Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Retailului tradițional coborât la un procent de 47% din  valoarea totală a produselor de larg consum cumpărate pe piața din România, iar cel modern a urcat la 53%. În prima jumătate a anului trecut, retailului modern a depășit pentru prima dată pe cel tradițional, ajungând la un procent de 53% din valoarea totală a produselor de larg consum cumpărate pe piața din România, față de 49% în 2012, după cum o arată cercetarea de tip Panel de Consumatori a GfK România care are la bază informațiile obținute prin monitorizarea consumului casnic realizată pe un eșantion de 3.000 gospodării (reprezentativ la nivel național).


 


17,2 miliarde, adică, în creștere


 


Valoarea pieței de retail se situa anul trecut la 17,2 miliarde euro, în creștere cu 1% comparativ cu 2012, conform datelor GfK, date care arată și o schimbare în comportamentul de consum al acestora: românii nu au mai putut absorbi în acest an inflația în consumul de bunuri de larg consum (FMCG) și au început să cumpere produse mai ieftine. ”La un coș de 60 de categorii există o creștere de 4,5%, însă vestea proastă este că inflația pe Food a fost de 7%. Cu alte cuvinte, consumatorul român nu a mai absorbit inflația în consumul de casnice. În ansamblu, românii au cumpărat produse mai ieftine în 2013, față de anul anterior”, a explicat Raluca Răschip, Consumer Goods &Retail Director GfK România.


 


Hypermarketul este canalul cu cea mai mare creștere, cu 3 puncte procentuale față de anul anterior, atingând o cotă de 28% din piața de retail. Principalul motiv al evoluției pozitive în hypermaketuri este faptul că mai mulți români au ales să își facă cumpărăturile din acest format de magazin, fără să renunțe însă la altele. “Observăm un fenomen accentuat de duplicare a cumpărătorilor - 9 din 10 români își fac cumpărăturile atât din comerțul modern cât și din cel tradițional”, arată Raluca Răschip.


 


Creșterea preferinței consumatorilor români pentru canalele moderne de comerț se remarcă și prin expansiunea mărcilor private, care spre exemplu, la nivelul anului 2011 au înregistrat față de 2010 o creștere de 37% a vânzărilor. Produsele ce se vând cel mai bine ca mărci private sunt cele de bază: ouă de găină (46,48% în 2011), ulei de floarea soarelui (44,31%), carne de pasăre (33,2%) și făină (31%). Vânzările de marcă privată sunt încă scăzute în România față de alte țări europene (30% - 50% in UK, Elvetia, Spania) se arată într-un studiu realizat de Consiliul Concurenței (vezi tabelul).


 


Belgienii sunt cei mai activi în comerțul din România


 


Activitățile retailerilor s-au intensificat în ultima perioadă, atât din punct de vedere al numărului de magazine deschise, cu 270 (+31%) mai multe față de 2012, cât și în privința activităților de loializare – leafleturi, publicitate, concursuri în magazine sau alte activități promoționale, se arată în studiul GfK. Supermarketurile, magazinele de proximitate și unitățile de tip discount au cumulat peste 95% din deschiderile de magazine care au avut loc în 2013. Numărul magazinelor din comerțul modern a ajuns în 2013 la circa 1.250 unități (supermarketuri, hipermarketuri, discounteri și magazine de proximitate), la care am putea adăugă și cele 670 de magazine La doi Pași deținute de Metro, totalul depășind astfel 1.900 de unități operaționale în comerțul modern la nivel național.


 


În 2013, cel mai activ retailer a fost Mega Image, parte a grupului belgian Delhaize, care deschis 104 magazine noi, cu 16 mai multe decât în 2012, conform Mediafax. Dintre acestea 37 au fost supermarketuri Mega Image, 66 magazine de proximitate Shop&Go și o unitate dedicată produselor congelate, AB Cool Food. Belgienii și-au concentrat extinderea pe București. La nivel național rețeaua Mega Image a ajuns la un număr de 296 de unități, în 2013.


 


Pe locul doi, din punctul de vedere al deschiderii de noi unități s-a aflat lanțul de supermarketuri Profi, deținut de fondul de investiții polonez Enterprise Investors, care s-a extinsîn 2013  cu 63 de noi magazine, ajungând în prezent la 207 unități. Profi operează trei concepte de magazine: Profi, Profi Mall și Profi City. Profi s-a remarcat în 2013 și prin preluarea unor rețele locale sau regionale, achiziționând 6 magazine Alimrom din Cluj-Napoca și 5 unități Pita în Botoșani.


