Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Dacă europenii se îndreaptă din ce în ce mai mult spre consumul de pâine tradițională, făcută din maia și frământată de mână ( în special francezii și olandezii), românii rămân fideli franzelei albe, cu aditivi, cumpărată de la buticul din colț sau supermarket-uri. Avantajul comercianților este evident: în timp ce o pâine fără aditivi are termen de valabilitate doar 5 zile, pâinea aditivată poate sta pe raft și două săptămâni!


Calitatea pâinii a cam dispărut


Dacă în trecut se foloseau mori, mojare sau pisăloage de piatră pentru zdrobirea și fărâmițarea grâului, pentru a obține făină integrală 90% și a menține la un loc toate substanțele nutritive de care are nevoie organismul uman, astăzi, la morile industriale cu valturi (mașină folosită pentru sfărâmarea boabelor de grâu), din motive strict economice, se elimină tărâțele și germenele grâului, deoarece acestea conțin lipide și fac să râncezească, să mucegăiască făina în siloz”.


Astfel, din cauza intereselor economice, calitățile alimentare tradiționale ale pâinii românești au dispărut la ora actuală. În țări civilizate, precum Germania, Franța, Țările Nordice, în ciuda existenței unor produse de panificație industriale, sortimentele de pâine integrală și procedeele tradiționale sunt menținute în continuare în brutării mici, locale, protejate prin lege, așa cum sunt protejate clădirile vechi și monumentele istorice.


Românii mănâncă din ce în ce mai puțină pâine


Ultimii zece ani au adus o scădere cu zece kilograme a consumului de pâine, ca urmare a schimbării preferințelor românilor. An de an, pe această piață extrem de fragmentată apar schimbări, segmentul fiind foarte dinamic. Astfel, pâinea nu mai este cumpărată zilnic, ci de două-trei ori pe săptămână, este preferată pâinea ambalată și feliată în detrimentul celei proaspete, iar mai nou, nu mai este cumpărată din magazinele de cartier, ci din supermarketuri și hipermarketuri, ponderea vânzărilor din formatele moderne de comerț crescând cu 30%.


Consumul de pâine a scăzut din mai multe motive, în primul rând pentru că oamenii s-au reorientat spre alte alimente. Dacă se mănâncă mai puțină pâine, este clar că a fost înlocuită cu altceva, iar românii au trecut la o alimentație mai rațională.


Și în țara noastră, ca și pe piața europeană de panificație, se observă o dezvoltare constantă a tendințelor care merg către o hrană sănătoasă. Preocupați de sănătate, consumatorii se îndreaptă spre brand și în sectorul pâinii, franzela fără nume urmând să scadă în vânzări. Producătorii nu mai consideră pâinea un produs absolut necesar ci un produs bine targetat către nevoile consumatorilor, încercând să îi fidelizeze.


Produsele fără E-uri câștigă teren!      


Conform statisticilor Rompan, patronatul din panificație, consumul de pâine a scăzut în ultimii zece ani cu zece kilograme pe consumator, la 108-110 kg pe locuitor pe an, și, cu toate că este încă ridicat față de media europeană, trendul de scădere va continua și în următorii ani. Conform Rompan, panificația a intrat într-un puternic proces de segmentare, în care specialitățile și pâinea tradițională se luptă din ce în ce mai aprig pe coșul zilnic al românilor.


Urmând acest trend, Pambac Bacău, Dobrogea Group și VelPitar, trei dintre principalii producători de pâine din România au trecut deja la dezvoltarea puternică a producției de produse premium, de la pâinea feliată la cea cu minerale, fără E-uri și cu aport caloric redus. Pâinea pare să scadă ca importanță în alcătuirea coșului zilnic al consumatorului român. 


Cel puțin asta arată studiile Rompan, care observă că obiceiurile de consum ale românilor s-au schimbat destul de mult în ultimii 10 ani. Pe fondul creșterii prețurilor în domeniul panificație dar și al interesului tot mai vădit pentru produsele sănătoase și care nu îngrașă, românii nu mai cumpără în fiecare zi pâine, cum o făceau înainte. Pe de altă parte, se preferă din ce în ce mai mult pâinea ambalată, feliată, cu E-uri cât mai puține și cu un aport caloric scăzut.


Brutăriile tradiționale, un moft!


Și obiceiurile privind locul de cumpărare s-au schimbat. Românii cumpără mai mult din supermarketuri și mai puțin de la magazinele de cartier. Dincolo de motivele legate de preț, o franzelă costând în medie între 0,7-0,9 lei în prezent, iar o pâine feliată între 3,5-4,5 lei, dar și urmare a unei alimentații mai raționale, oferta destul de bogată de alimente din piață a determinat consumatorii să înlocuiască pâinea cu alte produse.


Cu toate acestea, românii consumă în prezent, în proporție de 70% pâine albă și 30% pâine neagră. În momentul de față, a crescut cu 30% ponderea vânzărilor de pâine din supermarketuri și hipermarketuri, în timp ce magazinele de specialitate înregistrează o pondere în vânzări de numai 6%.


În acest sens, este evident că brutăriile care fac pâine tradițională, și aceea maxim 150 -200 pâini pe zi, sunt mai mult văzute caun moft, o înverșunare a unor brutari pasionați,axați mai puțin pe câștig. Aceasta este și situația unor brutării mici, de nișă. Cumar fi Codru de pâine sau De-a brutăria, care se luptă să-și fidelizeze clienții puțini, dar pretențioși pe care îi au.


Consumul din România vs. Uniunea Europeană


 Industria de morărit din Europa este o industrie automatizată și eficientă. Morile moderne funcționează în flux continuu pe tot parcursul anului, iar cifra de afaceri a industriei europene de morărit este de peste 15 miliarde euro.


