Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Cine mai controlează piața de legume și fructe românească? Este o întrebare grea, la care anul acesta răspunsul este mult mai complicat de dat decât până acum, întrucât ”vinovații” nu pot fi căutați doar printre importatori, fermieri sau retail. Pe lângă acești principali actori, anul acesta și-au făcut simțită ”vinovăția” încă doi noi adversari: seceta și …inevitabilul embargou rusesc!


 


Seceta, bat-o vina!


Seceta din acest an a determinat ca producțiile de legume și fructe să fie mai mici cu peste 20%, un procent semnificativ, ceea ce va duce, inevitabil, la scumpirea acestor produse, începând din toamnă.


Aurel Tănase, directorul executiv al Organizației Interprofesionale Naționale Prodcom Legume-Fructe din Româniaa recunoscut, într-o conferință de presă: "Reducerea producției de legume și fructe va fi de peste 20% în acest an din cauza secetei și se va manifesta cel puțin la culturile care au prins înfloritul în perioada de maximă temperatură. La ora actuală, piața este suficient de bine aprovizionată din producția internă, este diversă și nu sunt probleme. Luna august a fost traversată cu bine, pentru că populația a fost în vacanță, iar consumul a fost mai mic, însă, în ultima vreme, se simte un interes pentru produsele care fac obiectul conservării pentru iarnă", a declarat  directorul executiv al Prodcom.


În ceea ce privește prețurile legumelor și fructelor, Tănase susține că deja se fac simțite în piețe unele majorări, comparativ cu aceeași perioadă din 2014, mai ales la ceapă și cartofi.


Producătorii cer sprijinul Ministerului Agriculturii!


"Se simte deja o creștere de preț, mai ales la ceapă și la cartofi, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. De exemplu, ceapa se vindea cu 0,9 lei pe kilogram, iar acum a ajuns la 2 — 2,2 lei/kg. Același efect va fi și la cartofi, pentru că producțiile vor fi anul acesta mai mici cu cel puțin 30-40%, în condițiile în care tuberculii nu au crescut. Acum, cartoful în piețe se vinde cu 1,5 lei pe kilogram, chiar a sărit la 2 lei, în timp ce anul trecut prețul din fermă era de 0,5 — 0,6 lei pe kilogram, iar în piețe ajungea până la un leu pe kilogram", a explicat Tănase.


Șeful Prodcom a precizat că a solicitat conducerii Ministerului Agriculturii un ajutor financiar pentru producătorii de legume și fructe care au înregistrat pagube din cauza secetei, însă, deocamdată, se lucrează la centralizarea suprafețelor afectate.


"Ne-am întâlnit cu conducerea Ministerului Agriculturii și am solicitat îndreptarea atenției către acest sector. La legume, excesul de temperatură și diferența mare între zi și noapte au făcut ca o bună parte din flori să avorteze, chiar până la 40%, cu efect asupra scăderii producției, iar la fructe seceta a dus, mai ales în incintele neirigate, la o necreștere a fructului, ceea ce îl face nevandabil comercial, oferta orientându-se mai mult pe partea industrială. Sunt două categorii de producători spre care se îndreaptă atenția autorităților, respectiv micul producător, cu un program de minimis, și fermele mari, cu o estimare a devierilor nefavorabile și o acoperire parțială în 2016. Probabil, în această perioadă, se notifică primăriile în raza cărora sunt suprafețele afectate pentru deplasarea unor comisii și încercarea de centralizare în vederea definirii unei anumite valori", a explicat Aurel Tănase.


Suprafața cultivată cu legume în acest an, aflată în evidența asociației, este de 243.000 de hectare, din care 100.000 de hectare cu cartofi. Circa 65% din total reprezintă suprafețele care fac obiectul autoconsumului, diferența fiind cea care intră pe partea comercială a micului producător sau în piețe, supermarketuri și ca materie primă pentru procesare.


Și procesarea își are problemele ei!


