Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Fabrica de Lapte: Domnule Dorin Cojocaru, am aflat că sunt unele probleme legate de constituirea Grupului de lucru pe problema ”Observatorului laptelui”. Care ar trebui să fie obiectivele acestui observator? În alte țări, el sprijină sistemele de intervenție publică și operatorii de stocare privată să se adapteze mai bine la tendințele pieței. La noi, ce rol ar avea?


 


Dorin Cojocaru: Obiectivul vizat este acela de a se colecta informații pertinente privind diferite aspecte ale pieței lactatelor cu sprijinul producătorilor de lactate, al fermelor de lactate și al statelor membre, deoarece datele prompte și de încredere sunt esențiale în vederea adoptării unor decizii informate.


Observatorul pieței laptelui va pregăti analize privind piața lactatelor, pentru a putea fi instaurate sisteme de avertizare timpurie în cazul unei volatilități a prețurilor care ar putea genera tulburări pe piață.


Până la sfârșitul anului, chestiunea „lapte” va fi discutată cu Consiliul și Parlamentul. Comisia urmează să prezinte un raport privind situația pieței laptelui și funcționarea pachetului privind laptele în decursul primei jumătăți a lui 2014.


FDL: Mai precis, la ce se va referi această analiză?


DC: Ar trebui analizată pertinența constituirii unui sistem „de pază” la nivelul UE, gestionat poate chiar de Comisie, un Observator punând la dispoziția operatorilor o serie de indici de piață de încredere, transparenți și reprezentativi, precum și informații ușor accesibile privind piața.


 


Apoi, vor trebui stabilite stimulentele menite să sprijine dezvoltarea de strategii colective și să consolideze cooperarea între operatorii din cadrul lanțului produselor lactate ar contribui la anticiparea producției, permițând schimburile de informație privind piața.


 


Transparența este una dintre condițiile prevenirii și eliminării riscurilor pieței, iar asigurarea transparenței necesită o reglementare specifică pe planul UE, normele privind competiția trebuind adaptate, astfel încât să permită schimbul de informații privind piața între producători. Confidențialitatea anumitor date (prețuri, marje), în amontele lanțului, nu pare motivată, având în vedere faptul că nu pare să existe o justificare legală în acest sens.


 


FDL: Dacă ați amintit de competiție, știm că Ungaria subvenționează masiv producția și achiziția de cașcaval, în vederea creării de stocuri. Care e situația din România?


 


DC: La noi e așa cum o știm. Dar, iată, în Ungaria, exportul de cașcaval în țări non-UE este subvenționat cu 75 de euro pe tonă. Cred că s-ar putea aplica și în România o asemenea măsură, dar, pentru eliminarea evaziunii, subvenția nu ar trebui acordată decât atunci când se face dovada livrării mărfii, cu ștampila beneficiarului pe acte. Altfel…!


DORIN 1


 


FDL: Ce alte obiective ar avea în vizor ”Observatorul laptelui”?


 


DC: Crearea unui observator al pieței ar putea răspunde unei serii întregi de probleme, dar trebuie asigurat faptul că activitățile acestuia sunt pertinente în raport cu nevoile sectorului.


Cu ocazia conferinței din septembrie, Comisarul Dacian Cioloș și-a anunțat intenția de a crea un observator al pieței. Obiectivul acestuia ar fi acela de a crea capacitatea de colectare și analiză a datelor privind piața, pentru a se putea anticipa mai bine apariția unor crize pe piață.


Propunerea ar putea îmbunătăți diseminarea informației în ansamblul sectorului, ar putea îmbunătăți răspunsul sectorial la evoluțiile pieței și ar îmbunătăți informația disponibilă pentru piețele contractelor la termen, conferind siguranță actorilor implicați și asigurându-i că toți participanții beneficiază de același set de premise; în plus, existența unor date solide privind piață ar putea constitui baza unor indici de date necesari pentru a încheia contracte la termen conform prețurilor pieței fizice.


Pentru a fi eficient, orice observator ar trebui să fie independent și să furnizeze date de calitate, pertinente pentru înțelegerea evoluțiilor pieței și formării prețurilor. Pericolul existent ar fi ca observatorului să i se ceară să colecteze date ce ar putea fi utilizate de către părți în cadrul lanțului de aprovizionare și distribuție de o manieră incompatibilă cu ideea inițială a Comisarului.


FDL: S-a făcut un demers în acest sens?


 


DC: S-a trimis o scrisoare Comisarului Cioloș de către EMMO (European Milk Market Observatory), organism alcătuit din: Centre National Interprofessionnel de l’Economie Laitière (CNIEL, Franța), Productschap Zuivel (PZ, Olanda), CLAL – site de analiză al pieței lactatelor în timp real (Italia) și Zentrale Milchmarkt Berichterstattung GmbH (ZMB, Germania).


Conform partenerilor EMMO, principala lor activitate presupune colectarea, analizarea și diseminarea informației privind piața. Împreună, aceștia reprezintă numeroși ani de experiență în domeniu. Ambiția lor este aceea de a fi autoritatea de referință din sectorul lactatelor.


