Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Sustenabilitatea (ori durabilitatea, așa cum le place francofonilor să o denumească), este, deocamdată, o opțiune în planificarea unei afaceri. Desigur, există limitări în privința mediului, totul fiind în litera legii. Dar, o afacere durabilă presupune și alte dimensiuni, decât cele ale respectării legislației privind prezervarea mediului înconjurător. Cu siguranță, însă, va veni destul de curând o vreme în care durabilitatea va deveni obligatorie. Standardele și certificările nu lipsesc. Facem în această ediție o scurtă trecere în revistă, cunoscut fiind faptul că pe producătorii români de alimente nu i-a preocupat prea mult această temă. Nu-i nimic, îi va preocupa. Tocmai de aceea, publicăm aceste informații, pentru a-i pregăti, cât de cât, pentru ce-i așteaptă.


 


De la mediu, la echitate socială + Profit


Standardele de durabilitate și certificări sunt, de obicei, norme și standarde voluntare referitoare la problemele de mediu, sociale, etice și de siguranță alimentară, adoptate de companii pentru a demonstra performanța companiilor sau a produselor din domenii specifice lor. În momentul de față există, probabil, până la 500 de astfel de standarde iar ritmul de introducere a crescut în ultimul deceniu. Tendința a început la sfârșitul anilor 1980, odată cu introducerea etichetelor ecologice și a standardelor pentru alimente organice și alte produse. Cele mai multe dintre ele se referă la calitatea mediului, la echitatea socială și prosperitatea economică. Un standard include un set de practici sau criterii pentru modul cum ar trebui să devină durabilă o resursă. Acest lucru ar putea acoperi, de exemplu, practici de pescuit responsabile, care nu pun în pericol biodiversitatea marină, sau respectarea drepturilor omului și plata salariilor echitabile pe o plantație de ceai sau cafea.


Premisa de bază a standardelor de durabilitate este dublă. În primul rând, acestea au apărut în domeniile în care legislația națională și globală a fost slabă, dar în cazul cărora comunitatea internațională a cerut intervenția directă. În al doilea rând, sunt situațiile în care, atât consumatorii, cât și lanțului de aprovizionare, inclusiv cel B2B, au dorit să demonstreze avantajele ecologice sau organice ale produselor lor, inclusiv în dimensiunea lor socială și de perspectivă. Cu toate acestea, linia dintre standardele de consum și durabilitate B2B se estompează, dar devin și mai exigente, certificările Fairtrade și FSC fiind tot mai cerute pe etichete, de către consumatori. De exemplu, în ultimii ani, accentul din zona B2B s-a pus pe certificarea Fairtrade, pentru mărfuri cum ar fi: uleiul de palmier, soia, fructe de mare de crescătorie, și zahăr, inițiativele de certificare vizând adoptarea Codurilor de bune practici și de colaborare industrială pre-competitivă. Marile branduri și comercianții cu amănuntul încep și ei să încheie angajamente de certificare a întregului lanț de aprovizionare conform normelor durabilității, mai degrabă decât certificarea unei linii de produse sau a unui ingredient.


Organisme de certificare


Încercările de a aborda problemele cauzate multitudinea inițiativelor de certificare au dus la lansarea Statutului Inițiativelor Proiectelor Durabile (SSI), facilitată de Conferința Națiunilor Unite pentru Comerț și Dezvoltare (UNCTAD) și Institutul Internațional pentru Dezvoltare Durabilă (IISD) sub auspiciile Inițiativei Mărfii Durabile (SCI).


Majoritatea standardelor de durabilitate au fost inițiate de mișcări sociale, cum ar fi Rainforest Alliance, în Statele Unite, și Fairtrade în Țările de Jos. Alte standarde au fost inițiate de societăți individuale, precum Utz Certified (Ahold), Starbucks CAFE (Starbucks), și Nespresso AAA (Nespresso). Unele standarde au fost lansate de coaliții de firme private, agenții de dezvoltare, ONG-uri, și alte părți interesate. De exemplu, Codul comun pentru comunitatea cafelei (4C), a fost inițiat de o alianță a principalelor companii de cafea, inclusiv Kraft Foods, Sara Lee și Nestle, asistate de Agenția Germană pentru Cooperare Tehnică și Dezvoltare (GIZ).


Tipuri de standarde și certificări de Durabilitate


Fairtrade: Eticheta Fairtrade a fost dezvoltată la sfârșitul anilor 1980 de o agenție de dezvoltare olandeză, în colaborare cu fermierii mexicani. Inițiativa promovează viziunea politică a unei economii alternative, văzând abilitarea micilor producători și îmbunătățirea poziției lor pe piețele mondiale. Caracteristica etichetei Fairtrade este garanția unui preț minim și o primă socială care merge la cooperativă, nu la fermieri. Recent, Fairtrade a adoptat obiective de mediu, ca parte a sistemului lor de certificare.


Rainforest Alliance: Rainforest Alliance a fost creată la sfârșitul anilor 1980. Un element cheie al standardului este elaborarea și punerea în aplicare a unui plan detaliat de dezvoltare a unui sistem de management durabil în fermă, astfel încât să oblige la conservare faunei sălbatice. Un alt obiectiv este acela de a îmbunătăți bunăstarea lucrătorilor, prin stabilirea și asigurarea mijloacelor de existență durabile.


