Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Sustenabilitatea (ori durabilitatea, așa cum le place francofonilor să o denumească), este, deocamdată, o opțiune în planificarea unei afaceri. Desigur, există limitări în privința mediului, totul fiind în litera legii. Dar, o afacere durabilă presupune și alte dimensiuni, decât cele ale respectării legislației privind prezervarea mediului înconjurător. Cu siguranță, însă, va veni destul de curând o vreme în care durabilitatea va deveni obligatorie. Standardele și certificările nu lipsesc. Facem în această ediție o scurtă trecere în revistă, cunoscut fiind faptul că pe producătorii români de alimente nu i-a preocupat prea mult această temă. Nu-i nimic, îi va preocupa. Tocmai de aceea, publicăm aceste informații, pentru a-i pregăti, cât de cât, pentru ce-i așteaptă.


 


De la mediu, la echitate socială + Profit


Standardele de durabilitate și certificări sunt, de obicei, norme și standarde voluntare referitoare la problemele de mediu, sociale, etice și de siguranță alimentară, adoptate de companii pentru a demonstra performanța companiilor sau a produselor din domenii specifice lor. În momentul de față există, probabil, până la 500 de astfel de standarde iar ritmul de introducere a crescut în ultimul deceniu. Tendința a început la sfârșitul anilor 1980, odată cu introducerea etichetelor ecologice și a standardelor pentru alimente organice și alte produse. Cele mai multe dintre ele se referă la calitatea mediului, la echitatea socială și prosperitatea economică. Un standard include un set de practici sau criterii pentru modul cum ar trebui să devină durabilă o resursă. Acest lucru ar putea acoperi, de exemplu, practici de pescuit responsabile, care nu pun în pericol biodiversitatea marină, sau respectarea drepturilor omului și plata salariilor echitabile pe o plantație de ceai sau cafea.


Premisa de bază a standardelor de durabilitate este dublă. În primul rând, acestea au apărut în domeniile în care legislația națională și globală a fost slabă, dar în cazul cărora comunitatea internațională a cerut intervenția directă. În al doilea rând, sunt situațiile în care, atât consumatorii, cât și lanțului de aprovizionare, inclusiv cel B2B, au dorit să demonstreze avantajele ecologice sau organice ale produselor lor, inclusiv în dimensiunea lor socială și de perspectivă. Cu toate acestea, linia dintre standardele de consum și durabilitate B2B se estompează, dar devin și mai exigente, certificările Fairtrade și FSC fiind tot mai cerute pe etichete, de către consumatori. De exemplu, în ultimii ani, accentul din zona B2B s-a pus pe certificarea Fairtrade, pentru mărfuri cum ar fi: uleiul de palmier, soia, fructe de mare de crescătorie, și zahăr, inițiativele de certificare vizând adoptarea Codurilor de bune practici și de colaborare industrială pre-competitivă. Marile branduri și comercianții cu amănuntul încep și ei să încheie angajamente de certificare a întregului lanț de aprovizionare conform normelor durabilității, mai degrabă decât certificarea unei linii de produse sau a unui ingredient.


Organisme de certificare


Încercările de a aborda problemele cauzate multitudinea inițiativelor de certificare au dus la lansarea Statutului Inițiativelor Proiectelor Durabile (SSI), facilitată de Conferința Națiunilor Unite pentru Comerț și Dezvoltare (UNCTAD) și Institutul Internațional pentru Dezvoltare Durabilă (IISD) sub auspiciile Inițiativei Mărfii Durabile (SCI).


Majoritatea standardelor de durabilitate au fost inițiate de mișcări sociale, cum ar fi Rainforest Alliance, în Statele Unite, și Fairtrade în Țările de Jos. Alte standarde au fost inițiate de societăți individuale, precum Utz Certified (Ahold), Starbucks CAFE (Starbucks), și Nespresso AAA (Nespresso). Unele standarde au fost lansate de coaliții de firme private, agenții de dezvoltare, ONG-uri, și alte părți interesate. De exemplu, Codul comun pentru comunitatea cafelei (4C), a fost inițiat de o alianță a principalelor companii de cafea, inclusiv Kraft Foods, Sara Lee și Nestle, asistate de Agenția Germană pentru Cooperare Tehnică și Dezvoltare (GIZ).


Tipuri de standarde și certificări de Durabilitate


Fairtrade: Eticheta Fairtrade a fost dezvoltată la sfârșitul anilor 1980 de o agenție de dezvoltare olandeză, în colaborare cu fermierii mexicani. Inițiativa promovează viziunea politică a unei economii alternative, văzând abilitarea micilor producători și îmbunătățirea poziției lor pe piețele mondiale. Caracteristica etichetei Fairtrade este garanția unui preț minim și o primă socială care merge la cooperativă, nu la fermieri. Recent, Fairtrade a adoptat obiective de mediu, ca parte a sistemului lor de certificare.


Rainforest Alliance: Rainforest Alliance a fost creată la sfârșitul anilor 1980. Un element cheie al standardului este elaborarea și punerea în aplicare a unui plan detaliat de dezvoltare a unui sistem de management durabil în fermă, astfel încât să oblige la conservare faunei sălbatice. Un alt obiectiv este acela de a îmbunătăți bunăstarea lucrătorilor, prin stabilirea și asigurarea mijloacelor de existență durabile.