 


Poziția a treia în această ierarhie este deținută de retailerul francez Carrefour, care în 2013 a inaugurat 53 de magazine dintre care 38 sunt magazine de proximitate Express (majoritatea operate în franciză), 13 sunt supermarketuri Market și unul este hipermarket (la Galați). Carrefour a fost și primul retailer care a deschis un magazin online, magazin ce oferă posibilitatea livrării la domiciliu a peste 10.000 de produse din oferta retailerul francez. Lansat oficial la sfârșitul lunii iulie, unitatea deservește Bucureștiul și localitățile limitrofe. În prezent Carrefour operează un total de 160 de magazine, dintre care 25 hipermarketuri Carrefour, 78 supermarketuri Market, 56 magazine de proximitate Express și un magazin online.


 


Următoarele locuri sunt ocupate de discounteri, Lidl și Penny, cu câte 15 deschideri noi în acest an. Astfel, Lidl încheie anul 2013 cu 169 de magazine, iar Penny cu 149. Poziția a șasea, după ritmul de extindere, este adjudecată de Billa, cu 10 unități noi, care au dus lanțul de supermarketuri la 80 de unități. Retailerul, parte a grupului german REWE, a continuat și în acest an procesul de modernizare a unor unități existente.


 


Segmentul hipermarketuri a fost mai sărac în extinderi în acest an: Kaufland a deschis opt magazine, în Pașcani, Fălticeni, Rădăuți, Galați, Petroșani, Ploiești și București, și a ajuns la 89 de unități, Cora a inaugurat două magazine, la Constanța și Ploiești, și Carrefour o unitate, la Galați.


Cora, care deținea în 2013 12 hipermarketuri, este al doilea retailer care s-a extins și în mediul online, în decembrie, lanțul de magazine lansând conceptul drive (coradrive.ro), găzduit de magazinul Lujerului, serviciu prin intermediul căruia clienții pot să comande produsele online, ridicându-le ulterior din magazin.


 


În 2014 ne așteptăm la o nouă intrare în top 3


 


În perioada 2010 - iunie 2013, au fost notificate și au primit autorizarea de la Consiliul Concurenței 6 operațiuni de concentrare economică pe piața de retail alimentar: 2010 - 2 operațiuni - Lidl/Plus și Mega/Canserv (Primăvara), 2011 - Mega /Gima, 2012 – Profi/Alcomsib, 2013 - Profi / Alimrom și Auchan /Real. Conform datelor oferite de oficiali din cadrul Consiliului Concurenței, părțile implicate au urmărit: extinderea în teritorii neacoperite - Profi/Alcomsib - 6 mag Sibiu (2012), Profi/Alimrom - 6 mag Cluj (2013), Auchan/REAL; extinderea rețelei de magazine - Mega Image/ Primăvara - 2 magazine în București (dec. 2010), Mega Image /Gima - 3 magazine în București (nov. 2011); intrarea pe piața din România (Lidl / Plus) - 103 magazine Plus în 85 de localități (nov. 2010).


 


“Până în septembrie 2014, ne așteptăm la o schimbare a topului ca urmare a preluării magazinelor Real de către Grupul Metro și la remodelarea acestora sub marca Auchan. Estimăm că la finalizarea acestui proces Auchan va fi al doilea cel mai important lanț de hypermarketuri din România”, spune Raluca Răschip, Consumer Goods &Retail Director GfK România. ”Dacă ne uităm la rezultatele cumulate ale celor doi retaileri (Auchan și Real), obținute în prima jumătate a anului 2013, aceștia acoperă 7% din valoarea totală a bunurilor de larg consum consumate în interiorul casei și puțin mai mult de un sfert din totalul cheltuielilor în hypermarket, având o bază de cumpărători de aproximativ 40% din gospodăriile din România,” se menționează în comunicatul GfK.


 


În septembrie anul trecut Auchan a finalizat tranzacția prin care a preluat 20 de hipermarketuri Real, din care au fost ”rebranduite” șapte unități: două din Capitală, Pallady și Vitan, unul în Brașov, unul în Oradea, unul în Constanța, unul în Sibiu și unul în Satu Mare. Retailerul a anunțat că va rebrandui cele 20 de hipermarketuri Real în mai puțin de un an, cu o investiție de 40 milioane euro. După preluarea rețelei Real, Auchan operează 31 de magazine, având alte două în construcție. De menționat că, în urma tranzacției, grupul Metro a mai rămas cu patru hipermarketuri Real, în Arad, Constanța Nord, Oradea Episcopia Bihorului și Suceava, care își vor continua activitatea în cadrul companiei Real Hyper Magazine SRL.


