Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Sustenabilitatea (ori durabilitatea, așa cum le place francofonilor să o denumească), este, deocamdată, o opțiune în planificarea unei afaceri. Desigur, există limitări în privința mediului, totul fiind în litera legii. Dar, o afacere durabilă presupune și alte dimensiuni, decât cele ale respectării legislației privind prezervarea mediului înconjurător. Cu siguranță, însă, va veni destul de curând o vreme în care durabilitatea va deveni obligatorie. Standardele și certificările nu lipsesc. Facem în această ediție o scurtă trecere în revistă, cunoscut fiind faptul că pe producătorii români de alimente nu i-a preocupat prea mult această temă. Nu-i nimic, îi va preocupa. Tocmai de aceea, publicăm aceste informații, pentru a-i pregăti, cât de cât, pentru ce-i așteaptă.


 


De la mediu, la echitate socială + Profit


Standardele de durabilitate și certificări sunt, de obicei, norme și standarde voluntare referitoare la problemele de mediu, sociale, etice și de siguranță alimentară, adoptate de companii pentru a demonstra performanța companiilor sau a produselor din domenii specifice lor. În momentul de față există, probabil, până la 500 de astfel de standarde iar ritmul de introducere a crescut în ultimul deceniu. Tendința a început la sfârșitul anilor 1980, odată cu introducerea etichetelor ecologice și a standardelor pentru alimente organice și alte produse. Cele mai multe dintre ele se referă la calitatea mediului, la echitatea socială și prosperitatea economică. Un standard include un set de practici sau criterii pentru modul cum ar trebui să devină durabilă o resursă. Acest lucru ar putea acoperi, de exemplu, practici de pescuit responsabile, care nu pun în pericol biodiversitatea marină, sau respectarea drepturilor omului și plata salariilor echitabile pe o plantație de ceai sau cafea.


Premisa de bază a standardelor de durabilitate este dublă. În primul rând, acestea au apărut în domeniile în care legislația națională și globală a fost slabă, dar în cazul cărora comunitatea internațională a cerut intervenția directă. În al doilea rând, sunt situațiile în care, atât consumatorii, cât și lanțului de aprovizionare, inclusiv cel B2B, au dorit să demonstreze avantajele ecologice sau organice ale produselor lor, inclusiv în dimensiunea lor socială și de perspectivă. Cu toate acestea, linia dintre standardele de consum și durabilitate B2B se estompează, dar devin și mai exigente, certificările Fairtrade și FSC fiind tot mai cerute pe etichete, de către consumatori. De exemplu, în ultimii ani, accentul din zona B2B s-a pus pe certificarea Fairtrade, pentru mărfuri cum ar fi: uleiul de palmier, soia, fructe de mare de crescătorie, și zahăr, inițiativele de certificare vizând adoptarea Codurilor de bune practici și de colaborare industrială pre-competitivă. Marile branduri și comercianții cu amănuntul încep și ei să încheie angajamente de certificare a întregului lanț de aprovizionare conform normelor durabilității, mai degrabă decât certificarea unei linii de produse sau a unui ingredient.


Organisme de certificare


Încercările de a aborda problemele cauzate multitudinea inițiativelor de certificare au dus la lansarea Statutului Inițiativelor Proiectelor Durabile (SSI), facilitată de Conferința Națiunilor Unite pentru Comerț și Dezvoltare (UNCTAD) și Institutul Internațional pentru Dezvoltare Durabilă (IISD) sub auspiciile Inițiativei Mărfii Durabile (SCI).


Majoritatea standardelor de durabilitate au fost inițiate de mișcări sociale, cum ar fi Rainforest Alliance, în Statele Unite, și Fairtrade în Țările de Jos. Alte standarde au fost inițiate de societăți individuale, precum Utz Certified (Ahold), Starbucks CAFE (Starbucks), și Nespresso AAA (Nespresso). Unele standarde au fost lansate de coaliții de firme private, agenții de dezvoltare, ONG-uri, și alte părți interesate. De exemplu, Codul comun pentru comunitatea cafelei (4C), a fost inițiat de o alianță a principalelor companii de cafea, inclusiv Kraft Foods, Sara Lee și Nestle, asistate de Agenția Germană pentru Cooperare Tehnică și Dezvoltare (GIZ).


Tipuri de standarde și certificări de Durabilitate


Fairtrade: Eticheta Fairtrade a fost dezvoltată la sfârșitul anilor 1980 de o agenție de dezvoltare olandeză, în colaborare cu fermierii mexicani. Inițiativa promovează viziunea politică a unei economii alternative, văzând abilitarea micilor producători și îmbunătățirea poziției lor pe piețele mondiale. Caracteristica etichetei Fairtrade este garanția unui preț minim și o primă socială care merge la cooperativă, nu la fermieri. Recent, Fairtrade a adoptat obiective de mediu, ca parte a sistemului lor de certificare.


Rainforest Alliance: Rainforest Alliance a fost creată la sfârșitul anilor 1980. Un element cheie al standardului este elaborarea și punerea în aplicare a unui plan detaliat de dezvoltare a unui sistem de management durabil în fermă, astfel încât să oblige la conservare faunei sălbatice. Un alt obiectiv este acela de a îmbunătăți bunăstarea lucrătorilor, prin stabilirea și asigurarea mijloacelor de existență durabile.


