Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Cu o pondere din ce în ce mai scăzută a stocurilor, fapt determinat de necesitatea obligatorie a măririi eficienței economice a fiecărei companii, managementul lor este esențial în organizarea unui flux de producție sau a unui întreg lanț. Cunoașterea principalelor aspecte ale unui bun management al stocurilor și, mai ales, punerea lor în practică, poate face diferența dintre suscces și colaps. În acest sens, vă prezentăm câteva principii de management al stocurilor, elaborate de domnul Alexandru Costangioară, Lector Universitar Drd. al Universității din Oradea.


 


Stocul și conceptul de stocare


 


Stocurile reprezintă un ansamblu de bunuri sau articole acumulate în vederea unei utilizări ulterioare, care asigură alimentarea beneficiarului pe măsura nevoilor, fără ca acesta să fie perturbat de întârzieri în livrări sau incapacitatea temporară a furnizorului de a fabrica respectivul bun.


 


Pe plan mondial conceptul de stocare s-a conturat în anii ’30, prin dezvoltatea unui sistem distinct de gestiune. Problematica stocurilor este extrem de diversă, cuprinzând decizii privind dimensiunile acestora, amplasamenul în teritoriu, reducerea cheltuielilor de stocare, portofoliul de produse sau conservare. Ponderea stocurilor în totalul activelor unei firme variază între 14-46%. În medie, stocurile reprezintă între 17-20% din capitalul activ al unei companii. De asemenea, stocurile dețin o pondere însemnată în PIB-ul unei firme, scăzând în ultimii 20 de ani de la 20% la 13%.


 


Riscurile pe care le presupun stocurile sunt date de mai mulți factori: Cheltuielile cu stocurile, Imobilizarea unei părți însemnate din capital în stocuri, Degradarea bunurilor și Uzura morală a bunurilor. Aceste riscuri variază în funcție de poziția companiei în lanțul logistic, după cum urmează: Riscuri în lanțul logistic Producător-Angrosist-Detailist, Lărgime (Mică, Mare), Profunzime (Mare, Mică ), Angajament (De durată, Termen scurt).


 


În cazul detailistului, riscurile pe care și le asumă sunt largi, dar nu profunde, fiind disipate între numărul mare de produse pe care le comercializează (până la 50.000, în cazul unui hipermarket). Chiriile mari pe care le plătesc detailiștii îi obligă să pună accentul pe viteza de rotație a mărfurilor, de unde angajamentul lor pe termen redus. Confruntați cu un număr mare de produse pe care le comercializează, detailiștii fac presiuni asupra angrosiștilor pentru creșterea frecvenței de aprovizionare, în condițiile achiziționării unuor loturi tot mai reduse de mărfuri. Ca atare, angrosiștii sunt obligați să crească prețurile, ceea ce, practic, anulează avantajul deținut inițial de detailiști.


 


Un model al preformanței


 


Ca o ilustrare a celor menționate mai sus, iată, putem oferi exemplu companiei Pall-Ex Romania, aceia care au dus activitatea de logistică la un înalt standard de calitate. Fiind compus din transportatori de cel mai înalt nivel în Europa, Grupul Pall-Ex oferă cea mai variată gamă de servicii de distribuție mărfuri paletizate către clienți de orice mărime cu activități în orice industrie.


Pall-Ex România este prima rețea de distribuție mărfuri paletizate din Estul Europei. Operațiunile rețelei sunt coordonate în România de la Hub-ul de sortare localizat central, în Sibiu, iar acesta cooperează permanent cu rețelele surori din Iberia, Italia și Marea Britanie.


Rețeaua de membri de înalt calibru ai Pall-Ex România acoperă întreaga țară, fiind formată din unele dintre cele mai importante companii de transport și distribuție. Fiecare membru al rețelei colectează bunurile clienților și le transportă la Hub. Acolo, bunurile sunt sortate și încărcate în vehiculele membrilor responsabili cu livrarea la destinație. Mulțumită eficienței rețelei, clienții pot trimite partide de marfă parțiale (de mici dimensiuni) către orice punct de livrare din țară sau din Europa. 


 


Ruperea cercului vicios


 


Pentru a rupe acest cerc vicios sunt necesare eforturi conjugate din partea tuturor membrilor canalului logistic. Rațiunile existenței stocurilor sunt sintetizate mai jos:


 


Pentru stocurile de materii prime: Discounturi din achiziționarea unui volum mare de mărfuri, Economii din consolidarea transporturilor, Prevenirea discontinuităților în producție, Prevenirea discontinuităților în aprovizionare, Acoperirea riscurilor conjuncturale.


 


Pentru stocurile de produse: Economii din consolidarea transporturilor, Economii de scară (volum mare al producției), Acoperirea cererii sezoniere: în acest sens existența unei capacități de producție temporare. (Este mai profitabilă existența unei capacități de producție mai mică, dar continuă, pe parcursul întregului an.), Prevenirea rupturilor de stoc,  Asigurarea ocupării forței de muncă, Eficientizarea costurilor cu stocurile.


