Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Ca urmare a investițiilor fcute în propriile lanțuri de desfacere, magazinele procesatorilor, dar și unele rețele independente românești de retail, devin tot mai puternice, în fața marilor lanțuri de magazine.


 


Astfel, în ar, lanurile de magazine deinute de oameni de afaceri români amenin supremaia marilor magazine. Românii au avantajul c sunt de mai mult timp pe pia, iar alimentele vândute sunt în parte produse de ei. În schimb, strinii îi permit s deschid supermarketuri la fiecare col de bloc. Iar aceste supermarketuri, la rândul lor, ameninț magazinele de tip cash and carry, cum sunt Metro sau Selgros.


 


Cu o cifr de afaceri de 30 de milioane de euro anul trecut, retailerul Diana a ajuns la 36 de magazine în trei judee. „Flota de mașini de ajut foarte mult, pentru c se leag cu partea de distribuție și preparate din carne. Pentru piața din București ne pregtim s intrm anul viitor cu dou-trei locații”, a declarat pentru postul Digi 24 TV doamna Adina Crciunescu, reprezentant al lanțului de magazine Diana. Toate mezelurile vândute în magazine sunt produse în fabrica proprie.


 


Pe aceeai strategie a mizat i lanul Zanfir din Vrancea, cu afaceri de peste 20 milioane de euro. Are nou supermarketuri, în Vrancea i în Bacu, i deine i un abator. Tot în Vrancea, lanul Paco are opt magazine deschise doar în Focani i afaceri de peste 10 milioane de euro. Strategia e alta – vrea s înceap distribuia produselor online. „Dac ai un nume local, ești preferat de comunitate. Probabil c și calitatea produselor e mai bun la cei mici”, spune analistul economic Adrian Mitroi.


 


Îns, nu toate afacerile au mers la fel de bine. Lanul PIC din Arge – deinut de omul de afaceri Cornel Penescu, cu datorii de 76 milioane de euro, a intrat în faliment în 2011, dup ce omul de afaceri a fost condamnat. Au pus lactul pe u i cele cinci magazine Trident din Media i Deva. Probleme are i reeaua Succes, care a preluat magazinele PIC. Când a cerut intrarea în insolven la începutul acestui an, antreprenorul gorjean Nicolae Sarcin avea o reea de peste 150 de magazine în nou judee i în Bucureti.


 


S-a ajuns aici, spun consultanii, pentru c antreprenorii românii nu au experiena de afaceri a lanurilor strine. „Au risipit o parte important din resurse spre active imobiliare. Consumatorul e priceput, vrea produse ieftine și proaspete, necesit o logistic complicat”, spune Adrian Mitroi.


 


Avantajul lanțurilor strine de retail este dimensiunea magazinelor. Un hipermarket poate vinde și 60.000 de produse, în timp ce un supermarket are doar 5.000. Dou companii din Germania – Kaufland i Metro – i una din Frana – Carrefour – controleaz comerul modern din România, o pia de 18 miliarde de euro.


 


Apariia supermarketurilor i hipermarketurilor în zonele locuite i extinderea magazinelor de proximitate controlate de marile lanuri comerciale nu au lovit doar afacerile micilor buticuri, dar i pe cele ale magazinelor de tip „cash and carry”. Sunt marii angrositi, precum Metro sau Selgros, care depind de aprovizionrile pe care i le fac micile magazine. Îns cum comerul tradiional pierde teren i este înlocuit de comerul modern, care are propriile reele de aprovizionare, Metro i Selgros au început s caute modaliti prin care s îi diversifice sursele de venit.


 


În doar un deceniu, peisajul comerului din România s-a schimbat radical. Marile lanuri strine s-au extins pe întreg teritoriul rii și, cu ajutorul micilor magazine de proximitate, s-au rspândit agresiv în interiorul orașelor. Dac în 2004 buticurile și magazinele stradale reprezentau aproape 70% din totalul comerului din România, în prezent magazinele marilor lanuri comerciale sunt cele care domin piaa.


 


Scderea comerului tradiional a lovit o niș care în statistici este prins în comerul modern, dar care este dependent de buticuri. E vorba de magazinele „cash and carry”, precum Metro și Selgros, a cror principal afacere este aprovizionarea micilor comerciani independeni.


În 2008, Metro era pe primul loc în România în clasamentul magazinelor cu cele mai mari încasri, iar Selgros pe locul al treilea. Pân anul trecut, ambii comerciani au czut câte dou locuri. Pe lâng faptul c marile reele de supermarketuri și magazine de proximitate au scos din joc micile magazine care se aprovizionau de la Metro și Selgros, s-a declanșat și criza, care a pus presiune pe comerul din România.


