Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Fabrica de Lapte: Domnule Dorin Cojocaru, am aflat că sunt unele probleme legate de constituirea Grupului de lucru pe problema ”Observatorului laptelui”. Care ar trebui să fie obiectivele acestui observator? În alte țări, el sprijină sistemele de intervenție publică și operatorii de stocare privată să se adapteze mai bine la tendințele pieței. La noi, ce rol ar avea?


 


Dorin Cojocaru: Obiectivul vizat este acela de a se colecta informații pertinente privind diferite aspecte ale pieței lactatelor cu sprijinul producătorilor de lactate, al fermelor de lactate și al statelor membre, deoarece datele prompte și de încredere sunt esențiale în vederea adoptării unor decizii informate.


Observatorul pieței laptelui va pregăti analize privind piața lactatelor, pentru a putea fi instaurate sisteme de avertizare timpurie în cazul unei volatilități a prețurilor care ar putea genera tulburări pe piață.


Până la sfârșitul anului, chestiunea „lapte” va fi discutată cu Consiliul și Parlamentul. Comisia urmează să prezinte un raport privind situația pieței laptelui și funcționarea pachetului privind laptele în decursul primei jumătăți a lui 2014.


FDL: Mai precis, la ce se va referi această analiză?


DC: Ar trebui analizată pertinența constituirii unui sistem „de pază” la nivelul UE, gestionat poate chiar de Comisie, un Observator punând la dispoziția operatorilor o serie de indici de piață de încredere, transparenți și reprezentativi, precum și informații ușor accesibile privind piața.


 


Apoi, vor trebui stabilite stimulentele menite să sprijine dezvoltarea de strategii colective și să consolideze cooperarea între operatorii din cadrul lanțului produselor lactate ar contribui la anticiparea producției, permițând schimburile de informație privind piața.


 


Transparența este una dintre condițiile prevenirii și eliminării riscurilor pieței, iar asigurarea transparenței necesită o reglementare specifică pe planul UE, normele privind competiția trebuind adaptate, astfel încât să permită schimbul de informații privind piața între producători. Confidențialitatea anumitor date (prețuri, marje), în amontele lanțului, nu pare motivată, având în vedere faptul că nu pare să existe o justificare legală în acest sens.


 


FDL: Dacă ați amintit de competiție, știm că Ungaria subvenționează masiv producția și achiziția de cașcaval, în vederea creării de stocuri. Care e situația din România?


 


DC: La noi e așa cum o știm. Dar, iată, în Ungaria, exportul de cașcaval în țări non-UE este subvenționat cu 75 de euro pe tonă. Cred că s-ar putea aplica și în România o asemenea măsură, dar, pentru eliminarea evaziunii, subvenția nu ar trebui acordată decât atunci când se face dovada livrării mărfii, cu ștampila beneficiarului pe acte. Altfel…!


DORIN 1


 


FDL: Ce alte obiective ar avea în vizor ”Observatorul laptelui”?


 


DC: Crearea unui observator al pieței ar putea răspunde unei serii întregi de probleme, dar trebuie asigurat faptul că activitățile acestuia sunt pertinente în raport cu nevoile sectorului.


Cu ocazia conferinței din septembrie, Comisarul Dacian Cioloș și-a anunțat intenția de a crea un observator al pieței. Obiectivul acestuia ar fi acela de a crea capacitatea de colectare și analiză a datelor privind piața, pentru a se putea anticipa mai bine apariția unor crize pe piață.


Propunerea ar putea îmbunătăți diseminarea informației în ansamblul sectorului, ar putea îmbunătăți răspunsul sectorial la evoluțiile pieței și ar îmbunătăți informația disponibilă pentru piețele contractelor la termen, conferind siguranță actorilor implicați și asigurându-i că toți participanții beneficiază de același set de premise; în plus, existența unor date solide privind piață ar putea constitui baza unor indici de date necesari pentru a încheia contracte la termen conform prețurilor pieței fizice.


Pentru a fi eficient, orice observator ar trebui să fie independent și să furnizeze date de calitate, pertinente pentru înțelegerea evoluțiilor pieței și formării prețurilor. Pericolul existent ar fi ca observatorului să i se ceară să colecteze date ce ar putea fi utilizate de către părți în cadrul lanțului de aprovizionare și distribuție de o manieră incompatibilă cu ideea inițială a Comisarului.


FDL: S-a făcut un demers în acest sens?


 


DC: S-a trimis o scrisoare Comisarului Cioloș de către EMMO (European Milk Market Observatory), organism alcătuit din: Centre National Interprofessionnel de l’Economie Laitière (CNIEL, Franța), Productschap Zuivel (PZ, Olanda), CLAL – site de analiză al pieței lactatelor în timp real (Italia) și Zentrale Milchmarkt Berichterstattung GmbH (ZMB, Germania).


Conform partenerilor EMMO, principala lor activitate presupune colectarea, analizarea și diseminarea informației privind piața. Împreună, aceștia reprezintă numeroși ani de experiență în domeniu. Ambiția lor este aceea de a fi autoritatea de referință din sectorul lactatelor.


