Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Sustenabilitatea (ori durabilitatea, așa cum le place francofonilor să o denumească), este, deocamdată, o opțiune în planificarea unei afaceri. Desigur, există limitări în privința mediului, totul fiind în litera legii. Dar, o afacere durabilă presupune și alte dimensiuni, decât cele ale respectării legislației privind prezervarea mediului înconjurător. Cu siguranță, însă, va veni destul de curând o vreme în care durabilitatea va deveni obligatorie. Standardele și certificările nu lipsesc. Facem în această ediție o scurtă trecere în revistă, cunoscut fiind faptul că pe producătorii români de alimente nu i-a preocupat prea mult această temă. Nu-i nimic, îi va preocupa. Tocmai de aceea, publicăm aceste informații, pentru a-i pregăti, cât de cât, pentru ce-i așteaptă.


 


De la mediu, la echitate socială + Profit


Standardele de durabilitate și certificări sunt, de obicei, norme și standarde voluntare referitoare la problemele de mediu, sociale, etice și de siguranță alimentară, adoptate de companii pentru a demonstra performanța companiilor sau a produselor din domenii specifice lor. În momentul de față există, probabil, până la 500 de astfel de standarde iar ritmul de introducere a crescut în ultimul deceniu. Tendința a început la sfârșitul anilor 1980, odată cu introducerea etichetelor ecologice și a standardelor pentru alimente organice și alte produse. Cele mai multe dintre ele se referă la calitatea mediului, la echitatea socială și prosperitatea economică. Un standard include un set de practici sau criterii pentru modul cum ar trebui să devină durabilă o resursă. Acest lucru ar putea acoperi, de exemplu, practici de pescuit responsabile, care nu pun în pericol biodiversitatea marină, sau respectarea drepturilor omului și plata salariilor echitabile pe o plantație de ceai sau cafea.


Premisa de bază a standardelor de durabilitate este dublă. În primul rând, acestea au apărut în domeniile în care legislația națională și globală a fost slabă, dar în cazul cărora comunitatea internațională a cerut intervenția directă. În al doilea rând, sunt situațiile în care, atât consumatorii, cât și lanțului de aprovizionare, inclusiv cel B2B, au dorit să demonstreze avantajele ecologice sau organice ale produselor lor, inclusiv în dimensiunea lor socială și de perspectivă. Cu toate acestea, linia dintre standardele de consum și durabilitate B2B se estompează, dar devin și mai exigente, certificările Fairtrade și FSC fiind tot mai cerute pe etichete, de către consumatori. De exemplu, în ultimii ani, accentul din zona B2B s-a pus pe certificarea Fairtrade, pentru mărfuri cum ar fi: uleiul de palmier, soia, fructe de mare de crescătorie, și zahăr, inițiativele de certificare vizând adoptarea Codurilor de bune practici și de colaborare industrială pre-competitivă. Marile branduri și comercianții cu amănuntul încep și ei să încheie angajamente de certificare a întregului lanț de aprovizionare conform normelor durabilității, mai degrabă decât certificarea unei linii de produse sau a unui ingredient.


Organisme de certificare


Încercările de a aborda problemele cauzate multitudinea inițiativelor de certificare au dus la lansarea Statutului Inițiativelor Proiectelor Durabile (SSI), facilitată de Conferința Națiunilor Unite pentru Comerț și Dezvoltare (UNCTAD) și Institutul Internațional pentru Dezvoltare Durabilă (IISD) sub auspiciile Inițiativei Mărfii Durabile (SCI).


Majoritatea standardelor de durabilitate au fost inițiate de mișcări sociale, cum ar fi Rainforest Alliance, în Statele Unite, și Fairtrade în Țările de Jos. Alte standarde au fost inițiate de societăți individuale, precum Utz Certified (Ahold), Starbucks CAFE (Starbucks), și Nespresso AAA (Nespresso). Unele standarde au fost lansate de coaliții de firme private, agenții de dezvoltare, ONG-uri, și alte părți interesate. De exemplu, Codul comun pentru comunitatea cafelei (4C), a fost inițiat de o alianță a principalelor companii de cafea, inclusiv Kraft Foods, Sara Lee și Nestle, asistate de Agenția Germană pentru Cooperare Tehnică și Dezvoltare (GIZ).


Tipuri de standarde și certificări de Durabilitate


Fairtrade: Eticheta Fairtrade a fost dezvoltată la sfârșitul anilor 1980 de o agenție de dezvoltare olandeză, în colaborare cu fermierii mexicani. Inițiativa promovează viziunea politică a unei economii alternative, văzând abilitarea micilor producători și îmbunătățirea poziției lor pe piețele mondiale. Caracteristica etichetei Fairtrade este garanția unui preț minim și o primă socială care merge la cooperativă, nu la fermieri. Recent, Fairtrade a adoptat obiective de mediu, ca parte a sistemului lor de certificare.


Rainforest Alliance: Rainforest Alliance a fost creată la sfârșitul anilor 1980. Un element cheie al standardului este elaborarea și punerea în aplicare a unui plan detaliat de dezvoltare a unui sistem de management durabil în fermă, astfel încât să oblige la conservare faunei sălbatice. Un alt obiectiv este acela de a îmbunătăți bunăstarea lucrătorilor, prin stabilirea și asigurarea mijloacelor de existență durabile.


