Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Cu o pondere din ce în ce mai scăzută a stocurilor, fapt determinat de necesitatea obligatorie a măririi eficienței economice a fiecărei companii, managementul lor este esențial în organizarea unui flux de producție sau a unui întreg lanț. Cunoașterea principalelor aspecte ale unui bun management al stocurilor și, mai ales, punerea lor în practică, poate face diferența dintre suscces și colaps. În acest sens, vă prezentăm câteva principii de management al stocurilor, elaborate de domnul Alexandru Costangioară, Lector Universitar Drd. al Universității din Oradea.


 


Stocul și conceptul de stocare


 


Stocurile reprezintă un ansamblu de bunuri sau articole acumulate în vederea unei utilizări ulterioare, care asigură alimentarea beneficiarului pe măsura nevoilor, fără ca acesta să fie perturbat de întârzieri în livrări sau incapacitatea temporară a furnizorului de a fabrica respectivul bun.


 


Pe plan mondial conceptul de stocare s-a conturat în anii ’30, prin dezvoltatea unui sistem distinct de gestiune. Problematica stocurilor este extrem de diversă, cuprinzând decizii privind dimensiunile acestora, amplasamenul în teritoriu, reducerea cheltuielilor de stocare, portofoliul de produse sau conservare. Ponderea stocurilor în totalul activelor unei firme variază între 14-46%. În medie, stocurile reprezintă între 17-20% din capitalul activ al unei companii. De asemenea, stocurile dețin o pondere însemnată în PIB-ul unei firme, scăzând în ultimii 20 de ani de la 20% la 13%.


 


Riscurile pe care le presupun stocurile sunt date de mai mulți factori: Cheltuielile cu stocurile, Imobilizarea unei părți însemnate din capital în stocuri, Degradarea bunurilor și Uzura morală a bunurilor. Aceste riscuri variază în funcție de poziția companiei în lanțul logistic, după cum urmează: Riscuri în lanțul logistic Producător-Angrosist-Detailist, Lărgime (Mică, Mare), Profunzime (Mare, Mică ), Angajament (De durată, Termen scurt).


 


În cazul detailistului, riscurile pe care și le asumă sunt largi, dar nu profunde, fiind disipate între numărul mare de produse pe care le comercializează (până la 50.000, în cazul unui hipermarket). Chiriile mari pe care le plătesc detailiștii îi obligă să pună accentul pe viteza de rotație a mărfurilor, de unde angajamentul lor pe termen redus. Confruntați cu un număr mare de produse pe care le comercializează, detailiștii fac presiuni asupra angrosiștilor pentru creșterea frecvenței de aprovizionare, în condițiile achiziționării unuor loturi tot mai reduse de mărfuri. Ca atare, angrosiștii sunt obligați să crească prețurile, ceea ce, practic, anulează avantajul deținut inițial de detailiști.


 


Un model al preformanței


 


Ca o ilustrare a celor menționate mai sus, iată, putem oferi exemplu companiei Pall-Ex Romania, aceia care au dus activitatea de logistică la un înalt standard de calitate. Fiind compus din transportatori de cel mai înalt nivel în Europa, Grupul Pall-Ex oferă cea mai variată gamă de servicii de distribuție mărfuri paletizate către clienți de orice mărime cu activități în orice industrie.


Pall-Ex România este prima rețea de distribuție mărfuri paletizate din Estul Europei. Operațiunile rețelei sunt coordonate în România de la Hub-ul de sortare localizat central, în Sibiu, iar acesta cooperează permanent cu rețelele surori din Iberia, Italia și Marea Britanie.


Rețeaua de membri de înalt calibru ai Pall-Ex România acoperă întreaga țară, fiind formată din unele dintre cele mai importante companii de transport și distribuție. Fiecare membru al rețelei colectează bunurile clienților și le transportă la Hub. Acolo, bunurile sunt sortate și încărcate în vehiculele membrilor responsabili cu livrarea la destinație. Mulțumită eficienței rețelei, clienții pot trimite partide de marfă parțiale (de mici dimensiuni) către orice punct de livrare din țară sau din Europa. 


 


Ruperea cercului vicios


 


Pentru a rupe acest cerc vicios sunt necesare eforturi conjugate din partea tuturor membrilor canalului logistic. Rațiunile existenței stocurilor sunt sintetizate mai jos:


 


Pentru stocurile de materii prime: Discounturi din achiziționarea unui volum mare de mărfuri, Economii din consolidarea transporturilor, Prevenirea discontinuităților în producție, Prevenirea discontinuităților în aprovizionare, Acoperirea riscurilor conjuncturale.


 


Pentru stocurile de produse: Economii din consolidarea transporturilor, Economii de scară (volum mare al producției), Acoperirea cererii sezoniere: în acest sens existența unei capacități de producție temporare. (Este mai profitabilă existența unei capacități de producție mai mică, dar continuă, pe parcursul întregului an.), Prevenirea rupturilor de stoc,  Asigurarea ocupării forței de muncă, Eficientizarea costurilor cu stocurile.