 


Ca s fac fa concurenei, micile magazine au cutat un sistem mai eficient de aprovizionare decât achiziiile de la magazinele cash and carry. La un moment dat, situaia magazinelor cash and carry s-a desprins de situaia economiei, iar profitul lor a continuat s se topeasc chiar și dup ce consumul a început s își revin. De la un profit de aproape 140 de milioane de lei în 2010, Metro a ajuns la un plus de mai puin de 45 de milioane în 2013, iar anul trecut a intrat pe pierdere, potrivit datelor raportate la Ministerul de Finane. Și profitul celor de la Selgros a sczut constant, de la 104 milioane de lei în 2009 la doar 15 milioane de lei anul trecut.


 


Acum, ambii comerciani încearc s își reinventeze afacerile în România. Metro a început s își transforme clienii din comerul tradiional în comerciani moderni. A înfiinatfranciza „La Doi Pași”, în care micii patroni sunt învai cum s își remodeleze magazinele, astfel încât s fac fa btliei cu magazinele de proximitate ale marilor lanuri. Selgros, în schimb, a anunat de curând c a investit patru milioane de euro într-un serviciu de livrare a alimentelor la sediul restaurantelor.

Alte articole recomandate:

Consumul de ciuperci în România este estimat la un kilogram pe cap de locuitor, în scdere cu 10% în ultimul an i de patru ori mai puin fa de media în Uniunea European, potrivit lui Eugen Bjenaru, preedintele Asociaiei Naionale a Productorilor de Ciuperci din România. Din datele asociaiei, în România se produc anual 20.000 de tone de ciuperci, cu o valoare de pia de aproximativ 50 de milioane de euro.Eugen Bjenariu spune c volumul [...]
Conform unui studiu recent, "licoarea magic" pe care o bei zilnici spune foarte multe lucruri despre tine. Astfel, cercettorii susin c tipul de cafea pe care îl alegem ne poate reflecta personalitatea, informeaza Antena Stars. Dac preferi cafeaua tip cappuccino afl c eti dominant i obsesiv, iar dac îi place cea cu lapte, e clar! Eti genul de om care face orice pentru a-i mulumi pe cei din jurul tu. Cei care aleg cafeaua neagr sunt descrii ca fiind direci. D [...]
(Comunicat) Cum s-a vzut în piaț reducerea TVA-ului la produse alimentare și la buturi non-alcoolice aplicat în iunie anul acesta? În primul rând, conform datelor INSSE, acest lucru s-a tradus într-o inflație negativ medie a prețurilor de -6.8% în perioada iunie - septembrie 2015.     Întrebarea cea mai des regsit pe buzele juctorilor din aceast industrie este “Ce s-a întâmplat cu [...]
1% dintre români încep toamna pregtind murturi i conserve pentru iarn, iar peste jumtate dintre gospodrii investesc între 100 i 300 lei în aceast activitate, în timp ce 26% cheltuie între 300 i 500 lei. Informaiile au fost obinute în urma unui sondaj pe tema conservelor pregtite toamna în România, realizat de Unisol pe platforma online Ivox, în perioada 29 august – 14 septembrie 2014, pe un eantion de 5.596 [...]
Reducerea TVA la pâine de la 24% la 9% a majorat producția fiscalizat în industria de morrit și panificație la 225.000 tone în 10 luni, iar evaziunea fiscal din domeniu s-a diminuat cu 20 de procente, a declarat pentru AGERPRES președintele Patronatului Român din Industria de Morrit, Panificație și Produse Finoase (ROMPAN), Aurel Popescu. "Raportul pe 12 luni îl vom avea pe 15 octombrie, dar dup 10 luni de la reducerea TVA l [...]
Timioreana a fost brandul cu cele mai mari volume de bere vândute pe piaa local în 2014, arat datele companiei de cercetare de pia Canadean, poziie pe care a ocupat-o atât în 2013, cât i în 2012. Timioreana, brand din segmentul mediu de pre, aflat în por­tofoliul Ursus Breweries, este secondat de Bucegi (Heineken), iar pe locul trei se afl Ciuca (Ursus).   Cumulat, primele 10 branduri de bere de pe piaa local au avut în [...]
Sectorul Racoritoare a generat in luna martie a acestui an aproape 2000 de aparitii in online, cu 12% mai putin ca in luna februarie, si un viewership de 200.000 de milioane. Vizibilitatea sectorului a crescut cu 10% in presa online, insa a scazut pe bloguri&forumuri si pe retelele sociale cu 1%, respectiv 16%. Topul lunar al celor mai vizibile branduri pe Facebook este realizat de fbMonitor, platforma de monitorizare si analiza a paginilor de Facebook lansata de TreeWorks, si acopera 24 [...]
Recesiunea îndelungat îi spune cuvântul. Românii nu îi permit s cheltuiasc mai mult de 110 euro pentru cadourile de Crciun, în acest an.  Potrivit unui studiu întocmit de firma de cercetare Ipsos pentru ING Bank, aceast sum ne situeaz sub bulgari i cehi, dar peste polonezi i olandezi. Studiul analizeaz rspunsurile a peste 12.000 de consumatori din 13 ri, i anume România, Cehia, Austria, Luxemburg, Italia, Spania, Frana, [...]

 

Living fresh
meatmilk
testo
infoALIMENT MAGAZIN