Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Dacă europenii se îndreaptă din ce în ce mai mult spre consumul de pâine tradițională, făcută din maia și frământată de mână ( în special francezii și olandezii), românii rămân fideli franzelei albe, cu aditivi, cumpărată de la buticul din colț sau supermarket-uri. Avantajul comercianților este evident: în timp ce o pâine fără aditivi are termen de valabilitate doar 5 zile, pâinea aditivată poate sta pe raft și două săptămâni!


Calitatea pâinii a cam dispărut


Dacă în trecut se foloseau mori, mojare sau pisăloage de piatră pentru zdrobirea și fărâmițarea grâului, pentru a obține făină integrală 90% și a menține la un loc toate substanțele nutritive de care are nevoie organismul uman, astăzi, la morile industriale cu valturi (mașină folosită pentru sfărâmarea boabelor de grâu), din motive strict economice, se elimină tărâțele și germenele grâului, deoarece acestea conțin lipide și fac să râncezească, să mucegăiască făina în siloz”.


Astfel, din cauza intereselor economice, calitățile alimentare tradiționale ale pâinii românești au dispărut la ora actuală. În țări civilizate, precum Germania, Franța, Țările Nordice, în ciuda existenței unor produse de panificație industriale, sortimentele de pâine integrală și procedeele tradiționale sunt menținute în continuare în brutării mici, locale, protejate prin lege, așa cum sunt protejate clădirile vechi și monumentele istorice.


Românii mănâncă din ce în ce mai puțină pâine


Ultimii zece ani au adus o scădere cu zece kilograme a consumului de pâine, ca urmare a schimbării preferințelor românilor. An de an, pe această piață extrem de fragmentată apar schimbări, segmentul fiind foarte dinamic. Astfel, pâinea nu mai este cumpărată zilnic, ci de două-trei ori pe săptămână, este preferată pâinea ambalată și feliată în detrimentul celei proaspete, iar mai nou, nu mai este cumpărată din magazinele de cartier, ci din supermarketuri și hipermarketuri, ponderea vânzărilor din formatele moderne de comerț crescând cu 30%.


Consumul de pâine a scăzut din mai multe motive, în primul rând pentru că oamenii s-au reorientat spre alte alimente. Dacă se mănâncă mai puțină pâine, este clar că a fost înlocuită cu altceva, iar românii au trecut la o alimentație mai rațională.


Și în țara noastră, ca și pe piața europeană de panificație, se observă o dezvoltare constantă a tendințelor care merg către o hrană sănătoasă. Preocupați de sănătate, consumatorii se îndreaptă spre brand și în sectorul pâinii, franzela fără nume urmând să scadă în vânzări. Producătorii nu mai consideră pâinea un produs absolut necesar ci un produs bine targetat către nevoile consumatorilor, încercând să îi fidelizeze.


Produsele fără E-uri câștigă teren!      


Conform statisticilor Rompan, patronatul din panificație, consumul de pâine a scăzut în ultimii zece ani cu zece kilograme pe consumator, la 108-110 kg pe locuitor pe an, și, cu toate că este încă ridicat față de media europeană, trendul de scădere va continua și în următorii ani. Conform Rompan, panificația a intrat într-un puternic proces de segmentare, în care specialitățile și pâinea tradițională se luptă din ce în ce mai aprig pe coșul zilnic al românilor.


Urmând acest trend, Pambac Bacău, Dobrogea Group și VelPitar, trei dintre principalii producători de pâine din România au trecut deja la dezvoltarea puternică a producției de produse premium, de la pâinea feliată la cea cu minerale, fără E-uri și cu aport caloric redus. Pâinea pare să scadă ca importanță în alcătuirea coșului zilnic al consumatorului român. 


Cel puțin asta arată studiile Rompan, care observă că obiceiurile de consum ale românilor s-au schimbat destul de mult în ultimii 10 ani. Pe fondul creșterii prețurilor în domeniul panificație dar și al interesului tot mai vădit pentru produsele sănătoase și care nu îngrașă, românii nu mai cumpără în fiecare zi pâine, cum o făceau înainte. Pe de altă parte, se preferă din ce în ce mai mult pâinea ambalată, feliată, cu E-uri cât mai puține și cu un aport caloric scăzut.


Brutăriile tradiționale, un moft!


Și obiceiurile privind locul de cumpărare s-au schimbat. Românii cumpără mai mult din supermarketuri și mai puțin de la magazinele de cartier. Dincolo de motivele legate de preț, o franzelă costând în medie între 0,7-0,9 lei în prezent, iar o pâine feliată între 3,5-4,5 lei, dar și urmare a unei alimentații mai raționale, oferta destul de bogată de alimente din piață a determinat consumatorii să înlocuiască pâinea cu alte produse.


Cu toate acestea, românii consumă în prezent, în proporție de 70% pâine albă și 30% pâine neagră. În momentul de față, a crescut cu 30% ponderea vânzărilor de pâine din supermarketuri și hipermarketuri, în timp ce magazinele de specialitate înregistrează o pondere în vânzări de numai 6%.


În acest sens, este evident că brutăriile care fac pâine tradițională, și aceea maxim 150 -200 pâini pe zi, sunt mai mult văzute caun moft, o înverșunare a unor brutari pasionați,axați mai puțin pe câștig. Aceasta este și situația unor brutării mici, de nișă. Cumar fi Codru de pâine sau De-a brutăria, care se luptă să-și fidelizeze clienții puțini, dar pretențioși pe care îi au.


Consumul din România vs. Uniunea Europeană


 Industria de morărit din Europa este o industrie automatizată și eficientă. Morile moderne funcționează în flux continuu pe tot parcursul anului, iar cifra de afaceri a industriei europene de morărit este de peste 15 miliarde euro.