"Pe partea de procesare sunt ceva probleme, mai ales la roșii. Deși am insistat pe un sprijin de 1.400 euro pe tonă, totuși, nu s-au realizat suprafețele la care noi ne așteptam și, la ora actuală, se simte un deficit de 30-40% față de nevoile fabricilor. Avem capacități de procesare în România de peste 300.000 de tone, cantitate materie primă procesată, dar, din păcate, nu sunt acoperite cu materiile prime necesare, deoarece producerea de legume, atât comerciale, cât și industriale, presupune un risc, un efort, o incintă irigată și de foarte multe ori, este și cazul anului acesta, producția este 'lovită' de consum și acest lucru se răsfrânge asupra prețului", a spus șeful Prodcom.


Astfel, legumele din solarii au un preț de cost de 0,9—1 leu pe kilogram, dar producătorii au fost nevoiți să vândă în pierdere, cu doar 0,6 — 0,8 lei/kg, iar acest lucru i-a descurajat.


INS: Legumele și fructele proaspete s-au scumpit cel mai mult


Institutul Național de Statistică a făcut publice, printr-un recent comunicat de presă, ultimele statistici în ceea ce privește evoluția prețurilor la legume și fructe. Din analiza specialiștilor INS rezultă faptul că prețurile de consum înregistrare în luna mai au crescut 0,1% față de luna mai a anului 2015.„Prețurile de consum, măsurate prin indicele prețurilor de consum (IPC), au fost mai mari în medie cu 0,1%, în luna mai comparativ cu luna mai 2015. Determinată pe baza indicelui armonizat al prețurilor de consum (IAPC), creșterea a fost de 0,2%”, se arată comunicarea Institutului Național de Statistică.


Specialiștii de la Institutul Național de Statistică au măsurat evoluția prețurilor, luând în comparație și prețurile înregistrate în anul 2014, în aceași perioadă. “Prețurile de consum în luna mai 2015 comparativ cu luna mai 2014 au fost mai mari cu 0,7%, măsurate prin IPC și cu 0,6%, măsurate prin IAPC. La grupa mărfurilor nealimentare prețurile au rămas relativ stabile”, au spus oficialii de la INS. În luna mai, cel mai însemnate evoluții ale prețurilor au fost înregistrate la fructele proaspete, cu 5,25%, urmate de alte legume și conserve de legume 3,57%, fructe și conserve din fructe 3,27% și legume și conserve de legume 2,08%.


Românii consumă mai multe legume, iar fructele sunt mult mai scumpe!

Frecvența cu care românii achiziționează fructe sau legume fresh este de aproximativ o dată la două săptămâni, pe parcursul unui an, în creștere față de anul anterior, după cum rezultă dintr-o recentă cercetare a GfK România. 
Shopperii plătesc în medie 3,4 lei pe kg pentru fructe și 2,3 lei pe kg pentru legume. Cu toate că prețul pentru fructe pe kilogram este unul mai mare, la nivel de total valoare a categoriei dominante sunt legumele, acestea fiind achiziționate în cantități mai mari și cu o frecvență de cumpărare mai ridicată. 


Comerțul tradițional și, în special, piețele deschise și aprozarele rămân locurile preferate pentru achiziția fructelor și legumelor proaspete.  Cu toate acestea, se observă o predilecție din ce în ce mai mare pentru cumpărarea acestor categorii și din comerțul modern. Dacă în cazul legumelor primează comerțul tradițional (aproape trei sferturi din valoarea totală a categoriei este reprezentată de acest canal), în ceea ce privește fructele, comertul modern acoperă aproximativ jumatate din valoare. Hipermarketul este cel mai important canal din comerțul modern, însă atât pentru fructe, cât și pentru legume, supermarketurile și discounterii au avut cea mai importantă dezvoltare. De altfel, fructele și legumele reprezintă cel mai important segment din coșul de alimente proaspete al românilor, urmate fiind de lactate și de carne.

