Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Retailului tradițional coborât la un procent de 47% din  valoarea totală a produselor de larg consum cumpărate pe piața din România, iar cel modern a urcat la 53%. În prima jumătate a anului trecut, retailului modern a depășit pentru prima dată pe cel tradițional, ajungând la un procent de 53% din valoarea totală a produselor de larg consum cumpărate pe piața din România, față de 49% în 2012, după cum o arată cercetarea de tip Panel de Consumatori a GfK România care are la bază informațiile obținute prin monitorizarea consumului casnic realizată pe un eșantion de 3.000 gospodării (reprezentativ la nivel național).


 


17,2 miliarde, adică, în creștere


 


Valoarea pieței de retail se situa anul trecut la 17,2 miliarde euro, în creștere cu 1% comparativ cu 2012, conform datelor GfK, date care arată și o schimbare în comportamentul de consum al acestora: românii nu au mai putut absorbi în acest an inflația în consumul de bunuri de larg consum (FMCG) și au început să cumpere produse mai ieftine. ”La un coș de 60 de categorii există o creștere de 4,5%, însă vestea proastă este că inflația pe Food a fost de 7%. Cu alte cuvinte, consumatorul român nu a mai absorbit inflația în consumul de casnice. În ansamblu, românii au cumpărat produse mai ieftine în 2013, față de anul anterior”, a explicat Raluca Răschip, Consumer Goods &Retail Director GfK România.


 


Hypermarketul este canalul cu cea mai mare creștere, cu 3 puncte procentuale față de anul anterior, atingând o cotă de 28% din piața de retail. Principalul motiv al evoluției pozitive în hypermaketuri este faptul că mai mulți români au ales să își facă cumpărăturile din acest format de magazin, fără să renunțe însă la altele. “Observăm un fenomen accentuat de duplicare a cumpărătorilor - 9 din 10 români își fac cumpărăturile atât din comerțul modern cât și din cel tradițional”, arată Raluca Răschip.


 


Creșterea preferinței consumatorilor români pentru canalele moderne de comerț se remarcă și prin expansiunea mărcilor private, care spre exemplu, la nivelul anului 2011 au înregistrat față de 2010 o creștere de 37% a vânzărilor. Produsele ce se vând cel mai bine ca mărci private sunt cele de bază: ouă de găină (46,48% în 2011), ulei de floarea soarelui (44,31%), carne de pasăre (33,2%) și făină (31%). Vânzările de marcă privată sunt încă scăzute în România față de alte țări europene (30% - 50% in UK, Elvetia, Spania) se arată într-un studiu realizat de Consiliul Concurenței (vezi tabelul).


 


Belgienii sunt cei mai activi în comerțul din România


 


Activitățile retailerilor s-au intensificat în ultima perioadă, atât din punct de vedere al numărului de magazine deschise, cu 270 (+31%) mai multe față de 2012, cât și în privința activităților de loializare – leafleturi, publicitate, concursuri în magazine sau alte activități promoționale, se arată în studiul GfK. Supermarketurile, magazinele de proximitate și unitățile de tip discount au cumulat peste 95% din deschiderile de magazine care au avut loc în 2013. Numărul magazinelor din comerțul modern a ajuns în 2013 la circa 1.250 unități (supermarketuri, hipermarketuri, discounteri și magazine de proximitate), la care am putea adăugă și cele 670 de magazine La doi Pași deținute de Metro, totalul depășind astfel 1.900 de unități operaționale în comerțul modern la nivel național.


 


În 2013, cel mai activ retailer a fost Mega Image, parte a grupului belgian Delhaize, care deschis 104 magazine noi, cu 16 mai multe decât în 2012, conform Mediafax. Dintre acestea 37 au fost supermarketuri Mega Image, 66 magazine de proximitate Shop&Go și o unitate dedicată produselor congelate, AB Cool Food. Belgienii și-au concentrat extinderea pe București. La nivel național rețeaua Mega Image a ajuns la un număr de 296 de unități, în 2013.


 


Pe locul doi, din punctul de vedere al deschiderii de noi unități s-a aflat lanțul de supermarketuri Profi, deținut de fondul de investiții polonez Enterprise Investors, care s-a extinsîn 2013  cu 63 de noi magazine, ajungând în prezent la 207 unități. Profi operează trei concepte de magazine: Profi, Profi Mall și Profi City. Profi s-a remarcat în 2013 și prin preluarea unor rețele locale sau regionale, achiziționând 6 magazine Alimrom din Cluj-Napoca și 5 unități Pita în Botoșani.


