Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Fabrica de Lapte: Domnule Dorin Cojocaru, am aflat că sunt unele probleme legate de constituirea Grupului de lucru pe problema ”Observatorului laptelui”. Care ar trebui să fie obiectivele acestui observator? În alte țări, el sprijină sistemele de intervenție publică și operatorii de stocare privată să se adapteze mai bine la tendințele pieței. La noi, ce rol ar avea?


 


Dorin Cojocaru: Obiectivul vizat este acela de a se colecta informații pertinente privind diferite aspecte ale pieței lactatelor cu sprijinul producătorilor de lactate, al fermelor de lactate și al statelor membre, deoarece datele prompte și de încredere sunt esențiale în vederea adoptării unor decizii informate.


Observatorul pieței laptelui va pregăti analize privind piața lactatelor, pentru a putea fi instaurate sisteme de avertizare timpurie în cazul unei volatilități a prețurilor care ar putea genera tulburări pe piață.


Până la sfârșitul anului, chestiunea „lapte” va fi discutată cu Consiliul și Parlamentul. Comisia urmează să prezinte un raport privind situația pieței laptelui și funcționarea pachetului privind laptele în decursul primei jumătăți a lui 2014.


FDL: Mai precis, la ce se va referi această analiză?


DC: Ar trebui analizată pertinența constituirii unui sistem „de pază” la nivelul UE, gestionat poate chiar de Comisie, un Observator punând la dispoziția operatorilor o serie de indici de piață de încredere, transparenți și reprezentativi, precum și informații ușor accesibile privind piața.


 


Apoi, vor trebui stabilite stimulentele menite să sprijine dezvoltarea de strategii colective și să consolideze cooperarea între operatorii din cadrul lanțului produselor lactate ar contribui la anticiparea producției, permițând schimburile de informație privind piața.


 


Transparența este una dintre condițiile prevenirii și eliminării riscurilor pieței, iar asigurarea transparenței necesită o reglementare specifică pe planul UE, normele privind competiția trebuind adaptate, astfel încât să permită schimbul de informații privind piața între producători. Confidențialitatea anumitor date (prețuri, marje), în amontele lanțului, nu pare motivată, având în vedere faptul că nu pare să existe o justificare legală în acest sens.


 


FDL: Dacă ați amintit de competiție, știm că Ungaria subvenționează masiv producția și achiziția de cașcaval, în vederea creării de stocuri. Care e situația din România?


 


DC: La noi e așa cum o știm. Dar, iată, în Ungaria, exportul de cașcaval în țări non-UE este subvenționat cu 75 de euro pe tonă. Cred că s-ar putea aplica și în România o asemenea măsură, dar, pentru eliminarea evaziunii, subvenția nu ar trebui acordată decât atunci când se face dovada livrării mărfii, cu ștampila beneficiarului pe acte. Altfel…!


DORIN 1


 


FDL: Ce alte obiective ar avea în vizor ”Observatorul laptelui”?


 


DC: Crearea unui observator al pieței ar putea răspunde unei serii întregi de probleme, dar trebuie asigurat faptul că activitățile acestuia sunt pertinente în raport cu nevoile sectorului.


Cu ocazia conferinței din septembrie, Comisarul Dacian Cioloș și-a anunțat intenția de a crea un observator al pieței. Obiectivul acestuia ar fi acela de a crea capacitatea de colectare și analiză a datelor privind piața, pentru a se putea anticipa mai bine apariția unor crize pe piață.


Propunerea ar putea îmbunătăți diseminarea informației în ansamblul sectorului, ar putea îmbunătăți răspunsul sectorial la evoluțiile pieței și ar îmbunătăți informația disponibilă pentru piețele contractelor la termen, conferind siguranță actorilor implicați și asigurându-i că toți participanții beneficiază de același set de premise; în plus, existența unor date solide privind piață ar putea constitui baza unor indici de date necesari pentru a încheia contracte la termen conform prețurilor pieței fizice.


Pentru a fi eficient, orice observator ar trebui să fie independent și să furnizeze date de calitate, pertinente pentru înțelegerea evoluțiilor pieței și formării prețurilor. Pericolul existent ar fi ca observatorului să i se ceară să colecteze date ce ar putea fi utilizate de către părți în cadrul lanțului de aprovizionare și distribuție de o manieră incompatibilă cu ideea inițială a Comisarului.


FDL: S-a făcut un demers în acest sens?


 


DC: S-a trimis o scrisoare Comisarului Cioloș de către EMMO (European Milk Market Observatory), organism alcătuit din: Centre National Interprofessionnel de l’Economie Laitière (CNIEL, Franța), Productschap Zuivel (PZ, Olanda), CLAL – site de analiză al pieței lactatelor în timp real (Italia) și Zentrale Milchmarkt Berichterstattung GmbH (ZMB, Germania).


Conform partenerilor EMMO, principala lor activitate presupune colectarea, analizarea și diseminarea informației privind piața. Împreună, aceștia reprezintă numeroși ani de experiență în domeniu. Ambiția lor este aceea de a fi autoritatea de referință din sectorul lactatelor.


