Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Dacă europenii se îndreaptă din ce în ce mai mult spre consumul de pâine tradițională, făcută din maia și frământată de mână ( în special francezii și olandezii), românii rămân fideli franzelei albe, cu aditivi, cumpărată de la buticul din colț sau supermarket-uri. Avantajul comercianților este evident: în timp ce o pâine fără aditivi are termen de valabilitate doar 5 zile, pâinea aditivată poate sta pe raft și două săptămâni!


Calitatea pâinii a cam dispărut


Dacă în trecut se foloseau mori, mojare sau pisăloage de piatră pentru zdrobirea și fărâmițarea grâului, pentru a obține făină integrală 90% și a menține la un loc toate substanțele nutritive de care are nevoie organismul uman, astăzi, la morile industriale cu valturi (mașină folosită pentru sfărâmarea boabelor de grâu), din motive strict economice, se elimină tărâțele și germenele grâului, deoarece acestea conțin lipide și fac să râncezească, să mucegăiască făina în siloz”.


Astfel, din cauza intereselor economice, calitățile alimentare tradiționale ale pâinii românești au dispărut la ora actuală. În țări civilizate, precum Germania, Franța, Țările Nordice, în ciuda existenței unor produse de panificație industriale, sortimentele de pâine integrală și procedeele tradiționale sunt menținute în continuare în brutării mici, locale, protejate prin lege, așa cum sunt protejate clădirile vechi și monumentele istorice.


Românii mănâncă din ce în ce mai puțină pâine


Ultimii zece ani au adus o scădere cu zece kilograme a consumului de pâine, ca urmare a schimbării preferințelor românilor. An de an, pe această piață extrem de fragmentată apar schimbări, segmentul fiind foarte dinamic. Astfel, pâinea nu mai este cumpărată zilnic, ci de două-trei ori pe săptămână, este preferată pâinea ambalată și feliată în detrimentul celei proaspete, iar mai nou, nu mai este cumpărată din magazinele de cartier, ci din supermarketuri și hipermarketuri, ponderea vânzărilor din formatele moderne de comerț crescând cu 30%.


Consumul de pâine a scăzut din mai multe motive, în primul rând pentru că oamenii s-au reorientat spre alte alimente. Dacă se mănâncă mai puțină pâine, este clar că a fost înlocuită cu altceva, iar românii au trecut la o alimentație mai rațională.


Și în țara noastră, ca și pe piața europeană de panificație, se observă o dezvoltare constantă a tendințelor care merg către o hrană sănătoasă. Preocupați de sănătate, consumatorii se îndreaptă spre brand și în sectorul pâinii, franzela fără nume urmând să scadă în vânzări. Producătorii nu mai consideră pâinea un produs absolut necesar ci un produs bine targetat către nevoile consumatorilor, încercând să îi fidelizeze.


Produsele fără E-uri câștigă teren!      


Conform statisticilor Rompan, patronatul din panificație, consumul de pâine a scăzut în ultimii zece ani cu zece kilograme pe consumator, la 108-110 kg pe locuitor pe an, și, cu toate că este încă ridicat față de media europeană, trendul de scădere va continua și în următorii ani. Conform Rompan, panificația a intrat într-un puternic proces de segmentare, în care specialitățile și pâinea tradițională se luptă din ce în ce mai aprig pe coșul zilnic al românilor.


Urmând acest trend, Pambac Bacău, Dobrogea Group și VelPitar, trei dintre principalii producători de pâine din România au trecut deja la dezvoltarea puternică a producției de produse premium, de la pâinea feliată la cea cu minerale, fără E-uri și cu aport caloric redus. Pâinea pare să scadă ca importanță în alcătuirea coșului zilnic al consumatorului român. 


Cel puțin asta arată studiile Rompan, care observă că obiceiurile de consum ale românilor s-au schimbat destul de mult în ultimii 10 ani. Pe fondul creșterii prețurilor în domeniul panificație dar și al interesului tot mai vădit pentru produsele sănătoase și care nu îngrașă, românii nu mai cumpără în fiecare zi pâine, cum o făceau înainte. Pe de altă parte, se preferă din ce în ce mai mult pâinea ambalată, feliată, cu E-uri cât mai puține și cu un aport caloric scăzut.


Brutăriile tradiționale, un moft!


Și obiceiurile privind locul de cumpărare s-au schimbat. Românii cumpără mai mult din supermarketuri și mai puțin de la magazinele de cartier. Dincolo de motivele legate de preț, o franzelă costând în medie între 0,7-0,9 lei în prezent, iar o pâine feliată între 3,5-4,5 lei, dar și urmare a unei alimentații mai raționale, oferta destul de bogată de alimente din piață a determinat consumatorii să înlocuiască pâinea cu alte produse.


Cu toate acestea, românii consumă în prezent, în proporție de 70% pâine albă și 30% pâine neagră. În momentul de față, a crescut cu 30% ponderea vânzărilor de pâine din supermarketuri și hipermarketuri, în timp ce magazinele de specialitate înregistrează o pondere în vânzări de numai 6%.


În acest sens, este evident că brutăriile care fac pâine tradițională, și aceea maxim 150 -200 pâini pe zi, sunt mai mult văzute caun moft, o înverșunare a unor brutari pasionați,axați mai puțin pe câștig. Aceasta este și situația unor brutării mici, de nișă. Cumar fi Codru de pâine sau De-a brutăria, care se luptă să-și fidelizeze clienții puțini, dar pretențioși pe care îi au.


Consumul din România vs. Uniunea Europeană


 Industria de morărit din Europa este o industrie automatizată și eficientă. Morile moderne funcționează în flux continuu pe tot parcursul anului, iar cifra de afaceri a industriei europene de morărit este de peste 15 miliarde euro.


