Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

De câteva sute de ani, vinul se îmbuteliază în recipiente din sticlă incoloră sau colorată, cu forme și capacități variate. La începuturi, buteliile din sticlă erau masive întrucât erau obținute prin suflare manuală, astfel că erau groase și adesea mai grele decât conținutul. De câteva decenii, butelia din sticlă cu volumul de 750 ml a devenit unitatea standard în industria vinului pentru caracterizarea vânzărilor. Forma clasică a buteliilor de vin este cilindrică, însă, recent, un producător de vin a introdus forma „pătrată” utilizată pentru anumite băuturi distilate.


 


 


Butelii din sticlă pentru vin


 


Butelia din sticlă este o realizare importantă în istoria vinului pentru că, atunci când este combinată cu un dop de calitate ridicată, așa cum este dopul de plută, permite maturarea de lungă durată sau învechirea vinului. Sticla, ca material de ambalaj, are toate atributele de calitate necesare pentru depozitarea vinului pe termen lung: este inertă chimic, impermeabilă la lichide, gaze, vapori și arome, nu are miros și nu reține mirosurile, asigură protecție împotriva microorganismelor, iar închiderea etanșă asigură conservabilitatea deplină a produsului. În plus, aspectul plăcut, forma suplă, transparența sunt alte motive care au determinat ca butelia de sticlă să devină ambalajul consacrat al unui vin bun.


Butelia de sticlă este cea care a dat naștere îmbutelierii denumite „château”, practică în care vinul unui producător este turnat în butelii din sticlă la locul de producere, nu la comerciant. Înainte de aceasta, vinul era vândut la butoi (iar înainte de butoi în amfore) și pus în butelii doar la comerciant sau deloc. Aceasta a lăsat loc pentru falsificare, adesea abuzivă, întrucât consumatorul trebuia să aibă încredere în comerciant pentru conținut.


De asemenea, nu toți comercianții erau atenți să evite oxidarea sau contaminarea vinului în timpul îmbutelierii, ceea ce ducea la variații mari ale conținutului între buteliile de vin. În plus, unele vinuri, îndeosebi învechite, îmbuteliate în comerț erau vândute la preț mai ridicat.


Evoluția în timp a buteliilor de sticlă a dus la reducerea masei acestora prin scăderea grosimii peretelui și la rafinarea formei, tinzând spre forma cilindrică și înaltă, mai mult sau mai puțin suplă. Deși butelia de sticlă cu volumul de 750 ml a devenit, de câteva decenii, unitatea standard pentru îmbutelierea vinurilor, buteliile din sticlă pentru vin sunt produse într-o varietate mare de forme și dimensiuni.


În funcție de volum, multe butelii de vin tradiționale au nume biblice sau istorice, de exemplu: Piccolo (187,5 ml), Chopin (250 ml), Demi (375 ml), Clavelin (620 ml), Standard (750 ml), Litre (1,0 l), Magnum (1,5 l), Jeroboam sau Double Magnum (3,0 l), Rehboam (4,5 l), Imperial și Methuselah (6,0 l), Salmanazar (9,0 l) Balthazar (12,0 l), Nabucodonosor (15,0 l), Melchior (18,0 l), Solomon (20,0 l), Goliath (27,0 l), Melchizedek (30,0 l).


Cele mai cunoscute forme ale buteliilor de vin sunt:


-     Butelia tip Bordeaux are partea cilindrică dreaptă și înaltă, încheiată cu un umăr curbat, util pentru colectarea sedimentului la golire. Utilizată la început în regiunea Bordeaux, Franța, această butelie este răspândită în toată lumea, în prezent. Este realizată din sticlă verde închis pentru vinuri roșii seci, verde deschis pentru vinuri albe seci și incoloră pentru vinuri albe dulci. Este butelia care se stivuiește cel mai ușor.


