Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Cine mai controlează piața de legume și fructe românească? Este o întrebare grea, la care anul acesta răspunsul este mult mai complicat de dat decât până acum, întrucât ”vinovații” nu pot fi căutați doar printre importatori, fermieri sau retail. Pe lângă acești principali actori, anul acesta și-au făcut simțită ”vinovăția” încă doi noi adversari: seceta și …inevitabilul embargou rusesc!


 


Seceta, bat-o vina!


Seceta din acest an a determinat ca producțiile de legume și fructe să fie mai mici cu peste 20%, un procent semnificativ, ceea ce va duce, inevitabil, la scumpirea acestor produse, începând din toamnă.


Aurel Tănase, directorul executiv al Organizației Interprofesionale Naționale Prodcom Legume-Fructe din Româniaa recunoscut, într-o conferință de presă: "Reducerea producției de legume și fructe va fi de peste 20% în acest an din cauza secetei și se va manifesta cel puțin la culturile care au prins înfloritul în perioada de maximă temperatură. La ora actuală, piața este suficient de bine aprovizionată din producția internă, este diversă și nu sunt probleme. Luna august a fost traversată cu bine, pentru că populația a fost în vacanță, iar consumul a fost mai mic, însă, în ultima vreme, se simte un interes pentru produsele care fac obiectul conservării pentru iarnă", a declarat  directorul executiv al Prodcom.


În ceea ce privește prețurile legumelor și fructelor, Tănase susține că deja se fac simțite în piețe unele majorări, comparativ cu aceeași perioadă din 2014, mai ales la ceapă și cartofi.


Producătorii cer sprijinul Ministerului Agriculturii!


"Se simte deja o creștere de preț, mai ales la ceapă și la cartofi, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. De exemplu, ceapa se vindea cu 0,9 lei pe kilogram, iar acum a ajuns la 2 — 2,2 lei/kg. Același efect va fi și la cartofi, pentru că producțiile vor fi anul acesta mai mici cu cel puțin 30-40%, în condițiile în care tuberculii nu au crescut. Acum, cartoful în piețe se vinde cu 1,5 lei pe kilogram, chiar a sărit la 2 lei, în timp ce anul trecut prețul din fermă era de 0,5 — 0,6 lei pe kilogram, iar în piețe ajungea până la un leu pe kilogram", a explicat Tănase.


Șeful Prodcom a precizat că a solicitat conducerii Ministerului Agriculturii un ajutor financiar pentru producătorii de legume și fructe care au înregistrat pagube din cauza secetei, însă, deocamdată, se lucrează la centralizarea suprafețelor afectate.


"Ne-am întâlnit cu conducerea Ministerului Agriculturii și am solicitat îndreptarea atenției către acest sector. La legume, excesul de temperatură și diferența mare între zi și noapte au făcut ca o bună parte din flori să avorteze, chiar până la 40%, cu efect asupra scăderii producției, iar la fructe seceta a dus, mai ales în incintele neirigate, la o necreștere a fructului, ceea ce îl face nevandabil comercial, oferta orientându-se mai mult pe partea industrială. Sunt două categorii de producători spre care se îndreaptă atenția autorităților, respectiv micul producător, cu un program de minimis, și fermele mari, cu o estimare a devierilor nefavorabile și o acoperire parțială în 2016. Probabil, în această perioadă, se notifică primăriile în raza cărora sunt suprafețele afectate pentru deplasarea unor comisii și încercarea de centralizare în vederea definirii unei anumite valori", a explicat Aurel Tănase.


Suprafața cultivată cu legume în acest an, aflată în evidența asociației, este de 243.000 de hectare, din care 100.000 de hectare cu cartofi. Circa 65% din total reprezintă suprafețele care fac obiectul autoconsumului, diferența fiind cea care intră pe partea comercială a micului producător sau în piețe, supermarketuri și ca materie primă pentru procesare.


Și procesarea își are problemele ei!