EMMO ar dori să își aducă sprijinul profesional prin producerea unor analize pe termen scurt și prin furnizarea datelor necesare sectorului lactatelor. Acest obiectiv ar putea fi atins prin intermediul unor rapoarte emise cu regularitate, al unor prognoze, precum și prin statistici elaborate în timp real și a unor analize de piață, organizându-se, de asemenea, reuniuni ale experților din domeniu sau evenimente de o amploare chiar mai mare. Iar, EMMO este una dintre cele mai bine informate platforme ale lumii.


FDL: Ce s-ar întâmpla, la nivel național, dacă n-am fi parte a acestei inițiative europene?


DC: Ce s-a mai întâmplat și altădată, atât în sectorul laptelui, cât și în alte sectoare: România ar fi lăsată din nou pe margine, iar alții ar avea de profitat. Nu trebuie să omitem că trebuie creată posibilitatea ca toate țările membre ale Uniunii Europene să beneficieze de măsuri de sprijin sau de piață care să asigure deplina egalitate în șanse a membrilor, piața urmând să facă jocurile, pentru ca România să nu mai fie victimă a jocurilor de culise. În calitate de președinte al APRIL, dar și de sprijinitor activ al fermierilor din domeniu, afirm încă o dată că România poate și trebuie să fie cu adevărat un jucător important pe piața europeană a laptelui, dar și o voce puternică la nivel decizional, în cadrul Uniunii Europene.


FDL: Vă mulțumim!

Alte articole recomandate:

Un număr de 12 tineri recrutați în cadrul Programului de management trainee lansat de Lidl România la începutul verii au început, pe 1 octombrie , pregătirea în cadrul companiei. Programul de specializare adresat proaspeților absolvenți de studii superioare (2013-2014) din România și Republica Moldova va dura un an, iar la finalul lui, cei 12 participanți pot avea șansa să ocupe poziții importante în cadrul Lidl [...]
Legumele s-au scumpit luna trecută cu 5,25%, iar ouăle cu 7,52 în luna octombrie comparativ cu perioada similară din anul 2013. Per total, prețurile de consum au crescut cu 0,2% comparativ cu septembrie 2014, potrivit raportului Institutului Național de Statistică (INS).  În ceea ce privește categoriile de produse, cele mai mari scumpiri s-au înregistrat la cartofi cu 3,25%, fructe proaspete cu 2,83% și miere de albine cu 1,36%. Indicele prețurilor de consum (IPC) [...]
Prezenta pentru a patra oara consecutiv la targul de la Barcelona, Alimentaria, compania valceana Boromir vizeaza extinderea contractelor de export cu distribuitori care se adreseaza marilor lanturi de magazine, mizand cu argumente de calitate si productie pe consolidarea pozitiei si imaginii externe, in liga celor mari. Pana in prezent, dupa ce a etrminat anul 2015 in crestere, fata de anul anterior, din punct de vedere al volumului de afaceri, activitatea de export a companiei Boromir [...]
În cursul lunii septembrie, direcțiile județene sanitare veterinare și pentru siguranța alimentelor și a Municipiului București au continuat activitățile de control în unitățile din industria agroalimentară. S-au efectuat 7.023 de controale în unități care-și desfășoară activitatea în domenii precum: fabricarea produselor de morărit, a pâinii și a produselor de patiserie, a băuturilor răcoritoare și alcoolice, a altor produse alimentare precum și unităț [...]
Potrivit unei știri publicată la finalul anului trecut de Economica.net, analiștii de la Broker Cluj Napoca au schimbat recomandarea pentru acțiunea  Albalact Alba Iulia din „CUMPĂRĂ“ , în „PĂSTREAZĂ“. Rezultatele pe 9 luni ale celei mai căutate producătoare de lactate de la Bursa din București au dezamăgit. De asemeni, prețul țintă a fost redus până la 0,158 lei / acțiune. Față de prețul actual din piață, potențialul de creștere al Albalact [...]
AUTORITATEA NAȚIONALĂ SANITARĂ VETERINARĂ ȘI PENTRU SIGURANȚA ALIMENTELOR ORDIN pentru modificarea anexei la Ordinul președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor nr. 113/2008 privind aprobarea Instrucțiunilor pentru organizarea și desfășurarea activității de control oficial în unitățile de prelucrare, procesare, depozitare, transport, valorificare și comercializare a produselor și subproduselor alimentare de origine nonanimală Văzând [...]
Carmangeria Godac a devenit Partener al Expo-Conferinței Internaționale Meat & Milk 2016, care se va desfășura în zilele de 12 și 13 mai la Hotel Alpin din Poiana Brașov.   Cu această ocazie, la Micul dejun din dimineața zilei de 13 mai, Carmangeria Godac, condusă de domnul Radu Marian, va organiza un stand de la care participanții la eveniment își vor putea completa meniul cu produse fabricate d [...]
Compania Kandia Dulce a devenit Furnizor Oficial al Casei Regale, titlu acordat de către Majestatea Sa Regele Mihai I al României. Colaborarea dintre Kandia Dulce, cel mai mare producător local de ciocolată, și Casa Regală a României a debutat cu momentul în care compania a devenit partener al Casei Majestății Sale Regelui, statut premergător obținerii titlului de Furnizor Oficial. Din 1890 si până în prezent, povestea Kandia Dulce reprezintă mai [...]

 

Meat Milk TV
testo
testo
infoALIMENT MAGAZIN