Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Globalizarea și extinderea UE către est au pus logistica europeană în fața unor noi provocări. Cu atât mai mult, ca parte a economiei Uniunii Europene, activitatea de logistică alimentară din România trebuie să se conecteze și mai mult la rețeaua Pieței Comune, de aici, dar și din oportunitățile de care dispune, rezultând dezvoltarea așteptată de toți actorii din lanțul afacerilor: furnizori-distribuitori-comercianți.


 


Cerințe de dezvoltare structurală, la nivel european


 


Pentru a atinge dezideratul propus, România trebuie să respecte câteva criterii trasate de Comisia Europeană. Astfel, potrivit unui document oficial al acestei instituții, se estimează că, la nivel mondial, sectorul logisticii reprezintă aproximativ 5,4 trilioane de euro, adică 13,8 % din PIB-ul global. În medie, costurile cu logistica reprezintă 10-15 % din costul final al produsului finit. Pe de altă parte, potrivit studiului ”Piața de logistică alimentară a Europei”, realizat la comanda Nagel Group de către Peter Klaus, profesor emerit la Universitatea Erlangen-Nuremberg, și coordonator al grupului de lucru Fraunhofer pentru Supply Chain Services (SCS), relevă faptul că, în fiecare an, circa 600 kg de produse alimentare sunt transportate către cele 515 milioane de consumatori din Europa, ceea ce corespunde unui volum de distribuție de peste 300 de milioane de tone pe parcursul unui întreg an.


Însă, deși logistica devine tot mai importantă, ea încă nu face obiectul unor studii statistice fiabile. Specialiștii de la Bruxelles afirmă că firmele din UE recunosc tot mai mult existența unor alternative competitive pentru transport. De aceea, oficialii europeni reafirmă necesitatea realizării unui echilibru între securitate și fluiditatea transporturilor. Comisia dorește introducerea logisticii în cadrul politicii transporturilor, astfel încât acest domeniu să devină un factor capital în luarea deciziilor. De aceea, autoritățile europene propun intervenții în următoarele domenii:


- Identificarea ambuteiajelor în vederea abordării acestor obstacole care afectează logistica și fluiditatea transporturilor;


- Exploatarea rețelelor de tehnologie a informației și comunicațiilor, prin asocierea logisticii cu sisteme precum Galileo, pentru a repera și a urmări încărcăturile. De asemenea, companiile ar trebui să aibă acces facil, cu cost scăzut, la această tehnologie.


- Stabilirea unui certificat european, ținând cont că, în Europa, educația și formarea în domeniul transporturilor prezintă variații mari. Prin urmare, Comisia este în favoarea stabilirii unui program de certificare pentru specialiștii în logistică, prin programul Leonardo Da Vinci.


- Dezvoltarea de indicatori statistici și crearea unei imagini fiabile a calității logistice a pieței europene a transporturilor.


- Utilizarea mai bună a infrastructurii, inclusiv prin eficientizarea instalațiilor de transbordare, incluzând porturile maritime și aeroporturile, prin utilizarea tehnologiilor de vârf, precum informatica avansată.


- Recunoașterea calității, prin crearea unei Etichete de calitate.


- Simplificarea lanțurilor multimodale, prin simplificarea formalităților vamale și facilizarea accesului la o interfață administrativă unică.


- Promovarea unei structuri de reglementare a multimodalității la nivel mondial.


- Stabilirea unor standarde europene de încărcare. Normele privind dimensiunile vehiculelor și unitățile de încărcare trebuie să corespundă nevoilor logisticii avansate și ale mobilității durabile. Comisia a propus standarde europene comune pentru unitățile intermodale de încărcare. În prezent, există o diversitate de configurări, ceea ce crește costurile transportului intracomunitar.


 


Potențial ridicat de creștere pentru companiile din România


 


Revenind la studiul realizat de Peter Klaus, acesta evidențiază faptul că România se află printre țările în care există un potențial ridicat de creștere, în activitatea de logistică alimentară, în condițiile în care există în continuare o mare parte din piață încă neintegrată în lanțul de aprovizionare industrială. Astfel, pe măsură ce importanța autoconsumului și a alimentelor comercializate prin intermediul vânzărilor directe se va diminua, va crește și rolul serviciilor logistice, în piață.