Utz Certified: Utz Certified (fosta Utz Kapeh) a fost co-fondat de Ahold Coffee Company în 1997 și își propune să creeze o piață deschisă și transparentă pentru produsele agricole, determinând responsabilitate față de mediu. Instrumentele includ sistemul de trasabilitate UTZ și Codul de conduită UTZ (conservarea biodiversității, manipularea deșeurilor și a apei de utilizare etc.)


Organic: Standardul a fost dezvoltat în anii 1970 și se bazează pe normele de bază IFOAM, cea mai importanta, la nivel mondial, pentru mișcarea agriculturii ecologice. Standardele IFOAM oferă un cadru de cerințe minime, inclusiv omiterea tratementelor agrochimice, cum ar fi pesticidele și îngrășămintele chimice sintetice. Utilizarea furajelor este, de asemenea, strict reglementată, iar ingineria genetică și utilizarea organismelor modificate genetic (OMG) sunt interzise.


TrusTea: Codul TrusTea este conceput pentru a evalua performanța socială, economică, agronomică și de mediu, a producătorilor de ceai, dar și a procesatorilor frunzelor de ceai.


Alte certificări: Alte tipuri de standarde includ scheme sectoriale, cum ar fi: Producția durabilă de ulei de palmier (RSPO); Durabilitatea inițiativei de certificare a comercianților cu amănuntul, GlobalGAP; Private label (cum ar fi sustenabilitatea practicilor CAFE Starbucks; Programe naționale, cum ar fi Sistemul Consiliului Irlandez Alimentar "Green Origine” etc.

Alte articole recomandate:

Grupul Jidvei utilizează SocrateCloud ERP, soluția completă pentru agricultură, pentru a obține un control sporit asupra afacerii. Sistemul ERP dezvoltat de BITSoftware contribuie la creșterea productivității angajaților și gestionarea integrată a tuturor activităților companiei.   Grupul Jidvei este format din 20 de firme cu obiecte de activitate foarte variate: producția de vin și vinars, cultivarea viței de vie, creșterea și [...]
Alexandru Peligrad:     Dacă ar trebui să facem un top al ineficienței administrației românești, modul în care România a gestionat Programul Operațional pentru Pescuit (POP) ar trebui probabil să se afle în acest clasament pe poziție superioară.   Axe cam dezaxate   Deși ar fi trebuit să se deruleze în perioada 2007-2013 și să aducă României fonduri nerambursabile de circa 230 milioane de euro (di [...]
Sistemul de certficare ce îți oferă garanția că produsele alimentare de pe raft nu conțin aditivi  cu potențial periculos sau controversați, vine în România. Conform unui studiu realizat la începutul anului, aproximativ 80% dintre români citesc cu atenție eticheta produselor alimentare și conținutul de E-uri, dar pentru 9 din 10 acestea sunt greu de înțeles.  Numai 14% dintre respondenți [...]
Autoritatea de Management pentru Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (AM POSDRU) - Ministerul Fondurilor Europene - a publicat vineri, 23 mai 2014, varianta finală a Ghidului Solicitantului - Condiții Generale aferent cererilor de propuneri de proiecte lansate în anul 2014.   Pregătirea profesională, esențială pentru companii   ”Existența unor bune practici în formarea profesională continuă (FPC) a angajaților [...]
(AutorȘ Ioan Serbanescu)  Agenții economici, producători interni, importatori, comercianți, care realizează venituri din vânzările de alcool etilic alimentar, băuturi alcoolice sau orice alte produse destinate industriei alimentare sau consumului care conțin alcool etilic alimentar, își pot desfășura activitatea numai în baza autorizației de comercializare. Nu intră sub incidența regimului de autorizare băuturile alcoolice cu concentrație alcoolică sub 0,5% în [...]
Furnizorul de soluții software Arobs Transilvania, controlat de Voicu Oprean, a deschis cel de-al patrulea sediu al companiei din Cluj în clădirea de birouri Cluj Business Center, deținută de frații Buzoianu și caută 60 de oameni pe poziții de analist business, dezvoltator software și tester. Clădirea de birouri Cluj Business Center are o capacitate de aproximativ 600 de persoane, iar pe lângă Arobs, aici funcționează și sediul companiei SAP România, subsidiara locală a [...]
TotalSoft intentioneaza ca în următorii doi ani să ajungă în situația de a genera o jumătate din afacerile totale din proiecte derulate pe plan internațional, în condițiile în care în ultima perioadă compania a câștigat contracte în Austria, Spania, Arabia Saudită sau Brazilia. TotalSoft a încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de peste 27 de milioane euro, din care mai mult de o treime sunt încasări generate de proiecte derulate [...]
AON România va participa la cea de-a V-a ediție a Expo-Conferinței Internaționale Meat & Milk, eveniment care se va desfășura în zilele de 12 și 13 mai la Hotel Alpin din Poiana Brașov, sub titlul ”SUBFINANȚARE, SUPRATAXARE, IMPORTURI-Ziduri în calea unui business de succes, într-o economie aflată în dezechilibru”. La Expo-Conferință, AON România va fi reprezentată de domnul Mirce [...]

 

Meat Milk TV
testo
testo
infoALIMENT MAGAZIN