-     Butelia tip Burgundy are o secțiune cilindrică scurtă, sub jumătate din înălțime, apoi se îngustează pentru a forma un umăr ușor înclinat, îngustarea continuând până la gât. Culoarea sticlei din care se obține este verde atât pentru vinuri roșii cât și pentru vinuri albe. Este o butelie robustă, grea, cu o circumferință ceva mai mare decât alte butelii de vin, fapt ce este evident la stivuire.


-     Butelia tip Rhône, din sticlă verde închis, cu formă similară buteliei tip Burgundy dar cu diametrul mai mic, deci puțin mai înaltă.


-     Butelia tip Champagne, utilizată în mod tradițional pentru șampanie, vin spumant și vin spumos, are forma similară Buteliei tip Burgundy, însă pereții sunt mult mai groși, de circa 4 mm, pentru a rezista la o presiune interioară de minimum 17 bar datorită conținutului de gaze dizolvate în produs. De obicei se obține din sticlă verde închis.


-     Butelia tip Mosel și Alsace are diametrul mai mic decât tipurile anterioare și este mai înaltă. Umărul este mai lin și mai prelung. Sticla din care se obține este verde, de obicei, însă poate fi folosită și sticlă brună, iar vinul îmbuteliat poate fi atât sec, cât și dulce, de desert.


-     Butelia tip Rhine sau Rhein are forma foarte asemănătoare cu a buteliei tip Mosel și Alsace, însă este obținută din sticlă brună.


-     Buteliile pentru vinuri alcoolizate precum Porto, Madeira sau Sherry sunt destul de robuste, cu partea cilindrică un pic mai scurtă decât a buteliei tip Bordeaux, cu umăr curbat și un gât puțin mai lung. Pot avea o umflătură în partea inferioară a gâtului, presupusă a ajuta la colectarea sedimentului când se decantează vinul învechit. În cazul vinurilor învechite puțin, deci consumate tinere, se preferă închiderea cu dop de plută scurt.


 


Forma „pătrată” a buteliilor de vin


În octombrie 2013, un producător de vin din California a hotărât să schimbe forma clasică cilindrică a buteliilor de vin și a introdus o butelie cu forma asemănătoare cu a buteliilor pentru băuturi spirtoase, cu secțiune transversală pătrată. Această alegere aduce o serie de avantaje ambalajului pentru vin:


-     un aspect nou, menit să atragă consumatorii dornici de schimbare, de nou, chiar dacă forma nu este efectiv nouă, dar este nouă pentru vin;


-     buteliile nu se mai rostogolesc dacă sunt așezate culcat;


-     buteliile pot fi reutilizate în gospodărie pentru ulei de măsline sau alte produse, de exemplu bomboane, respectiv ca vaze pentru flori;


-     buteliile sunt ușor de depozitat, nu mai au nevoie de suporturi speciale astfel că pot fi așezate pur și simplu pe rafturi și au nevoie doar de sprijin la capetele rândurilor;


-     spațiul din cutiile de carton cu pereți despărțitori folosite ca ambalaj colectiv sau secundar este ocupat mult mai eficient astfel că încărcarea specifică la depozitare și transport este mai mare.


Butelia de vin de formă „pătrată” este obținută din sticlă colorată brun închis, cu muchii rotunjite și decorată cu steme și inscripții. Trecerea de la secțiunea „pătrată” la gâtul drept al buteliei se face destul de brusc, cu îmbinări rotunjite cu unghiuri de racordare strânse. Personalizarea este asigurată și de etichetele de formă dreptunghiulară, ușor rotunjite la îmbinarea laturilor, cu grafică artistică de culoare roșie, albă sau aurie, eventual în funcție de culoarea vinului, pe fond negru. Etichetele acoperă toată latura buteliei.


Ca orice inovație legată de produse alimentare, introducerea unui ambalaj alternativ este complicată și sensibilă. În cazul buteliilor de vin de formă „pătrată” este nevoie ca vinul conținut să fie obligatoriu de calitate astfel încât să lase consumatorului o impresie memorabilă care să îl determine să aleagă în continuare acest produs.