În fiecare an, în UE sunt procesate aproximativ 46 milioane tone grâu moale și secară. Acest sector cuprinde mai mult de 3000 companii unde lucrează peste 45.000 de angajați.


Ca rezultat al tehnologiilor avansate și al măiestriei morarilor, industria produce peste 600 tipuri diferite de făină, pentru a satisface cerințele specifice în creștere ale consumatorilor. Morarii amestecă diferite soiuri de grâu care sunt apoi măcinate, obținându-se aprox. 35 milioane t făină de 600 tipuri diferite.


Se impune o lege a pâinii


Pe plan intern, situația este puțin diferită. Producătorii din domeniul panificației estimează că în acest an, dincolo de scăderea consumului și creșterea prețurilor, piața pâinii va crește, ca valoare, cu aproape 20%, de la 1,4 la 1,6 mld.euro, dar va scădea în ceea ce privește consumul, cu până la 5%.


Numai anul trecut, în România s-au produs 3 milioane de tone de pâine. Industria pâinii din România a fost marcată, la începutul anului de un ordin al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), potrivit căruia pâinea și produsele de panificație nu mai pot conține coloranți, cu excepția E 150 a-d, caramelul, cel mai utilizat colorant în industria alimentară, dar nici miere, ouă, brânză sau fructe, ori fulgi de cartofi.


Cu toate acestea, se impune mai mult ca oricând o lege a pâinii care, nu în cele din urmă să susțină și micile brutării care continuă tradiția de a produce pâine ca pe vremea bunicii! Astfel, consumatorul ar avea de unde să aleagă, în cunoștință de cauză și nu ar cumpăra numai ceea ce i se oferă.

Alte articole recomandate:

De aceasta dată prezentăm diverse soluții tehnologice de procesare a cărnii, începând cu abatorizarea și continuând cu presarea, tumblerizarea sau injectarea. Abatoare G & G G. & G. Impianti proiectează, produce și instalează abatoare (suine, bovine, ovine), utilaje de prelucrare a cărnii și de depozitare cu un nivel ridicat al standardelor de calitate, în conformitate cu reglementările în vigoare. În paralel cu furnizarea [...]
În perioada 19-20.04.2016, inspectori din cadrul Direcției Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor București, au efectuat 192 verificări în unități supuse controlului sanitar veterinar și pentru siguranța alimentelor, inclusiv control oficial (conform Ordinelor nr. 64/2007 și 113/2008), evaluări în vederea înregistrării/autorizării sanitare veterinare etc.,  raportat la programele și tematicile proprii specifice sau urmare unor sesizări primite. D [...]
Asa s-ar putea rezuma rezultatele celui mai recent val al studiului anual Shopper Trends realizat de Nielsen Romania, prezentat in avanpremiera in Revista Progresiv. Sunt si vesti bune: anul 2013 s-a incheiat pe un trend pozitiv din punct de vedere al increderii consumatorilor, iar apetitul in ceea ce priveste incercarea de produse noi ramane constant. Cu toate acestea, singura crestere pe care o vedem in piata FMCG este in valoare, dar chiar si aceasta in linie cu inflatia, ceea ce se traduce [...]
(Autor: Ioan Șerbănescu) O femeie din Brooklyn, New York a renunțat la slujba de consultant la Microsoft pentru a se dedica noii sale idei de afaceri: producția de supe la cutie din oasele reciclate de la ferme.Într-un articol publicat pe site-ul american Modernfarmer.com și preluat de recolta.eu, este prezentată povestea lui Rachel Mamane, un mic producător de supe congelate la cutie din Brooklyn, New York.Un fapt special al produselor sale este că, fie că vorbim de supa de [...]
ACPA Romania a organizat Conferinta de Presa”Optimum Cibum” la Institutul de Bioresurse Alimentare(IBA). In cadrul conferintei, au fost  abordate  urmatoarele teme: Prezentarea Studiului despre mere realizat la solicitarea ACPA Romania de IBA, studiu care a demonstrat calitatea superioara a merelor romanesti; Prezentarea unui  studiu realizat de ACPA Romania despre Napolitane, o categorie de dulciuri extrem de bine comercializate in perioad [...]
Ministerul Agriculturii din Danemarca examineaza o propunere - inaintata de mai multe grupuri de producatori agricoli, comercianti cu amanuntul si consumatori - de a elimina taxa pe valoare adaugata aplicata produselor care provin din productie agricola organica, inclusiv carnii.   O astfel de masura ar fi benefica sectorului agricol organic din tara, in special dupa ce o serie de reportaje au prezentat conditiile precare de la o serie de ferme traditionale din tara, dar ar putea atrage [...]
Volumul comerțului cu amănuntul în România a crescut cu 1,4% în luna februarie 2014 comparativ cu luna ianuarie 2014, la nivelul Uniunii Europene o creștere mai mare fiind înregistrată doar în Malta (1,9%), arată datele publicate, joi, de Oficiul European de Statistică (Eurostat). În zona euro comerțul cu amănuntul a crescut 0,4% iar în Uniunea Europeană s-a înregistrat o creștere de 0,5%. Comerțul cu amănuntul în UE a fost influențat de [...]
Pentru a anunța lansarea noul site MAGGI, gândit ca o carte de bucate, Graffiti PR a desfășurat un PR blitz în redacțiile unor publicații generaliste și de cooking (Click!, Bucătăria pentru toți, Libertatea, Adevărul) și a oferit jurnaliștilor o cutie care conținea ingredientele pentru două rețete de paste care se găsesc pe site. Cutia era însoțită de un chestionar, unde jurnaliștii își puteau alege, în funcție de starea de spirit, rețeta pe care să o [...]

 

Meat Milk TV
meatmilk
Debitron Termo
testo
infoALIMENT MAGAZIN