Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Fabrica de Lapte: Domnule Dorin Cojocaru, am aflat că sunt unele probleme legate de constituirea Grupului de lucru pe problema ”Observatorului laptelui”. Care ar trebui să fie obiectivele acestui observator? În alte țări, el sprijină sistemele de intervenție publică și operatorii de stocare privată să se adapteze mai bine la tendințele pieței. La noi, ce rol ar avea?


 


Dorin Cojocaru: Obiectivul vizat este acela de a se colecta informații pertinente privind diferite aspecte ale pieței lactatelor cu sprijinul producătorilor de lactate, al fermelor de lactate și al statelor membre, deoarece datele prompte și de încredere sunt esențiale în vederea adoptării unor decizii informate.


Observatorul pieței laptelui va pregăti analize privind piața lactatelor, pentru a putea fi instaurate sisteme de avertizare timpurie în cazul unei volatilități a prețurilor care ar putea genera tulburări pe piață.


Până la sfârșitul anului, chestiunea „lapte” va fi discutată cu Consiliul și Parlamentul. Comisia urmează să prezinte un raport privind situația pieței laptelui și funcționarea pachetului privind laptele în decursul primei jumătăți a lui 2014.


FDL: Mai precis, la ce se va referi această analiză?


DC: Ar trebui analizată pertinența constituirii unui sistem „de pază” la nivelul UE, gestionat poate chiar de Comisie, un Observator punând la dispoziția operatorilor o serie de indici de piață de încredere, transparenți și reprezentativi, precum și informații ușor accesibile privind piața.


 


Apoi, vor trebui stabilite stimulentele menite să sprijine dezvoltarea de strategii colective și să consolideze cooperarea între operatorii din cadrul lanțului produselor lactate ar contribui la anticiparea producției, permițând schimburile de informație privind piața.


 


Transparența este una dintre condițiile prevenirii și eliminării riscurilor pieței, iar asigurarea transparenței necesită o reglementare specifică pe planul UE, normele privind competiția trebuind adaptate, astfel încât să permită schimbul de informații privind piața între producători. Confidențialitatea anumitor date (prețuri, marje), în amontele lanțului, nu pare motivată, având în vedere faptul că nu pare să existe o justificare legală în acest sens.


 


FDL: Dacă ați amintit de competiție, știm că Ungaria subvenționează masiv producția și achiziția de cașcaval, în vederea creării de stocuri. Care e situația din România?


 


DC: La noi e așa cum o știm. Dar, iată, în Ungaria, exportul de cașcaval în țări non-UE este subvenționat cu 75 de euro pe tonă. Cred că s-ar putea aplica și în România o asemenea măsură, dar, pentru eliminarea evaziunii, subvenția nu ar trebui acordată decât atunci când se face dovada livrării mărfii, cu ștampila beneficiarului pe acte. Altfel…!


DORIN 1


 


FDL: Ce alte obiective ar avea în vizor ”Observatorul laptelui”?


 


DC: Crearea unui observator al pieței ar putea răspunde unei serii întregi de probleme, dar trebuie asigurat faptul că activitățile acestuia sunt pertinente în raport cu nevoile sectorului.


Cu ocazia conferinței din septembrie, Comisarul Dacian Cioloș și-a anunțat intenția de a crea un observator al pieței. Obiectivul acestuia ar fi acela de a crea capacitatea de colectare și analiză a datelor privind piața, pentru a se putea anticipa mai bine apariția unor crize pe piață.


Propunerea ar putea îmbunătăți diseminarea informației în ansamblul sectorului, ar putea îmbunătăți răspunsul sectorial la evoluțiile pieței și ar îmbunătăți informația disponibilă pentru piețele contractelor la termen, conferind siguranță actorilor implicați și asigurându-i că toți participanții beneficiază de același set de premise; în plus, existența unor date solide privind piață ar putea constitui baza unor indici de date necesari pentru a încheia contracte la termen conform prețurilor pieței fizice.


Pentru a fi eficient, orice observator ar trebui să fie independent și să furnizeze date de calitate, pertinente pentru înțelegerea evoluțiilor pieței și formării prețurilor. Pericolul existent ar fi ca observatorului să i se ceară să colecteze date ce ar putea fi utilizate de către părți în cadrul lanțului de aprovizionare și distribuție de o manieră incompatibilă cu ideea inițială a Comisarului.


FDL: S-a făcut un demers în acest sens?


 


DC: S-a trimis o scrisoare Comisarului Cioloș de către EMMO (European Milk Market Observatory), organism alcătuit din: Centre National Interprofessionnel de l’Economie Laitière (CNIEL, Franța), Productschap Zuivel (PZ, Olanda), CLAL – site de analiză al pieței lactatelor în timp real (Italia) și Zentrale Milchmarkt Berichterstattung GmbH (ZMB, Germania).


Conform partenerilor EMMO, principala lor activitate presupune colectarea, analizarea și diseminarea informației privind piața. Împreună, aceștia reprezintă numeroși ani de experiență în domeniu. Ambiția lor este aceea de a fi autoritatea de referință din sectorul lactatelor.


