Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Actul normativ prevede noi reguli pentru fermieri printre care noi condiții și o formă actualizată a atestatului de producător, carnete în care vor fi trecute toate vânzările, dar și obligația autorităților de a aloca cel puțin 40% din totalul spațiilor din piețe pentru producătorii agricoli.


”Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modul de desfășurare al activităților economice de valorificare de către producătorii agricoli persoane fizice a produselor agricole proprii și de exercitarea comerțului cu  aceste produse”, a explicat în plenul Camerei Deputaților Liviu Harbuz, vicepreședintele Comisiei pentru agricultură, citat de Agrointel.


Noile atestate de producător vor conține date complete despre fermier, de la nume, până la suprafața cultivată, efectivul de animale și denumirea produselor. Valabilitatea atestatului este de un an, cu vizare semestrială prin aplicarea ștampilei și semnăturii primarului comunei, orașului, municipiului, sectorului Capitalei, după caz. ”Atestatul de producător se eliberează, la cerere, persoanelor fizice care optează pentru desfășurarea unei activități economice în sectorul agricol, după verificarea cu privire la existența suprafețelor de teren, respectiv a efectivelor de animale pentru care se solicită eliberarea atestatului de producător”, se arată în forma transmisă președintelui Băsescu spre promulgare.


 


Atestat doar cu aviz de la o asociație de fermieri


 


Atestatul de producător se va elibera de către primar în termen de 5 zile lucrătoare de la data solicitării, cu avizul consultativ al structurilor asociative profesionale/patronale/sindicale din agricultură, după caz,constituite potrivit legii și organizate la nivel local și județean, care se înregistrează la primăriile comunelor, orașelor, municipiilor sau ale sectoarelor municipiului București și care nominalizează cel puțin un reprezentant în acest scop.


În vederea înregistrării, structurile asociative profesionale/patronale/sindicale din agricultură depun la primăriile la care solicită înregistrarea, următoarele documente:
a) certificatul de identificare fiscală;
b) hotărârea judecătorească definitivă de constituire;
c) statutul, care să prevadă exercitarea de atribuții privind furnizarea de servicii de consultanță, informarea și certificarea calității de producător a fermierilor;
d) situațiile financiare anuale pentru exercițiul financiar anterior înregistrării prevăzute la alin. (1), depuse/transmise la unitățile teritoriale aleMinisterului Finanțe lor Publice, cu excepția structurilor asociative constituite în cursul anului în care se solicită înregistrarea la primărie;
e) documentul care atestă afilierea la o organizație/federație/confederație reprezentativă la nivel național, după caz.


Taxa pentru eliberarea atestatului, decisă de primari


Costurile generate de tipărire a atestatului de producător din sectorul agricol se suportă de către consiliile județene/Consiliul Generale al Municipiului București, iar ”sumele cheltuite de acestea se recuperează prin grija primarilor, din sumele achitate de solicitanți pentru eliberarea acestora, stabilite prin hotărâri ale autorităților deliberative, la propunerea autorităților executive”, se mai arată în lege.


Comercializarea se va face doar pe baza carnetului de producător


Legea piețelor aduce un element nou în viața fermierilor, respectiv carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol, fiind interzisă ”vânzarea produselor cumpărare de la terțe persoane în baza carnetului de comercializare” – activitatea specifică samsarilor.


Carnetele de producător vor fi securizate, iar primarii vor avea libertatea de a solicita un preț pentru acesta, pentru a recupera cheltuielile cu tipărirea lui. ”Carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol se utilizează exclusiv pentru produse vegetale, produse zootehnice, precum și pentru produse apicole”, se mai spune în actul normativ.


Prima filă din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol, care conține datele privind identitatea producătorului agricol ca titular și, după caz, a soțului/soției, rudelor/afinilor de gradul I, informațiile privind suprafețele cultivate și structurile corespunzătoare pe specii de legume, pomi fructiferi, cartof, cereale, oleaginoase, viță-de-vie pentru struguri de vin/struguri de masă, alte culturi, respectiv pe specii de animale, care să reflecte grupele de produse vegetale/grupele de animale stabilite de art. 72 alin. (2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, precum și producțiile estimate a fi destinate comercializării, este semnată de primar și rămâne nedetașabilă la carnet.


Regimul de utilizare a filelor din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol este următorul: primul exemplar se înmânează cumpărătorului; al doilea exemplar se păstrează de vânzător, iar al treile exemplar se păstrează la carnet. ”Carnetele utilizate, conținând al treilea exemplar al filelor, se restituie la primăriile care au emis carnetul, în termen de 15 zile lucrătoare de la data utilizării ultimei file ale acestora.”, se mai spune în textul legii. Excepție fac producătorii care își valorifică marfa cu amânuntul, în piețe sau târguri și care vor completa o singură dată, la finele zilei, cu vânzarea totală de peste zi.


Carnetul de comercializare va avea un rol important și în verificarea mărfurilor transportate. Astfel, orice încărcătătură va trebui să fie însoțită de fila – al doilea exemplar pe care producătorul o dă cumpărătorului. ”Prevederile nu se aplică transportului produselor agricole proprii de la locul de producție/recoltare/procesare la domiciliul/locul de depozitare. În acest caz, producătorii agricoli trebuie să dețină documentul de identitate și atestatul de producător”.