În fiecare an, în UE sunt procesate aproximativ 46 milioane tone grâu moale și secară. Acest sector cuprinde mai mult de 3000 companii unde lucrează peste 45.000 de angajați.


Ca rezultat al tehnologiilor avansate și al măiestriei morarilor, industria produce peste 600 tipuri diferite de făină, pentru a satisface cerințele specifice în creștere ale consumatorilor. Morarii amestecă diferite soiuri de grâu care sunt apoi măcinate, obținându-se aprox. 35 milioane t făină de 600 tipuri diferite.


Se impune o lege a pâinii


Pe plan intern, situația este puțin diferită. Producătorii din domeniul panificației estimează că în acest an, dincolo de scăderea consumului și creșterea prețurilor, piața pâinii va crește, ca valoare, cu aproape 20%, de la 1,4 la 1,6 mld.euro, dar va scădea în ceea ce privește consumul, cu până la 5%.


Numai anul trecut, în România s-au produs 3 milioane de tone de pâine. Industria pâinii din România a fost marcată, la începutul anului de un ordin al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), potrivit căruia pâinea și produsele de panificație nu mai pot conține coloranți, cu excepția E 150 a-d, caramelul, cel mai utilizat colorant în industria alimentară, dar nici miere, ouă, brânză sau fructe, ori fulgi de cartofi.


Cu toate acestea, se impune mai mult ca oricând o lege a pâinii care, nu în cele din urmă să susțină și micile brutării care continuă tradiția de a produce pâine ca pe vremea bunicii! Astfel, consumatorul ar avea de unde să aleagă, în cunoștință de cauză și nu ar cumpăra numai ceea ce i se oferă.

Alte articole recomandate:

Adrian Pascu, românul care conduce operațiunile producătorului de iaurturi Danone în România și în regiune, spune că anul 2016 a fost unul bun pentru business, cu creștere atât pentru cifra de afaceri, cât și pentru profitabilitate, evoluție care va asigura dezvoltarea companiei pe termen lung.  „Putem spune că strategia de valorizare și creștere profi­ta­bilă pe care am lansat-o în anul 2015 s-a aplicat perfect și anul trecut și [...]
Profitând de creșterile de pe piața Chinei ș a țărilor din Orientul îndepărtat, GEA  a realizat în 2013 vânzări de peste 163 de milioane de euro, față de 127 de milioane, în anul 2012, fapt care o situează pe primul loc în Top-ul creșterilor de vânzări de tehnologii din acea parte a lumii. Axel Wolferts, General Manager al GEA, pentru zona China-Asia, a declarat pentru DairyReporter că ”vânzările [...]
Furnizorul de soluții software Arobs Transilvania, controlat de Voicu Oprean, a deschis cel de-al patrulea sediu al companiei din Cluj în clădirea de birouri Cluj Business Center, deținută de frații Buzoianu și caută 60 de oameni pe poziții de analist business, dezvoltator software și tester. Clădirea de birouri Cluj Business Center are o capacitate de aproximativ 600 de persoane, iar pe lângă Arobs, aici funcționează și sediul companiei SAP România, subsidiara locală a [...]
Ministrul Agriculturii, Daniel Constantin, a declarat că de patru-cinci zile este concurență în piață, fiind afișate la raft două prețuri, cel vechi și cel cu TVA scăzut de luni la 9%, fiind simțită o creștere în vânzări, context în care au de câștigat consumatorii, dar și segmentul de agricultură. Ministrul Agriculturii, Daniel Constantin, a declarat că de patru-cinci zile este concurență în piață, fiind afișate la raft două prețuri, cel vechi și cel cu TVA [...]
Wrigley România, imporatorul gumei de mertecat Orbit, a ajuns la o cifră de afaceri de 208,5 milioane de lei (46 mil. euro), după ce anul trecut și-a majorat businessul cu aproape 13%, arată datele de la mfinante.ro.     Wrigley este liderul pieței de gumă de mestecat și unul dintre cei mai mari ju­cători de pe seg­men­tul bom­boa­nelor.  Compania, care are peste 160 de angajați, nu are o unitate de pro­ducție în România, cea mai mare [...]
Serviciile de comunicare digitala din Romania pentru brandurile Beck’s si Stella Artois vor fi asigurate de V8 Interactive, anunta un comunicat din partea agentiei. Conturile au fost castigate in urma unui pitch organizat la sfarsitul anului trecut de catre compania Molson Coors, din portofoliul careia fac parte cele doua branduri de bere. Brief-ul din cadrul licitatiei le cerea agentiilor participante sa dezvolte atat o strategie de comunicare, cat si un concept creativ-umbrela. Ambele [...]
Cu ocazia Zilei Internaționale a Alimentației, Smithfield România, a organizat astăzi, în cadrul Liceului Tehnologic Transporturi Auto din Timișoara, o lecție deschisă pentru informare asupra importanței unei alimentații echilibrate si încurajarea adoptarii unui stil de viață sănătos, prin sprijinul oferit de catre comunitatea medicilor de elita din Timisoara, City Doctors.  Elevii din clasa a IV-a care au participat la eveniment au primit informații [...]
Conform ultimului raport emis de INSSE, cifra de afaceri din comerțul cu ridicata (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete), serie brută, în mai comparativ cu luna mai 2015, a înregistrat o creștere cu 8,8%, și de de 5,9% serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate. Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata, serie brută, a fost propulsată de creșterea pe segmentele mașini, echipamente și furnituri (+29,7%), al produselor agricole [...]

 

Meat Milk TV
infoALIMENT MAGAZIN