Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Dacă europenii se îndreaptă din ce în ce mai mult spre consumul de pâine tradițională, făcută din maia și frământată de mână ( în special francezii și olandezii), românii rămân fideli franzelei albe, cu aditivi, cumpărată de la buticul din colț sau supermarket-uri. Avantajul comercianților este evident: în timp ce o pâine fără aditivi are termen de valabilitate doar 5 zile, pâinea aditivată poate sta pe raft și două săptămâni!


Calitatea pâinii a cam dispărut


Dacă în trecut se foloseau mori, mojare sau pisăloage de piatră pentru zdrobirea și fărâmițarea grâului, pentru a obține făină integrală 90% și a menține la un loc toate substanțele nutritive de care are nevoie organismul uman, astăzi, la morile industriale cu valturi (mașină folosită pentru sfărâmarea boabelor de grâu), din motive strict economice, se elimină tărâțele și germenele grâului, deoarece acestea conțin lipide și fac să râncezească, să mucegăiască făina în siloz”.


Astfel, din cauza intereselor economice, calitățile alimentare tradiționale ale pâinii românești au dispărut la ora actuală. În țări civilizate, precum Germania, Franța, Țările Nordice, în ciuda existenței unor produse de panificație industriale, sortimentele de pâine integrală și procedeele tradiționale sunt menținute în continuare în brutării mici, locale, protejate prin lege, așa cum sunt protejate clădirile vechi și monumentele istorice.


Românii mănâncă din ce în ce mai puțină pâine


Ultimii zece ani au adus o scădere cu zece kilograme a consumului de pâine, ca urmare a schimbării preferințelor românilor. An de an, pe această piață extrem de fragmentată apar schimbări, segmentul fiind foarte dinamic. Astfel, pâinea nu mai este cumpărată zilnic, ci de două-trei ori pe săptămână, este preferată pâinea ambalată și feliată în detrimentul celei proaspete, iar mai nou, nu mai este cumpărată din magazinele de cartier, ci din supermarketuri și hipermarketuri, ponderea vânzărilor din formatele moderne de comerț crescând cu 30%.


Consumul de pâine a scăzut din mai multe motive, în primul rând pentru că oamenii s-au reorientat spre alte alimente. Dacă se mănâncă mai puțină pâine, este clar că a fost înlocuită cu altceva, iar românii au trecut la o alimentație mai rațională.


Și în țara noastră, ca și pe piața europeană de panificație, se observă o dezvoltare constantă a tendințelor care merg către o hrană sănătoasă. Preocupați de sănătate, consumatorii se îndreaptă spre brand și în sectorul pâinii, franzela fără nume urmând să scadă în vânzări. Producătorii nu mai consideră pâinea un produs absolut necesar ci un produs bine targetat către nevoile consumatorilor, încercând să îi fidelizeze.


Produsele fără E-uri câștigă teren!      


Conform statisticilor Rompan, patronatul din panificație, consumul de pâine a scăzut în ultimii zece ani cu zece kilograme pe consumator, la 108-110 kg pe locuitor pe an, și, cu toate că este încă ridicat față de media europeană, trendul de scădere va continua și în următorii ani. Conform Rompan, panificația a intrat într-un puternic proces de segmentare, în care specialitățile și pâinea tradițională se luptă din ce în ce mai aprig pe coșul zilnic al românilor.


Urmând acest trend, Pambac Bacău, Dobrogea Group și VelPitar, trei dintre principalii producători de pâine din România au trecut deja la dezvoltarea puternică a producției de produse premium, de la pâinea feliată la cea cu minerale, fără E-uri și cu aport caloric redus. Pâinea pare să scadă ca importanță în alcătuirea coșului zilnic al consumatorului român. 


Cel puțin asta arată studiile Rompan, care observă că obiceiurile de consum ale românilor s-au schimbat destul de mult în ultimii 10 ani. Pe fondul creșterii prețurilor în domeniul panificație dar și al interesului tot mai vădit pentru produsele sănătoase și care nu îngrașă, românii nu mai cumpără în fiecare zi pâine, cum o făceau înainte. Pe de altă parte, se preferă din ce în ce mai mult pâinea ambalată, feliată, cu E-uri cât mai puține și cu un aport caloric scăzut.


Brutăriile tradiționale, un moft!


Și obiceiurile privind locul de cumpărare s-au schimbat. Românii cumpără mai mult din supermarketuri și mai puțin de la magazinele de cartier. Dincolo de motivele legate de preț, o franzelă costând în medie între 0,7-0,9 lei în prezent, iar o pâine feliată între 3,5-4,5 lei, dar și urmare a unei alimentații mai raționale, oferta destul de bogată de alimente din piață a determinat consumatorii să înlocuiască pâinea cu alte produse.


Cu toate acestea, românii consumă în prezent, în proporție de 70% pâine albă și 30% pâine neagră. În momentul de față, a crescut cu 30% ponderea vânzărilor de pâine din supermarketuri și hipermarketuri, în timp ce magazinele de specialitate înregistrează o pondere în vânzări de numai 6%.


În acest sens, este evident că brutăriile care fac pâine tradițională, și aceea maxim 150 -200 pâini pe zi, sunt mai mult văzute caun moft, o înverșunare a unor brutari pasionați,axați mai puțin pe câștig. Aceasta este și situația unor brutării mici, de nișă. Cumar fi Codru de pâine sau De-a brutăria, care se luptă să-și fidelizeze clienții puțini, dar pretențioși pe care îi au.


Consumul din România vs. Uniunea Europeană


 Industria de morărit din Europa este o industrie automatizată și eficientă. Morile moderne funcționează în flux continuu pe tot parcursul anului, iar cifra de afaceri a industriei europene de morărit este de peste 15 miliarde euro.