 


Optimizarea managementului


 


În primul rând, este necesară optimizarea costurilor de stocare propriu-zise pe cele patru componente ale sale: Costurile de capital sau de oportunitate, Costurile de manipulare/depozitare, Costurile cu taxele și asigurările, Costuri cu deprecierea /furtul mărfurilor.


 


În esență managementul stocurilor ridică două probleme:


 


• Mărimea lotutui de aprovizionat


• Momentul aprovizionării


 


Se pune, însă, problema unei opțiuni logistice de ansamblu a firmei, care să vizeze asigurarea nivelului de servire a clienților dorit, în condițiile scăderii costurilor logistice. Ținând seama de relația dintre nivelul de servire și costurile logistice, dezideratul de mai sus presupune:


 


• Eficiență sporită a procesării comenzilor


• Eficiență sporită a sistemului informațional logistic


• Mijloace de transport mai rapide și mai sigure


 


Managementul stocurilor este direct determinat de următorii factori:


 


Cerere independentă, versus cerere dependentă. Prima dintre ele vizează o cerere independentă, care nu depinde de cererea altor produse. De exemplu cererea de salam este independent, pe când, cea de membrane este dependentă. În lucrările de specialitate se precizează că dependența poate fi verticală (când fabricarea unui produs necesită o piesă componentă), sau orizontală (când un produs trebuie să fie însoțit de instrucțiuni de utilizare).


 


Astfel, în multe procese de producție, cererea de ingrediente, materii prime etc. depinde de cererea de produse finite. În contrast, cererea multor produse finite este independentă. Natura cererii influențează direct opțiunea pentru o anumită politică de stocare. Astfel, în cazul produselor cu cerere independentă, politica de stocuri se bazează pe prognoze ale cererii acestora. Invers, pentru produsele cu cerere dependentă, cererea de materii prime, materiale, subansamble etc. va depinde de prognozele privind cererea produsului final.


 


Sisteme Proactive, versus sisteme Reactive


 


Politica de stocuri a companiei va depinde și de abordarea cererii. Sistemele reactive (Pull - Systems) vor ”trage ” un produs de-a lungul lanțului logistic, odată ce se va manifesta cerere pentru acesta. În mod tipic, sistemul logistic al McDonalds este de acest tip: hamburgerii sunt pregătiți doar atunci când se primește o comandă pentru ei.


 


În contrast sistemele proactive anticipează cererea și ”împinge” produsele acolo unde este nevoie, la momentul potrivit și în cantitatea potrivită. Sistemul reactiv al restaurantelor McDonalds este eficient în cazul unei cereri relativ constante, dar va avea de suferit în cazul unor fluctuații majore ale cererii, ca de exemplu, cum este cazul restaurantelor plasate în incinta unor aeroporturi internaționale. În plus, deficiența majoră a sistemelor reactive este dată de faptul că toate comenzile de stocuri sunt declanșate de cererea manifestată la nivelul unor unități individuale.


 


Rezultă, deci, o lipsă de coordonare în aprovizionarea unităților firmei. În contrast, sistemele proactive răspund adecvat nevoilor logistice de ansamblu ale firmei, dar mai puțin eficient la cererea unităților individuale ale acesteia.


 


Pall-Ex Romania, un model al preformanței


 


Ca o ilustrare a celor menționate mai sus, iată, putem oferi exemplu companiei Pall-Ex Romania, aceia care au dus activitatea de logistică la un înalt standard de calitate. Fiind compus din transportatori de cel mai înalt nivel în Europa, Grupul Pall-Ex oferă cea mai variată gamă de servicii de distribuție a mărfurilor paletizate către clienți de orice mărime cu activități în orice industrie.


Pall-Ex România este prima rețea de distribuție mărfuri paletizate din Estul Europei. Operațiunile rețelei sunt coordonate în România de la Hub-ul de sortare localizat central, în Sibiu, iar acesta cooperează permanent cu rețelele surori din Iberia, Italia și Marea Britanie.


Modelul Pall-Ex oferă o soluție eficientă și avantajoasă la nivel național pentru transportul partidelor de marfă paletizată de mici dimensiuni și își propune să satisfacă cerințele de distribuție și livrare expres pentru producători ce livrează la retaileri, dealeri și clienți mari, retaileri ce necesită livrări expres precum și importatori și distribuitori ce au nevoie de noi canale de distribuție fizică la nivel național.


 “Membrii noștri au acum posibilitatea de a ajuta atât clienții mici cît și conturile cheie prin intermediul unui serviciu flexibil ce răspunde dinamicii nevoilor de livrări la timp, transparență și securitate la un preț avantajos. Un alt mare beneficiu este impactul favorabil asupra mediului prin reducerea numărului de camioane utilizate datorată optimizărilor generate de rețea” a declarat Danor Ionescu, CEO al Pall-Ex România.


