Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Proiectarea materialelor regenerabile și biodegradabile pentru pelicule de ambalare a câștigat o importanță mare în ultimele două decenii. Sunt căutate materiale cu proprietăți fizice necesare ca permeabilitate redusă la oxigen, rezistență la apă, rezistență mecanică, flexibilitate. Recent a fost creată o alternativă ecologică, un material regenerabil și biodegradabil, xilofan obținut prin modificarea xilanului extras din subproduse agroindustriale. Acesta se aplică pe hârtie sau carton și asigură protecție față de oxigen, grăsimi, arome și uleiuri minerale.


 


 


Alternative regenerabile


 


Produse alimentare dintre cele mai diverse, de la condimente, produse fragile și crocante, la alimente lichide precum sucuri sau lapte, sunt ambalate în ambalaje care au în structura lor, pe lângă hârtie sau carton, aluminiu și materiale plastice obținute din surse neregenerabile. Acestea împovărează mediul fiindcă nu sunt biodegradabile, natura neputându-le descompune pe cont propriu.


 


În ultimele două decenii, tot mai multă atenție a fost îndreptată spre alte componente ale materialelor vegetale, cum ar fi reziduurile lignocelulozice și potențialul lor în crearea biocombustibililor (biocombustibili de a doua generație) și a unor biomateriale noi, cu valoare adăugată, printr-o abordare de „biorafinare”.


În producerea biocombustibililor și a produselor chimice din materiale vegetale sunt vizate componente nealimentare din plante, de exemplu deșeuri de la prelucrarea alimentelor și din agricultură cum sunt reziduurile lignocelulozice bogate în carbohidrați polimerici (celuloză, hemiceluloză, pectine). Acestea trebuie convertite, prin biorafinare, în produse cu valoare adăugată.


 


Deșeuri lignocelulozice


 


Componentele chimice care alcătuiesc lignoceluloza sunt celuloza (45-55 %), hemiceluloza (25-35 %) și lignina (20-30 %). Toate aceste componente se găsesc în peretele celulei vegetale.


După celuloză, hemiceluloza este următorul cel mai abundent polizaharid din familia materialelor vegetale, forestiere și reziduurilor agricole. Hemicelulozele sunt complexe ramificate de heteropolizaharide. În speciile lemnoase tari, ierburi și subproduse agroindustriale (paie de cereale, reziduu fibros din trestie de zahăr, coceni de porumb, rumeguș de lemn), majoritatea lanțurilor de hemiceluloză sunt formate prin legarea beta-(1→4) a unităților monomer de D-xilopiranoză și sunt numite xilani. În rășinoase, xilanii reprezintă o proporție mai mică din totalul hemicelulozelor prezente, aproximativ 5-15 % din substanța uscată a plantelor.


Xilanii au o masă moleculară relativ mare, de 10.000-40.000, un grad de polimerizare (DP) de 100-200 și se găsesc în principal în straturile primare și secundare ale peretelui celular vegetal.


 


Obținerea xilofanului


 


Hemicelulozele sunt extrase din deșeuri lignocelulozice, de exemplu din pleava rezultată la prelucrarea prin decorticare a cerealelor după recoltare. După extracție urmează purificarea apoi tratarea xilanului cu aditivi în vederea adaptării caracteristicilor pentru diferite domenii de utilizare. Astfel, adaosul altor materiale polimerice, cum ar fi chitosan, nanofibre celulozice, glucomanani sau alcool polivinilic, permite formarea peliculei și îmbunătățește proprietățile mecanice și proprietățile barieră / de permeabilitate.


Capacitatea de formare a peliculei de xilan (xilofan) depinde de gradul de polimerizare și eterogenitate, frecvența și regularitatea substituenților precum și de natura chimică a compușilor amestecați. Acești factori au un efect mare asupra cristalinității produsului uscat. Cu cât catena xilanului este mai neregulată, cu atât materialul va deveni mai puțin cristalin după îndepărtarea solventului și va forma mai ușor pelicula. Cristalinitatea peliculei de xilan poate fi redusă prin utilizarea de plastifianți adecvați, ca glicerol sau sorbitol. Structura chimică a plastifiantului poate influența, de asemenea, stabilitatea pe termen lung a peliculei produse.


Materialul este furnizat fabricilor de hârtie sau producătorilor de materiale de ambalaj. Acolo este amestecat cu apă, iar suspensia rezultată este apoi aplicată prin dispersie sau cu o rolă pe carton sau hârtie și uscată. Materialul complex rezultat este regenerabil și biodegradabil.


 


Proprietăți și utilizări ale materialului de ambalaj cu xilofan


 


Pelicula de xilan aplicată pe hârtie sau carton asigură protecție de tip barieră împotriva oxigenului, grăsimii, aromelor și uleiurilor minerale. Este o alternativă ecologică durabilă și responsabilă la alcool polivinilic (EVOH), aluminiu și folii metalizate.


