Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

(Autor: Maria Demetriad) Răcirea produselor alimentare până la temperaturi apropiate de punctul de congelare, fără formare de gheață în produs, este denumitărefrigerare. De regulă presupune transfer de căldură și masă (umiditate) de la produs la mediul de răcire. Temperatura de refrigerare a produselor alimentare este de 0…5°C. Mediul de răcire trebuie să aibă temperatura mai redusă cu 3…5°C. Clasificarea refrigerării se poate realiza după mai multe criterii:


După natura mediului de răcire utilizat: Refrigerare în aer; Refrigerare în agenți intermediari (apă, apă de mare, soluții de NaCl, etc.); Refrigerare prin contact cu gheață hidrică; Refrigerarea lichidelor în schimbătoare de căldură; Refrigerarea în vid.


După viteza de desfășurare a procesului: Refrigerare lentă; Refrigerare rapidă (cea mai recomandată și cea mai des utilizată).


Procesul de refrigerare este tipic nestaționar (viteza de răcire variază de la un punct la altul și în timp). Procesul se consideră încheiat când temperatura medie a ajuns la valoarea dorită.


Există câțiva parametri care descriu procesul de refrigerare: Viteza de răcire globală – raportul dintre reducerea totală a temperaturii medii și durata totală a procesului de refigerare; Intensitatea de răcire (timpul de înjumătățire) – durata în care diferența dintre temperatura medie a produsului și temperatura mediului de răcire este redusă la jumătate. Pentru intensificarea refrigerării se poate utiliza în prima fază aer cu -8/-15°C, iar apoi, un aer cu 0°C.


Un exemplu care poate să edifice modul în care se realizează refrigerarea este următorul:


- Timpul de înjumătățire este z=4h;


- Temperatura inițială este ti=30°C;


- Temperatura finală (dorită) este tf=2°C;


- Temperatura aerului utilizat pentru răcire este t0=0°C;


- După 4h temperatura medie a produsului ajunge de la 30°C la 15°C;


- După alte 4h temperatura medie a produsului ajunge de la 15°C la 7,5°C;


- După alte 4h temperatura medie a produsului ajunge de la 7,5°C la 3,75°C;


- După alte 4h temperatura medie a produsului ajunge de la 3,75°C la 1,88°C;


- Se constată că după 16h, produsul a ajuns la cca. 2°C, iar procesul s-a încheiat.


Refrigerarea în aer este procedeul cel mai utilizat pentru refrigerarea produselor solide (brânzeturi, lactate, etc.). La refrigerarea cu un singur nivel de temperatură a aerului, aceasta variază uzual între -1/+1°C. Temperatura scăzută a aerului este menținută de regulă pe durata primului timp de înjumătățire. Apoi aerul are -1/+1°C. Modul de așezare a produselor în camerele sau tunelele de refrigerare trebuie să asigure spații de curgere pentru aerul rece. (Acest articol îl veți putea citi integral în viitoarea ediție a revistei Fabrica de Lapte)

Alte articole recomandate:

Interfrig Ploiești, una dintre companiile de vîrf din România, care activează în zona tehnologică a producției de lactate și carne, va fi prezentă la Expo-Conferința InternaționalăMeat & Milk 2016, care va avea loc în zilele de 12 și 13 mai a.c. la Hotel Alpin, din Poiana Brașov.   Special pentru sectorul lactatelor, Interfrig Ploiești produce și furnizează: Sisteme integrate de procesare, de la design, [...]
Compania P3 din Cehia, deținută de fondul american TPG și de Ivanhoe Cambridge, subsidiara imobiliară a celui mai mare fond de private equity din Canada, în mâinile căruia se află și banii de pensii ai locuitorilor din regiunea Quebec, a cumpărat, într-o tranzacție de 120 mil. euro, Europolis Logistic Park, cel mai mare complex de depozite de lângă București, informeaz[ ZF Corporate. Proiectul vândut de grupul austriac CA Immo are o suprafață de 214.000 mp ș [...]
Webasto Thermo & Comfort Romania, Patener al Conferinței Internaționale Meat & Milk 2015, va expune în cadrul secțiunii EXPO cele mai noi sisteme de climatizare, detaliind pentru participanții la eveniment și celelalte produse și servicii ale companiei.   Spre deosebire de alțe companii care vor expune în zona EXPO,  Webasto Thermo & Comfort Romania va fi prezent și cu un autovehicul special care va fi expus spre a [...]
Workshop-ul Fabrica de Carne din prima zi a Expo-Conferinței Meat & Milk 2014 a dat ocazia domnului Leonard Lepădatu, Application Dept Linde Gas România să susțină comunicarea cu titlul ”Echipamente de congelare și răcire criogenică”, în fapt, să prezinte oferta de soluții tehnologice destinate tratamentului la frig, al cărnii. Implicată de-a lundul anilor în mod activ în dezvoltarea proceselor de răcire criogenică, Linde Gas și [...]
(Comunicat) DAAS a încheiat anul 2013 cu o cifră de afaceri de 25 de milioane de euro, în creștere cu 6% față de 2012 când s-au înregistrat vânzări de 23.5 milioane de euro. Din totalul veniturilor companiei, 60% reprezintă vânzări de proiecte pentru magazine de retail (instalații frigorifice, mobilier și rafturi comerciale), 18% proiecte pentru industria HoReCa, iar restul veniturilor s-au înregistrat din vânzări de mobilier, [...]
"Dezvoltarea tehnologiilor avansate de congelare au permis conservarea eficientă a valorii nutritive a fructelor și legumelor pentru perioade mai lungi, au redus pierderile materiale și au avut ca rezultat mărirea termenul de valabilitate a produsului. Toți acești factori au impulsionat popularitatea fructelor și legumelor congelate în rândul consumatorilor. Având în vedere, mediul dinamic și competitiv din piață, inovarea de produ [...]
Apreciată ca fiind cea mai inovatoare companie din domeniul structurilor metalice, halelor și spațiilor de depozitare, Frisomat continuă să ofere proiecte eficiente clienților săi din agribusiness. Una dintre soluțiile constructive pe care Frisomat le propune fermierilor este reprezentată de hala tip Astrigma, cu utilizare multiplă ce include depozitarea recoltelor sau a utilajelor agricole. Unul dintre beneficiarii unei hale Astrigma ridicate de Frisomat este  [...]
România a înregistrat anul trecut, cea mai mare creștere a vânzărilor în retail din Uniunea Europeană: 8,9%. Drept consecință, pozitivă de data aceasta, cererea generată de companiile care activează în sectoarele Retail și Distribuție/Logistică a avut o contribuție majoră la rezultatele pozitive de pe piața de leasing. Cererea pentru dezvoltări industriale va urma un trend ascendent fiind susținută de creșterea consumului, dar și de nevoia companiilor din [...]

 

Meat Milk TV
testo
testo
infoALIMENT MAGAZIN