 


Datele indică, la nivel european, o piață a producătorilor industriali evaluată la 866 de miliarde de euro sau 589 milioane de tone în volum, în timp ce valoarea alimentelor produse și distribuite local este de numai 182 miliarde de euro, care corespunde unui volum de 94 milioane de tone. Pe de altă parte, pe lângă tendința de internaționalizare a sectorului alimentar, există și un curent divergent care propune ca o cantitate cât mai mare din alimentele consumate să provină din agricultura locală sau să fie fabricată local. Potrivit profesorului Klaus, acest trend va avea un impact mult mai redus decât cel de consolidare a producției alimentare, inclusiv în România, unde se produc în jur de 8,72 milioane de tone pe an, dintre care exportul reprezintă 13,8%.


 


Costul total al serviciilor logistice este evaluat la două miliarde de euro, din care 1,1 miliarde de euro reprezintă cheltuielile cu logistica primară, iar 900 de milioane de euro reprezintă logistica secundară, care corespunde retailerilor și angrosiștilor. În comparație, valoarea serviciilor logistice în Germania se ridică la 20 de miliarde de euro.Piața locală oferă un potențial ridicat din punct de vedere al agriculturii și industriei alimentare. Astfel, consumul pe cap de locuitor de carne și lapte este cu mult sub media UE, iar puterea medie de cumpărare din România este, de asemenea, încă scăzută. „Comerțul alimentar internațional se poziționează în creștere pe această piață cu o populație de 22 de milioane de locuitori”, afirmă, la rândul său, Bernhard Heinrich, CEO al Nagel-Group.


 


Nevoie stringentă de specialiști


 


Pentru a reuși, companiile care activează pe piața logisticii și, în special a logisticii cu produse alimentare, care implică specificități deosebite, mai trebuie să rezolve și problema absenței specialiștilor. Marea majoritate a acestora s-au format sub „patronajul” know-how-ului adus de firmele internaționale, sub imperativul unui hei-rup de moment. Din păcate,  Logistica & Supply Chain nu este studiată, ca materie, în universități. Într-adevăr, ARILOG, o organizație care activează pentru pregătirea specialiștilor în varii domenii, are un parteneriat cu ASE-ul care, de câțiva ani, are un curs de un singur semestru al ultimului an. Dar, este foarte puțin, iar lucrurile nu merg prea bine, întâmplându-se, chiar, să se rateze deschiderea unei serii de cursuri demonstrative pe baza de voluntariat, pentru a asigura măcar un minim nivel de cunoștințe și a crește gradul de interes. Iar, ratarea a fost cauzată, culmea, de lipsa de interes a companiilor!


 


În general, existența unei competențe apare atunci când este nevoie de ea și așa s-a întâmplat și cu nevoia de profesionalism și experiență în domeniul logisticii. Când ești prins cu depozitele și magazinele pline de mărfuri care nu se mai vând, cash-ul a dispărut din conturi, ratele la camioane trebuie plătite periodic iar intrările sunt mici, și din când în când, clienții îți cer termene de plată mai mari de 60-90 de zile, când clienții încep să fie din ce în ce mai exclusiviști în alegerea celei mai bune soluții, începi să cauți profesioniști care să îți aducă inovație, soluții eficiente de reducere a costurilor și optimizări de operațiuni. Astfel, a început să crească și gradul de interes al personalului din logistică, pentru perfecționare, și deși de abia suntem la primii pași, această profesionalizare are un ritm de creștere relativ mare la toate nivelurile.


 


Ironic este faptul că avem puțini specialiști, dar și cei existenți au făcut muncă de pionierat în această industrie tânără pentru România. Ca urmare, mulți au fost puși în situații critice, situații care i-au format ca specialiști de cea mai înaltă clasă, care pot face față într-o poziție similară,  în Occident. Dar, toți aceștia, sunt ”calificați la locul de muncă”. Spre norocul industriei, criza a adus o schimbare de optică în rândul angajatorilor, acordând o atenție mai mare pentru pregătirea oamenilor.