Alte articole recomandate:

Un român consumă în jur de 57 de litri de băuturi carbonatate anual, România fiind în primele trei țări din Europa Centrală și de Est la consumul de sucuri „cu bule”, aproape de Polonia. Călin Clej, director de marketing al diviziei de băuturi a PepsiCo în regiune, spune că reducerea TVA la alimente și băuturi non­alcoolice de la 24% la 9% a adus în piața de băuturi răcoritoare o creștere con­tinuă a consumului, me­dia fiind de 17-18% [...]
Piața apelor îmbuteliate, care a consemnat o scădere în volum în prima parte a anului din cauza vremii nefavorabile și a puterii de cumpărare scăzute, devine din ce în ce mai „aglomerată“ din cauza ambalajelor mari, de cinci litri sau chiar mai mari care atrag de cele mai multe ori românii datorită prețului mai scăzut per litru. „La nivel total – băuturi răcoritoare și apă îmbuteliată - remarcăm în primul trimestru o tendință de [...]
Oul este un aliment care se pretează la o păstrare îndelungată. În stare proaspătă, singurul germene care poate supraviețui în interiorul său este Salmonella, provenit de la pasărea care a produs oul, însă la suprafața cojii numărul microorganismelor poate fi înmiit mai mare. Sunt motive pentru care ouăle trebuie spălate și dezinfectate înainte de a fi depozitate, întrucât pe coaja lor există agenți infecțioși, care se pot transmite prin preparare [...]
Timișoreana și Ciucaș, branduri ale producătorului de bere Ursus Breweries, au ocupat anul trecut primele două poziții în clasamentul celor mai vândute mărci de bere, având fiecare o cotă de piață de 14,1%, arată datele companiei de cercetare de piață Canadean. „Timișoreana și Ciucaș sunt cele mai vândute două beri din România în funcție de volum“, spunea recent Igor Tikhonov, președintele Ursus Breweries, care cita compania AC Nielsen.  [...]
Piața de bunuri de folosință îndelungată din România a înregistrat o creștere ușoară de 6.4% în trimestrul al doilea din 2015, ajungând astfel la valoarea de 449 de milioane de euro. Atât sectorul telecom cât și electrocasnicele mari și electrocasnicele mici au avut o evoluție pozitivă, fiind singurele sectoare ce au contribuit la creșterea pieței. Cea mai surprinzătoare schimbare a venit însă din [...]
Pe data de 20 martie va avea loc un eveniment dedicate tehnologiilor de îmbuteliere lichide, inclusiv procesarea aseptică, ESL și la presiune înaltă (HPP), informează Dairy Reporter. Evenimentul este găzduit de site-urile BeverageDaily și DairyReporter, iar printre speakeri se numără manageri executivi de la GEA Procomac, Refresco Gerber, Coca- Cola Hellenic, precum și un reprezentant renumit din domeniul academic, Aaron Brody și alți doi consultanț [...]
Retras de mai mult timp din viata politica, fostul liberal, Valeriu Stoica, si-a dedicat activitatea, atat meseriei sale de avocat, cât și noii sale pasiuni, viticultura și vinificație, fiind proprietarul unei crame.   Avocatul Valeriu Stoica, care deține împreună cu soția sa Cristiana producătorul de vin Avincis, spune că anul trecut a livrat 12.000 de sticle de vin în China, iar acum crama are comenzi din Suedia și explorează posibilitatea de a exporta [...]
Ministrul finanțelor, Ioana Petrescu, a declarat, miercuri, că numărul de firme active în domeniul panificației a crescut datorită reducerii TVA de la 24% la 9%, fără a preciza cifra. Ulterior, președintele Rompan, Aurel Popescu, a spus că, acum, sunt înregistrate 4.570 de firme la Autoritatea Sanitar-Veterinară, față de 5.000, în urmă cu un an.Premierul Victor Ponta, ministrul Finanțelor, Ioana Petrescu, ministrul Agriculturii, Daniel Constantin și reprezentanții Rompan au [...]

 

Living fresh
Meat Milk TV
meatmilk
Debitron Termo
testo
infoALIMENT MAGAZIN