"Pe partea de procesare sunt ceva probleme, mai ales la roșii. Deși am insistat pe un sprijin de 1.400 euro pe tonă, totuși, nu s-au realizat suprafețele la care noi ne așteptam și, la ora actuală, se simte un deficit de 30-40% față de nevoile fabricilor. Avem capacități de procesare în România de peste 300.000 de tone, cantitate materie primă procesată, dar, din păcate, nu sunt acoperite cu materiile prime necesare, deoarece producerea de legume, atât comerciale, cât și industriale, presupune un risc, un efort, o incintă irigată și de foarte multe ori, este și cazul anului acesta, producția este 'lovită' de consum și acest lucru se răsfrânge asupra prețului", a spus șeful Prodcom.


Astfel, legumele din solarii au un preț de cost de 0,9—1 leu pe kilogram, dar producătorii au fost nevoiți să vândă în pierdere, cu doar 0,6 — 0,8 lei/kg, iar acest lucru i-a descurajat.


INS: Legumele și fructele proaspete s-au scumpit cel mai mult


Institutul Național de Statistică a făcut publice, printr-un recent comunicat de presă, ultimele statistici în ceea ce privește evoluția prețurilor la legume și fructe. Din analiza specialiștilor INS rezultă faptul că prețurile de consum înregistrare în luna mai au crescut 0,1% față de luna mai a anului 2015.„Prețurile de consum, măsurate prin indicele prețurilor de consum (IPC), au fost mai mari în medie cu 0,1%, în luna mai comparativ cu luna mai 2015. Determinată pe baza indicelui armonizat al prețurilor de consum (IAPC), creșterea a fost de 0,2%”, se arată comunicarea Institutului Național de Statistică.


Specialiștii de la Institutul Național de Statistică au măsurat evoluția prețurilor, luând în comparație și prețurile înregistrate în anul 2014, în aceași perioadă. “Prețurile de consum în luna mai 2015 comparativ cu luna mai 2014 au fost mai mari cu 0,7%, măsurate prin IPC și cu 0,6%, măsurate prin IAPC. La grupa mărfurilor nealimentare prețurile au rămas relativ stabile”, au spus oficialii de la INS. În luna mai, cel mai însemnate evoluții ale prețurilor au fost înregistrate la fructele proaspete, cu 5,25%, urmate de alte legume și conserve de legume 3,57%, fructe și conserve din fructe 3,27% și legume și conserve de legume 2,08%.


Românii consumă mai multe legume, iar fructele sunt mult mai scumpe!

Frecvența cu care românii achiziționează fructe sau legume fresh este de aproximativ o dată la două săptămâni, pe parcursul unui an, în creștere față de anul anterior, după cum rezultă dintr-o recentă cercetare a GfK România. 
Shopperii plătesc în medie 3,4 lei pe kg pentru fructe și 2,3 lei pe kg pentru legume. Cu toate că prețul pentru fructe pe kilogram este unul mai mare, la nivel de total valoare a categoriei dominante sunt legumele, acestea fiind achiziționate în cantități mai mari și cu o frecvență de cumpărare mai ridicată. 


Comerțul tradițional și, în special, piețele deschise și aprozarele rămân locurile preferate pentru achiziția fructelor și legumelor proaspete.  Cu toate acestea, se observă o predilecție din ce în ce mai mare pentru cumpărarea acestor categorii și din comerțul modern. Dacă în cazul legumelor primează comerțul tradițional (aproape trei sferturi din valoarea totală a categoriei este reprezentată de acest canal), în ceea ce privește fructele, comertul modern acoperă aproximativ jumatate din valoare. Hipermarketul este cel mai important canal din comerțul modern, însă atât pentru fructe, cât și pentru legume, supermarketurile și discounterii au avut cea mai importantă dezvoltare. De altfel, fructele și legumele reprezintă cel mai important segment din coșul de alimente proaspete al românilor, urmate fiind de lactate și de carne.