Rețeaua de membri de înalt calibru ai Pall-Ex România acoperă întreaga țară, fiind formată din unele dintre cele mai importante companii de transport și distribuție. Fiecare membru al rețelei colectează bunurile clienților și le transportă la Hub. Acolo, bunurile sunt sortate și încărcate în vehiculele membrilor responsabili cu livrarea la destinație. Mulțumită eficienței rețelei, clienții pot trimite partide de marfă parțiale (de mici dimensiuni) către orice punct de livrare din țară sau din Europa. De curând, rețeaua Pall-Ex s-a îmbogățit cu un nou centru de depozitare și sortare, deschis la București. (În imagine, unul dintre Hub-urile Pall-Ex)


 

Alte articole recomandate:

Bion Environmental Technologies Inc. a patentat de curand o inovatie care, practic, revolutioneaza modul de depozitare a carnii, dupa cum anunta Meat&Poultry.com. Conform unui comunicat al companiei, inovatia consta in principal in modul de transare dar si in tratamentul aplicat carni imediat dupa transare. Bion Environmental Techologies Inc afirma ca, aplicand solutiile tehnologice patentate de curand, se pot realiza economii  sunbstantiale de costuri in activitatea de depozitare si [...]
România a înregistrat anul trecut, cea mai mare creștere a vânzărilor în retail din Uniunea Europeană: 8,9%. Drept consecință, pozitivă de data aceasta, cererea generată de companiile care activează în sectoarele Retail și Distribuție/Logistică a avut o contribuție majoră la rezultatele pozitive de pe piața de leasing. Cererea pentru dezvoltări industriale va urma un trend ascendent fiind susținută de creșterea consumului, dar și de nevoia companiilor din [...]
Cele 3.061 de firme active în comerțul cu ridicata al produselor alimentare, băuturilor și tutunului (distribuție) au avut anul trecut afaceri cumulate de 21 miliarde de lei (4,75 mld. euro), cu 6% mai puțin în lei decât nivelul înregistrat în anul precedent, informeaza Ziarul financiar. Companiile și-au sacri­ficat profitul pentru a-și menține vânzările la un nivel com­parabil cu cele din anii de dinainte de criză, arată un studiu al Coface, [...]
Producătorul de electrocasnice Arctic din Găești a exportat anul trecut frigidere și congelatoare Beko în valoare de 1,2 mld. lei (270 mil. euro), cu 13,4% mai mult decât în 2014. Produsele made in Romania au ajuns pe circa 60 de piețe din toată lumea, din Franța în Turcia și din Africa de Sud în Germania. Brandul de electrocasnice Beko este unul dintre cele mai cunoscute din lume, însă puțini știu că o parte dintre frigidere sunt realizate în [...]
Investitorul în parcuri de retail Mitiska Reim a încheiat a doua tranzacție cu First Retail International 2 Fund (FRI 2), în valoare de 190 de milioane de euro, ajungând astfel la un total de 400 de milioane de euro bani pentru investiții. O a treia etapă de majorare a fondurilor va avea loc în luna septembrie a acestui an. FRI 2 este un fond care investește exclusiv în proprietățile de retail din Europa, atât unități de sine stătătoare, cât și [...]
Webasto Thermo & Comfort Romania, Patener al Conferinței Internaționale Meat & Milk 2015, va expune în cadrul secțiunii EXPO cele mai noi sisteme de climatizare, detaliind pentru participanții la eveniment și celelalte produse și servicii ale companiei.   Spre deosebire de alțe companii care vor expune în zona EXPO,  Webasto Thermo & Comfort Romania va fi prezent și cu un autovehicul special care va fi expus spre a [...]
Workshop-ul Fabrica de Carne din prima zi a Expo-Conferinței Meat & Milk 2014 a dat ocazia domnului Leonard Lepădatu, Application Dept Linde Gas România să susțină comunicarea cu titlul ”Echipamente de congelare și răcire criogenică”, în fapt, să prezinte oferta de soluții tehnologice destinate tratamentului la frig, al cărnii. Implicată de-a lundul anilor în mod activ în dezvoltarea proceselor de răcire criogenică, Linde Gas și [...]
SCHIESSL FRIGOTEHNIC Romania va participa la cea de-a V-a ediție a Expo-Conferinței Internaționale Meat & Milk, eveniment care, în zilele de 12 și 13 mai 2016, va reuni la Hotel Alpin din Poiana Brașov, elita industriilor autohtone de carne și lapte, precum și companii din străinătate și numeroși oaspeți din mediul internațional de afaceri. Detalii despre organizarea manifestării și înscrieri, [...]

 

Meat Milk TV
meatmilk
Debitron Termo
testo
infoALIMENT MAGAZIN