EMMO ar dori să își aducă sprijinul profesional prin producerea unor analize pe termen scurt și prin furnizarea datelor necesare sectorului lactatelor. Acest obiectiv ar putea fi atins prin intermediul unor rapoarte emise cu regularitate, al unor prognoze, precum și prin statistici elaborate în timp real și a unor analize de piață, organizându-se, de asemenea, reuniuni ale experților din domeniu sau evenimente de o amploare chiar mai mare. Iar, EMMO este una dintre cele mai bine informate platforme ale lumii.


FDL: Ce s-ar întâmpla, la nivel național, dacă n-am fi parte a acestei inițiative europene?


DC: Ce s-a mai întâmplat și altădată, atât în sectorul laptelui, cât și în alte sectoare: România ar fi lăsată din nou pe margine, iar alții ar avea de profitat. Nu trebuie să omitem că trebuie creată posibilitatea ca toate țările membre ale Uniunii Europene să beneficieze de măsuri de sprijin sau de piață care să asigure deplina egalitate în șanse a membrilor, piața urmând să facă jocurile, pentru ca România să nu mai fie victimă a jocurilor de culise. În calitate de președinte al APRIL, dar și de sprijinitor activ al fermierilor din domeniu, afirm încă o dată că România poate și trebuie să fie cu adevărat un jucător important pe piața europeană a laptelui, dar și o voce puternică la nivel decizional, în cadrul Uniunii Europene.


FDL: Vă mulțumim!

Alte articole recomandate:

Metalquimia a anunțat pe site-ul MeatProcessing lansarea celui mai performant echipament de injectare a cărnii, Movistick 550 Duplex. Utilaj de o deosebită complexitate și precizie în funcționare, Movistick 550 Duplex injectează în plaja cuprinsă între 15 și 100 %/ pas, fiind recomandată procesării oricărui tip de carne. Procesarea se realizează uniform, fără zone moarte și fără pierderi. Tot opțional, mașina poate fi livrată cu u [...]
Pronto, cel mai mare francizat al grupului Carrefour de pe piața locală, a integrat, în luna octombrie, în rețeaua proprie și ultimul magazin operațional al retailerului Tradițional Ecologic, ajungând la 15 unități comerciale. În luna septembrie, Pronto a mai achiziționat 5 magazine ale Tradițional Ecologic, un alt francizat Carrefour.  „Prin această deschidere, Pronto își consolidează statutul de cel mai mare francizat Carrefour din România, [...]
Timișoreana și Ciucaș, branduri ale producătorului de bere Ursus Breweries, au ocupat anul trecut primele două poziții în clasamentul celor mai vândute mărci de bere, având fiecare o cotă de piață de 14,1%, arată datele companiei de cercetare de piață Canadean. „Timișoreana și Ciucaș sunt cele mai vândute două beri din România în funcție de volum“, spunea recent Igor Tikhonov, președintele Ursus Breweries, care cita compania AC Nielsen.  [...]
“Vinul exigențelor” a fost tradus de echipa Propaganda Brand New prin numele de "Egregio", informează comunicatul de presă emis de Propaganda. Conform informațiilor, în ultimii ani, vinurile tinere au revoluționat percepția despre ce înseamnă un vin bun. Preferințele consumatorilor s-au schimbat, iar vinul tânăr a căpătat o atenție deosebită. Astfel, noul brand, creat de Propaganda Brand New pentru Vincon, susține această schimbare de percepție și aduce pe [...]
KLG Europe Logistics România, una dintre cele mai mari companii de tran­s­port și logistică de pe plan local, vrea să ajungă în cinci ani la o capacitate de depozitare de 80.000 de metri pătrați de depozite, în creștere cu 30.000 de metri pătrați față de volumul actual.   „Acesta este momentul în care să in­vestești în depozite logistice în Ro­mânia. Avem în plan noi investiții, vom extinde în perioada 2016-2017 [...]
Situat în centru Bucureștiului, Royal Steak Hot Stone Restaurant s-a născut din dorința propietarilor de a oferi clienților o experiență inedită de masă, care îi va delecta papilele gustative cu un meniu exclusivist. Proprietarii au început prin a importa carne de vită argentiniană pentru alte restaurante dar, apoi, a luat naștere Royal Steak Hot Stone Restaurant. Proprietarii restaurantului sunt doamna Georgiana Dănilă, de profesie avocat, care este [...]
Patruzeci și șase de elevi din comuna Odoreu, județul Satu Mare, au ajuns la spital după ce au băut lapte primit la școală prin programul “Cornul și laptele”. Copiii au povestit că au început să se simtă rău la scurt timp după ce au băut laptele, în pauza de la ora 9 dimineața. Medicii de la dispensar au decis să-i trimită la Spitalul Județean Satu Mare. „Cam la zece minute, 15 minute, au început simptomele după ce au consumat laptele. S-au [...]
Agentia de publicitate DDB Romania si agentia de comunicare digitala Tribal Worldwide Romania, parte a grupului de comunicare The Group, anunta lansarea campaniei promotionale "Gatesc pentru tine, castig pentru tine!", realizata pentru brandul de condimente Cosmin (Fuchs Condimente). Promotia se desfasoara in perioada 15 octombrie – 15 decembrie 2015 si este cea mai mare de acest tip derulata pana in prezent de brand.   "Brandul Cosmin este unul traditional, de incred [...]

 

Conferinta Meat Milkk 2019
Meat Milk TV
infoALIMENT MAGAZIN
Ultimele anunturi