EMMO ar dori să își aducă sprijinul profesional prin producerea unor analize pe termen scurt și prin furnizarea datelor necesare sectorului lactatelor. Acest obiectiv ar putea fi atins prin intermediul unor rapoarte emise cu regularitate, al unor prognoze, precum și prin statistici elaborate în timp real și a unor analize de piață, organizându-se, de asemenea, reuniuni ale experților din domeniu sau evenimente de o amploare chiar mai mare. Iar, EMMO este una dintre cele mai bine informate platforme ale lumii.


FDL: Ce s-ar întâmpla, la nivel național, dacă n-am fi parte a acestei inițiative europene?


DC: Ce s-a mai întâmplat și altădată, atât în sectorul laptelui, cât și în alte sectoare: România ar fi lăsată din nou pe margine, iar alții ar avea de profitat. Nu trebuie să omitem că trebuie creată posibilitatea ca toate țările membre ale Uniunii Europene să beneficieze de măsuri de sprijin sau de piață care să asigure deplina egalitate în șanse a membrilor, piața urmând să facă jocurile, pentru ca România să nu mai fie victimă a jocurilor de culise. În calitate de președinte al APRIL, dar și de sprijinitor activ al fermierilor din domeniu, afirm încă o dată că România poate și trebuie să fie cu adevărat un jucător important pe piața europeană a laptelui, dar și o voce puternică la nivel decizional, în cadrul Uniunii Europene.


FDL: Vă mulțumim!

Alte articole recomandate:

Timișoreanul Ciprian Lopată (49 de ani) a ocupat poziții-cheie la câteva dintre cele mai mari companii din lume, iar în ultimii ani, de când petrece mai mult timp în România, s-a gândit să înceapă o afacere nouă, care pe care să o extindă frumos și să o transforme într-un brand internațional. Așa s-a născut, în decembrie anul trecut, conceptul Dor de verde – un business inteligent în agricultură, [...]
În perioada 29 mai - 4 iunie, Carrefour România găzduiește Săptămâna Italiană, parte a Festivalului Italian, organizat de ICE- Agenția Italiană pentru Comerț Exterior, sub patronajul Ambasadei Italiei în România. Astfel, timp de șapte zile, clienții hipermarketurilor Carrefour din întreaga țară sunt invitați să descopere patrimoniul gastronomic și cultural al Italiei, într-un decor cu specific italienesc. "Sunt deosebit de încântat să [...]
Danone relansează iaurtul alb Danone Natural, fiind convins că rețetele clasice au început să fie appreciate acum, mai mult decâtînainte. Iaurtul alb Danone Natural, folosește o rețetă nouă, care are la bază doar lapte și fermenți, fără supliment de proteine din lapte. Rețeta a fost realizată pornind de la așteaptările pe care le au românii de la un iaurt bun, de calitate: gust de lapte, ușor acrișor, proaspăt și textur [...]
Între 28 februarie și 2 martie, la Budapesta, se va desfășura cea de-a cincea ediție a târgului expoziție VinCE 2014. Pentru acest an organizatorii au pregătit o master-class-uri și degustări. Institutul Master of Wine va celebra 60 de ani de la înființare în cadrul unui master-class în cadrul căruia vor conferenția 10 specialiști Master of Wine, fiecare prezentându-se alături de vinul preferat. Clive Coates MW, „The Man of Burgundy”, va [...]
Grub, o companie care comercializează  insect comestibile, a anunțat că a asigurat prima listare pentru gama de gustări prăjite Cricket, cu Whole Foods Markets.   Gama este disponibilă în variant cu ardei iute, ierburi, sare și oțet și va fi disponibilă pe piață, la sfârșitul lunii decembrie. "Suntem încântaț că s-a asigurat prima cotare cu Whole Foods Market pentru greierii noștri prăjiți, care deja  s [...]
La Fântâna, cel mai mare jucător de pe piața de apă minerală în sistem de watercoolere, a achiziționat compania Blue Coffee Service, distribuitorul produselor Lavazza în România de la compania locală de distribuție de bunuri de larg consum Aquila din Prahova. ”Preluarea distribuției Lavazza este un prim pas, care marchează începutul unei etape noi în evoluția companiei”, a declarat Cristian Amza, chairman of the board La Fantana Group. Prin [...]
Tetra Pak, lider în industria procesării și ambalării alimentelor, anunță lansarea competiției naționale „Ținutul laptelui”. Competiția se adresează elevilor din clasele 0-VIII și constă într-un joc online educativ despre felul în care este produs și ambalat laptele școlar și despre reciclarea cutiilor de lapte după folosire. “Tetra Pak continuă și în acest an eforturile de promovare a alimentației echilibrate și a [...]
Fructele contabilizează 17% din valoarea producției agricole a UE, fiind culturi de înaltă valoare comercială, cu o mare diversitate de specii, cultivate pe zone de producție relativ mici. Astfel, culturile permanente (inclusiv vița-de-vie și măslinele) ocupă până la 5% din suprafața cultivată a UE, în timp ce fructele și legumele cultivate anual reprezintă 3% din suprafața arabilă a UE, repartizate în aproximativ 1,4 milioane d [...]

 

Meat Milk TV
testo
testo
infoALIMENT MAGAZIN