Alte articole recomandate:

”Într-un an economic dificil, reușim, tptuși, să facem performanță”, a declarat pentru revista Fabrica de Carne domnul Tiberiu Clipcea, administrator al firmei Tehnoviluti, prezentă în standurile Indagra Food. Ca noutăți pe care compania domniei sale o propune partenerilor de afaceri, se numără în primul rând echipamentul de porționare Marelec Portio și linia de feliere Marelec M3/6. Caracterizat printr-o mare viteză și [...]
Teodora Chiorean: Pentru bere, ambalajul nu este doar un ansamblu de mijloace, destinat cuprinderii sau învelirii produsului cu istorie seculară, pentru a-i asigura protecția temporară din punct de vedere fizic, mecanic, biologic și chimic în scopul menținerii calității și integrității, în stare de livrare, în decursul manipulării, transportului, depozitării și desfacerii, până la consumator ori până la sfârșitul termenului de garanție. Ambalajul berii [...]
De porționarea precisă a brânzeturilor depinde în mare măsură eficiența producției și a stabilirii unui raport corect între prețul de producție și prețul de livrare. De mai bine de 20 de ani, compania americană Coprodev Plus produce echipamente de porționare destinate industriei alimentare, devenind un nume de referință printre furnizorii de cuttere pentru brânzeturi, informează DairyIndustries. Linia de porționare [...]
Concurența poate fi acerbă pe o piață estimată anual la circa un miliard deeuro, cum este piața românească a cărnii de pasăre. Producătorii mai inspirați folosesc teama românilor de hormoni și de antibiotice pentru a-și atrage clienți, chiar dacă realitatea nu este cea pe care ne-o vând ei, la pachet cu pasărea. “Fără hormoni de creștere, fără procese de injectare a cărnii, fără făinuri animale”. Românii care ajung în dreptul vitrinel [...]
Una dintre cele mai prestigioase companii din domeniul ambalajelor, Pentapac, va participa la cea de-a V-a ediție a Expo-Conferinței Internaționale Meat & Milk, evenimant care se va desfășura în zilele de 12 și 13 mai, la Hotel Alpin din Poiana Brașov.   Cu o experienta de peste 20 de ani in domeniul ambalarii, echipa de specialisti ai Pentapac sta la dispozitia companiilor pentru gasirea solutiilor de ambalare corespunzatoar [...]
Checuri comercializate sub marca grupului Carrefour din Argentina cu mențiunea "cocaină: 12 grame" în lista de ingrediente ce figurează pe etichetă au declanșat o avalanșă de reacții ironice pe rețelele de socializare, relatează AFP. Grupul francez, care numără peste 500 de magazine în Argentina, și-a prezentat scuze, deplângând o "glumă de prost gust" din partea unui angajat al unui furnizor al lanțului. "De la Carrefour Argentina vrem să liniștim clienții noștri, [...]
Bergenbier, partenerul oficial al clubului Petrolul Ploiesti, a lansat un ambalaj special prin care marcheaza aniversarea celor 90 de ani impliniti de la infiintarea clubului. Ambalajele „Petrolul 90 de ani” sunt disponibile pe piata de la inceputul lunii octombrie si pot fi gasite exclusiv in judetul Prahova. Noile ambalaje aniversare dedicate faniilor echipei Petrolului Ploiesti poarta insemnele importante ale clubului, unul dintre cele sase logo-uri oficiale care au reprezentat [...]
Producătorul de ambalaje din carton Eco­pack Ghimbav (AMCP), controlat de omul de afa­ceri Vladimir Cohn, spune că producția de carton on­­dulat a crescut cu 4-5% în 2013 față de anul an­terior, datorită exporturilor de ambalaje în Ungaria, Re­publica Moldova, Bulgaria și Grecia.   Potrivit celor mai recente date de la Patronatul Industriei de Celu­loză și Hârtie Rompap, producția de ambalaje de carton ondulat a fost în creștere cu 5,9% [...]

 

Meat Milk TV
testo
testo
infoALIMENT MAGAZIN