 


Pe segmentul cash&carry, în 2013, la fel ca în 2012, nu a fost deschisă nicio astfel de unitate, conform datelor Mediafax. Metro s-a concetrat pe dezvoltarea rețelei de magazine de proximitate "La doi pași", iar Selgros pe remodelarea magazinelor existente. Rețeaua Metro Cash & Carry România operează în prezent un număr de 32 de magazine Metro în 24 de orașe, și aproximativ 670 de magazine "La doi pași", iar cea a Selgros Cash&Carry România (parte din grupul elvețian TransGourmet Holding SE), 19 magazine.

Alte articole recomandate:

Surprinzator, un supermarket poate avea o oferta de pret mai avantajoasa in cazul unui cos de cumparaturi cu produse alimentare de baza decat un magazin de tip hard discount, potrivit studiului Consumer Basket realizat de compania de monitorizare Hiper Com, si citatd e Wall Street. Cosul de cumparaturi analizat cuprinde 11 alimente de baza: apa minerala 1 l, faina 1 kg, faina de porumb 1 kg, zahar 1 kg, ulei floarea soarelui 1 l, orez 1 kg, lapte 1 l, margarina 1 kg, telemea 1 kg, piept [...]
Carrefour România a introdus din această lună și plata în numerar, ramburs, la livrarea produselor comandate pe magazinul online, deși în urmă cu aproximativ un an, la lansarea platformei, arăta că plata se va efectua exclusiv online cu cardul. Potrivit companiei, care citează un studiu realizat de Mednet, peste 60% din persoanele cu vârsta cuprinsă între 18 și 55 de ani declară că cel mai des utilizat serviciu de plată este cel cash (prin ramburs). "Prin noul [...]
Producatorul de carne de pasare Oncos din judetul Cluj, aflat in prezent in insolventa, intentioneaza sa  isi  dezvolte productia si sa majoreze cu 25% numarul de magazine, la 55-60 de unitati comerciale in urmatorii ani. Compania nu exclude insa nici relocarea sau inchiderea anumitor unitati pentru imbunatatirea situatiei financiare.„Nu ne dorim reducerea numarului de magazine, din contra credem ca este posibila si necesara extinderea in zona a retelei comerciale. Dar totul [...]
(Comunicat) Reteaua PROFI numara 375 de unitati, odata cu inaugurarea a inca doua magazine, la Suceava si Craiova.   Magazinul deschis astazi la Suceava este al cincilea din localitate si functioneaza in format City pe Str. Muncii nr. 6. Suprafata sa totala este de 494 mp, sala de vanzari ocupand 234 mp. Unitatea PROFI deschisa ieri la Craiova, Jud. Dolj, functioneaza in format Standard si se afla pe Str. Castanilor  nr.15 B, avand o suprafata totala de 512 mp din care sala de [...]
Auchan ar putea lansa in Romania un nou concept de hypermarket, Nasha Raduga, testat in prezent in Rusia - potrivit unei analize realizate de Milos Ryba, CEE Expert in cadrul companiei de consultanta si cercetare IGD, citat de Wall Street. Nasha Raduga este un hypermarket compact cu care Auchan se extinde in 2014 in mai multe orase de dimensiuni mici din Rusia si care anterior a fost testat cu succes in China. Noul concept se deosebeste de hypermarketul standard al [...]
Lidl a decis schimbarea locației magazinului situat pe strada Turnului, nr. 2A din Brașov. Noua unitate se deschide pe 23 octombrie, pe aceeași stradă, la numărul 1. Retailerul german operează 9 magazine în Brașov, în timp ce la nivel național rețeaua numără 180 de unități, informeaza Magazinul Progresiv. Magazinul care urmează să fie relocat va avea program normal de funcționare până la data închiderii, pe 22 octombrie 2014,  iar în ziua următoare va fi [...]
Compania Phoenixy din Băicoi, județul Prahova, pro­du­cătorul brandului de pufuleți Gusto, vrea ca în cinci ani să ajungă pe 40 de piețe din întreaga lume, față de 20 în prezent.   Exporturile au ajuns să reprezinte 40% din business pentru producătorul de pufuleți deținut de antreprenorii români Eliodor Apostolescu, care este și directorul general al companiei, și Cătălin Nour.    Cei doi au pus bazele Phoenixy la începutul anil [...]
Privit ca o modalitate de curățare a trupului, dar și a sufletului, Postul Paștelui este practicat de peste 30% dintre persoanele intervievate în cel mai recent studiu realizat de către MEDNET Marketing Research Center. În acest context, 27,1% dintre respondenți postesc numai în anumite zile din perioada de post, în timp ce doar 4,5% respectă integral Postul Paștelui. Ca tendință, cei mai mulți dintre orășenii [...]

 

Meat Milk TV
testo
testo
infoALIMENT MAGAZIN