Alte articole recomandate:

(Agerpres) Volumul comerțului cu amănuntul în România a crescut cu 10,3% în luna mai, comparativ cu perioada similară din 2013, aceasta fiind a doua mare creștere înregistrată de o țară membră a Uniunii Europene după Luxemburg (16,7%), arată datele prezentate joi de Oficiul European de Statistică (Eurostat). În zona euro, comerțul cu amănuntul a urcat cu 0,7%, în timp ce în Uniunea Europeană s-a înregistrat o creștere de 1,2%. Comerțul c [...]
Maria Demetriad: Sustenabilitatea a devenit nu doar o modă, în industria alimentară ci și o necesitate din ce în ce mai stringentă. O componentă de bază a acestui concept o reprezintă prezervarea mediului. Cercetările privind reducerea poluării, din cauza ambalajelor reziduale a dus la un proces mai amplu, care începe de la acreditarea exploatărilor forestiere și se încheie cu acreditarea FSC a ambalajelor. Vârful de lance în industria alimentară [...]
Teodora Chiorean: Nu există o lege a alimentului în fiecare țară, pusă în concordanță cu legislațiile internaționale. Aditivii folosiți în diferite țări cad sub incidența Parlamentului European, a Consiliului European al Alimentarius, respectiv a Codex privind aditivii alimentari și a legislației sanitare elaborate de de ministerele de resort. Procedura comună de autorizare pentru aditivii alimentari a fost instituită, la nivelul Uniunii Europene, de către Parlamentul [...]
Sepraratoarele de smântână produse de MGT sunt caracterizate de o mare fiabilitate, costuri reduse în exploatare și eficiență sporită. Soluțiile tehnologice propuse pot răspunde standardelor de grăsimi în lapte care se pot încadra între 1 și 3 %, destinat brânzeturilor degresate. Prin reglarea paramentrilor funcționali, separatoarele MGT pot acoperi standardele de brăsimi ale brânzeturilor de 5, 9, 12 și 15 %, [...]
GfK a lansat GfK Brand Vivo – un nou sistem de monitorizare a performanței mărcilor care folosește inteligența relațională, o metodă validată și precisă de monitorizare a modului în care consumatorii experimentează, comunică și relaționează cu mărcile. Aceasta ne arată cum experiențele cu mărcile construiesc relații care influențează comportamentul viitor. Noua abordare GfK se bazează pe metafore din aria relațiilor interumane, [...]
Siguranța și calitatea alimentelor este în prezent o preocupare majoră. Orice caz de alterare a  alimentelor, în special atunci când este raportat de mass-media, are un impact foarte mare asupra opiniei publice. Există o cerere tot mai mare pentru îmbunătățirea controlului calității și dezvoltarea unor instrumente de încredere pentru analiza alimentelor. Codul de bare ADN este un sistem care poate identifica mostre biologice și este utilizat pentru [...]
  După ce a activat în managementul executiv și general pentru companii din România și din străinătate, Adrian Acatrinei, 43 de ani, și-a dorit să meargă pe cont propriu și și-a făcut propriul plan de business în care a inclus dezvoltarea unei băcănii în centrul istoric al orașului Brașov și activități de consultanță business (management general și start-up).  Băcănia lui Iordache, așa cum se numește unitatea deschisă de antreprenor anul acesta, este operată [...]
  Pe primul loc în topul brandurilor de agribusiness se află compania Boromir, care a avut o cifră de afaceri de 102 milioane de euro în 2012, urmată de olandezii de la Friesland Câmpina cu marca Napolact. Topul a fost realizat de Ziarul Financiar, în baza unei centralizări a celor mai puternice branduri românești, după cifra de afaceri realizată. Anul trecut, investitorii străini au avut o cifră de afaceri de 91 de milioane de euro. Clasamentul se [...]

 

Conferinta Meat Milkk 2019
Meat Milk TV
infoALIMENT MAGAZIN
Ultimele anunturi