 


Optimizarea managementului


 


În primul rând, este necesară optimizarea costurilor de stocare propriu-zise pe cele patru componente ale sale: Costurile de capital sau de oportunitate, Costurile de manipulare/depozitare, Costurile cu taxele și asigurările, Costuri cu deprecierea /furtul mărfurilor.


 


În esență managementul stocurilor ridică două probleme:


 


• Mărimea lotutui de aprovizionat


• Momentul aprovizionării


 


Se pune, însă, problema unei opțiuni logistice de ansamblu a firmei, care să vizeze asigurarea nivelului de servire a clienților dorit, în condițiile scăderii costurilor logistice. Ținând seama de relația dintre nivelul de servire și costurile logistice, dezideratul de mai sus presupune:


 


• Eficiență sporită a procesării comenzilor


• Eficiență sporită a sistemului informațional logistic


• Mijloace de transport mai rapide și mai sigure


 


Managementul stocurilor este direct determinat de următorii factori:


 


Cerere independentă, versus cerere dependentă. Prima dintre ele vizează o cerere independentă, care nu depinde de cererea altor produse. De exemplu cererea de salam este independent, pe când, cea de membrane este dependentă. În lucrările de specialitate se precizează că dependența poate fi verticală (când fabricarea unui produs necesită o piesă componentă), sau orizontală (când un produs trebuie să fie însoțit de instrucțiuni de utilizare).


 


Astfel, în multe procese de producție, cererea de ingrediente, materii prime etc. depinde de cererea de produse finite. În contrast, cererea multor produse finite este independentă. Natura cererii influențează direct opțiunea pentru o anumită politică de stocare. Astfel, în cazul produselor cu cerere independentă, politica de stocuri se bazează pe prognoze ale cererii acestora. Invers, pentru produsele cu cerere dependentă, cererea de materii prime, materiale, subansamble etc. va depinde de prognozele privind cererea produsului final.


 


Sisteme Proactive, versus sisteme Reactive


 


Politica de stocuri a companiei va depinde și de abordarea cererii. Sistemele reactive (Pull - Systems) vor ”trage ” un produs de-a lungul lanțului logistic, odată ce se va manifesta cerere pentru acesta. În mod tipic, sistemul logistic al McDonalds este de acest tip: hamburgerii sunt pregătiți doar atunci când se primește o comandă pentru ei.


 


În contrast sistemele proactive anticipează cererea și ”împinge” produsele acolo unde este nevoie, la momentul potrivit și în cantitatea potrivită. Sistemul reactiv al restaurantelor McDonalds este eficient în cazul unei cereri relativ constante, dar va avea de suferit în cazul unor fluctuații majore ale cererii, ca de exemplu, cum este cazul restaurantelor plasate în incinta unor aeroporturi internaționale. În plus, deficiența majoră a sistemelor reactive este dată de faptul că toate comenzile de stocuri sunt declanșate de cererea manifestată la nivelul unor unități individuale.


 


Rezultă, deci, o lipsă de coordonare în aprovizionarea unităților firmei. În contrast, sistemele proactive răspund adecvat nevoilor logistice de ansamblu ale firmei, dar mai puțin eficient la cererea unităților individuale ale acesteia.


 


Pall-Ex Romania, un model al preformanței


 


Ca o ilustrare a celor menționate mai sus, iată, putem oferi exemplu companiei Pall-Ex Romania, aceia care au dus activitatea de logistică la un înalt standard de calitate. Fiind compus din transportatori de cel mai înalt nivel în Europa, Grupul Pall-Ex oferă cea mai variată gamă de servicii de distribuție a mărfurilor paletizate către clienți de orice mărime cu activități în orice industrie.


Pall-Ex România este prima rețea de distribuție mărfuri paletizate din Estul Europei. Operațiunile rețelei sunt coordonate în România de la Hub-ul de sortare localizat central, în Sibiu, iar acesta cooperează permanent cu rețelele surori din Iberia, Italia și Marea Britanie.


Modelul Pall-Ex oferă o soluție eficientă și avantajoasă la nivel național pentru transportul partidelor de marfă paletizată de mici dimensiuni și își propune să satisfacă cerințele de distribuție și livrare expres pentru producători ce livrează la retaileri, dealeri și clienți mari, retaileri ce necesită livrări expres precum și importatori și distribuitori ce au nevoie de noi canale de distribuție fizică la nivel național.


 “Membrii noștri au acum posibilitatea de a ajuta atât clienții mici cît și conturile cheie prin intermediul unui serviciu flexibil ce răspunde dinamicii nevoilor de livrări la timp, transparență și securitate la un preț avantajos. Un alt mare beneficiu este impactul favorabil asupra mediului prin reducerea numărului de camioane utilizate datorată optimizărilor generate de rețea” a declarat Danor Ionescu, CEO al Pall-Ex România.


