuri și ca materie primă pentru procesare.


Și procesarea își are problemele ei!


"Pe partea de procesare sunt ceva probleme, mai ales la roșii. Deși am insistat pe un sprijin de 1.400 euro pe tonă, totuși, nu s-au realizat suprafețele la care noi ne așteptam și, la ora actuală, se simte un deficit de 30-40% față de nevoile fabricilor. Avem capacități de procesare în România de peste 300.000 de tone, cantitate materie primă procesată, dar, din păcate, nu sunt acoperite cu materiile prime necesare, deoarece producerea de legume, atât comerciale, cât și industriale, presupune un risc, un efort, o incintă irigată și de foarte multe ori, este și cazul anului acesta, producția este 'lovită' de consum și acest lucru se răsfrânge asupra prețului", a spus șeful Prodcom.


Astfel, legumele din solarii au un preț de cost de 0,9—1 leu pe kilogram, dar producătorii au fost nevoiți să vândă în pierdere, cu doar 0,6 — 0,8 lei/kg, iar acest lucru i-a descurajat.


INS: Legumele și fructele proaspete s-au scumpit cel mai mult


Institutul Național de Statistică a făcut publice, printr-un recent comunicat de presă, ultimele statistici în ceea ce privește evoluția prețurilor la legume și fructe. Din analiza specialiștilor INS rezultă faptul că prețurile de consum înregistrare în luna mai au crescut 0,1% față de luna mai a anului 2015.„Prețurile de consum, măsurate prin indicele prețurilor de consum (IPC), au fost mai mari în medie cu 0,1%, în luna mai comparativ cu luna mai 2015. Determinată pe baza indicelui armonizat al prețurilor de consum (IAPC), creșterea a fost de 0,2%”, se arată comunicarea Institutului Național de Statistică.


Specialiștii de la Institutul Național de Statistică au măsurat evoluția prețurilor, luând în comparație și prețurile înregistrate în anul 2014, în aceași perioadă. “Prețurile de consum în luna mai 2015 comparativ cu luna mai 2014 au fost mai mari cu 0,7%, măsurate prin IPC și cu 0,6%, măsurate prin IAPC. La grupa mărfurilor nealimentare prețurile au rămas relativ stabile”, au spus oficialii de la INS. În luna mai, cel mai însemnate evoluții ale prețurilor au fost înregistrate la fructele proaspete, cu 5,25%, urmate de alte legume și conserve de legume 3,57%, fructe și conserve din fructe 3,27% și legume și conserve de legume 2,08%.


Românii consumă mai multe legume, iar fructele sunt mult mai scumpe!

Frecvența cu care românii achiziționează fructe sau legume fresh este de aproximativ o dată la două săptămâni, pe parcursul unui an, în creștere față de anul anterior, după cum rezultă dintr-o recentă cercetare a GfK România. 
Shopperii plătesc în medie 3,4 lei pe kg pentru fructe și 2,3 lei pe kg pentru legume. Cu toate că prețul pentru fructe pe kilogram este unul mai mare, la nivel de total valoare a categoriei dominante sunt legumele, acestea fiind achiziționate în cantități mai mari și cu o frecvență de cumpărare mai ridicată. 


Comerțul tradițional și, în special, piețele deschise și aprozarele rămân locurile preferate pentru achiziția fructelor și legumelor proaspete.  Cu toate acestea, se observă o predilecție din ce în ce mai mare pentru cumpărarea acestor categorii și din comerțul modern. Dacă în cazul legumelor primează comerțul tradițional (aproape trei sferturi din valoarea totală a categoriei este reprezentată de acest canal), în ceea ce privește fructele, comertul modern acoperă aproximativ jumatate din valoare. Hipermarketul este cel mai important canal din comerțul modern, însă atât pentru fructe, cât și pentru legume, supermarketurile și discounterii au avut cea mai importantă dezvoltare. De altfel, fructele și legumele reprezintă cel mai important segment din coșul de alimente proaspete al românilor, urmate fiind de lactate și de carne.