Utz Certified: Utz Certified (fosta Utz Kapeh) a fost co-fondat de Ahold Coffee Company în 1997 și își propune să creeze o piață deschisă și transparentă pentru produsele agricole, determinând responsabilitate față de mediu. Instrumentele includ sistemul de trasabilitate UTZ și Codul de conduită UTZ (conservarea biodiversității, manipularea deșeurilor și a apei de utilizare etc.)


Organic: Standardul a fost dezvoltat în anii 1970 și se bazează pe normele de bază IFOAM, cea mai importanta, la nivel mondial, pentru mișcarea agriculturii ecologice. Standardele IFOAM oferă un cadru de cerințe minime, inclusiv omiterea tratementelor agrochimice, cum ar fi pesticidele și îngrășămintele chimice sintetice. Utilizarea furajelor este, de asemenea, strict reglementată, iar ingineria genetică și utilizarea organismelor modificate genetic (OMG) sunt interzise.


TrusTea: Codul TrusTea este conceput pentru a evalua performanța socială, economică, agronomică și de mediu, a producătorilor de ceai, dar și a procesatorilor frunzelor de ceai.


Alte certificări: Alte tipuri de standarde includ scheme sectoriale, cum ar fi: Producția durabilă de ulei de palmier (RSPO); Durabilitatea inițiativei de certificare a comercianților cu amănuntul, GlobalGAP; Private label (cum ar fi sustenabilitatea practicilor CAFE Starbucks; Programe naționale, cum ar fi Sistemul Consiliului Irlandez Alimentar "Green Origine” etc.

Alte articole recomandate:

Compania Rina, unul dintre cele mai importante organisme de certificare din Romania, a lansat, prin divizia Rina Training Factory, programa de cursuri toamna, septembrie – noiembrie 2014. Printre cele 30 de cursuri furnizate se regasesc cele de Auditor Intern, Auditor Extern, Manager Calitate & Mediu, Core Tools, Managementul Deseurilor. Va invitam sa gasiti in cele ce urmeaza planificarea detaliata a cursurilor:   CURSURI AUDITORI IRCA: Auditor extern ISO 9001, 29 septembrie [...]
Asociația Națională pentru Protecția Consumatorilor și Promovarea Programelor și Strategiilor din România – InfoCons, în Parteneriat cu Universitatea de Științe Agronomice și Medicină Veterinară din București – Facultatea de Horticultură, Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor, are deosebita plăcere de a vă invita să participați la Conferința având ca temă "Problematica etichetării produselor alimentare în Uniunea Europeană [...]
Activa de mai multi ani pe piata consultantei de specialitate din zona de bio-agribusiness din Romania, Casa SCP Fratila, Rodl & Partner urmareste doua obiective: facilitarea legaturilor dintre clientii aflati in portofoliu, atat cu potentiali investitori in sectorul de profil din Romania, cat si facilitarea legaturilor acestora cu marele retail.   Nu in ultimul rand, dupa cum ne-a declarat domnul Bogdan Fratila-Partener al Casei de avocatura, prezenta la Nuremberg reprezinta si un [...]
INAQ Consulting va participa la Expo-Conferința Internațională Meat & Milk 2016, a V-a ediție fiind programată să se desfășoare în perioada 12-13 mai, la Hotel Alpin din Poiana Brașov.   Cu o prezenta de peste 16 ani in piata serviciilor de consultanta, INAQ Consulting– IFS Trainingcenter in Romania si-a dezvoltat si consolidat pozitia in piata punand la dispozitia clientilor sai o paleta larga de servicii. Domeniul principal de activitate il [...]
(Agerpres) Firmele care isi denigreaza competitorii sau care deturneaza clientela unei alte societati savarsesc fapte de concurenta neloiala care constituie contraventii, dupa cum se precizeaza intr-un act normativ publicat pe 6 august. Acestea se sanctioneaza cu amenzi cuprinse intre 5.000 si 50.000 de lei. Mai exact, firmele care utilizeaza aceste practici anticoncurentiale risca amenzi de la 5.000 la 50.000 de lei, iar persoanele fizice pot primi amenzi cuprinse intre 1.000 si [...]
A treia editie a Conferintei IFS, organizata de Inaq Consulting, vine cu noutati legate analiza produselor alimentare si nealimentare din perspectiva IFS.  Profesionistii din domeniul managementului calitatii sunt asteptati pe 25 Mai 2016, la cea de a treia editie a conferintei IFS, desfasurata la Hotel Caro din Bucuresti. Evenimentul este organizat de INAQ Consulting impreuna cu IFS Management GmbH si este dedicat ultimelor noutati in domeniu, precum si analizei produselo [...]
În ziua de 25 mai, la București, a avut loc cea de-a treia ediție a Conferinței IFS, organizată de Inaq Consulting, eveniment care s-a dovedit a fi nu doar un real succes, reunind în sala lucrărilor peste 250 de participanți, ci și un pas real în excelența în producție, comerț și, per total, în afaceri, prin informațiile de specialitate care au fost aduse în fața auditoriului.   De fapt, [...]
(Mediafax) Evaziunea fiscala s-a diminuat, în ultimii 2-3 ani în România, de la 22-27% din PIB la 18-20% din PIB, potrivit estimarilor SRI, a declarat, într-un interviu, directorul Serviciului, George Maior, mentionând ca cea mai mare evaziune este la TVA – 12% din PIB, urmata de CAS – 2,4%. “Cel putin din analiza noastra, evaziunea fiscala s-a diminuat, în ultimii doi-trei ani, de la un nivel situat între 22-27% din PIB, la un nivel [...]

 

Meat Milk TV
meatmilk
Debitron Termo
testo
infoALIMENT MAGAZIN