Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Actul normativ prevede noi reguli pentru fermieri printre care noi condiții și o formă actualizată a atestatului de producător, carnete în care vor fi trecute toate vânzările, dar și obligația autorităților de a aloca cel puțin 40% din totalul spațiilor din piețe pentru producătorii agricoli.


”Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modul de desfășurare al activităților economice de valorificare de către producătorii agricoli persoane fizice a produselor agricole proprii și de exercitarea comerțului cu  aceste produse”, a explicat în plenul Camerei Deputaților Liviu Harbuz, vicepreședintele Comisiei pentru agricultură, citat de Agrointel.


Noile atestate de producător vor conține date complete despre fermier, de la nume, până la suprafața cultivată, efectivul de animale și denumirea produselor. Valabilitatea atestatului este de un an, cu vizare semestrială prin aplicarea ștampilei și semnăturii primarului comunei, orașului, municipiului, sectorului Capitalei, după caz. ”Atestatul de producător se eliberează, la cerere, persoanelor fizice care optează pentru desfășurarea unei activități economice în sectorul agricol, după verificarea cu privire la existența suprafețelor de teren, respectiv a efectivelor de animale pentru care se solicită eliberarea atestatului de producător”, se arată în forma transmisă președintelui Băsescu spre promulgare.


 


Atestat doar cu aviz de la o asociație de fermieri


 


Atestatul de producător se va elibera de către primar în termen de 5 zile lucrătoare de la data solicitării, cu avizul consultativ al structurilor asociative profesionale/patronale/sindicale din agricultură, după caz,constituite potrivit legii și organizate la nivel local și județean, care se înregistrează la primăriile comunelor, orașelor, municipiilor sau ale sectoarelor municipiului București și care nominalizează cel puțin un reprezentant în acest scop.


În vederea înregistrării, structurile asociative profesionale/patronale/sindicale din agricultură depun la primăriile la care solicită înregistrarea, următoarele documente:
a) certificatul de identificare fiscală;
b) hotărârea judecătorească definitivă de constituire;
c) statutul, care să prevadă exercitarea de atribuții privind furnizarea de servicii de consultanță, informarea și certificarea calității de producător a fermierilor;
d) situațiile financiare anuale pentru exercițiul financiar anterior înregistrării prevăzute la alin. (1), depuse/transmise la unitățile teritoriale aleMinisterului Finanțe lor Publice, cu excepția structurilor asociative constituite în cursul anului în care se solicită înregistrarea la primărie;
e) documentul care atestă afilierea la o organizație/federație/confederație reprezentativă la nivel național, după caz.


Taxa pentru eliberarea atestatului, decisă de primari


Costurile generate de tipărire a atestatului de producător din sectorul agricol se suportă de către consiliile județene/Consiliul Generale al Municipiului București, iar ”sumele cheltuite de acestea se recuperează prin grija primarilor, din sumele achitate de solicitanți pentru eliberarea acestora, stabilite prin hotărâri ale autorităților deliberative, la propunerea autorităților executive”, se mai arată în lege.


Comercializarea se va face doar pe baza carnetului de producător


Legea piețelor aduce un element nou în viața fermierilor, respectiv carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol, fiind interzisă ”vânzarea produselor cumpărare de la terțe persoane în baza carnetului de comercializare” – activitatea specifică samsarilor.


Carnetele de producător vor fi securizate, iar primarii vor avea libertatea de a solicita un preț pentru acesta, pentru a recupera cheltuielile cu tipărirea lui. ”Carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol se utilizează exclusiv pentru produse vegetale, produse zootehnice, precum și pentru produse apicole”, se mai spune în actul normativ.


Prima filă din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol, care conține datele privind identitatea producătorului agricol ca titular și, după caz, a soțului/soției, rudelor/afinilor de gradul I, informațiile privind suprafețele cultivate și structurile corespunzătoare pe specii de legume, pomi fructiferi, cartof, cereale, oleaginoase, viță-de-vie pentru struguri de vin/struguri de masă, alte culturi, respectiv pe specii de animale, care să reflecte grupele de produse vegetale/grupele de animale stabilite de art. 72 alin. (2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, precum și producțiile estimate a fi destinate comercializării, este semnată de primar și rămâne nedetașabilă la carnet.


Regimul de utilizare a filelor din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol este următorul: primul exemplar se înmânează cumpărătorului; al doilea exemplar se păstrează de vânzător, iar al treile exemplar se păstrează la carnet. ”Carnetele utilizate, conținând al treilea exemplar al filelor, se restituie la primăriile care au emis carnetul, în termen de 15 zile lucrătoare de la data utilizării ultimei file ale acestora.”, se mai spune în textul legii. Excepție fac producătorii care își valorifică marfa cu amânuntul, în piețe sau târguri și care vor completa o singură dată, la finele zilei, cu vânzarea totală de peste zi.


Carnetul de comercializare va avea un rol important și în verificarea mărfurilor transportate. Astfel, orice încărcătătură va trebui să fie însoțită de fila – al doilea exemplar pe care producătorul o dă cumpărătorului. ”Prevederile nu se aplică transportului produselor agricole proprii de la locul de producție/recoltare/procesare la domiciliul/locul de depozitare. În acest caz, producătorii agricoli trebuie să dețină documentul de identitate și atestatul de producător”.