Obligații pentru fermieri


Comercializarea produselor din sectorul agricol obținute din gospodăria/ferma proprie de către producătorii agricoli persoane fizice se face pe baza documentului de identitate, a atestatului de producător și a carnetului de comercializare a produselor din sectorul agricol.


Producătorii agricoli, cetățeni ai altor state membre ale Uniunii Europene, care comercializează produsele agricole proprii în spațiile publice din România sunt exceptați de la prevederile paragrafului anterior care își vor desfășura activitatea în baza documentației legale din statul membru de origine.


Producătorii agricoli au obligația afișării la locul de vânzare a etichetei de produs, care conține informații cu privire la denumirea produsului, localitatea de origine, data obținerii produsului și prețul de vânzare.


Sancțiuni


Legea piețelor prevede o serie de sancțiuni pentru producătorii agricoli sau comercianții care nu respectă noilor norme. Astfel, spre exemplu, agenții economici prinși cu marfă transportată fără dovada de proveniență riscă amenzi între 6.000 și 10.000 de lei. La persoanele fizice care încalcă la fel legea, sancțiunea este de până la 1.000 de lei. Totoodată, fermierii care nu afișează eticheta de produs pot primi amenzi între 100 și 300 de lei. (Mai multe, pe www.agrointel.ro)

Alte articole recomandate:

Alexandru Peligrad:     Dacă ar trebui să facem un top al ineficienței administrației românești, modul în care România a gestionat Programul Operațional pentru Pescuit (POP) ar trebui probabil să se afle în acest clasament pe poziție superioară.   Axe cam dezaxate   Deși ar fi trebuit să se deruleze în perioada 2007-2013 și să aducă României fonduri nerambursabile de circa 230 milioane de euro (di [...]
Sistemul de certficare ce îți oferă garanția că produsele alimentare de pe raft nu conțin aditivi  cu potențial periculos sau controversați, vine în România. Conform unui studiu realizat la începutul anului, aproximativ 80% dintre români citesc cu atenție eticheta produselor alimentare și conținutul de E-uri, dar pentru 9 din 10 acestea sunt greu de înțeles.  Numai 14% dintre respondenți [...]
Furnizorul de soluții software Arobs Transilvania, controlat de Voicu Oprean, a deschis cel de-al patrulea sediu al companiei din Cluj în clădirea de birouri Cluj Business Center, deținută de frații Buzoianu și caută 60 de oameni pe poziții de analist business, dezvoltator software și tester. Clădirea de birouri Cluj Business Center are o capacitate de aproximativ 600 de persoane, iar pe lângă Arobs, aici funcționează și sediul companiei SAP România, subsidiara locală a [...]
Activa de mai multi ani pe piata consultantei de specialitate din zona de bio-agribusiness din Romania, Casa SCP Fratila, Rodl & Partner urmareste doua obiective: facilitarea legaturilor dintre clientii aflati in portofoliu, atat cu potentiali investitori in sectorul de profil din Romania, cat si facilitarea legaturilor acestora cu marele retail.   Nu in ultimul rand, dupa cum ne-a declarat domnul Bogdan Fratila-Partener al Casei de avocatura, prezenta la Nuremberg reprezinta si un [...]
(Comunicat) RINA furnizeaza audituri cantitative si calitative pentru a asigura corespondenta de bunuri si / sau materiale cu: scrisori de credit, comenzile clientilor, liste de ambalare aprobate de client sau orice documentatie tehnica justificativa. Auditul de cantitate asigura ca marfurile in cauza corespund efectiv celor descrise in diferite documente, in timp ce auditul de calitate asigura ca marfurile nu au defecte evidente si indeplinesc cerintele prevazute in documentel [...]
  Reducerea numărului de certificate verzi pentru producătorii de energie din surse fotovoltaice este ilegală, iar statul "a mers prea departe cu măsuri abuzive" împotriva industriei verzi, care vor costa statul "miliarde de euro", potrivit Asociației Române a Industriei Fotovoltaice (ARIF). "Încă din 29 martie, când Autoritatea de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a publicat raportul de monitorizare a supracompensării prin intermediul cărui [...]
Argus Constanța (UARG), companie ce activează în domeniul uleiurilor și al grăsimilor, a numit, din data de 1 octombrie, drept auditor intern compania CIPL Expert Audit București, pe o perioadă de un an. În primul semestru, Argus a raportat o cifră de afaceri de 79,69 milioane lei, în scădere cu 25% față de aceeași perioadă a anului trecut. De asemenea, UARG a înregistrat o pierdere de 1,21 milioane lei după primele șase luni, față de un profit de 52.256 lei în [...]
Taxa pe Valoare Adaugata la carne nu va fi redus în acest an, dar acest lucru poate fi luat în calcul de la începutul anului viitor, a anuntat premierul Victor Ponta, intr-o emisiune televizata. “TVA la carne nu va fi redus în acest an. Am spus un singur lucru: că în baza analizei pe care o avem în septembrie asupra efectelor reducerii TVA-ului la pâine si care să confirme că a fost o măsură bună. Eu cred că a fost o măsură bună reducerea TVA la [...]

 

Living fresh
meatmilk
testo
infoALIMENT MAGAZIN