EMMO ar dori să își aducă sprijinul profesional prin producerea unor analize pe termen scurt și prin furnizarea datelor necesare sectorului lactatelor. Acest obiectiv ar putea fi atins prin intermediul unor rapoarte emise cu regularitate, al unor prognoze, precum și prin statistici elaborate în timp real și a unor analize de piață, organizându-se, de asemenea, reuniuni ale experților din domeniu sau evenimente de o amploare chiar mai mare. Iar, EMMO este una dintre cele mai bine informate platforme ale lumii.


FDL: Ce s-ar întâmpla, la nivel național, dacă n-am fi parte a acestei inițiative europene?


DC: Ce s-a mai întâmplat și altădată, atât în sectorul laptelui, cât și în alte sectoare: România ar fi lăsată din nou pe margine, iar alții ar avea de profitat. Nu trebuie să omitem că trebuie creată posibilitatea ca toate țările membre ale Uniunii Europene să beneficieze de măsuri de sprijin sau de piață care să asigure deplina egalitate în șanse a membrilor, piața urmând să facă jocurile, pentru ca România să nu mai fie victimă a jocurilor de culise. În calitate de președinte al APRIL, dar și de sprijinitor activ al fermierilor din domeniu, afirm încă o dată că România poate și trebuie să fie cu adevărat un jucător important pe piața europeană a laptelui, dar și o voce puternică la nivel decizional, în cadrul Uniunii Europene.


FDL: Vă mulțumim!

Alte articole recomandate:

  Potrivit unui comunicat de presa trimis pe adresa redactiei noastre, peste 70 procente din randul directorilor executivi sunt multumiti de brandul si reputatia companiilor, in ciuda faptului ca acestea reprezinta riscuri majore, reiese din raportul AonUnderrated Threats (riscuri subestimate) ce prezinta opiniile directorilor executivi ai societatilor captive de asigurare din 60 tari. Bucuresti, 05 Octombrie 2015 – Aon Risk Solutions, divizia globala de consultanta in risc [...]
Quadrant Amroq Beverages, îmbuteliatorul PepsiCo de pe plan local, a terminat primul semestru cu o cifră de afa­ceri de circa 389 de milioane de lei (87 mil. euro), în creștere cu 22% față de perioada similară a anului trecut. Astfel, producătorul de băuturi continuă perioada de creștere începută în anul 2014 și se apropie cu pași repezi către al treilea an consecutiv cu rulaje mai mari. De asemenea, prima jumătate a anului a adus și revenirea pe profit a [...]
Magazinul cora din Bacau vinde rosii si ardei bio de la ferma organica din Spataresti, judetul, Suceava care apartine Fundatiei FARA, patronata de Printul Charles al Marii Britanii, Nicole Kidman  si Printesa Marina Sturza. La ferma din Suceava lucreaza tineri cu diverse dizabilitati, proveniti din centre de plasament, care, cu ajutorul programului de integrare in societate al Fundatiei FARA, parcurg prin munca inca o etapa de recuperare. Ferma livreaza magazinului din Bacau in [...]
BDG Import, importatorul unor branduri de băuturi precum Jack Daniel’s, Finlandia, Bacardi sau Evian, a înregistrat în primele șase luni ale acestui an o creștere de aproximativ 9% a cifrei de afaceri. „Această evoluție se datorează în principal activităților comerciale, dar și de marketing pe care le-am întreprins în primele luni ale anului, activități ce au susținut vânzările prin­cipalelor branduri din portofoliu“, a spus [...]
Producătorul de bunuri de larg consum Nestlé l-a numit pe românul Adrian Muntean în poziția de director al fabricii pe care gigantul elvețian o deține la Varna în Bulgaria, potrivit unor surse apropiate companiei și profilului de LinkedIn al lui Adrian Muntean. Anterior, românul a lucrat aproape patru ani tot pentru Nestlé, însă în funcția de director de producție al fabricii din Timișoara. Potrivit datelor ZF, Nestlé produce la Varna [...]
Kaufland România, care deține cea mai mare rețea de hipermarketuri de pe piața locală, va deschide în luna august două magazine noi, unul în Arad și unul în Capitală, în cartierul Bucureștii Noi, și ajunge astfel la 94 de unități pe piața locală, potrivit unui anunț al companiei. Anul trecut, Kaufland a deschis opt hipermarketuri în Pașcani, Rădăuți, Fălticeni, Galați, Ploiești, Petroșani, București Militari și București Pantelimon. [...]
Creșterea productivității și transformarea tuturor produselor agricole în produse alimentare sunt cele două obiective pe care vrem să le atingem cu ajutorul noului PNDR până în 2020, a declarat secretarul de stat în Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, George Turtoi. 'Pe zona de agricultură, pe noul PNDR avem toate măsurile construite în așa fel încât în 2020 să atingem două obiective principale. Prin urmare avem un proiect de țară și [...]
 România va rămâne în sezonul 2014/2015 al treilea exportator de grâu din UE cu livrări de 4 milioane de tone, în scădere cu 17% față de sezonul precedent, dar peste alți producători mari precum Polonia, Italia sau Bulgaria. România rămâne însă mult în spatele liderilor Franța și Germania. Aproape întreaga miză a afacerilor de export va fi reprezentantă de piețele din Orientul Mijlociu și Africa având în vedere că 3 [...]

 

Meat Milk TV
meatmilk
Debitron Termo
testo
infoALIMENT MAGAZIN