Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Fabrica de Lapte: Domnule Dorin Cojocaru, am aflat că sunt unele probleme legate de constituirea Grupului de lucru pe problema ”Observatorului laptelui”. Care ar trebui să fie obiectivele acestui observator? În alte țări, el sprijină sistemele de intervenție publică și operatorii de stocare privată să se adapteze mai bine la tendințele pieței. La noi, ce rol ar avea?


 


Dorin Cojocaru: Obiectivul vizat este acela de a se colecta informații pertinente privind diferite aspecte ale pieței lactatelor cu sprijinul producătorilor de lactate, al fermelor de lactate și al statelor membre, deoarece datele prompte și de încredere sunt esențiale în vederea adoptării unor decizii informate.


Observatorul pieței laptelui va pregăti analize privind piața lactatelor, pentru a putea fi instaurate sisteme de avertizare timpurie în cazul unei volatilități a prețurilor care ar putea genera tulburări pe piață.


Până la sfârșitul anului, chestiunea „lapte” va fi discutată cu Consiliul și Parlamentul. Comisia urmează să prezinte un raport privind situația pieței laptelui și funcționarea pachetului privind laptele în decursul primei jumătăți a lui 2014.


FDL: Mai precis, la ce se va referi această analiză?


DC: Ar trebui analizată pertinența constituirii unui sistem „de pază” la nivelul UE, gestionat poate chiar de Comisie, un Observator punând la dispoziția operatorilor o serie de indici de piață de încredere, transparenți și reprezentativi, precum și informații ușor accesibile privind piața.


 


Apoi, vor trebui stabilite stimulentele menite să sprijine dezvoltarea de strategii colective și să consolideze cooperarea între operatorii din cadrul lanțului produselor lactate ar contribui la anticiparea producției, permițând schimburile de informație privind piața.


 


Transparența este una dintre condițiile prevenirii și eliminării riscurilor pieței, iar asigurarea transparenței necesită o reglementare specifică pe planul UE, normele privind competiția trebuind adaptate, astfel încât să permită schimbul de informații privind piața între producători. Confidențialitatea anumitor date (prețuri, marje), în amontele lanțului, nu pare motivată, având în vedere faptul că nu pare să existe o justificare legală în acest sens.


 


FDL: Dacă ați amintit de competiție, știm că Ungaria subvenționează masiv producția și achiziția de cașcaval, în vederea creării de stocuri. Care e situația din România?


 


DC: La noi e așa cum o știm. Dar, iată, în Ungaria, exportul de cașcaval în țări non-UE este subvenționat cu 75 de euro pe tonă. Cred că s-ar putea aplica și în România o asemenea măsură, dar, pentru eliminarea evaziunii, subvenția nu ar trebui acordată decât atunci când se face dovada livrării mărfii, cu ștampila beneficiarului pe acte. Altfel…!


DORIN 1


 


FDL: Ce alte obiective ar avea în vizor ”Observatorul laptelui”?


 


DC: Crearea unui observator al pieței ar putea răspunde unei serii întregi de probleme, dar trebuie asigurat faptul că activitățile acestuia sunt pertinente în raport cu nevoile sectorului.


Cu ocazia conferinței din septembrie, Comisarul Dacian Cioloș și-a anunțat intenția de a crea un observator al pieței. Obiectivul acestuia ar fi acela de a crea capacitatea de colectare și analiză a datelor privind piața, pentru a se putea anticipa mai bine apariția unor crize pe piață.


Propunerea ar putea îmbunătăți diseminarea informației în ansamblul sectorului, ar putea îmbunătăți răspunsul sectorial la evoluțiile pieței și ar îmbunătăți informația disponibilă pentru piețele contractelor la termen, conferind siguranță actorilor implicați și asigurându-i că toți participanții beneficiază de același set de premise; în plus, existența unor date solide privind piață ar putea constitui baza unor indici de date necesari pentru a încheia contracte la termen conform prețurilor pieței fizice.


Pentru a fi eficient, orice observator ar trebui să fie independent și să furnizeze date de calitate, pertinente pentru înțelegerea evoluțiilor pieței și formării prețurilor. Pericolul existent ar fi ca observatorului să i se ceară să colecteze date ce ar putea fi utilizate de către părți în cadrul lanțului de aprovizionare și distribuție de o manieră incompatibilă cu ideea inițială a Comisarului.


FDL: S-a făcut un demers în acest sens?


 


DC: S-a trimis o scrisoare Comisarului Cioloș de către EMMO (European Milk Market Observatory), organism alcătuit din: Centre National Interprofessionnel de l’Economie Laitière (CNIEL, Franța), Productschap Zuivel (PZ, Olanda), CLAL – site de analiză al pieței lactatelor în timp real (Italia) și Zentrale Milchmarkt Berichterstattung GmbH (ZMB, Germania).


Conform partenerilor EMMO, principala lor activitate presupune colectarea, analizarea și diseminarea informației privind piața. Împreună, aceștia reprezintă numeroși ani de experiență în domeniu. Ambiția lor este aceea de a fi autoritatea de referință din sectorul lactatelor.