Utz Certified: Utz Certified (fosta Utz Kapeh) a fost co-fondat de Ahold Coffee Company în 1997 și își propune să creeze o piață deschisă și transparentă pentru produsele agricole, determinând responsabilitate față de mediu. Instrumentele includ sistemul de trasabilitate UTZ și Codul de conduită UTZ (conservarea biodiversității, manipularea deșeurilor și a apei de utilizare etc.)


Organic: Standardul a fost dezvoltat în anii 1970 și se bazează pe normele de bază IFOAM, cea mai importanta, la nivel mondial, pentru mișcarea agriculturii ecologice. Standardele IFOAM oferă un cadru de cerințe minime, inclusiv omiterea tratementelor agrochimice, cum ar fi pesticidele și îngrășămintele chimice sintetice. Utilizarea furajelor este, de asemenea, strict reglementată, iar ingineria genetică și utilizarea organismelor modificate genetic (OMG) sunt interzise.


TrusTea: Codul TrusTea este conceput pentru a evalua performanța socială, economică, agronomică și de mediu, a producătorilor de ceai, dar și a procesatorilor frunzelor de ceai.


Alte certificări: Alte tipuri de standarde includ scheme sectoriale, cum ar fi: Producția durabilă de ulei de palmier (RSPO); Durabilitatea inițiativei de certificare a comercianților cu amănuntul, GlobalGAP; Private label (cum ar fi sustenabilitatea practicilor CAFE Starbucks; Programe naționale, cum ar fi Sistemul Consiliului Irlandez Alimentar "Green Origine” etc.

Alte articole recomandate:

Potrivit noilor normative care reglementează produsele tradiționale, cantitatea produsă zilnic va fi limitată, la alimente, la 400 de kilograme (sau litri) pe zi, cu excepția produselor de panificație, unde cantitatea nu trebuie să depășească 800 de kilograme pe zi. "După noua legislație, toate produsele tradiționale trebuie să obțină din nou atestatul. Cred că vor fi mult mai puține produse tradiționale, pentru că astăzi, din păcate, foarte multe poartă denumirea de produs tradițional fără să [...]
Maine este ultima zi in care puteti beneficia de reducerea de 100 de lei pentru a va inscrie la cea de a 3-a editie a Conferintei IFS, organizata de INAQ Consulting, in parteneriat cu IFS Management GmbH.   Daca sunteti interesati sa aflati care sunt noutatile anului 2016 privind analiza produselor alimentare si nealimentare din perspectiva IFS, dar si noutatile din domeniul IFS HPC (Household and Personal Care)  care va intra in vigoare in luna Octombrie 2016, urmand ca incepand cu [...]
Producătorul de carne de pui, ouă pentru consum, pâine și produse de patiserie Oncos Cluj, aflat în insolvență, are în vedere păstrarea locurilor de muncă, a structurii centrelor de producție, distribuție și de vânzare și achitarea într-o perioadă de trei ani a datoriilor acumulate. Restructurarea afacerilor Oncos se face la cererea companiei, administratorul judiciar fiind un consorțiu de practicieni în insolvență format din CITR și BDO Restructuring SPRL, [...]
Autoritatea de Management pentru Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (AM POSDRU) - Ministerul Fondurilor Europene - a publicat vineri, 23 mai 2014, varianta finală a Ghidului Solicitantului - Condiții Generale aferent cererilor de propuneri de proiecte lansate în anul 2014.   Pregătirea profesională, esențială pentru companii   ”Existența unor bune practici în formarea profesională continuă (FPC) a angajaților [...]
Furnizorul de soluții software Arobs Transilvania, controlat de Voicu Oprean, a deschis cel de-al patrulea sediu al companiei din Cluj în clădirea de birouri Cluj Business Center, deținută de frații Buzoianu și caută 60 de oameni pe poziții de analist business, dezvoltator software și tester. Clădirea de birouri Cluj Business Center are o capacitate de aproximativ 600 de persoane, iar pe lângă Arobs, aici funcționează și sediul companiei SAP România, subsidiara locală a [...]
Aura Alexa Ioan Prima conferință în România despre standardele Global G.A.P. a avut loc ieri, la Hotelul Phoenicia. La dezbaterea moderată de Ionuț Nache, director general INAQ Consulting, au fost invitati speciali Kerstin Uhlig, manager Corporate Relations Global G.A.P. , MarekMArzec, representative Central&Eastern Europe, Macieej Majewski, Partner, Freshmazovia. Com Sp.J. Poland, Martin de Jong Managing Director AgriWorks BV, Alexandru Jurconi, președintel [...]
Taxa pe Valoare Adaugata la carne nu va fi redus în acest an, dar acest lucru poate fi luat în calcul de la începutul anului viitor, a anuntat premierul Victor Ponta, intr-o emisiune televizata. “TVA la carne nu va fi redus în acest an. Am spus un singur lucru: că în baza analizei pe care o avem în septembrie asupra efectelor reducerii TVA-ului la pâine si care să confirme că a fost o măsură bună. Eu cred că a fost o măsură bună reducerea TVA la [...]
INAQ Consulting va participa la Expo-Conferința Internațională Meat & Milk 2016, a V-a ediție fiind programată să se desfășoare în perioada 12-13 mai, la Hotel Alpin din Poiana Brașov.   Cu o prezenta de peste 16 ani in piata serviciilor de consultanta, INAQ Consulting– IFS Trainingcenter in Romania si-a dezvoltat si consolidat pozitia in piata punand la dispozitia clientilor sai o paleta larga de servicii. Domeniul principal de activitate il [...]

 

Conferinta Meat Milkk 2019
Meat Milk TV
infoALIMENT MAGAZIN
Ultimele anunturi