 


Poziția a treia în această ierarhie este deținută de retailerul francez Carrefour, care în 2013 a inaugurat 53 de magazine dintre care 38 sunt magazine de proximitate Express (majoritatea operate în franciză), 13 sunt supermarketuri Market și unul este hipermarket (la Galați). Carrefour a fost și primul retailer care a deschis un magazin online, magazin ce oferă posibilitatea livrării la domiciliu a peste 10.000 de produse din oferta retailerul francez. Lansat oficial la sfârșitul lunii iulie, unitatea deservește Bucureștiul și localitățile limitrofe. În prezent Carrefour operează un total de 160 de magazine, dintre care 25 hipermarketuri Carrefour, 78 supermarketuri Market, 56 magazine de proximitate Express și un magazin online.


 


Următoarele locuri sunt ocupate de discounteri, Lidl și Penny, cu câte 15 deschideri noi în acest an. Astfel, Lidl încheie anul 2013 cu 169 de magazine, iar Penny cu 149. Poziția a șasea, după ritmul de extindere, este adjudecată de Billa, cu 10 unități noi, care au dus lanțul de supermarketuri la 80 de unități. Retailerul, parte a grupului german REWE, a continuat și în acest an procesul de modernizare a unor unități existente.


 


Segmentul hipermarketuri a fost mai sărac în extinderi în acest an: Kaufland a deschis opt magazine, în Pașcani, Fălticeni, Rădăuți, Galați, Petroșani, Ploiești și București, și a ajuns la 89 de unități, Cora a inaugurat două magazine, la Constanța și Ploiești, și Carrefour o unitate, la Galați.


Cora, care deținea în 2013 12 hipermarketuri, este al doilea retailer care s-a extins și în mediul online, în decembrie, lanțul de magazine lansând conceptul drive (coradrive.ro), găzduit de magazinul Lujerului, serviciu prin intermediul căruia clienții pot să comande produsele online, ridicându-le ulterior din magazin.


 


În 2014 ne așteptăm la o nouă intrare în top 3


 


În perioada 2010 - iunie 2013, au fost notificate și au primit autorizarea de la Consiliul Concurenței 6 operațiuni de concentrare economică pe piața de retail alimentar: 2010 - 2 operațiuni - Lidl/Plus și Mega/Canserv (Primăvara), 2011 - Mega /Gima, 2012 – Profi/Alcomsib, 2013 - Profi / Alimrom și Auchan /Real. Conform datelor oferite de oficiali din cadrul Consiliului Concurenței, părțile implicate au urmărit: extinderea în teritorii neacoperite - Profi/Alcomsib - 6 mag Sibiu (2012), Profi/Alimrom - 6 mag Cluj (2013), Auchan/REAL; extinderea rețelei de magazine - Mega Image/ Primăvara - 2 magazine în București (dec. 2010), Mega Image /Gima - 3 magazine în București (nov. 2011); intrarea pe piața din România (Lidl / Plus) - 103 magazine Plus în 85 de localități (nov. 2010).


 


“Până în septembrie 2014, ne așteptăm la o schimbare a topului ca urmare a preluării magazinelor Real de către Grupul Metro și la remodelarea acestora sub marca Auchan. Estimăm că la finalizarea acestui proces Auchan va fi al doilea cel mai important lanț de hypermarketuri din România”, spune Raluca Răschip, Consumer Goods &Retail Director GfK România. ”Dacă ne uităm la rezultatele cumulate ale celor doi retaileri (Auchan și Real), obținute în prima jumătate a anului 2013, aceștia acoperă 7% din valoarea totală a bunurilor de larg consum consumate în interiorul casei și puțin mai mult de un sfert din totalul cheltuielilor în hypermarket, având o bază de cumpărători de aproximativ 40% din gospodăriile din România,” se menționează în comunicatul GfK.


 


În septembrie anul trecut Auchan a finalizat tranzacția prin care a preluat 20 de hipermarketuri Real, din care au fost ”rebranduite” șapte unități: două din Capitală, Pallady și Vitan, unul în Brașov, unul în Oradea, unul în Constanța, unul în Sibiu și unul în Satu Mare. Retailerul a anunțat că va rebrandui cele 20 de hipermarketuri Real în mai puțin de un an, cu o investiție de 40 milioane euro. După preluarea rețelei Real, Auchan operează 31 de magazine, având alte două în construcție. De menționat că, în urma tranzacției, grupul Metro a mai rămas cu patru hipermarketuri Real, în Arad, Constanța Nord, Oradea Episcopia Bihorului și Suceava, care își vor continua activitatea în cadrul companiei Real Hyper Magazine SRL.


