Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Ca urmare a investițiilor fcute în propriile lanțuri de desfacere, magazinele procesatorilor, dar și unele rețele independente românești de retail, devin tot mai puternice, în fața marilor lanțuri de magazine.


 


Astfel, în ar, lanurile de magazine deinute de oameni de afaceri români amenin supremaia marilor magazine. Românii au avantajul c sunt de mai mult timp pe pia, iar alimentele vândute sunt în parte produse de ei. În schimb, strinii îi permit s deschid supermarketuri la fiecare col de bloc. Iar aceste supermarketuri, la rândul lor, ameninț magazinele de tip cash and carry, cum sunt Metro sau Selgros.


 


Cu o cifr de afaceri de 30 de milioane de euro anul trecut, retailerul Diana a ajuns la 36 de magazine în trei judee. „Flota de mașini de ajut foarte mult, pentru c se leag cu partea de distribuție și preparate din carne. Pentru piața din București ne pregtim s intrm anul viitor cu dou-trei locații”, a declarat pentru postul Digi 24 TV doamna Adina Crciunescu, reprezentant al lanțului de magazine Diana. Toate mezelurile vândute în magazine sunt produse în fabrica proprie.


 


Pe aceeai strategie a mizat i lanul Zanfir din Vrancea, cu afaceri de peste 20 milioane de euro. Are nou supermarketuri, în Vrancea i în Bacu, i deine i un abator. Tot în Vrancea, lanul Paco are opt magazine deschise doar în Focani i afaceri de peste 10 milioane de euro. Strategia e alta – vrea s înceap distribuia produselor online. „Dac ai un nume local, ești preferat de comunitate. Probabil c și calitatea produselor e mai bun la cei mici”, spune analistul economic Adrian Mitroi.


 


Îns, nu toate afacerile au mers la fel de bine. Lanul PIC din Arge – deinut de omul de afaceri Cornel Penescu, cu datorii de 76 milioane de euro, a intrat în faliment în 2011, dup ce omul de afaceri a fost condamnat. Au pus lactul pe u i cele cinci magazine Trident din Media i Deva. Probleme are i reeaua Succes, care a preluat magazinele PIC. Când a cerut intrarea în insolven la începutul acestui an, antreprenorul gorjean Nicolae Sarcin avea o reea de peste 150 de magazine în nou judee i în Bucureti.


 


S-a ajuns aici, spun consultanii, pentru c antreprenorii românii nu au experiena de afaceri a lanurilor strine. „Au risipit o parte important din resurse spre active imobiliare. Consumatorul e priceput, vrea produse ieftine și proaspete, necesit o logistic complicat”, spune Adrian Mitroi.


 


Avantajul lanțurilor strine de retail este dimensiunea magazinelor. Un hipermarket poate vinde și 60.000 de produse, în timp ce un supermarket are doar 5.000. Dou companii din Germania – Kaufland i Metro – i una din Frana – Carrefour – controleaz comerul modern din România, o pia de 18 miliarde de euro.


 


Apariia supermarketurilor i hipermarketurilor în zonele locuite i extinderea magazinelor de proximitate controlate de marile lanuri comerciale nu au lovit doar afacerile micilor buticuri, dar i pe cele ale magazinelor de tip „cash and carry”. Sunt marii angrositi, precum Metro sau Selgros, care depind de aprovizionrile pe care i le fac micile magazine. Îns cum comerul tradiional pierde teren i este înlocuit de comerul modern, care are propriile reele de aprovizionare, Metro i Selgros au început s caute modaliti prin care s îi diversifice sursele de venit.


 


În doar un deceniu, peisajul comerului din România s-a schimbat radical. Marile lanuri strine s-au extins pe întreg teritoriul rii și, cu ajutorul micilor magazine de proximitate, s-au rspândit agresiv în interiorul orașelor. Dac în 2004 buticurile și magazinele stradale reprezentau aproape 70% din totalul comerului din România, în prezent magazinele marilor lanuri comerciale sunt cele care domin piaa.


 


Scderea comerului tradiional a lovit o niș care în statistici este prins în comerul modern, dar care este dependent de buticuri. E vorba de magazinele „cash and carry”, precum Metro și Selgros, a cror principal afacere este aprovizionarea micilor comerciani independeni.


În 2008, Metro era pe primul loc în România în clasamentul magazinelor cu cele mai mari încasri, iar Selgros pe locul al treilea. Pân anul trecut, ambii comerciani au czut câte dou locuri. Pe lâng faptul c marile reele de supermarketuri și magazine de proximitate au scos din joc micile magazine care se aprovizionau de la Metro și Selgros, s-a declanșat și criza, care a pus presiune pe comerul din România.