În fiecare an, în UE sunt procesate aproximativ 46 milioane tone grâu moale și secară. Acest sector cuprinde mai mult de 3000 companii unde lucrează peste 45.000 de angajați.


Ca rezultat al tehnologiilor avansate și al măiestriei morarilor, industria produce peste 600 tipuri diferite de făină, pentru a satisface cerințele specifice în creștere ale consumatorilor. Morarii amestecă diferite soiuri de grâu care sunt apoi măcinate, obținându-se aprox. 35 milioane t făină de 600 tipuri diferite.


Se impune o lege a pâinii


Pe plan intern, situația este puțin diferită. Producătorii din domeniul panificației estimează că în acest an, dincolo de scăderea consumului și creșterea prețurilor, piața pâinii va crește, ca valoare, cu aproape 20%, de la 1,4 la 1,6 mld.euro, dar va scădea în ceea ce privește consumul, cu până la 5%.


Numai anul trecut, în România s-au produs 3 milioane de tone de pâine. Industria pâinii din România a fost marcată, la începutul anului de un ordin al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), potrivit căruia pâinea și produsele de panificație nu mai pot conține coloranți, cu excepția E 150 a-d, caramelul, cel mai utilizat colorant în industria alimentară, dar nici miere, ouă, brânză sau fructe, ori fulgi de cartofi.


Cu toate acestea, se impune mai mult ca oricând o lege a pâinii care, nu în cele din urmă să susțină și micile brutării care continuă tradiția de a produce pâine ca pe vremea bunicii! Astfel, consumatorul ar avea de unde să aleagă, în cunoștință de cauză și nu ar cumpăra numai ceea ce i se oferă.

Alte articole recomandate:

Potrivit unui comunicat de presă al INS, în luna noiembrie 2013, față de luna anterioară, prețurile mărfurilor alimentare au scăzut cu 0,2%, iar prețurile mărfurilor nealimentare și tarifele serviciilor au crescut cu 0,1% fiecare, potrivit INS. Cea mai mare scădere s-a înregistrat la fructe și conserve de legume, informează România liberă. Totodată ca urmare a ieftinirii alimentelor, rata anuală a inflației s-a plasat la 1,83%, a anunțat miercuri Institutul Național de [...]
(Agerpres) Grupurile Metro, Selgros, Mega Image si Interex au intrat in vizorul Consiliului Concurentei, in urma suspiciunii de intelegeri tip cartel. Comerciantii risca amenzi de minimum 2% din cifra lor de afaceri, respectiv de cel putin 45 de milioane de euro. Presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, a precizat ca investigatia privind suspiciunea de intelegere pe verticala (de tip cartel, am zice noi), care a vizat grupurile Metro, Rewe (Selgros Cash & Carry), Mega Image [...]
Creșterea producției ecologice ar sprijini dezvoltarea unor sisteme alimentare mai durabile în întreaga Europă, a declarat directorul adjunct al IFOAM și directorul de politică Eric Gall, pentru FoodNavigator. Organismul din industria organică și-a lansat recent foaia de parcurs pentru Vision 2030 pentru a sprijini creșterea disponibilității și consumului ecologic în Europa. Viziunea colectivă și strategia își propun s [...]
 Lanțul francez de hipermarketuri Auchan, care a ajuns la 31 de magazine după ce a preluat 20 dintre unitățile Real, are în România 1.200 de furnizori dintre care doar 200 sunt locali, potrivit raportului de Dezvoltare Durabilă al companiei. Auchan are în fiecare magazine câteva zeci de mii de produse, cele mai mari hipermarketuri – cum este cazul celui din Titan – ajungând la o ofertă de 60.000 de articole. Cele mai multe însă, potrivit [...]
PET-urile au ajuns în ultimii ani să cucerească și piața apelor minerale, astfel că în prezent peste 90% din sticlele de apă minerală naturală vândută pe piața din România sunt din plastic, informează Ziarul Financiar.   Dacă în 1992 românii consumau apă minerală îmbuteliată doar în ambalaje de sticlă, în 2011 PET-ul a ajuns să aibă o pondere covâr­șitoare de 95%, potrivit Ghidului Apelor Minerale Naturale.   O altă [...]
România a fost reprezentată la expoziția internațională World Food Moscow de magiunul de prune Topoloveni, singurul produs care beneficiază de fonduri europene pentru promovarea pe piețele non-UE, a informat, luni, producătorul român, Sonimpex Topoloveni. Magiunul de prune Topoloveni a participat cu succes la expoziția internațională World Food Moscow, găzduită de capitala Federației Ruse. Magiunul produs de Sonimpex Topoloveni a reprezentat astfel România la unul [...]
Cosm-Fan, producătorul de preparate din carne, a deschis săptămâna aceasta, la Cluj-Napoca, un magazin sub brandul Moldovan. Carmangeria are o suprafață de vânzare de 180 de metri pătrați, este al 28-lea magazin și cel mai mare al rețelei. Spre deosebire de surorile ei, carmangeria va avea ;I un mic restaurant in incinta. Noul magazin este a treia unitate comercială modernizată a Cosm-Fan, toate unitățile fiind localizate în județul Cluj. Spre deosebire de celalte [...]
Creșterea cererii la nivel mondial necesită echilibrarea atentă a cererii și ofertei, potrivit Raportului Tetra Pak – Indexul Lactatelor 2014 Consumul global va crește cu 36% până în 2014, înregistrându-se o diferență tot mai mare între piețele de lactate dezvoltate și cele emergente București (1 octombrie 2014) – Tetra Pak®, lider mondial în furnizarea de soluții pentru procesarea și ambalarea produselor alimentare, lansează astăzi cel [...]

 

Meat Milk TV
testo
testo
infoALIMENT MAGAZIN