Rețeaua de membri de înalt calibru ai Pall-Ex România acoperă întreaga țară, fiind formată din unele dintre cele mai importante companii de transport și distribuție. Fiecare membru al rețelei colectează bunurile clienților și le transportă la Hub. Acolo, bunurile sunt sortate și încărcate în vehiculele membrilor responsabili cu livrarea la destinație. Mulțumită eficienței rețelei, clienții pot trimite partide de marfă parțiale (de mici dimensiuni) către orice punct de livrare din țară sau din Europa. De curând, rețeaua Pall-Ex s-a îmbogățit cu un nou centru de depozitare și sortare, deschis la București. (În imagine, unul dintre Hub-urile Pall-Ex)


 

Alte articole recomandate:

Investitorul în parcuri de retail Mitiska Reim a încheiat a doua tranzacție cu First Retail International 2 Fund (FRI 2), în valoare de 190 de milioane de euro, ajungând astfel la un total de 400 de milioane de euro bani pentru investiții. O a treia etapă de majorare a fondurilor va avea loc în luna septembrie a acestui an. FRI 2 este un fond care investește exclusiv în proprietățile de retail din Europa, atât unități de sine stătătoare, cât și [...]
P3 Logistic Parks a finalizat achizitia parcului Europolis si l-a denumit P3 Bucharest Park, astfel P3 a dezvoltat cel mai mare parc industrial din Romania. P3 Logistic Parks este investitor specializat, dezvoltator și manager de proprietăți europene de logistică, a finalizat procesul de achiziție a două parcuri logistice în Polonia și unul în România, cu o suprafață totală închiriabilă de 467.000 m2 de la fondul austriac de investiții CA [...]
Compania FM Logistic a inceput noul an fiscal cu extinderea platformei logistice din Petresti- Dambovita, investitie estimata la o valoare de 5 milioane euro. Constructia celei de-a patra celule de 10,000 mp a depozitului din Petresti a inceput la 1 aprilie si va putea sa primeasca primii paleti in august 2015. Platforma FM Logistic de langa autostrada A1 Bucuresti - Pitesti, inaugurata in 2011, are in prezent 3 celule de aproximativ 20,000 mp si poate fi extinsa pana la capacitate [...]
"Dezvoltarea tehnologiilor avansate de congelare au permis conservarea eficientă a valorii nutritive a fructelor și legumelor pentru perioade mai lungi, au redus pierderile materiale și au avut ca rezultat mărirea termenul de valabilitate a produsului. Toți acești factori au impulsionat popularitatea fructelor și legumelor congelate în rândul consumatorilor. Având în vedere, mediul dinamic și competitiv din piață, inovarea de produ [...]
Dairy Partners Americas, un joint-venture între Nestle și cooperativa de lactate din Noua Zeelandă Fonterra , a deschis un nou centru de distributie produse lactate în orașul brazilian, Araras . Depozitul , care reprezintă o investiție de 27 milioane, va acoperi o suprafata de 4.600 de metri pătrați și este dotat cu cea mai recentă tehnologie de răcire, potrivit companiei, informează Dairy Industries. Depozitul a fost construit pe același loc cu [...]
(Autor: Maria Demetriad) Răcirea produselor alimentare până la temperaturi apropiate de punctul de congelare, fără formare de gheață în produs, este denumitărefrigerare. De regulă presupune transfer de căldură și masă (umiditate) de la produs la mediul de răcire. Temperatura de refrigerare a produselor alimentare este de 0…5°C. Mediul de răcire trebuie să aibă temperatura mai redusă cu 3…5°C. Clasificarea refrigerării se poate realiza după mai mul [...]
Gabriel și Florin Pleșca, doi frați din Oradea de 40 de ani, respectiv 42 de ani, au dezvoltat fabrica de gheață alimentară Icelandia în hiper­marketuri și în segmentul HoReCa, dar gheata se preteaza si utilizarii in depozitelor de alimente. Ideea afacerii a venit în urmă cu 13 ani când Gabriel Pleșca și so­ția lui au observat că pe barul dintr-o pizzerie frapiera era în per­manență goală, noteaza Ziarul financiar. „La câteva luni [...]
România se află printre țările unde există un potențial ridicat de creștere pe componenta logisticii alimentare, în condițiile în care există în continuare o mare parte din piață încă neintegrată în lanțul de aprovizionare industrială, potrivit profesorului Klaus. Astfel, pe măsură ce importanța autoconsumului și a alimentelor comercializate prin intermediul vânzărilor directe se va diminua, va crește și rolul serviciilor logistice în [...]

 

Meat Milk TV
meatmilk
Debitron Termo
testo
infoALIMENT MAGAZIN