Obligații pentru fermieri


Comercializarea produselor din sectorul agricol obținute din gospodăria/ferma proprie de către producătorii agricoli persoane fizice se face pe baza documentului de identitate, a atestatului de producător și a carnetului de comercializare a produselor din sectorul agricol.


Producătorii agricoli, cetățeni ai altor state membre ale Uniunii Europene, care comercializează produsele agricole proprii în spațiile publice din România sunt exceptați de la prevederile paragrafului anterior care își vor desfășura activitatea în baza documentației legale din statul membru de origine.


Producătorii agricoli au obligația afișării la locul de vânzare a etichetei de produs, care conține informații cu privire la denumirea produsului, localitatea de origine, data obținerii produsului și prețul de vânzare.


Sancțiuni


Legea piețelor prevede o serie de sancțiuni pentru producătorii agricoli sau comercianții care nu respectă noilor norme. Astfel, spre exemplu, agenții economici prinși cu marfă transportată fără dovada de proveniență riscă amenzi între 6.000 și 10.000 de lei. La persoanele fizice care încalcă la fel legea, sancțiunea este de până la 1.000 de lei. Totoodată, fermierii care nu afișează eticheta de produs pot primi amenzi între 100 și 300 de lei. (Mai multe, pe www.agrointel.ro)

Alte articole recomandate:

Sistemul de certficare ce îți oferă garanția că produsele alimentare de pe raft nu conțin aditivi  cu potențial periculos sau controversați, vine în România. Conform unui studiu realizat la începutul anului, aproximativ 80% dintre români citesc cu atenție eticheta produselor alimentare și conținutul de E-uri, dar pentru 9 din 10 acestea sunt greu de înțeles.  Numai 14% dintre respondenți [...]
 și-a reconfirmat poziția de lider în domeniile Banking & Finance, Piețe de Capital și Project Finance, menținându-se pe primul segment (Tier 1) al caselor de avocatură de top din România, potrivit celui mai recent clasament IFLR1000 Financial & Corporate. La rândul său, practica solidă de Corporate  M&A a urcat de pe al doilea (Tier 2) pe primul palier (Tier 1).   Principalii avocați nominalizați de ghidul [...]
Compania Rina, unul dintre cele mai importante organisme de certificare din Romania, a lansat, prin divizia Rina Training Factory, programa de cursuri toamna, septembrie – noiembrie 2014. Printre cele 30 de cursuri furnizate se regasesc cele de Auditor Intern, Auditor Extern, Manager Calitate & Mediu, Core Tools, Managementul Deseurilor. Va invitam sa gasiti in cele ce urmeaza planificarea detaliata a cursurilor:   CURSURI AUDITORI IRCA: Auditor extern ISO 9001, 29 septembrie [...]
Taxa pe Valoare Adaugata la carne nu va fi redus în acest an, dar acest lucru poate fi luat în calcul de la începutul anului viitor, a anuntat premierul Victor Ponta, intr-o emisiune televizata. “TVA la carne nu va fi redus în acest an. Am spus un singur lucru: că în baza analizei pe care o avem în septembrie asupra efectelor reducerii TVA-ului la pâine si care să confirme că a fost o măsură bună. Eu cred că a fost o măsură bună reducerea TVA la [...]
AON România va participa la cea de-a V-a ediție a Expo-Conferinței Internaționale Meat & Milk, eveniment care se va desfășura în zilele de 12 și 13 mai la Hotel Alpin din Poiana Brașov, sub titlul ”SUBFINANȚARE, SUPRATAXARE, IMPORTURI-Ziduri în calea unui business de succes, într-o economie aflată în dezechilibru”. La Expo-Conferință, AON România va fi reprezentată de domnul Mirce [...]
Producătorul de carne de pui, ouă pentru consum, pâine și produse de patiserie Oncos Cluj, aflat în insolvență, are în vedere păstrarea locurilor de muncă, a structurii centrelor de producție, distribuție și de vânzare și achitarea într-o perioadă de trei ani a datoriilor acumulate. Restructurarea afacerilor Oncos se face la cererea companiei, administratorul judiciar fiind un consorțiu de practicieni în insolvență format din CITR și BDO Restructuring SPRL, [...]
Aura Alexa Ioan Prima conferință în România despre standardele Global G.A.P. a avut loc ieri, la Hotelul Phoenicia. La dezbaterea moderată de Ionuț Nache, director general INAQ Consulting, au fost invitati speciali Kerstin Uhlig, manager Corporate Relations Global G.A.P. , MarekMArzec, representative Central&Eastern Europe, Macieej Majewski, Partner, Freshmazovia. Com Sp.J. Poland, Martin de Jong Managing Director AgriWorks BV, Alexandru Jurconi, președintel [...]
(Comunicat) Organizațiile industriale din toată lumea depun eforturi pentru administrarea riscului. Incidentele, de tipul retragerilor de produse, încălcarea securității datelor sau vătămarea personalului, pot avea consecințe imediate și pot afecta clienții, angajații, proprietatea intelectuală și venitul. Managementul riscului trebuie să se concentreze pe cauza problemelor. În multe cazuri, aceasta se află în cadrul infrastructurii de [...]

 

Living fresh
meatmilk
Debitron Termo
testo
infoALIMENT MAGAZIN