 


Pe segmentul cash&carry, în 2013, la fel ca în 2012, nu a fost deschisă nicio astfel de unitate, conform datelor Mediafax. Metro s-a concetrat pe dezvoltarea rețelei de magazine de proximitate "La doi pași", iar Selgros pe remodelarea magazinelor existente. Rețeaua Metro Cash & Carry România operează în prezent un număr de 32 de magazine Metro în 24 de orașe, și aproximativ 670 de magazine "La doi pași", iar cea a Selgros Cash&Carry România (parte din grupul elvețian TransGourmet Holding SE), 19 magazine.

Alte articole recomandate:

Grupul Metro a înregistrat, în anul fiscal care s-a încheiat la 30 septembrie 2015, vânzări de 59,2 miliarde de euro, în scădere cu 1,2% față de anul fiscal precedent. Chiar dacă nu a trecut pe creștere, grupul a reușit să reducă scăderea, care a fost de 4,3% în anul fiscal 2013/2014.   Totodată, vânzările like-for-like (comparabile la același număr de magazine – n.r.) ale grupului au crescut însă cu 1,5%, potrivit [...]
Ministrul Agriculturii, Daniel Constantin, a declarat că de patru-cinci zile este concurență în piață, fiind afișate la raft două prețuri, cel vechi și cel cu TVA scăzut de luni la 9%, fiind simțită o creștere în vânzări, context în care au de câștigat consumatorii, dar și segmentul de agricultură. Ministrul Agriculturii, Daniel Constantin, a declarat că de patru-cinci zile este concurență în piață, fiind afișate la raft două prețuri, cel vechi și cel cu TVA [...]
Kaufland, liderul detașat din comerțul românesc, a încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de 8 mld. lei, în creștere cu 10% față de anul anterior, în timp ce marja de profit a crescut la 5%, arată datele de la Registrul Comerțului.   Acestea sunt primele date oficiale privind businessul Kaufland în 2014, date care scot în evidență faptul că ritmul de creștere al afacerilor rețelei germane a fost cel mai redus de la intrarea pe piață, informeaz [...]
Auchan ar putea lansa in Romania un nou concept de hypermarket, Nasha Raduga, testat in prezent in Rusia - potrivit unei analize realizate de Milos Ryba, CEE Expert in cadrul companiei de consultanta si cercetare IGD, citat de Wall Street. Nasha Raduga este un hypermarket compact cu care Auchan se extinde in 2014 in mai multe orase de dimensiuni mici din Rusia si care anterior a fost testat cu succes in China. Noul concept se deosebeste de hypermarketul standard al [...]
(Comunicat) Pentru al patrulea an consecutiv, PROFI a continuat sa creasca, raportand la sfarsitul lui 2013 o cifra de afaceri neta de 1,456 mil. lei, cu 26% mai mult decat in anul precedent. Acest rezultat se datoreaza atat permanentei extinderi a retelei, cati si sporirii volumului de vanzari la magazinele déjà existente. Planificarea atenta a resurselor companiei reprezinta unul dintre elementele cheie care stau la baza acestui succes.   “Si profitul nostru [...]
Auchan Franța a anunțat un plan de investiții în valoare de un miliard de euro ce vizează rețeaua de hypermarketuri. Mare parte dintre fonduri vor fi destinate renovării magazinelor existe, un proces ce se va încheia la finalul lui 2017, potrivit retailanalysis.igd.com, care mai subliniază că noua cifră înaintată pentru investiții este cu peste 50% mai mare decât estimările anterioare.   Anunțul a fost făcut presei chiar de căt [...]
Profi demareaza in acesta saptamana un program de cursuri gratuite de calificare in meseria de “lucrator in comert”.  Aproximativ 450 de femei aflate in cautarea unui loc de munca urmeaza sa beneficieze de acest proiect care va continua pana in octombrie 2015.“Am initiat programul ca sa oferim o sansa in plus femeilor din intreaga tara si totodata sa pregatim potentiali angajati care sa imbunatateasca nivelul servirii din magazinele noastre din ce in ce mai [...]
Giganții internaționali precum Coca-Cola, Nestlé sau Unilever își întorc privirea către micii comercianți, o piață de 70.000-80.000 de jucători și circa 8 mld. euro după ce în ultimii ani hipermarketurile și supermarketurile au câștigat constant cotă de piață și implicit forță în negocieri. Inițial producătorii locali și internaționali nu s-au implicat în lupta dintre rețelele străine și magazinele românești, lăsând piața să se așeze [...]

 

Conferinta Meat Milkk 2019
Meat Milk TV
infoALIMENT MAGAZIN