Utz Certified: Utz Certified (fosta Utz Kapeh) a fost co-fondat de Ahold Coffee Company în 1997 și își propune să creeze o piață deschisă și transparentă pentru produsele agricole, determinând responsabilitate față de mediu. Instrumentele includ sistemul de trasabilitate UTZ și Codul de conduită UTZ (conservarea biodiversității, manipularea deșeurilor și a apei de utilizare etc.)


Organic: Standardul a fost dezvoltat în anii 1970 și se bazează pe normele de bază IFOAM, cea mai importanta, la nivel mondial, pentru mișcarea agriculturii ecologice. Standardele IFOAM oferă un cadru de cerințe minime, inclusiv omiterea tratementelor agrochimice, cum ar fi pesticidele și îngrășămintele chimice sintetice. Utilizarea furajelor este, de asemenea, strict reglementată, iar ingineria genetică și utilizarea organismelor modificate genetic (OMG) sunt interzise.


TrusTea: Codul TrusTea este conceput pentru a evalua performanța socială, economică, agronomică și de mediu, a producătorilor de ceai, dar și a procesatorilor frunzelor de ceai.


Alte certificări: Alte tipuri de standarde includ scheme sectoriale, cum ar fi: Producția durabilă de ulei de palmier (RSPO); Durabilitatea inițiativei de certificare a comercianților cu amănuntul, GlobalGAP; Private label (cum ar fi sustenabilitatea practicilor CAFE Starbucks; Programe naționale, cum ar fi Sistemul Consiliului Irlandez Alimentar "Green Origine” etc.

Alte articole recomandate:

(Mediafax) Evaziunea fiscala s-a diminuat, în ultimii 2-3 ani în România, de la 22-27% din PIB la 18-20% din PIB, potrivit estimarilor SRI, a declarat, într-un interviu, directorul Serviciului, George Maior, mentionând ca cea mai mare evaziune este la TVA – 12% din PIB, urmata de CAS – 2,4%. “Cel putin din analiza noastra, evaziunea fiscala s-a diminuat, în ultimii doi-trei ani, de la un nivel situat între 22-27% din PIB, la un nivel [...]
Compania germană TÜV Rheinland, specializată în certificare și inspecție, va fi prezentă la cea de-a V-a ediție a Conferinței Internaționale Meat & Milk, eveniment care se va desfășura în zilele de 12 și 13 mai la Hotel Alpin din Poiana Brașov sub genericul „SUBFINANȚARE, SUPRATAXARE, IMPORTURI-Ziduri în calea unui business de succes, într-o economie aflată în dezechilibru”.   ție [...]
Red Bull, un brand lansat în urmă cu aproximativ 28 de ani, a ajuns să valoreze peste 11 miliarde de dolari, cu plus 5% față de anul precedent, și se situează pe locul trei în topul celor mai valoroase branduri de băuturi răcoritoare din lume, în fața unor nume precum Pepsi, Fanta sau Sprite, cu o istorie mult mai îndelungată, arată studiul Brand Z realizat de compania de cercetare de piață Millward Brown. Red Bull a fost fondat de Dietrich Mateschitz la mijlocul anilor [...]
  Reducerea numărului de certificate verzi pentru producătorii de energie din surse fotovoltaice este ilegală, iar statul "a mers prea departe cu măsuri abuzive" împotriva industriei verzi, care vor costa statul "miliarde de euro", potrivit Asociației Române a Industriei Fotovoltaice (ARIF). "Încă din 29 martie, când Autoritatea de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a publicat raportul de monitorizare a supracompensării prin intermediul cărui [...]
Taxa pe Valoare Adaugata la carne nu va fi redus în acest an, dar acest lucru poate fi luat în calcul de la începutul anului viitor, a anuntat premierul Victor Ponta, intr-o emisiune televizata. “TVA la carne nu va fi redus în acest an. Am spus un singur lucru: că în baza analizei pe care o avem în septembrie asupra efectelor reducerii TVA-ului la pâine si care să confirme că a fost o măsură bună. Eu cred că a fost o măsură bună reducerea TVA la [...]
Producătorul de carne de pui, ouă pentru consum, pâine și produse de patiserie Oncos Cluj, aflat în insolvență, are în vedere păstrarea locurilor de muncă, a structurii centrelor de producție, distribuție și de vânzare și achitarea într-o perioadă de trei ani a datoriilor acumulate. Restructurarea afacerilor Oncos se face la cererea companiei, administratorul judiciar fiind un consorțiu de practicieni în insolvență format din CITR și BDO Restructuring SPRL, [...]
(Comunicat) RINA furnizeaza audituri cantitative si calitative pentru a asigura corespondenta de bunuri si / sau materiale cu: scrisori de credit, comenzile clientilor, liste de ambalare aprobate de client sau orice documentatie tehnica justificativa. Auditul de cantitate asigura ca marfurile in cauza corespund efectiv celor descrise in diferite documente, in timp ce auditul de calitate asigura ca marfurile nu au defecte evidente si indeplinesc cerintele prevazute in documentel [...]
(AutorȘ Ioan Serbanescu)  Agenții economici, producători interni, importatori, comercianți, care realizează venituri din vânzările de alcool etilic alimentar, băuturi alcoolice sau orice alte produse destinate industriei alimentare sau consumului care conțin alcool etilic alimentar, își pot desfășura activitatea numai în baza autorizației de comercializare. Nu intră sub incidența regimului de autorizare băuturile alcoolice cu concentrație alcoolică sub 0,5% în [...]

 

Living fresh
Meat Milk TV
meatmilk
Debitron Termo
testo
infoALIMENT MAGAZIN