Alte articole recomandate:

ANPC a finalizat Raportul ”Cornul si Laptele” 2015, in urma controalelor efectuate in prima jumatate a acestui an, se arata intr-un comunicat emis de aceasta institutie.   Potrivit ANPC, in perioada 9 februarie 2015 - 19 iunie 2015 comisarii Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor au verificat modul de aplicare al prevederilor legale privind acordarea de produse lactate si de panificatie pentru copiii prescolari din gradinite de stat cu program normal [...]
Dacă până în 2008, creșterea spectaculoasă a pieței de bunuri de larg consum a asigurat companiilor din domeniu un mediu de dezvoltare extrem de favorabil, după această dată, evoluția în scădere, stagnantă sau în cel mai bun caz expansiunea la ritmuri de creștere de doar 1-2% pentru multe dintre sectoarele acestui segment a constituit începutul ”durerilor de cap” pentru mulți dintre managerii firmelor din domeniu. Cei care [...]
(Comunicat) În cursul lunii mai 2017, Direcțiile județene sanitare veterinare și pentru siguranța alimentelor precum și a municipiului București au desfășurat 8.998 de controale în unitățile din industria agroalimentară care desfășoară activități în domenii precum: fabricarea produselor de morărit, a pâinii, a produselor de patiserie, a băuturilor răcoritoare, a băuturilor alcoolice, dar și a celor de depozitare a produselor alimentare, a  semințelor, [...]
TVA de 9% la pîine este o măsură temporară, ale cărei efecte urmează să fie analizate la un an de la introducere, adică în mai puțin de o lună. Dacă impactul nu este pozitiv, cota riscă să revină la 24%. Ministrul Finanțelor mizează pe înregistrarea mai multor firme în domeniu, astfel încât să scadă evaziunea. Datele de la Registrul Comerțului, obținute de Capital, arată, însă, că numărul companiilor din domeniu este mai mic, acum, decât era [...]
(Comunicat) Ca urmare a unor informații apărute în spațiul public privind prezența substanței „Imazalil” în citrice, pentru corecta informare a consumatorilor, Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor face următoarele precizări: 1. Imazalilul este o substanță utilizată pentru protecția plantelor (pesticid), autorizată în 24 de state membre, inclusiv în România, [...]
Modificările propuse de Programul Politicii Agricole Comune-PAC 2020 referitoare la încurajarea consumului de fructe în școli vizează creșterea bugetului total al programului de la 90 la 150 milioane euro,creșterea ratei de co-finanțare UE de la 50-75% la 75-90% și finanțarea măsurilor educaționale adiacente din fondurile UE, actualmente acestea sunt finanțate exclusiv din fonduri naționale, publice sau private.   În acest sens, Raportul Curții Europene a Auditorilor [...]
Potrivit datelor GfK, românii alocă 41% din cheltuieli pentru alimente și băuturi nealcoolice și 8% pentru tutun și băuturilor alcoolice, astfel că aproape jumătate din bugetul unui român merge pe produse alimentare, băuturi și tutun. Consumul de produse cumpărate și consumate acasă a crescut în primele șase luni cu 2%, cel mai mare avans fiind înregistrat la alimente, de 6%, în timp ce la produsele de îngrijire personală a fost consemnată o scădere cu [...]
Cifra de afaceri în comerțul cu amănuntul – care reflectă cel mai bine evoluția con­sumului privat - a crescut în octombrie față de luna precedentă, pe serie ajustată, cu 0,5%, după o stagnare în septembrie (a scăzut cu 0,2% pe serie brută) și a crescut cu 10% (serie ajustată) față de octombrie 2015. Însă creșterea se temperează lună de lună, pe măsură ce „efectul de bază“ al reducerii taxelor se estompează și, potrivit economiștilor, și al [...]

 

Meat Milk TV
testo
testo
infoALIMENT MAGAZIN