În fiecare an, în UE sunt procesate aproximativ 46 milioane tone grâu moale și secară. Acest sector cuprinde mai mult de 3000 companii unde lucrează peste 45.000 de angajați.


Ca rezultat al tehnologiilor avansate și al măiestriei morarilor, industria produce peste 600 tipuri diferite de făină, pentru a satisface cerințele specifice în creștere ale consumatorilor. Morarii amestecă diferite soiuri de grâu care sunt apoi măcinate, obținându-se aprox. 35 milioane t făină de 600 tipuri diferite.


Se impune o lege a pâinii


Pe plan intern, situația este puțin diferită. Producătorii din domeniul panificației estimează că în acest an, dincolo de scăderea consumului și creșterea prețurilor, piața pâinii va crește, ca valoare, cu aproape 20%, de la 1,4 la 1,6 mld.euro, dar va scădea în ceea ce privește consumul, cu până la 5%.


Numai anul trecut, în România s-au produs 3 milioane de tone de pâine. Industria pâinii din România a fost marcată, la începutul anului de un ordin al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), potrivit căruia pâinea și produsele de panificație nu mai pot conține coloranți, cu excepția E 150 a-d, caramelul, cel mai utilizat colorant în industria alimentară, dar nici miere, ouă, brânză sau fructe, ori fulgi de cartofi.


Cu toate acestea, se impune mai mult ca oricând o lege a pâinii care, nu în cele din urmă să susțină și micile brutării care continuă tradiția de a produce pâine ca pe vremea bunicii! Astfel, consumatorul ar avea de unde să aleagă, în cunoștință de cauză și nu ar cumpăra numai ceea ce i se oferă.

Alte articole recomandate:

Carrefour România lucrează intens la lansarea unei noi rețele de magazine, Supeco, un concept hibrid discount-cash&carry, având deja deschise recrutările pentru manageri de magazine în orașele Târgoviște, Giurgiu și Râmnicu Vâlcea. Compania nu a anunțat încă în mod oficial proiectul de lansare a acestui nou brand de retail în România. La conducerea Supeco se afla un manager francez relocat în România pentru acest [...]
Conform ZF, clădirea fabricii de pâine Bănea­sa a fost pusă ieri la pământ de buldozere și excavatoare pentru a face loc unei clădiri de birouri și unui magazin pe care retailerul german Lidl urmea­ză să le ridice pe un sfert din cele 5 hectare ale fabricii din nordul Capitalei. Tranzacția dintre MP Băneasa, companie care și-a mutat producția de doi ani la Buftea, și retailerul german pune capăt unei istorii de producție de aproape trei decenii în fabri­ca din [...]
Cu ocazia sarbatorilor, Billa Romania lanseaza un nou concurs ce se va desfasura atat direct pe pagina de Facebook a retailerului, cat si prin intermediul unei aplicatii de Facebook dedicate. Prin like-urile oferite postarilor de campanie de pe pagina, clientii vor avea posibilitatea sa isi stabileasca singuri reducerile la produsele disponibile in cadrul magazinelor Billa. In perioada 11-18 decembrie, toti fanii paginii de Facebook Billa Romania vor avea posibilitatea de a vota zilnic [...]
Romaqua Group, cea mai mare companie românească din industria băuturilor, a terminat anul 2014 cu un profit net de 11,4 milioane de lei, de opt ori peste nivelul înre­gistrat în anul anterior, arată datele de la Registrul Comerțului.   Majorarea profitului net vine în condițiile în care cele mai importante două piețe pe care activează compania - băuturile nonalcoolice și berea - au avut un declin de 2-3%, respectiv 8,6% în volum anul [...]
Conform INSSE, volumul cifrei de afaceri pentru comerțul cu amănuntul de alimente, băuturi și tutun a crescut cu 10,3% ca serie brută și cu 7,6,% în funcție de sezonalitate și numărul de zile lucrătoare în luna ianuarie a lui 2015 comparativ cu luna ianuarie a anului 2014, a anunțat Institutul Național de Statistică (INS). Vânzările brute au scăzut cu  24,8%, iar cele ajustate sezonier au înregistrat un avans de 3,2%.   Per ansamblu, volumul cifrei de afaceri [...]
Retailerul belgian Mega Image a deschis săptămâna trecută magazinul de la parterul clădirii de birouri Bucharest One dezvoltată de compania Globalworth, fondată și condusă de omul de afaceri grec Ioannis Papalekas.    Acesta este magazinul cu numărul 442 al rețelei de supermarketuri.  Mega Image Barbu Văcărescu, cel de-al treilea concept store din cadrul rețelei, este situat pe strada Barbu Văcărescu, lângă stația de metrou Aure [...]
Interdicția de a vinde lapte proaspăt atât pe piață cât și procesatorilor, în absența unui tanc de răcire prin care laptele proaspăt să fi trecut, îi determină pe micii fermieri din zona Turzii să re-inventeze vânzarea laptelui după varianta „din casă în casă”. Dupa cum se stie, de la 1 ianuarie 2014, producătorii de lapte nu mai pot comercializa pe piațălapte proaspăt dacă nu au un tanc de răcire prin care produsul proaspăt muls să fi [...]
Actul normativ prevede noi reguli pentru fermieri printre care noi condiții și o formă actualizată a atestatului de producător, carnete în care vor fi trecute toate vânzările, dar și obligația autorităților de a aloca cel puțin 40% din totalul spațiilor din piețe pentru producătorii agricoli. ”Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modul de desfășurare al activităților economice de valorificare de către producătorii [...]

 

Meat Milk TV
testo
testo
infoALIMENT MAGAZIN