EMMO ar dori să își aducă sprijinul profesional prin producerea unor analize pe termen scurt și prin furnizarea datelor necesare sectorului lactatelor. Acest obiectiv ar putea fi atins prin intermediul unor rapoarte emise cu regularitate, al unor prognoze, precum și prin statistici elaborate în timp real și a unor analize de piață, organizându-se, de asemenea, reuniuni ale experților din domeniu sau evenimente de o amploare chiar mai mare. Iar, EMMO este una dintre cele mai bine informate platforme ale lumii.


FDL: Ce s-ar întâmpla, la nivel național, dacă n-am fi parte a acestei inițiative europene?


DC: Ce s-a mai întâmplat și altădată, atât în sectorul laptelui, cât și în alte sectoare: România ar fi lăsată din nou pe margine, iar alții ar avea de profitat. Nu trebuie să omitem că trebuie creată posibilitatea ca toate țările membre ale Uniunii Europene să beneficieze de măsuri de sprijin sau de piață care să asigure deplina egalitate în șanse a membrilor, piața urmând să facă jocurile, pentru ca România să nu mai fie victimă a jocurilor de culise. În calitate de președinte al APRIL, dar și de sprijinitor activ al fermierilor din domeniu, afirm încă o dată că România poate și trebuie să fie cu adevărat un jucător important pe piața europeană a laptelui, dar și o voce puternică la nivel decizional, în cadrul Uniunii Europene.


FDL: Vă mulțumim!

Alte articole recomandate:

METRO Cash & Carry continuă „De-ale noastre”, primul program de pe piața din România care vine în sprijinul producătorilor locali și susține agricultura sustenabilă. METRO a reușit să reunească peste 100 de agricultori în program și să se extindă în 33 de comunități. Scopul lansării programului „De-ale noastre” în anul 2012 a fost acela de a aborda principalele probleme ale producătorilor loca [...]
Tetra Pak®, liderul mondial in solutii de procesare si ambalare a produselor alimentare, anunta noul Managing Director al regiunii Europa de Sud Est (ESE), Maria Krasilowez. Cu o vasta experienta de business si leadership, Maria va coordona dezvoltarea companiei in cele 14 piete din ESE, printre care se numara si Croatia, Grecia, Romania si Serbia. “Sunt foarte entuziasmata sa ma alatur echipei Tetra Pak South Eastern Europe. Lucrand in stransa colaborare cu clientii nostri pentru [...]
România a intrat pentru prima dată, după aproape 20 de ani, pe excedent în comerțul cu produse agroalimentare, înregistrând un plus de peste 3 milioane de euro după primele nouă luni ale anului, a declarat, marți, Daniel Constantin, ministrul Agriculturii, Daniel Constantin, citat de AGERPRES. "România nu a mai fost pe plus în comerțul cu produse agroalimentare din 1994, iar acum, la nouă luni, avem deja un excedent de 3,2 milioane de euro. Cred că vom [...]
(Agerpres) Micii românești vor putea fi comercializați și exportați pe piața Uniunii Europene din primele zile ale lunii iunie, imediat după publicarea regulamentului privind includerea aditivilor folosiți în prepararea pastei de mici în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, a declarat, joi, pentru AGERPRES, vicepremierul Daniel Constantin, ministru al Agriculturii și Dezvoltării Rurale. ‘Regulamentul european prin care se permite utilizarea aditivilor în [...]
Wall-Street.ro te invita la a doua editie a conferintei retailArena – Innovation in Retail pentru a dezbate alaturi de speakeri de top din retail, FMCG si online cele mai noi tendinte intr-o piata in care amprenta digitalului devine din ce in ce mai puternica. Ia parte la un maraton al discutiilor intre profesionisti, pe 4-6 noiembrie, la hotel Howard Johnson. 1. Lucrezi in retail sau productie de bunuri de larg consum? retailArena – Innovation in Retail iti ofera oportunitatea de [...]
Producătorul Scandia Food, liderul pieței de conserve de carne și pate, a intrat, la sfârșitul anului trecut, în categoria conservelor de pește cu brandul Lotka, poziționat pe segmentul premium, în contextul creșterii vânzărilor din această categorie.   ”Piața conservelor de pește a prins avânt puternic în ultimii ani, iar pentru Scandia Food intrarea pe acest segment a reprezentat o oportunitate, date [...]
În vreme ce producția internă de lapte se reduce treptat, fabricile de lactate apelează la furnizori externi, informează publicatia online Ziare si Reviste. Guvernul a aprobat acordarea unui ajutor de minimis pentru achiziționarea tancurilor de răcire a laptelui, a anunțat ministrul Agriculturii, Daniel Constantin. În anul 2013 comparativ cu anul 2012, cantitatea de lapte de vacă colectată de la exploatații agricole și centre de colectare de către unitățile procesatoare a [...]
Managing Director-ul filialei SABMiller din Slovacia, Igor Tikhonov, a fost numit presedinte al Ursus Breweries, incepand cu 1 ianuarie 2014. Rusul Igor Tikhonov activeaza in cadrul SABMiller dn 2001. Igor Tikhonov si-a inceput cariera in Mars in 1993, avand o serie de roluri comerciale si de management general in Federatia Rusa si in Comunitatea Statelor Independente - CSI (Ucraina, Belarus si Kazahstan). El s-a alaturat companiei SABMiller in 2001 pe postul de Director de Vanzari pentru [...]

 

Living fresh
Meat Milk TV
meatmilk
Debitron Termo
testo
infoALIMENT MAGAZIN