 


Ca s fac fa concurenei, micile magazine au cutat un sistem mai eficient de aprovizionare decât achiziiile de la magazinele cash and carry. La un moment dat, situaia magazinelor cash and carry s-a desprins de situaia economiei, iar profitul lor a continuat s se topeasc chiar și dup ce consumul a început s își revin. De la un profit de aproape 140 de milioane de lei în 2010, Metro a ajuns la un plus de mai puin de 45 de milioane în 2013, iar anul trecut a intrat pe pierdere, potrivit datelor raportate la Ministerul de Finane. Și profitul celor de la Selgros a sczut constant, de la 104 milioane de lei în 2009 la doar 15 milioane de lei anul trecut.


 


Acum, ambii comerciani încearc s își reinventeze afacerile în România. Metro a început s își transforme clienii din comerul tradiional în comerciani moderni. A înfiinatfranciza „La Doi Pași”, în care micii patroni sunt învai cum s își remodeleze magazinele, astfel încât s fac fa btliei cu magazinele de proximitate ale marilor lanuri. Selgros, în schimb, a anunat de curând c a investit patru milioane de euro într-un serviciu de livrare a alimentelor la sediul restaurantelor.

Alte articole recomandate:

"Comerul alimentar online este abia vizibil în România i aceast situaie nu este de ateptat s se schimbe în mod semnificativ în timpul perioadei de prognoz (2013-2017). Vânzrile online de alimente ale retailerilor se vor dezvolta lent în perioada analizat, având în vedere c majoritatea consumatorilor români prefer în general s-i cumpere alimentele din magazinele tradiionale", estimeaz Euromonitor. Cu toate acestea, [...]
Timioreana a fost brandul cu cele mai mari volume de bere vândute pe piaa local în 2014, arat datele companiei de cercetare de pia Canadean, poziie pe care a ocupat-o atât în 2013, cât i în 2012. Timioreana, brand din segmentul mediu de pre, aflat în por­tofoliul Ursus Breweries, este secondat de Bucegi (Heineken), iar pe locul trei se afl Ciuca (Ursus).   Cumulat, primele 10 branduri de bere de pe piaa local au avut în [...]
Afacerile cu spații destinate organizrilor de evenimente pentru companii reprezint o piaț înc mic, îns cu potențial important de dezvoltare, în condițiile în care anual în România apar noi astfel de locații, iar cererea din partea firmelor este din ce în ce mai mare.   150 de evenimente într-un an!   Spre exemplu, la începutul anului, Centrul de Afaceri și Expozițional Bacu S.A. [...]
Conform unui studiu recent, "licoarea magic" pe care o bei zilnici spune foarte multe lucruri despre tine. Astfel, cercettorii susin c tipul de cafea pe care îl alegem ne poate reflecta personalitatea, informeaza Antena Stars. Dac preferi cafeaua tip cappuccino afl c eti dominant i obsesiv, iar dac îi place cea cu lapte, e clar! Eti genul de om care face orice pentru a-i mulumi pe cei din jurul tu. Cei care aleg cafeaua neagr sunt descrii ca fiind direci. D [...]
În România se comercializeaz cele mai ieftine buturi nealcoolice din Uniunea European, prețul acestora reprezentând 74% din media UE. Potrivit datelor furnizate de Eurostat pentru anul 2012, la mâncare (67%) și buturi alcoolice (75%) ne plasm pe locul al doilea dup Polonia, și, respectiv, Bulgaria. Deși se situeaz la 68% din media UE, prețul la tutun ne plaseaz de-abia pe locul 7. Contrar percepției publice, analiza Eurostat [...]
Recesiunea îndelungat îi spune cuvântul. Românii nu îi permit s cheltuiasc mai mult de 110 euro pentru cadourile de Crciun, în acest an.  Potrivit unui studiu întocmit de firma de cercetare Ipsos pentru ING Bank, aceast sum ne situeaz sub bulgari i cehi, dar peste polonezi i olandezi. Studiul analizeaz rspunsurile a peste 12.000 de consumatori din 13 ri, i anume România, Cehia, Austria, Luxemburg, Italia, Spania, Frana, [...]
Industria global a pâinii i produselor de panificaie este de ateptat s depeasc nivelul de 447 miliarde de dolari pân în 2017, conform raportului Global Industry Analysts. Segmentul pâinii i rolelor de pâine reprezint cel mai mare segment la nivel global, urmat de cel de patiserie/cofetrie. Creterea cererii pentru pâine i produse de panificaie este determinat, în principal, de schimbarea stilului de via, consumatorii având la [...]
Conform INSSE, volumul cifrei de afaceri pentru comerul cu amnuntul de alimente, buturi i tutun a crescut cu 10,3% ca serie brut i cu 7,6,% în funcie de sezonalitate i numrul de zile lucrtoare în luna ianuarie a lui 2015 comparativ cu luna ianuarie a anului 2014, a anunat Institutul Naional de Statistic (INS). Vânzrile brute au sczut cu  24,8%, iar cele ajustate sezonier au înregistrat un avans de 3,2%.   Per ansamblu, volumul cifrei de afaceri [...]

 

Conferinta Meat Milkk 2019
Meat Milk TV
infoALIMENT MAGAZIN
Ultimele anunturi