 


Xilofanul poate acoperi hârtia ambalajelor flexibile, creând o structură de ambalare etanșă la oxigen care poate fi reînnoită și este ușor de reciclat. El poate fi combinat cu alte straturi barieră pentru a realiza un material multistrat cu proprietăți barieră la umiditate și capacitate de etanșare la căldură adecvată pentru ambalarea produselor sensibile la oxigen, cum ar fi snacks-uri, condimente și pulberi uscate.


De asemenea, la acoperirea cartonului și a hârtiei din fibre reciclate care conțin substanțe provenite de la cerneluri tipografice, pelicula de xilan reprezintă o barieră față de migrarea uleiurilor minerale în alimente. Acest lucru permite utilizarea sigură a fibrelor reciclate pentru ambalarea produselor alimentare uscate, cum ar fi cereale, paste și orez.


Xilofanul poate fi folosit ca barieră și în alte tipuri de ambalaje, de exemplu cartoanele confecționate din materiale complexe folosite pentru ambalarea sucurilor și a produselor lactate (barieră la oxigen) sau a alimentelor pentru animale de companie (barieră la grăsimi).


Hârtia și cartonul acoperite cu xilofan pot fi retransformate în pastă, deci reciclarea lor este simplă și rentabilă, fibrele putând fi prelucrate din nou în hârtie și carton.

Alte articole recomandate:

Fiecare român lasă în magazine pentru mâncare ambalată (conserve, dulciuri, paste, lactate, mâncare congelată etc.) circa 300 de euro anual, de două ori mai puțin decât croații sau estonii, care sunt pe primele locuri în Europa de Est, arată o analiză a ZF pe baza datelor companiei Euromonitor, care a luat în considerare 17 state.   Datele Euromonitor conțin doar informații din retail, adică supermarketuri, hipermarketuri sau chioșcuri, și nu [...]
Stonyfield din SUA a introdus un produs numit Frozen Yogurt Pearls (Perle de iaurt înghețat), care sunt învelite într-un ambalaj care nu este confecționat din plastic, informează Dairy Industry. Defapt, ambalajul folosit este digerabil. Perlele de iaurt înghețat sunt făcute din iaurt organic produs de compania Stonyfield și învelite în membrane naturale. Cumpărătorii vor putea să le cumpere în ambalaje din celuloză preambalate sau [...]
Utilizarea etichetelor care oferă informații suplimentare privind țara de origine a cărnii și a animalului de la care provine aceasta, în afară de implicarea unor costuri suplimentare, poate deveni și un instrument de “luptă” în războiul economic, bazat cel mai adesea în ultimii ani pe zvonistică, ne-a declarat George Horoi, președintele grupului Agricola Bacău, unul dintre principalii producători de preparate din carne din țară. “Răspândirea unu [...]
Teodora Chiorean: Pentru bere, ambalajul nu este doar un ansamblu de mijloace, destinat cuprinderii sau învelirii produsului cu istorie seculară, pentru a-i asigura protecția temporară din punct de vedere fizic, mecanic, biologic și chimic în scopul menținerii calității și integrității, în stare de livrare, în decursul manipulării, transportului, depozitării și desfacerii, până la consumator ori până la sfârșitul termenului de garanție. Ambalajul berii [...]
DairyIndustries anunță lansarea unui nou echipament de formare și congelare a înghețatei, conceput și produse de compania daneză UCV Icecream. Utilajul, definit prin utilizare eficientă și simplă, EU 230. formează și congelează produsul în configurația programată de procesator. Prevăzut cu dispozitive de adăugare a cremelor de fructe, a siropurilor, bomboanelor și a alunelor, ca elemente decorative, EU 230 poate realiza amestecuri potrivit rețetel [...]
La 17 ani de la lansarea pe piață a brandului, Alexandrion Grup a lansat o nouă identitate vizuală și un nou ambalaj pentru cel mai bine vândut brandy din România, anunță agenția Atelier Șapte printr-un comunicat de presă, citat de IAA.ro. Cu peste 85 de milioane de sticle vândute, Alexandrion este lider pe piața din România și devine în urma procesului de rebranding "Noul Clasic". Noua sticlă de Alexandrion are un design elegant [...]
Schimbarea sistemului de etichetare în UE va afecta toate companiile de produse alimentare. Noul regulament de etichetare la produsele alimentare va intra în vigoare la sfârșitul anului viitor. O modificare importantă este reînnoirea etichetării nutriționale, care va deveni obligatorie, prin înlocuirea CZE (Cantitatea Zilnică Estimată) cu RIS (aportul de referință). David Praz, principalul consilier pe probleme de legislație alimentară de l [...]
Liderul mondial în organizarea de evenimente dedicate industriei de ambalaje, InterPack- Dusseldorf, a confirmat participarea la eidiția inaugurală a Expo-Conferinței Internaționale infoPACK 2016, organizată de agenția infoGROUP și revista infoPACK, și care va avea loc în data de 17 noiembrie, la Hotel Phoenicia din București.   Reprezentanții companiei germane își vor prezenta evenimentele pe care le au în [...]

 

Meat Milk TV
meatmilk
Debitron Termo
testo
infoALIMENT MAGAZIN