Alte articole recomandate:

SCHIESSL FRIGOTEHNIC Romania va participa la cea de-a V-a ediție a Expo-Conferinței Internaționale Meat & Milk, eveniment care, în zilele de 12 și 13 mai 2016, va reuni la Hotel Alpin din Poiana Brașov, elita industriilor autohtone de carne și lapte, precum și companii din străinătate și numeroși oaspeți din mediul internațional de afaceri. Detalii despre organizarea manifestării și înscrieri, [...]
"Dezvoltarea tehnologiilor avansate de congelare au permis conservarea eficientă a valorii nutritive a fructelor și legumelor pentru perioade mai lungi, au redus pierderile materiale și au avut ca rezultat mărirea termenul de valabilitate a produsului. Toți acești factori au impulsionat popularitatea fructelor și legumelor congelate în rândul consumatorilor. Având în vedere, mediul dinamic și competitiv din piață, inovarea de produ [...]
KLG Europe Logistics România, una dintre cele mai mari companii de tran­s­port și logistică de pe plan local, vrea să ajungă în cinci ani la o capacitate de depozitare de 80.000 de metri pătrați de depozite, în creștere cu 30.000 de metri pătrați față de volumul actual.   „Acesta este momentul în care să in­vestești în depozite logistice în Ro­mânia. Avem în plan noi investiții, vom extinde în perioada 2016-2017 [...]
(Autor: Maria Demetriad)  Cu o pondere din ce în ce mai scăzută a stocurilor, fapt determinat de necesitatea obligatorie a măririi eficienței economice a fiecărei companii, managementul lor este esențial în organizarea unui flux de producție sau a unui întreg lanț. Cunoașterea principalelor aspecte ale unui bun management al stocurilor și, mai ales, punerea lor în practică, poate face diferența dintre succes și colaps. [...]
Transportul a doi, trei paleți nu e întotdeauna simplu de organizat și, de multe ori, costul este foarte mare. Dar, din dorința de a respecta angajamentele față de clienți, transporturile sunt totuși îndeplinite, chiar dacă din punct de vedere financiar nu sunt eficiente. Soluția pe care Pall-Ex a adus-o pe piață este, în fapt, un fel de curierat cu mărfuri paletizate, venind să rezolve această problemă și garantând livrări [...]
Gabriel Andronescu, country manager al furni­zorului de paleți CHEP România, spune că avansul cererii de paleți este direct proporțional cu creșterea volumelor de marfă paletizată și a numărului de produse (SKUs), ceea ce poate reprezenta un barometru pentru mersul industriilor.   „În general, creșterea cererii de paleți se observă atunci când o companie își extinde producția fie datorită creșterii cererii domestice sau de la export pentru produsel [...]
  O mare parte a costurilor adiacente producției, dar care se regăsesc în prețul final al produsului, o reprezintă cheltuielile de funcționare în sine a fiecărei unități de producție. Printre acestea se numără și cele legate de manevrarea mărfurilor care, prin natura lucrurilor, utilizează mijloace de transport intrauzinal. La rândul lor, acestea pot fi: elevatoare, transportoare fixe sau mobile, electrocare, motocare, stivuitoare. O soluție pentru diminuarea acestor [...]
Internațional Lazăr Com­pany, ultimul mare transportator rutier din România controlat de un român, a anunțat recent că are în plan crearea a 3.000 de noi locuri de muncă, continuându-și astfel, programul de dezvoltare. Potrivit domnului Ion Lazăr, proprietarul companiei, „Anul trecut a fost încheiat cu un profit de aproximativ 2 milioane de euro, la o cifră de afaceri de peste 90 de milioane de euro. Din totalul businessului 60% reprezintă [...]

 

Meat Milk TV
testo
testo
infoALIMENT MAGAZIN